Wielbasis 1/10 Nitro (Reely/Carson) aanpassen.

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Sareno, 4 jul 2019.

  1. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Ik heb hier een aantal 1/10 chassis' staan met verschillende wielbasis'en en dat ik best irritant bij het zoeken van bodies.

    Bij bv een Tamiya TT02 kan je de wielbasis aanpassen door het anders monteren van onderdelen of door het plaatsen van meegeleverde onderdelen.

    Ik heb mijn Reely P190 en Carson CR4 nu helemaal binnenste buiten gekeerd maar ik zie geen normale manier om het aan te passen. Ondanks dat deze 2 aan elkaar gerelateerd zijn, is de wielbasis behoorlijk verschillend. Ik weet het even niet zo uit mijn hoofd maar er zit bijna een CM tussen die 2.

    Ook kan ik geen andere C-hubs of draagarmen vinden die hier voor bedoeld zijn.

    Is het aanpassen van de draagarmen dan de enige manier? (1 zijde afvijlen/zagen en een ring aan de andere kant plaatsen?)

    Hoe zouden jullie dit doen?
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.476
    Locatie:
    Sassenheim
    Je kunt wel je wielbasis op alle auto's proberen gelijk te krijgen maar dan zit je nog met 20 verschillende gaten voor je body paaltjes.
    Gewoon iedere auto een eigen body en dan een zgn clear body die je zelf op maat moet knippen en dan spuiten.
     
  3. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Het is niet zozeer het wisselen van kappen maar meer het vinden van kappen die passen. Ik pas dan liever de wielbasis aan ipv de kap verkeerd knippen.
     
  4. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Geen suggesties om de wielbasis aanpasbaar te maken?
     
  5. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.476
    Locatie:
    Sassenheim
    Je kunt natuurlijk door de draagarmen smaller te maken de boel opschuiven, hou er wel rekening mee dat de afstand die de dogbone moet overbruggen ook langer wordt met het risico eruit te vallen.

    Een body op maat knippen is echt niet lastig, als de body over de auto geplaatst is kan je eerst een klein circeltje bij het wiel uitknippen waarbij je zicht krijgt op het wiel en van daar in stappen verder open knippen. Aan het eind met een dremel en een schuurtol mooi rond maken.
     
  6. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Ik vul het verwijderde stukje van de dogbone aan de andere kant weer aan. Eruit vallen zal wel meevallen denk ik.

    Bij sommige kappen kan het wat je zegt maar er zijn er ook genoeg waarbij de vorm van de spatborden echt bij de auto hoort, dan is het verplaatsen of veranderen van de kap echt heel erg lelijk.
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.948
    Locatie:
    Rotterdam
    het is een modelbouwhobby..
    wat je vraagt, zit origineel niet in de plannen van de ontwikkelaar van de auto.
    dus als je dit doet, moet je het zelf verzinnen en uitvoeren. met risico op verkeerd aanpassen.
    er zijn geen originele aanpassingsetjes.

    dat wetende, moet je ff inventariseren wat je exact wijzigt.
    je kan natuurlijk gewoon de complete ophanging eraf halen, nieuwe gaten in het frame maken, en daar weer vastzetten.
    maar het is even de vraag of dit straffeloos kan zonder andere onderdelen in de weg te zitten, en zonder de boel erg zwak te maken.

    volgende vraag: op welke maat body ga je alles pas maken?
    beetje jammer als je al je auto's op 1 maat body pas maakt, om er daarna achter te komen dat deze uit de handel gaan.

    Goede kans dat dit aardig wat tijd op gaat vreten, terwijl een correcte maat kap een stuk vlotter is..
    heb je de goede maat gevonden, bestel er dan gewoon nog 4. kun je even vooruit..
     
  8. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Dankjewel voor het antwoord.

    Dat is het punt een beetje, ik zoek liever een bepaald model dan dat ik een bepaalde maat zoek. Vaak zit ik er net een paar mm naast om hem echt mooi strak te krijgen.

    Nieuwe gaten in het chassis is geen optie. Dat verschil is te groot. De huidge gaten veranderen naar schuifgaten zou kunnen maar dat krijg je nooit mooi recht.

    Mijn grotere auto's werken met een soort kunststof shims die je aan de voor- of achterzijde van de draagarm kan plaatsen om zo een minimale wijziging in de wielbasis te maken. Ik denk dan ook dat ik naar een stel reserve armpjes ga zoeken en daarmee ga experimenteren.
     
  9. mark0126

    mark0126

    Lid geworden:
    15 feb 2005
    Berichten:
    3.276
    Locatie:
    Schoonebeek
    Ik weet dat voor de P190 chassis bodies met een breedte van 190 mm passen. Voor de carson zal dat waarschijnlijk 200 mm zijn.

    M.v.g. Mark
     
  10. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Hoi Mark,

    Dat klopt maar daar heb ik wielen voor met een offset.

    Het gaat me om de afstand tussen de voor en achterwielen.
     
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.948
    Locatie:
    Rotterdam
    schuifgaten in de onderplaat maken, zodat het gehele blok naar voor en achter kan.
    desnoods met een alu strip het dek aanpassen, zodat de boel daar sterk aan elkaar blijft zitten (dat heeft een functie)
    alui strip hebben ze bij de bouwmarkt, meestal 2 a 3 cm breed, 2 mm dik of zoiets.
    kun je opvulstukken mee maken, zodat blokken en dek sterk vastgezet kunnen worden.

    schuifgaten kun je maken door een slijpschijf op de dremel met vaste hand te hanteren.
    vooraf even met potlood de goede lijnen zetten, zodat de boel uitgelijnt blijft.
    het is doorgaans maar een gat van 3mm diameter.. misschien een stuk of 4 a 6?
    is ff werk. maar dan heb je ook wat.

    of met een 1 mm boortje een klein gaatje voor het huidige gat. dat is meteen een beetje houvast als je er met de 3 mm boor uit gaat boren.
    zachtjes boren, hapt het niet zo. heeft al meerdere keren gewerkt bij mij.
    hoef je niet meteen een volle 4 mm voor het huidige gat te gaan zitten.

    je hebt ook freesjes voor de dremel. ff de vraag wat het beste werkt.
    misschien een echte frees halen voor in de boormachine?
    zolang je maar met voldoende tijd en aandacht werkt.

    dremel met slijpschijf is denk ik nog de meest makkelijke methode..
     
  12. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Dankjewel. Ik zat ook in die richting te denken en heb inmiddels een donor chassis om te oefenen.
     
  13. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.476
    Locatie:
    Sassenheim
    Ik zou geen sleuven maken, de ervaring leert dat maar een zacht tikje nodig is om de boel scheef te trekken, als het om meer dan 4mm gaat kan je beter nieuwe gaten boren.

    Maar omdat je met een schaft aandrijving zit zal je je ook de dogbones van spur naar diff moeten aanpassen.
     
  14. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Het is echt mm werk. Ik begin eerst met de draagarmen.
     

Deel Deze Pagina