F3F NK 2019

Discussie in 'Hellingzweven' gestart door Rick NL, 18 dec 2018.

  1. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.418
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Oh ja, ik weet er alles van en blijf het knap vinden
     
    Laatst bewerkt: 9 mrt 2019
  2. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Nog een paar sfeerbeelden, vooral tussen de rondes door .
    Markant de foto van Luc, met zijn Milan. Ook daarmee kun je een hoop lol hebben bij F3F, al had de arme Milan het moeilijk met de stevige wind, met een vaardige pillot ging dat nog prima.

    IMG_20190309_135559.jpg IMG_20190309_135603.jpg IMG_20190309_135620.jpg IMG_20190309_135626.jpg IMG_20190309_135636.jpg IMG_20190309_135707.jpg IMG_20190309_132223.jpg
     
    Berrie, jve, Hans V en 3 anderen vinden dit leuk.
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik ga een Ion Pro opbouwen om volgende keer mee te kunnen doen.
    Moet alleen nog een skibril aanschaffen zie ik..
    Is dat de nieuwe modetrend onder modelvliegers?
    :banana:

    GJ
     
    jve vindt dit leuk.
  4. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Ik vlieg bij hardere wind ook met een skibril op. Dat is heerlijk! Je krijgt geen zand in je ogen, geen traanogen van de wind en het geeft enorm veel rust aan je hoofd.
     
    Lyckele en jve vinden dit leuk.
  5. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.311
    Locatie:
    REO
    Vooruitlopend op ..... mijn skibril uit de skispullen tas gehouden na de laatste uitstap naar de sneeuw.

    Erik
     
  6. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.418
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
  7. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Ik heb die van mij in de kringloopwinkel gekocht. €0.25 :yes:
     
    Rick NL vindt dit leuk.
  8. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Kom je die bril weer eens testen, Berrie?
     
    jve vindt dit leuk.
  9. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Hallo Allemaal,

    Dit weekend ligt er een stormgebied tussen Schotland en Noorwegen die de voorspelling voor ons land onzeker maakt.
    De windsterkte zal matig zijn, maar de richting is nog zeer onzeker.
    Geen van de modellen laat een vliegbare richting voor de Maasvlakte zien, maar héél eventueel wel voor de locatie onder Delfzijl.

    Donderdag komt er een update.

    Rick Ruijsink
    SC/F3F
     
  10. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Hallo Allemaal,

    Dit weekend de 23 en 24e, kan er niet gevlogen worden op de Maasvlakte en ook niet op de locatie onder Delfzijl
    Op de Maasvlakte wordt NNO of Noord verwacht, met trouwens ook lage windsnelheden.
    Bij Delfzijl is de wind wat westelijker, maar dat levert daar weer geen mogelijkheden.

    Dit houdt ook in dat het voorseizoen drie prachtige wedstrijden heeft gekend en daarmee succesvol ten einde is.
    Op naar de internationale wedstrijden en hier nog even de nationale data voor dit najaar.

    5 en 6 oktober
    19 en 20 oktober
    2 en 3 november
    16 en 17 november
    30 november en 1 december
    14 en 15 december

    Rick Ruijsink
    S/C F3F
     
  11. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Hallo allemaal,

    Aangezien het weekend van 5 en 6 oktober een internationale wedstrijd de German Open op Rügen wordt gevlogen en deze kan meetellen voor de ploeg naar het Wereldkamioenschap 2010 in Frankrijk, komt deze datum te vervallen als wedstrijd voor het Nederlands Kampioenschap.
    Er blijven dan over:

    19 en 20 oktober
    2 en 3 november
    16 en 17 november
    30 november en 1 december
    14 en 15 december


    Rick Ruijsink
    S/C F3F
     
  12. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.418
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
  13. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Zal ik dan maar?
    Op dinsdag avond vertrokken we met de boot van Rotterdam naar Hull.
    We zijn, Arjen van Vark, Erik Heijne, Stefan Bernardy en ik. De eerste 2 in een auto en Stefan en ik in een andere.
    Met een aantal vliegtuigen én alle spullen gaat het misschien net met 3 personen, maar met z'n vieren in 1 auto gaat absoluut niet.

    Woensdag morgen kwam de boot aan rond 8:00 lokale tijd en om 10:00 stonden we op de Noordhelling bij Saltergate. De wind was redelijk OK en we hebben met allerlei toestellen kunnen vliegen en niet in de laatste plaats kunnen trainen met de wedstrijd modellen.
    Het was woensdag rond de 13 à 14 graden, ik had eigenlijk te weinig kleren aan die dag, had de Nederlandse 36 graden van dinsdag nog in mijn hoofd bij het inpakken.
    We hadden een vakantiehuisje in Sleights vlak bij Whitby.

    Donderdag was de wind iets meer Oostelijk en vlogen we een paar honderd meter verderop waar ze weer mooi recht op de helling staat. De temperatuur was aangenamer en het vliegen was heerlijk. Allemaal flink wat rakken gevlogen, waarbij ik merkte dat van een van mijn toestellen de rechtervleugel zoveel zwaarder was geworden na een reparatie dat hij duidelijk beter vloog met een asymmetrische ballast om het zwp weer in de buurt van de hartlijn van de romp te hebben.
    Stefan had een zeer onfortuinlijke ervaring, zijn Shinto was na een mooie termiekvlucht, wachtend op zijn beurt aan de helling, aan het dalen toen zijn model onbestuurbaar bleek en met een mooie boog maar natuulijk veel te snel en zonder afvangen de heide in dook.
    De rechtervleugel volledig gebroken op meerdere plekken is onherstelbaar, de romp is ook op twee plekken geheel door maar mogelijk wel repareerbaar, de linker vleugel, waarvan hij er al een over had als rest van een vroeger incident was geheel intact. Dat was een domper op die dag, zijn snelste model kapot. Maar hij had nog een Spline en een Pike Precision voor de wedstrijd.

    Vrijdag op de eerste wedstrijd dag kwam de wind uit Oost-Noord-Oost en vlogen we op de verste helling van de Hole of Horcum. Omdat de wind nogal varialbel was schoot het die dag niet heel erg op met de wedstrijd en was het niet altijd de piloot die de tijd bepaalde maar de conditie van dat moment. De wind draaide naar vrijwel zuiver Oost en we hebben daarom een kleine verplaatsing gehad en totaal maar 3 ronden kunnen vliegen. De nederlanders zaten in de middenmoot, op Erik na die 11e stond.
    HoleofHorcum.png

    Zaterdag was het weer flink warm, 25 à 27 graden met veel zon. de wind was vrijwel Zuid zodat we op de mooie helling vlogen in de buurt van de parkeerplaats.
    Ook nu weer zoals vaak bij binnenlandse hellingen, redelijk wat variabele omstandigheden door thermiek bellen die voorbij komen.
    Het lastige is daarbij dat je maar een korte marge hebt om te starten, met een werktijd van 30 seconden, èn dat het beste moment vaak optreed als je weinig wind voelt, de thermiek op de helling trekt de wind van jou vandaan. Net na de bel neemt de wind flink toe en lijkt het goed, maar is het niet zo.
    Dit 'probleem' wordt nog versterkt doordat zaterdag de windmeter te ver naar achteren stond waardoor veel goede momenten als té lage snelheid werden gezien en een reflight op leverden. Sinds enige tijd is het regelemet zo dat de wedstrijd leiding, "het systeem", bepaald of je een reflight hebt, ook al zou je dat niet willen.
    Maar er zijn na de drie van vrijdag zes mooie ronden gevlogen waarna van de 33 piloten de Nederlanders als volgt stonden:
    13e Stefan
    17e Arjen
    20 Erik
    24 Rick

    Zondag was de wind West-Zuid-West en was de helling van Levisham aan de beurt.
    Levisham.png
    Ook weer zo'n mooie strakke helling met redelijk wat thermiek invloeden.
    De tijden die werden gevlogen lagen flink wat lager met een 3283 sec door Mike Redsel in ronde 12.
    Ik vloog een tijd van 38.xx seconden en verder ook een paar mooie snelle vluchten.
    Alle Nederlanders kwamen op deze Zondag beter uit de verf
    Code:
    1  Peter Gunning      1000.00
    2  John Philips        996.32
    3  Mark Redsell        993.67
    4  Dave Woods          989.97
    5  Stefan Bertschi     965.30
    6  Mark Treble         964.50
    7  Rich Bago           961.39
    8  Clayton Landells    958.76
    9  Mike Evans          945.76
    10  George Young       937.00
    11  Stefan Bernardy    931.40
    12  Arjen Van vark     922.18
    13  Tony Livingstone   921.40
    14  Brett Larrett      916.76
    15  John Treble        914.31
    16  Rick Ruijsink      910.93
    17  Erik Heine         908.23
    18  Andy Burgoyne      904.54
    19  Keith Wood         904.02
    20  Paul Garnett       901.35
    21  Mike Shellim       897.48
    22  Dave Watson        896.70
    23  Graeme Mahoney     896.50
    24  Paul Stubley       891.31
    25  Bruce Hudson       876.43
    26  Les Wood           873.33
    27  Nigel Witchalls    861.55
    28  Jon Edison         840.94
    29  Robert Carson      818.43
    30  Bob Dickenson      731.10
    31  Jason Bioletti     703.33
    32  Dave Rumble        690.46
    33  Maria Freeman      619.69
    
    Stefan, Arjen en Erik vormde het team "the Wooden Shoes" en haalden knap de 3e team plaats.
    Ik vloog toegevoegd aan een Engels team met Brett Larrett en Les Wood met wat minder succes.

    Al met al weer 5 hele mooie dagen in een fantastisch landschap.
    Wanneer je daar eens wilt vliegen wat zeker aan te raden is, moet je wel contact opnemen met Jon Edison om daar een toestemmingspaje aan te vragen, het is een natuurgebied waar je onder voorwaarden mag vliegen. Jon regelt dit voor de vereniging daar. Hier vind je zijn gegevens:
    http://www.gbsra.co.uk/north-of-england-open/contact
     
    Ariel, jve, Lyckele en 4 anderen vinden dit leuk.
  14. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.418
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Dank Rick! Mooi verslag en goede info. Hoop daar nog eens te gaan vliegen.
     
  15. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Leuk verslag Rick, dank je!
    En knap dat Stefan zich zo herpakt heeft na het verlies van de Shinto!
     
    jve vindt dit leuk.
  16. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Dat was zeker knap, maar het geeft ook aan dat je je niet blind moet staren op 'het beste toestel'.
    De piloot (en soms het weer) zijn veel bepalender.

    Dat gezegd is de Shinto wel heel goed hoor.
     
  17. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Hallo allemaal,

    De in het begin van het jaar voorgestelde data van 5 en 6 september zijn gecanceld omdat deze samen vielen met de German Open op Rügen.
    Erik, Peter en Arjen hebben deze wedstrijd meegevlogen, ik heb nog geen persoonlijke info gekregen, maar uit de uitslagen blijkt dat de omstandigheden flink wisselend waren. De 6e ronde een snelste tijd van 35.63 seconden en de 2e ronde 47.31 seconden.
    http://www.f3xvault.com/?action=event&function=event_view&event_id=1390

    Over een dag of 10 zijn de twee weekend dagen 19 en 20 september dan weer de eerste opties voor de F3F wedstrijden voor de Nederlandse competitie.

    Ook alle geïnteresseerden die kennis willen maken met F3F zijn van harte welkom, liefst met vliegtuig en in geval van een lekkere wind wat ballast. Meevliegen kan iedereen die verzekerd is voor schade door modelvliegen.
    Opname in de ranking voor het Nederlands kampioenschap is natuurlijk voor KNVvL leden.

    De weersvoorspelling is nog slechts bij 2 weermodellen tot de vrijdag bekend en bekend, en die modellen zijn nog lekker in tegenspraak.
    Maar maak je in ieder geval klaar voor de wedstrijd.

    Ten overvloede hier nog de geplande data in de najaarsreeks:

    19 en 20 oktober
    2 en 3 november
    16 en 17 november
    30 november en 1 december
    14 en 15 december

    Rick Ruijsink
    S/C F3F
     
    reing en Justus vinden dit leuk.
  18. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Zaterdag de 19e vliegen we weer F3F op de Maasvlakte.
    De windmodellen spreken elkaar nog redelijk tegen, maar het model dat ons de laatste jaren nooit in de steek liet, voorspelt een prima vliegdag.

    De superforecast van Windfinder voor zaterdag ziet er zo uit:
    upload_2019-10-17_20-50-49.png

    Verzamelen uiterlijk 10:00 op de Noordzeeboulevard bij de laatste parkeerplaats van het oude hoge duin onder de windmolen.

    N 51.919429, E 3.992383


    Rick Ruijsink
    S/C F3F
     
  19. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Morgen, Zaterdag gaat het goed worden.
    Bij het opbouwen is het misschien niet geheel droog maar verder wordt het een mooie dag.
    Een wind die voor de liefhebber OK is en voor de beginner zeker niet té heftig is.

    Zondag zijn de condities niet vliegbaar op de Maasvlakte.

    Tot morgen!
     
  20. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    IMG_20191019_112955.jpg IMG_20191019_113011.jpg IMG_20191019_113014.jpg IMG_20191019_113237.jpg IMG_20191019_113240.jpg IMG_20191019_114337.jpg IMG_20191019_114347.jpg IMG_20191019_114402.jpg IMG_20191019_114544.jpg IMG_20191019_115202.jpg
     
    Hans V en jve vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina