ESC gefrituurd.... :-(

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Sareno, 9 jul 2019.

  1. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Ik heb zojuist een ESC om zeep geholpen door, ik denk, te veel Amp op de BEC.

    De specificaties heb ik zo even niet bij de hand (ik geloof 80A en 5A op de BEC).

    Volgens mij is dit gekomen omdat ik kanaal 3 heb gebruikt om een handrem aan te sturen. Deze handrem is van een Nitro auto dmv nylon schijven. Normaliter wordt dit door dezelfde servo gedaan die bij een nitro ook gas geeft.

    Bij een elektro auto heb je dan de motoraandrijving, sturen en dus deze handrem. Ik denk dat dat teveel was.

    Hoe kan ik dit oplossen? Ik weet dat de truuk is dat de servo niet gestalled wordt maar dat is met zon rem erg lastig, daar zit een "doorduw" momentje in om te kunnen doseren. Er blijft dus gewoon kracht op staan.

    Het liefst heb ik geen losse accu-pack maar ik zie geen andere optie. Jullie wel? Is er bv een manier om het direct van de Lipo af te halen? En ja, alle functies worden echt tegelijkertijd gebruikt. De handrem gebruik ik voor burnouts, handrembochtjes, stoppies etc.
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je kan die handremservo een aparte voeding geven, uit een 5-6 Volt accu.
    Dat is de veiligste methode.
    Mocht ie dan toch meer dan 5A trekken dan zullen je servokabels gaan roken maar de BEC heel blijven.
    Of je sluit alles op een losse ontvangeraccu aan, dat kan ook.

    GJ
     
  3. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Dus toch. Jammer. De servokabels zullen niet zo snel gaan roken. Op de nitro heeft ie het ook 12 jaar volgehouden. Al was het gebruik daar iets anders denk ik.

    Ik denk dat ik dan meteen ook de ontvanger en de andere servo uit 1 vaatje laat tappen. Als ik toch dat gewicht al moet meenemen kan ik de lipo net zo goed verder sparen. Of loop ik dan weer een ander risico?
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als je echt 5 ampere trekt dan rookt de servokabel.
    Dus ik denk dat je probleem misschien niet eens in de BEC zit.
    Gebeurt er nog wat als je de accu aansluit?
    Geeft ie piepjes of brand er een ledje?
    En ruik je iets van verbrande electronica?

    Het is altijd beter om een aparte voeding voor de besturing te nemen.
    Bij een electro-auto is het niet zo erg maar als er zoiets in een vliegtuig zou gebeuren dan komt ie onbestuurbaar naar beneden.
    Een aparte ontvanger accu is dus veiliger.

    Maar onderzoek eerst eens je regelaar want ik heb zomaar het idee dat er iets anders stuk is en niet je BEC.

    GJ
     
  5. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Dankjewel voor je reactie.

    Ik zou echter niet weten wat het wel zou moeten zijn. De ESC doet alles behalve stroom naar de motor sturen, geen piepjes maar wel led. Hij lijkt gewoon te doen, behalve dus geen stroom naar de motor. Gek genoeg wel naar de ontvanger en servo's. (de BEC zou dan goed moeten zijn zou je denken).

    De motor werkt prima op een andere ESC (zelfde model) en een andere motor werkt ook niet op de defecte ESC.

    Hij stopte ermee toen ik volgas een handrembocht maakte. Hij moest dus rijden, sturen en de handrem aantrekken. Vandaar dat ik denk dat het daardoor gekomen is. Ik heb dit bij de huidige ESC nog niet geprobeerd (ga ik ook niet doen)
     
  6. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Als de ontvanger en de servo's werken, is er niets mis met de BEC.
     
  7. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Dat dacht ik dus ook maar hij ging stuk toen ik de handrem gebruikte.
     
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.334
    Locatie:
    Woerden
    Dat kan komen doordat je tegelijk gas geeft en de "hand" rem aantrekt (handrembochtjes). De motor moet dan extra veel kracht leveren en trekt dan heel veel stroom uit de accu en dat gaat via de ESC. Door die (te?) grote stroom kan er een (of wel meer) Fet in de ESC door gebrand zijn. Als dit gebeurt is heb je wel mazzel gehad dat daardoor geen kortsluiting is ontstaan want dan zou mogelijk ook de accu kapot zijn gegaan of nog meer.
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Inderdaad, als de besturing het doet dan is de BEC OK.
    Ik denk dat de eindfets eruit liggen.
    Waarschijnlijk heb je gas gegeven en tegelijk geremd, dan loopt de stroom in de motor zo hoog op dat de eindtorren eruit fikken.
    Het is natuurlijk ook geen normaal ding, een rem op een electro-auto.

    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  10. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Zou het diff dat niet moeten afvangen?
     
  11. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.334
    Locatie:
    Woerden
    Nee dat kan de diff niet want de rem werkt op beide wielen! De diff vangt alleen de snelheidsverschillen op als één wiel sneller of langzamer wil draaien dan het andere op de zelfde as.
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Zoals Ernst schrijft, de rem zal op de centrale as zitten, tenminste zo was het bij de brandstofmodellen die ik had, on en off road.
    Ik ken maar 1 soort auto die echte schijfremmen had als een echte auto en dat waren de 1:5 modellen.
    Die waren op elk wiel geremd en dan zou, als 1 wiel harder geremd wordt dan de andere, het differentieel werken.

    GJ
     
  13. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    De schijfrem zit op de achterste centrale as. Dus achter het middendiff. De voorwielen kunnen dus gewoon draaien
     
  14. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    De schijfrem voor de voorwielen is niet geplaatst.
     
  15. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.334
    Locatie:
    Woerden
    Ok, dan nog kan het fout gaan. Je weet dat wanneer je één wiel afremt het andere wiel sneller gaat draaien. Wanneer je de achteras gaat afremmen zal de vooras sneller willen gaan draaien. Als je de achteras blokkeert zal de vooras twee keer zo snel willen gaan draaien. Daar is veel kracht voor nodig en dat moet de motor leveren met de reeds genoemde hoge stroomopname van de motor.
     
  16. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Ik weet niet of ik het met je eens ben over de snelheid van de wielen en/of dat dit ook echt meer vermogen kost.

    Ik zal er voor alle zekerheid eens voorzichtig een watt meter tussen zetten.
     
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    stroom = koppel × Kv (in SI eenheden).

    ... en voor dubbele snelheid is acht(2³) keer zoveel vermogen nodig. Aangezien spanning niet verandert, is ook acht keer zoveel stroom nodig.
     
  18. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Hi Ron,

    Kan je dit eens uitleggen? Het is een 2150kv motor, 3S. Motor is overigens 1800Watt. Hoe kan ik jouw formule dan gebruiken?

    Daarnaast, waarom 8x meer? Speelt het niet mee hoe dik de olie in het middendiff is? De voorwielen spinnen gemakkelijk door als ik die rem er op zet. De enige weerstand is het diff. Een 2wd verbruikt toch ook niet 8x zoveel? (Misschien zie ik iets over het hoofd hoor)
     
  19. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Een motor met een maximaal vermogen van 1800 watt op een 3 cellen Li-Po levert een maximale stroom op van ongeveer 150 ampère. Met een ESC die maximaal 80 ampère kan leveren gaat dat niet goed. Nu weet ik ook dat in de autowereld specificaties nogal eens worden overdreven. Maat toch...
     
  20. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Motor spec is 60a Max. Tuurlijk is de burst hoger maar dat is die van de esc ook. De auto rijdt nu ook op 80a esc en gaat al tijden prima.
     

Deel Deze Pagina