Nog een paar sfeerbeelden, vooral tussen de rondes door . Markant de foto van Luc, met zijn Milan. Ook daarmee kun je een hoop lol hebben bij F3F, al had de arme Milan het moeilijk met de stevige wind, met een vaardige pillot ging dat nog prima.
Ik ga een Ion Pro opbouwen om volgende keer mee te kunnen doen. Moet alleen nog een skibril aanschaffen zie ik.. Is dat de nieuwe modetrend onder modelvliegers? GJ
Ik vlieg bij hardere wind ook met een skibril op. Dat is heerlijk! Je krijgt geen zand in je ogen, geen traanogen van de wind en het geeft enorm veel rust aan je hoofd.
Vooruitlopend op ..... mijn skibril uit de skispullen tas gehouden na de laatste uitstap naar de sneeuw. Erik
Nu in de aanbieding: https://www.decathlon.nl/p/ski-en-s...aign=lookbook_kw11&utm_content=sportartikelen
Hallo Allemaal, Dit weekend ligt er een stormgebied tussen Schotland en Noorwegen die de voorspelling voor ons land onzeker maakt. De windsterkte zal matig zijn, maar de richting is nog zeer onzeker. Geen van de modellen laat een vliegbare richting voor de Maasvlakte zien, maar héél eventueel wel voor de locatie onder Delfzijl. Donderdag komt er een update. Rick Ruijsink SC/F3F
Hallo Allemaal, Dit weekend de 23 en 24e, kan er niet gevlogen worden op de Maasvlakte en ook niet op de locatie onder Delfzijl Op de Maasvlakte wordt NNO of Noord verwacht, met trouwens ook lage windsnelheden. Bij Delfzijl is de wind wat westelijker, maar dat levert daar weer geen mogelijkheden. Dit houdt ook in dat het voorseizoen drie prachtige wedstrijden heeft gekend en daarmee succesvol ten einde is. Op naar de internationale wedstrijden en hier nog even de nationale data voor dit najaar. 5 en 6 oktober 19 en 20 oktober 2 en 3 november 16 en 17 november 30 november en 1 december 14 en 15 december Rick Ruijsink S/C F3F
Hallo allemaal, Aangezien het weekend van 5 en 6 oktober een internationale wedstrijd de German Open op Rügen wordt gevlogen en deze kan meetellen voor de ploeg naar het Wereldkamioenschap 2010 in Frankrijk, komt deze datum te vervallen als wedstrijd voor het Nederlands Kampioenschap. Er blijven dan over: 19 en 20 oktober 2 en 3 november 16 en 17 november 30 november en 1 december 14 en 15 december Rick Ruijsink S/C F3F
Mooie foto's uit de UK, verder geen uitslag gezien: https://rc-soar.smugmug.com/F3F/201...gs627LMlCVFc2wtnnfAla5dUxQXoZvnWdrNx4e248_wQU
Zal ik dan maar? Op dinsdag avond vertrokken we met de boot van Rotterdam naar Hull. We zijn, Arjen van Vark, Erik Heijne, Stefan Bernardy en ik. De eerste 2 in een auto en Stefan en ik in een andere. Met een aantal vliegtuigen én alle spullen gaat het misschien net met 3 personen, maar met z'n vieren in 1 auto gaat absoluut niet. Woensdag morgen kwam de boot aan rond 8:00 lokale tijd en om 10:00 stonden we op de Noordhelling bij Saltergate. De wind was redelijk OK en we hebben met allerlei toestellen kunnen vliegen en niet in de laatste plaats kunnen trainen met de wedstrijd modellen. Het was woensdag rond de 13 à 14 graden, ik had eigenlijk te weinig kleren aan die dag, had de Nederlandse 36 graden van dinsdag nog in mijn hoofd bij het inpakken. We hadden een vakantiehuisje in Sleights vlak bij Whitby. Donderdag was de wind iets meer Oostelijk en vlogen we een paar honderd meter verderop waar ze weer mooi recht op de helling staat. De temperatuur was aangenamer en het vliegen was heerlijk. Allemaal flink wat rakken gevlogen, waarbij ik merkte dat van een van mijn toestellen de rechtervleugel zoveel zwaarder was geworden na een reparatie dat hij duidelijk beter vloog met een asymmetrische ballast om het zwp weer in de buurt van de hartlijn van de romp te hebben. Stefan had een zeer onfortuinlijke ervaring, zijn Shinto was na een mooie termiekvlucht, wachtend op zijn beurt aan de helling, aan het dalen toen zijn model onbestuurbaar bleek en met een mooie boog maar natuulijk veel te snel en zonder afvangen de heide in dook. De rechtervleugel volledig gebroken op meerdere plekken is onherstelbaar, de romp is ook op twee plekken geheel door maar mogelijk wel repareerbaar, de linker vleugel, waarvan hij er al een over had als rest van een vroeger incident was geheel intact. Dat was een domper op die dag, zijn snelste model kapot. Maar hij had nog een Spline en een Pike Precision voor de wedstrijd. Vrijdag op de eerste wedstrijd dag kwam de wind uit Oost-Noord-Oost en vlogen we op de verste helling van de Hole of Horcum. Omdat de wind nogal varialbel was schoot het die dag niet heel erg op met de wedstrijd en was het niet altijd de piloot die de tijd bepaalde maar de conditie van dat moment. De wind draaide naar vrijwel zuiver Oost en we hebben daarom een kleine verplaatsing gehad en totaal maar 3 ronden kunnen vliegen. De nederlanders zaten in de middenmoot, op Erik na die 11e stond. Zaterdag was het weer flink warm, 25 à 27 graden met veel zon. de wind was vrijwel Zuid zodat we op de mooie helling vlogen in de buurt van de parkeerplaats. Ook nu weer zoals vaak bij binnenlandse hellingen, redelijk wat variabele omstandigheden door thermiek bellen die voorbij komen. Het lastige is daarbij dat je maar een korte marge hebt om te starten, met een werktijd van 30 seconden, èn dat het beste moment vaak optreed als je weinig wind voelt, de thermiek op de helling trekt de wind van jou vandaan. Net na de bel neemt de wind flink toe en lijkt het goed, maar is het niet zo. Dit 'probleem' wordt nog versterkt doordat zaterdag de windmeter te ver naar achteren stond waardoor veel goede momenten als té lage snelheid werden gezien en een reflight op leverden. Sinds enige tijd is het regelemet zo dat de wedstrijd leiding, "het systeem", bepaald of je een reflight hebt, ook al zou je dat niet willen. Maar er zijn na de drie van vrijdag zes mooie ronden gevlogen waarna van de 33 piloten de Nederlanders als volgt stonden: 13e Stefan 17e Arjen 20 Erik 24 Rick Zondag was de wind West-Zuid-West en was de helling van Levisham aan de beurt. Ook weer zo'n mooie strakke helling met redelijk wat thermiek invloeden. De tijden die werden gevlogen lagen flink wat lager met een 3283 sec door Mike Redsel in ronde 12. Ik vloog een tijd van 38.xx seconden en verder ook een paar mooie snelle vluchten. Alle Nederlanders kwamen op deze Zondag beter uit de verf Code: 1 Peter Gunning 1000.00 2 John Philips 996.32 3 Mark Redsell 993.67 4 Dave Woods 989.97 5 Stefan Bertschi 965.30 6 Mark Treble 964.50 7 Rich Bago 961.39 8 Clayton Landells 958.76 9 Mike Evans 945.76 10 George Young 937.00 11 Stefan Bernardy 931.40 12 Arjen Van vark 922.18 13 Tony Livingstone 921.40 14 Brett Larrett 916.76 15 John Treble 914.31 16 Rick Ruijsink 910.93 17 Erik Heine 908.23 18 Andy Burgoyne 904.54 19 Keith Wood 904.02 20 Paul Garnett 901.35 21 Mike Shellim 897.48 22 Dave Watson 896.70 23 Graeme Mahoney 896.50 24 Paul Stubley 891.31 25 Bruce Hudson 876.43 26 Les Wood 873.33 27 Nigel Witchalls 861.55 28 Jon Edison 840.94 29 Robert Carson 818.43 30 Bob Dickenson 731.10 31 Jason Bioletti 703.33 32 Dave Rumble 690.46 33 Maria Freeman 619.69 Stefan, Arjen en Erik vormde het team "the Wooden Shoes" en haalden knap de 3e team plaats. Ik vloog toegevoegd aan een Engels team met Brett Larrett en Les Wood met wat minder succes. Al met al weer 5 hele mooie dagen in een fantastisch landschap. Wanneer je daar eens wilt vliegen wat zeker aan te raden is, moet je wel contact opnemen met Jon Edison om daar een toestemmingspaje aan te vragen, het is een natuurgebied waar je onder voorwaarden mag vliegen. Jon regelt dit voor de vereniging daar. Hier vind je zijn gegevens: http://www.gbsra.co.uk/north-of-england-open/contact
Dat was zeker knap, maar het geeft ook aan dat je je niet blind moet staren op 'het beste toestel'. De piloot (en soms het weer) zijn veel bepalender. Dat gezegd is de Shinto wel heel goed hoor.
Hallo allemaal, De in het begin van het jaar voorgestelde data van 5 en 6 september zijn gecanceld omdat deze samen vielen met de German Open op Rügen. Erik, Peter en Arjen hebben deze wedstrijd meegevlogen, ik heb nog geen persoonlijke info gekregen, maar uit de uitslagen blijkt dat de omstandigheden flink wisselend waren. De 6e ronde een snelste tijd van 35.63 seconden en de 2e ronde 47.31 seconden. http://www.f3xvault.com/?action=event&function=event_view&event_id=1390 Over een dag of 10 zijn de twee weekend dagen 19 en 20 september dan weer de eerste opties voor de F3F wedstrijden voor de Nederlandse competitie. Ook alle geïnteresseerden die kennis willen maken met F3F zijn van harte welkom, liefst met vliegtuig en in geval van een lekkere wind wat ballast. Meevliegen kan iedereen die verzekerd is voor schade door modelvliegen. Opname in de ranking voor het Nederlands kampioenschap is natuurlijk voor KNVvL leden. De weersvoorspelling is nog slechts bij 2 weermodellen tot de vrijdag bekend en bekend, en die modellen zijn nog lekker in tegenspraak. Maar maak je in ieder geval klaar voor de wedstrijd. Ten overvloede hier nog de geplande data in de najaarsreeks: 19 en 20 oktober 2 en 3 november 16 en 17 november 30 november en 1 december 14 en 15 december Rick Ruijsink S/C F3F
Zaterdag de 19e vliegen we weer F3F op de Maasvlakte. De windmodellen spreken elkaar nog redelijk tegen, maar het model dat ons de laatste jaren nooit in de steek liet, voorspelt een prima vliegdag. De superforecast van Windfinder voor zaterdag ziet er zo uit: Verzamelen uiterlijk 10:00 op de Noordzeeboulevard bij de laatste parkeerplaats van het oude hoge duin onder de windmolen. N 51.919429, E 3.992383 Rick Ruijsink S/C F3F
Morgen, Zaterdag gaat het goed worden. Bij het opbouwen is het misschien niet geheel droog maar verder wordt het een mooie dag. Een wind die voor de liefhebber OK is en voor de beginner zeker niet té heftig is. Zondag zijn de condities niet vliegbaar op de Maasvlakte. Tot morgen!