Bouwverslag M-klas Minki

Discussie in 'Bouwverslagen Zeilschepen' gestart door Ard, 2 jul 2019.

  1. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Bouwverslag Marblehead Minki

    Ja, (eindelijk) weer een echt bouwverslag en eigenlijk een vervolg op een verslag uit 2016/17 over de bouw van een andere Marblehead “Spetter” .Een boot die nog een boegverhoging onderging (zie foto’s 6988 en 7024) als een maatregel om het duiken enigszins te onderdrukken en door Jan (pompebled) nog als Atlantic Bow omschreven daarmede verwijzend naar een boegvorm die je vroeger wel zag bij zeeschepen.

    Ook het nieuwe ontwerp heb ik gemaakt met Delftship waarbij de Marblehead “Spetter” als basis (soort moedermodel) diende en door flink kneedwerk tot een heel andere rompvorm getransformeerd werd. Bij het ontwerp is bewust gestreefd naar meer deplacement in de hoogte dan in de breedte en werd nu gelijk voorzien in een hoger oplopende en vollere boeg en matige V-spanten in het voorschip.Volgens ingewijden speelt, als maatregel tegen het duiken, de vorm van het onderwatergedeelte van het voorschip misschien wel een grotere rol.Wel heb ik de boeg ook onder water iets eerder laten oplopen en de voorste spanten onderin wat voller en waar mogelijk zelfs wat vlak gemaakt.We gaan het (hopelijk) zien.

    De maximum breedte nu is ca 16 cm en was voor Spetter 18 cm.Het grootspant heb ik , zonder enige overwegingen of bedoelingen, een eigenwijze vorm gegeven met zachte ronde knikken die er naar voor en achter toe weer uitlopen.

    Door middel van een door Delftship geproduceerde DXF-file is de rompvorm voor CAD programma’s toegankelijk en kunnen de spanten getekend worden.Met een zgn offset functie heb ik de spanten op binnenkant huid getekend.

    Spanten, vinbox en mastkoker zijn gemaakt van een balsa-carbon-epoxy laminaat dat ik in een vacuumzak (bedoeld voor skateboards) gemaakt heb.Vin- en mastbox zijn al tussen de spanten gelijmd.

    Het afstellen van de spanten op de bouwplank blijft altijd een uiterst secuur karwei.Het is essentieel dat je voortdurend, met een zgn strooklatje langs de spanten, kijkt of die netjes aanligt.Te vaak constateer ik, ook bij andere boottypes anders dan modelzeiljachten, dat gezien de bobbels en deuken in de huid die controle achterwege is gelaten.

    Verder heb ik alle spanten met berghoutjes en een latje op hartschip verbonden waardoor het hele skelet nu al rigide aanvoelt.

    De huid maak ik (weer) van 3 mm balsa-latjes.De basisplankjes balsa van 1 meter heb ik inmiddels verlengd naar 1.35 meter waaruit ik die latjes ga snijden.

    Voor de liefhebbers nog wat getalletjes :

    Waterverplaatsing : ca 4900 cm3
    Blokcoefficient : 0,47
    Prismatische coefficient : 0,57
    Nat oppervlak : 18,7 dm2
    Drukkingspunt : 63,4 cm voor achterkant spiegeltje (dus ca 1,1 cm achter ½ lengte)

    wordt vervolgd
     

    Bijgevoegde bestanden:

    wim bakker vindt dit leuk.
  2. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Leuk Ard
    Dit ga ik volgen!
    Succes
    Wim
     
  3. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Nu al twee vraagjes:

    Je schrijft dat de waterverplaatsing 4900 cm3 is.
    Betekent dit, dat je boot zeilklaar 4,9kg gaat wegen?

    De spantjes zien er prachtig uit.
    Laat je die allemaal in de zeilklare boot zitten?
     
  4. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Wim,
    Goeie vragen!
    Volgens een voorlopige gewichtsberekening kom ik in de buurt van rond dat gewicht.
    In de vorige boot zaten nogal wat verbouwingen en veel RVS in het beslag.Kijken of ik daar wat op kan besparen.
    Bovendien wil ik ongestaagd gaan varen met een carbon mast van hoge stijfheid, dan vervallen ook mijn stagen en wantspanners.
    Ik heb nog niet het volume van bulb en vin (samen ca 500 cm3) verrekend.
    In de uiteindelijke diepgang zit dus nog wat variatie.Het zal om millimeters verschil gaan want 1mm extra diepgang komt overeen met 140 gram.
    Die spanten waar vin- en mastbox aanhangen vind ik te belangrijk als ondersteuningen voor kiel en mast, dus die blijven erin.
    De overige in voor- en achterschip zijn slechts 7-8 mm hoog en wegen gemiddeld 5 gram (per stuk) en zorgen nu voor de vormvastheid.
    Sloop ik ze er uit dan moet er toch weer een laagje glas en epoxy ingededderd worden voor gelijkwaardige stijfheid waardoor je er toch weer extra gewicht inbrengt.
    Voorlopig laat ik ze er in.
    Inmiddels 3 gangen erop gezet en de 4e pasgemaakt.
    Net als bij de vorige boot (en bij mijn Jubilee, heeel lang geleden;)) begin ik het liefst met een gang in de kim.
    Dan kan je daarna in 2 richtingen tegelijk aanbouwen.
    Wordt vervolgd
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Flybundy vindt dit leuk.
  5. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Mooi man!
    3mm balsa latjes... een uitdaging, maar als alles goed strookt..
    Wel kwetsbaar in wedstrijden, maar daar doe je niet aan denk ik?

    Mijn houten IOM gaat met pensioen voor wedstrijdvaren.
    Te veel beschadigingen, hoewel gebouwd van rood ceder, met glasmatjes binnen en buiten.
    Sommige beschadigingen zijn door de glasmat heen.
     
  6. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    leuk Ard, ik ga dit draadje volgen. Paar jaar wat minder actief geweest, maar nu weer volop interesse en activiteit. heb zelf een 'vanquish' IOM op de werf. zelf gebouwd in balsa/glasvezel. rompje klaar en 180g. heeft tijdje stil gelegen, maar ik ga er nu weer werk van maken. Ook ben ik mijn K-klasse NED 123 aan het pimpen. Moet misschien wat meer op het forum gaan doen. Ik heb net een mooie vacuümpomp met instelbaar vacuüm gescoord (overtollig in ziekenhuis) en wil graag ook zelf vinnen, roerbladen en wellicht rompen gaan maken met vacuüm techniek. Ik heb daar veel vragen over en zag dit in eerdere draadjes van je wel eens langs komen. zal er in andere fora eens naar kijken. gaat met name over het vinden van de juiste vacuüm zak.
    wel heel knap, dat zelf ontwerpen. Spreekt me ook erg aan, maar ik ben ergens ook wel een beetje bang om er mee te beginnen. Nou ja, eerst jouw draadje maar eens volgen.
    veel succes
    Hay
     
  7. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Tot nu toe loopt het 'beplanken' op rolletjes.De breedtes variëren van 8-11 mm, die van 8 hoofdzakelijk bij de abrupte rondingen in de spanten in het middengedeelte.
    Vanaf de kimgang naar het dek toe moet ik de gangen naar het voor- en achterschip een ietsie taps schaven, vanaf de kimgang richting kiel is het recht-toe-recht-aan, dus dat schiet lekker op.
    De lijmkant van de gangetjes schaaf ik een tikkie schuin (het zgn 'arm' schaven, vooral bij sterke rondingen in de spanten) zodat ze netjes tegen elkaar aanliggen.
    Op foto 7658 is goed te zien dat de naar voren sterk oplopende zeeg mij dwong de blokjes naar het achterschip hoger te maken( de bouwplank ligt evenwijdig met de ontwerpwaterlijn en die 'spleet' moet nog opgevuld worden met 2 gangen).
    Wordt vervolgd
     

    Bijgevoegde bestanden:

  8. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    De romp is bijna dicht, op vier gangen op het deknivo na, de zgn berghoutsgangen.In het engels de 'sheerstrakes' omdat deze gang de zeeg accentueert, zoals te zien is.
    Om die gangetjes goed te kunnen klemmen moest de boot even op de bouwplank omgedraaid worden.Als straks alle gangen erop zitten schroef ik 'm weer ondersteboven vast om de stevens bij te werken en het schuren en 'glassen' te vergemakkelijken.
    wordt vervolgd
     

    Bijgevoegde bestanden:

  9. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Mooi werk Ard.
     
  10. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    De romp is dicht en vandaag is er een laag impregneer-epoxy aangebracht.
    Na drogen en licht schuren volgt voorlopig nog 1 laag glasweefsel van 100 grs met epoxy waarna ze weer omgedraaid kan worden en het interieur, dek etc aan de beurt is.
    Ja, dat houten voorsteventje is aangebracht om het geheel te completeren en het oog wil ook wat...
    Het is van de romp gescheiden door een dunne laag balsa en daardoor makkelijker te verwijderen als het tzt vervangen moet worden door een steven van zachter materiaal.
    wordt vervolgd
     

    Bijgevoegde bestanden:

  11. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    De romp is ondertussen bekleed met 1 laag 80 gr glasweefsel (dus geen keper), geimpregneerd met epoxy.Na drogen opgeschuurd en van een verdunde laklaag voorzien.
    Ik laat de huid voorlopig zo, het gewicht blijkt aardig toe te nemen met die (toch noodzakelijke ) conserveringen!
    Met een handfreesje werk ik de nog glasscherpe dekrand bij.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  12. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
    Dat schiet mooi op Ard ! Mooi project :)
     
  13. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Sinds mijn laatste bericht stond dit project even op een klein pitje.Niet alleen door andere activiteiten (ook op dit forum) maar bovenal vereist een eigen ontwerp in een bepaalde fase wat meer tijd om vragen te beantwoorden als : hoe nu verder, welke materialen ga ik gebruiken, hoe ga ik het maken etc.Vragen die je niet los van elkaar kan beantwoorden en daarom wat tijd nodig hebben.

    Enfin, de draad is weer opgepakt en de boot is voorzien van een geknikt voordekje, of buiskapje.Het puntje moet nog bijgewerkt worden.
    Het kapje heb ik gemaakt van 0.6 mm padoukfineer (had ik nog ergens liggen) en boven en onder van een 80 grs glasmatje voorzien en ben daarmee iets lichter dan 0.8 mm vliegtugtriplex.
    Ook de rest van het dek overweeg ik van zo'n fineerlaminaat te maken.
    Tevens is de roerkoker (carbon buisje) inmiddels geplaatst en het winch/servo dek (het lage carbondekje halverwege) pasgemaakt.Plaats van winch en roerservo nog te bepalen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    DioM vindt dit leuk.
  14. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Mooi hoor Ard!
    ik had ook al bedacht om het dek van mijn IOM in aanbouw te maken van fineer met glasvezeldoek aan beide zijden. gelezen in een bouwverslag van een australische kom (of nieuw zeeland, weet het niet meer precies).
    Hoe heb je dat in vorm gehouden tijdens het maken?
    groet
    Hay
     
  15. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Hay,
    Ik heb eerst een rechthoekig stukje fineer aan beide kanten van glas-epoxy voorzien.Ik heb dat in een vacuumzak gedaan zoals die door skateboarders wordt gebruikt om hun plank te lamineren.In mijn geval bleef dat fineer-laminaat uiteraard plat.
    Na uitharding het sb en bb gedeelte eruit geknipt en die daarna een voor een op de kapspantjes gelijmd en ze aangedrukt met 3 oude tekenloden.
    Het wordt een ander verhaal als dat voordekje ronding heeft.
    Dat heb ik met opzet vermeden.
     
  16. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    thanks,
    Tja, ik wil het toch in een vorm gaan proberen. zal wel enig gepruts opleveren, haha. ik begin er tzt wel een draadje over!
    groet
    Hay
     
  17. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Hay,
    Realiseer je dat de vorm van het buiskapje, of dat uit 2 schuine vlakken bestaat of ronding heeft (liefst een afwikkelbaar vlak, kegel, cylinder etc)) door de aansnijding met de huid de zeeg ter plaatse bepaalt.
    Enerzijds wil je een mooi voordek maar ook een vloeiende zeeg.Als die twee niet met elkaar kloppen wordt het inderdaad gepruts.
    Ard
     
  18. peter voogt

    peter voogt

    Lid geworden:
    11 sep 2016
    Berichten:
    71
    Locatie:
    loon op Zand
    mooi scheepje, ik ben benieuwd naar de rest. Zelf ben ik een Goth aan het bouwen, kan nog veel leren van jouw.
     
  19. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Hallo Peter, maak je daar een bouwverslag van? zou leuk zijn
     
  20. peter voogt

    peter voogt

    Lid geworden:
    11 sep 2016
    Berichten:
    71
    Locatie:
    loon op Zand
    ja ben ik al mee bezig.(
    Bouwverslag van de Goth van Frank Russell gemaakt in balsahout / epoxy 1)
     

Deel Deze Pagina