Helaas....

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 3 jul 2019.

  1. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Onbekend
    Klinkt goed in het filmpje. Motor blijft netjes volgas doorlopen en de kist klimt goed door.

    Inderdaad zo'n 2 - 3 seconden volgas vlak voor de vertikale stijgvlucht zou prima moeten gaan.
    De Victory rol vergt inderdaad nogal veel vermogen. Kun je natuurlijk ook iets kleiner vliegen als het vermogen minder is. Dan vlieg je alle figuren iets kleiner, dan valt het niet op.

    Grt,

    Arnoud.
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En dat doet hij nu, met pijp, dus NOG beter, alleen hij word ook duidelijk heter... :D

    Dat zijn de dingen die de jongens van de mannen scheiden.... Ik heb over dat soort dingen (het kiezen van je figuurgrootte) voorlopig nog nul controle, evenals dingen als corrigeren voor windrichting en zo.

    De aloude discussie dat toestellen bij bepaalde figuren "in de wind draaien" (wat absoluut NIET zo is) heb ik in die paar weken dat ik met de Saphir vlieg, reeds in volle glorie mogen ervaren, en ik WEET dat het niet de wind is maar de piloot, maar ik ben er nog niet achter wat het precies is dat ik fout doe, of beter gezegd: hoe ik de correctie onzichtbaar kan verstoppen: Om een concreet voorbeeld te noemen:

    Als ik dwars op de wind horizontaal vlieg, overga in verticale klim, doorklim tot de snelheid er uit is, en dan met down de kist weer vlak leg, zie ik hem heel duidelijk de neus in de wind draaien. Ik vermoed dat het komt omdat ik in de horizontale lijn de vleugels niet 100% level heb, en in de verticale lijn dus een heel klein beetje scheef zit (waardoor de verticale lijn mooi op zijn plek blijft en niet "wegwaait"), maar ik ZIE niet dat ik dat doe, ik zie de kist niet "wurmen en wringen" in de verticaal, maar zodra ik down geef, poef, begint hij in de wind te draaien.
    Ik vermoed, dat ik op het moment van down geven met rudder van de wind af moet sturen (als ik dat in de verticaal doe, zie je dat onmiddellijk, dus dat gaat niet, en als ik in de horizontale aanloop iets van de wind af rol, waait de verticale lijn subiet tientallen meters van de wind af, beide reeds geprobeerd), maar omdat ik niks zie, en de verticale snelheid lastig in te schatten is, weet ik pas dat ik rudder nodig heb bij het vlakleggen, als hij wegdraait... en dan ben ik dus al te laat.

    Is dit iets wat de heren wedstrijdvliegers bekend in de oren klinkt?

    Het toont wel aan, dat het vliegen van figuren op wedstrijdniveau absoluut niet een "ingestudeerd riedeltje" is zoals boze tongen durven beweren :D :D :D
     
  3. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Onbekend
    Inderdaad, als de kist van vertikaal overgaat naar horizontaal en hij ligt niet 100% recht op de wind kan de kist wegdraaien. De enige remedie is correctie met het rudder. Heel goed kijken naar het model, dan weet je wat de kist doet en ook wat je moet corrigeren. Meestal is een klein beetje rudder voldoende, dit kleine beetje rudder laat je dan weer langzaam los naarmate de kist horizontale snelheid opbouwd. Zou je plotseling het rudder loslaten dan maakt de kist weer een zwieper. Langzaam en vooral rustig sturen is heel belangrijk.

    Het is zeker geen ingestudeerd riedeltje, leuk dat je daar ook achter komt. Er zijn er maar enkelen die alle figuren 100% perfect kunnen vliegen. Continue sturen en onzichtbaar corrigeren is een hele kunst.

    Grt,

    Arnoud
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ah, gelukkig, ik ben dus toch niet gek... :D ik vind het nog wel tamelijk lastig om die kleine afwijkingen te zien, en helaas helpt de kleurstelling van het model me daar ook niet echt mee (en de boel overnieuw bekleden gaat een heidens karwij worden vanwege het gebruik van wonderolie in het verleden....).

    Dat het geen ingestudeerd riedeltje was, wist ik al, maar wat het dan wél was, daar had ik geen goed beeld van, en dát begint nu toch wel duidelijk te worden...
    Ik had verwacht veel meer op instinct te kunnen vliegen, en dat valt érg tegen. Veel meer "nadenkwerk" (observeren, redeneren en corrigeren) dan verwacht.

    Wel leuk!

    Maar.... ik geloof dat we aardig van het oorspronkelijke topic (ASP stopt er mee) afgedwaald zijn :D :D :D
     
  5. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Onbekend
    Ah ja sorry, ik verpest bijna jou draadje.:(

    Wel goed om te weten en te zien in het filmpje dat benzine ook voor f3a een alternatief is. Ik vlieg nu nog methanol maar dat wordt ook steeds lastiger te verkrijgen. Goed om alvast een alternatief achter de hand te hebben.

    Grt,

    Arnoud
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je kan natuurlijk ook altijd een beetje nitro in de benzine gooien.
    Deden ze in de autoracerij ook en dat bracht wat extra vermogen.

    GJ
     
    Arnoud Snel vindt dit leuk.
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.211
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja... ohfehhh... lachgasinjectie... waterinjectie... of sla ik nu door??

    Ik sla door :D
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Geen probleem hoor.... ik geloof dat ik er zelf over begonnen ben, en laten we wel wezen, hoe vaak kun je ach en wee klagen over een fabrikant die gestopt is?
    (nog ongeveer 10 keer, zoveel fabrikanten zullen er nog zijn, denk ik.... :D )
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nergens voor nodig: er zijn geen cylinderinhoudslimieten meer voor de F3A... dus "gewoon, een GROTERE motor" werkt net zo goed... Heb per slot ook een 15 cc op die Saphir gehangen, om exact die reden.
    En bij benzine heeft Nitro niet het koelende effect wat het bij Methanol wel heeft.
     
  10. sarco

    sarco

    Lid geworden:
    2 apr 2006
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Wageningen
    Ik mis de merknamen Irvine en Hype .
     
  11. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.738
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    niet te vergeten Webra, al zijn die al een tijd geleden gestopt :(
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hoe bedoel je? Irvine is al lang geleden naar OS verkocht, en OS heeft het laten sterven, ook al weer een aantal jaar geleden.
    Hype was niet meer dan een "badge", die maakten geen eigen motoren, maar kochten ze in. Van wie weet ik niet....
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja.... linksom of rechtsom, Webra bestaat nog.... Motoren maken ze niet meer, maar het bedrijf bestaat nog.... ;)
     
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.211
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Maar de patenten of wat dan ook leek te zijn overgenomen door een Amerikaans bedrijf.

    Enya was ook weer in de lucht... maar hoe actief die zijn?

    Irvine is door OS uitgeschakeld als concurrent... door het op te kopen.
    Irvine was groot in de UK...
     
    Laatst bewerkt: 7 jul 2019
  15. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    Zijn de Rossi motoren dan nog te koop ? Ik doel daarmee op de 10 en 11 cc motoren met speciale krukas voor de Heim/Vario mechanieken.
     
  16. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.211
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Weston is zeer actief. Vliegmaat heeft hem op een RC1. Spectaculair!
    Prachtig blokje... en een robuste ABC
    Rossi is NovaRossi geworden. Nieuwe blokjes ontworpen. Aan oude Rossi's hangen speculatieve prijskaartjes... doorgeslagen dus...
    OPS valt onder Mantua en maakt motoren! Hoowzee!
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja.... Helaas was dat MECOA, en die doen helemaal niks met alles wat ze opkopen....
    Hoe dat bedrijf blijft bestaan, geen idee, want ze hebben alle oude onderdelen ban HP, HB, Webra, en nog een aantal merken, en voor zover ik weet ook de beschikbare mallen en productie-tools van meerdere merken overgenomen.

    De eigenaar van MECAO, Randy Linsalo, schijnt dat soort dingen meer als een hobby op te kopen dan wat anders, want er is een Website waarop van alles te koop staat, maar in 10 jaar RCGroups heb ik eigenlijk nog nooit iemand gehoord "probeer het eens bij MECOA, die hebben alles"....
    Bijna alsof het een leeg bedrijf is, of een dekmantel voor witwassen of zoiets...

    Oh, al meer als 5 jaar niet meer, en volgens mij al wel langer....
    En OS is al gestopt met de productie van motoren met een "systeem Heim" krukas, een paar jaar voor Rossi de deuren sloot. Al hebben ze geloof ik (niet zeker) nog een speciale productie run gedaan van hun .70 helimotor op verzoek van Vario, voor die NOTAR mechanieken destijds, maar ook dat is al heel lang geleden....

    Nee joh.... Die twee broertjes hebben dertig jaar geleden of zo ruzie gekregen en zijn uit elkaar gegaan... De een heeft zijn bedrijf "NovaRossi" genoemd, de ander is gewoon de familienaam blijven gebruiken. Waren echt twee gescheiden bedrijven.
    Al waren ze het blijkbaar wel eens over gloeipluggen, want die zijn van beide merken gewoon "Rossi" blijven heten....
     
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.211
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Zover terug weet ik niet van die pizza-vete... 1984 al weer! Gut... bouwjaar van mijn klassiekertje op 4 wielen... Italiaantje... maar goed... dat merk is zo goed als verloren...

    AXE Rossi is niet te vinden... 10 jaar gelee nog eens een resopijpje van AXE Rossi via e-Bay
    Die waren toen actief op eBay
    Oh had ik maar een bundel motoren gekocht... want ze waren toen echt niet zo duur...
     
    Laatst bewerkt: 7 jul 2019
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De laatste keer dat ik keek, vond ik als ik zocht op "AXEmotor Rossi" (geloof ik) nog een residuale website, leek ogenschijnlijk helemaal functioneel en werkend, maar er reageerde niemand meer....
     

Deel Deze Pagina