De perikelen van WdeW;

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 9 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Onbekend
    De Shark heeft een relatief groot kielvlak met een hoge slankheid. (Hoog en smal) Hierdoor ontstaat een grote richtings stabiliteit. (windvaaneffect) Heeft Sylvestri waarschijnlijk heel bewust gedaan, het is een trainer en die stabiliseert hierdoor goed. Nadeel is dat je lastiger dwars op de wind kunt vliegen (relatief veel rudder correctie nodig).
    Zou je het kielvlak verkleinen of beter nog de slankheid aanpassen dan wordt het model minder richtings gevoelig. Echter, dan is het eigenlijk geen trainer meer en minder vergevings gezind. Een ontwerp blijft altijd een compromis, zo ook dit model.

    Grt,

    Arnoud
     
  2. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Klopt Arnoud, het is altijd wel wat met die vliegmachines :D.
     
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dat heeft Silvesterie gedaan voor lieden met meskantjesdrang
     
    Arnoud Snel vindt dit leuk.
  4. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Gisteren steeg ik op en had ik nog maar weinig power. Ik dacht per ongeluk een bijna lege accu gepakt te hebben.
    Uit voorzorg meteen gelandt. Ook in de lucht gebeurde er bij vol gas geven, weinig.
    Het is een Gens Ace van ongeveer 4 jaar oud. Redelijk veel gebruikt. Hij bolt niet.
    Is hij nog betrouwbaar?
    Meting gaf aan, dat er nog 80% in zit. Hij was dus vol, toen ik vertrok.
     
  5. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Dat klinkt als een accu die einde levensduur is..
     
  6. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Daar zit ik ook aan te denken. Hij trok voor geen meter.
     
  7. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    927
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Even de interne weerstand meten met je lader, die hebben daar vaak wel een functie voor (special functions menu oid). Vermoedelijk is de weerstand behoorlijk opgelopen en dan krijg je teveel spanningsval bij belasting. Of de capaciteit zelf is heel erg teruggelopen, maar dat zou je dan wel bij laden moeten merken dat er minder in gaat.
     
  8. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik heb een Junsi 4010. Zit dat onder de knop Status? Is een accumeter die je meeneemt naar het veld, daarvoor ook geschikt?
     
  9. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik lees IR 5,5 5,6 en 5,7 m-ohm.
    Betekent IR internal resistance? Ohm is weerstand weet ik. Hij is weer bijna vol en laast nu met 347mAh.
     
  10. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    927
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Ik denk dat je even in de handleiding moet kijken, ik weet niet hoe die lader werkt maar kan me bijna niet voorstellen dat deze het niet kan. Als je met een accumeter de lipochecker bedoelt dan is het antwoord vaak nee.
     
  11. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    927
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Je was me net voor met antwoorden, maar wat je gevonden hebt is inderdaad de interne weerstand. Die zit nog vrij laag (als het dezelfde accu betreft tenminste). m-Ohm is milli-ohm, dus 0,0055 ohm voor de eerste cel, 0,0056 voor de tweede en 0,0057 voor de derde cel. Als je van 80 naar 100 % gaat en er gaat maar 347 mAh in, kan het dan kloppen dat die accu iets van 1800 mAh aan capaciteit heeft totaal? Als de accu veel meer zou moeten hebben dan is dat de oorzaak (capaciteit teruggelopen).
     
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Mijn Gens Ace was met 1,5 jaar zowat stuk...6S 5300.
    Vond ik een te hoge afschrijving. Turnigy’s hielden traditioneel goed. 5 jaar, daarna beduidend minder, maar niet bol.
     
  13. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Waarschijnlijk had het met veel en weinig wind te maken.
    Op de grond de trekkracht van twee accu's met elkaar vergeleken.
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als je niet weet wat de IR (interne weerstand) was toen de accu nieuw was dan is het gissen wanneer de weerstand te hoog is, dus de accu verouderd is.
    Zomaar een getal zegt niets.
    Als ik nieuwe accu's had dan schreef ik na 2 a 3x laden de IR erop.
    Dan heb je een uitgangspunt.
    En die accumeters die in percentage aangeven heb je ook niets.
    Je moet spanningen meten onder belasting in Volts, een percentage is geen waarde..
    Iedereen die die metertjes gebruikt heeft geen idee waar ie mee bezig is.

    Je hebt een multimeter, zet die eens parallel op de aansluitpluggen op maak een draadje vanaf je balancerplug naar de multimeter.
    In ruststand moet je bij 3S ongeveer 12,3 Volt zien als de accu vol is.
    Zodra je gas geeft met een nieuwe accu mag ie zeker niet onder 10,8 - 11 Volt komen.
    Doet ie dat wel dan kan je de accu weggooien.

    GJ
     
  15. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    927
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Tuurlijk, maar als je dat niet hebt opgeschreven of weet wat het was dan resteert alleen het vergelijken met andere soortgelijke accu's. In vergelijking met mijn eigen accu's klinkt 5,5-5,7 milli-ohm niet als veel, maar ik weet idd niet wat voor accu's Willy gebruikt.

    Beetje kort door de bocht om te zeggen dat de gebruiker niet weet waar die mee bezig is, maar zolang de gemeten spanning door een lipo-metertje slechts als indicatie wordt gebruikt is dat toch prima. Zo'n lipo-metertje geeft een vrij lage belasting van misschien 300 mA (vaak doen ze ook wat balancing, maar ik heb het nooit nagemeten en kan uiteraard per merk en type verschillen).

    Hoeveel belasting moet je er dan aan hangen om een betrouwbare meting te doen? Dat lijkt mij ook afhankelijk van de gebruikte accu (C-waarde) namelijk. Bij accu's met een hogere C-waarde zou je een lagere interne weerstand verwachten (des te meer klemspanning hou je over en hoe hoger de accu te belasten is). En moet je ook niet de temperatuur meenemen als onderdeel van de meting?
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je kan interne weerstand alleen maar een beetje vergelijken als je exact dezelfde type en capaciteit accu hebt.
    Modelbouwfabrikanten geven ook zelden waarden op van pakketten dus blijft het altijd een gok.
    Plus dat je eigenlijk de IR op een speciale manier moet meten binnen een temperatuurmarge maar dat gebeurt nooit in modelbouw.
    En wanneer is een accu defect, als ie nieuw 3 milli ohm zou zijn, is 5 milli-ohm dan goed of niet?

    Wat betreft het metertje.
    Welke idioot dat bedacht heeft?

    Dus als je dan geladen 100% ziet dan is de accu goed?
    En is ie dan echt 20% capaciteit kwijt als ie 80% aangeeft?
    Het ding is gebaseerd op een database die gelinkt is aan voltages, dus als ie zo'n 4,1 Volt aangeeft zegt ie 100%.
    Maar dat is allemaal onbelast.
    In de praktijk kan het voorkomen, en dat is regelmatig het geval, dat je als je een accu belast, al is het maar met 1C, dat ie meteen instort.
    En als je dan aan de grond komt en hem op het metertje hangt is de spanning weer zo opgelopen dat ie 80% aangeeft.
    Een onzinmetertje, leuk voor de handel maar totale onzin.

    Als je gewoon onder normale belasting meet, dus in het model dan krijg je een reele waarde.
    Je kan dus met een stekkertje op de balanceraansluiting prima zien hoeveel de accu instort als je de motor in het model aanzet.
    In 9 van de 10 modellen werkt dat.
    Op de grond is de belasting zelfs iets hoger dus weet je zeker dat het in de lucht beter is.
    En temperatuur heeft een invloed maar niet zo groot bij "normale" modellen.

    Bij modellen waar de accu voorgewarmd moet worden heb je op die manier (door op te warmen) dat probleem al opgelost maar die modellen wil je niet statisch op de grond belasten, dan gaat er iets stuk.

    GJ
     
  17. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Als een lipo wat ouder of oud is en hij geeft beduidend minder kracht is hij einde levensduur.

    Simpel.

    Het hoe wat waar en waarom ivm lipo's staat hier al in 300 andere draadjes beschreven ;)

    Geen 5 boeken over blijven schrijven zou ik zeggen.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  18. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dank je Gert-Jan.
    Dat is precies wat wij gisteren op het veld gedaan hebben.
     
  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    @alm
    Die meters zijn leuk om ff te zien of je accu's vol zijn.
    of als je ff geen multimeter bij de hand hebt.
    verder kun je er eigenlijk geen klap mee.

    bij lipo's kun je ook niet echt spreken van een capaciteitsverlies.
    bij nimh wel..
    wat lipo's wel doen, is dat ze door de tijd / gebruik / misbruik heen steeds slechter hun amperes kwijt kunnen.
    eigenlijk gaat de C waarde achteruit. omdat de weerstand intern hoger wordt.

    Zelf merk ik dit vlot genoeg.
    Ik heb een paar toestellen op dezelfde accuset.
    timer is bepaald aan de hand van vele keren laden, doorgaans 30 a 20 % over.
    als je aan het eind van de timer een keer stevig gas geeft, en hij doet bijna niets (of je lipo alarm gaat branden/piepen) weet je dat de accu zijn amperes niet lekker meer afgeeft..
    als het toestel daar eerder wel overtuigend oppakte, en na een tijd gebruik niet meer, worden je accu's dus twijfelachtig.
    of je toestel trekt gewoon teveel amperes voor de accu

    bij mijn heli merk ik dat hij gewoon niet meer de volle timer kan vliegen.
    de accu heeft dan nog wel de verwachte capaciteit, want je laadt ook echt minder ma terug in de accu.
    alleen zakt het voltage zo ver als je de accu belast, dat deze onder de veilige waardes schiet.

    qua belasting die nodig is om te bepalen of je accu goed is..
    gewoon in je toestel hangen.
    die trekt voldoende stroom om een indicatie van je accu te geven. nog de simpelste manier ook
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  20. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dank je Student. Ik blijf de bewuste accu in de gaten houden. Altijd beter dan een toestel verliezen.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina