VOLVO F16 470 pk Zwaar Transporttrekker 8x6/4 met Goldhofer Smalbed Dieplader met Interdolly (5x3 )

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door VOLVO FH 16 750, 6 apr 2009.

  1. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.590
    Locatie:
    noord-limburg
    Beste Pieter,

    Gewoon in je ritme blijven en lekker verder gaan.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum

    Goed bezig.
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  2. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    Dat word wel heel mooi zo
     
  3. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Tug,

    Bedankt voor het compliment.

    SMILEY  OKAY - kopie (2).jpg
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  4. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Willum,

    Dankt voor het compliment
    SMILEY  OKAY - kopie (2).jpg
     
    willum vindt dit leuk.
  5. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Alle "Leuk aanklikkers" bedankt !

    SMILEY  OKAY - kopie (2).jpg
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  6. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 344

    Hallo allemaal,

    LET OP !!!

    Deze onderarmen zijn vervangen door pendel onderarmen (draaibare onderarmen), omdat de vaste onderarmen niet voldeden !!


    De vervanging van de onderarmen wordt later stadium beschreven in dit topic !!


    Verder gegaan met de onderarmen van de 10 draaistellen van de Goldhofer dieplader.
    De schetsplaten mooi glad geschuurd voor de verdere behandeling van de onderarmen.
    IMG_7022.jpg

    Een uitsparing in de schetsplaten gefreesd waarin de onderkant van de cilinder past en de afdekplaat met de zes boutjes.
    IMG_7026.jpg

    IMG_7027.jpg

    IMG_7028.jpg

    IMG_7029.jpg

    IMG_7030.jpg

    IMG_7036.jpg

    In alle onderarmen de uitsparing gefreesd.
    IMG_7040.jpg

    De bovenkant en de onderkant van de schetsplaten mooi vlak afgefreesd.
    IMG_7057.jpg

    IMG_7050.jpg

    Tot zover deze update.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 mrt 2022
    bvdh, modelbouwer, MarlinNavigator en 6 anderen vinden dit leuk.
  7. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 345
    Sessie : 1


    Hallo allemaal,


    Oeps, een aantal updates en foto's vergeten te plaatsen van de eerste gemaakte boven en onderarm.
    Eerst even bekeken of het ook werkt wat ik heb gemaakt, alvorens de negen andere boven onderarmen verder ga afmaken.
    Want is wél de bedoeling als ik iets ga maken/bouw, dat het ook gaat werken en niet al het bouw en soldeerwerk voor niets is n in de schrootbak verdwijnt.
    Tevens de eerste proef hydraulische cilinder gemaakt om te kijken hoe groot de uitslag moet zijn van de cilinderstang.
    Helaas had ik nog geen chroomstaal van 8 mm rond om voorraad, dus even voor nood een cilinderstang gebruikt van chroomstaal 4 mm rond.
    De cilinder nog niet in elkaar gesoldeerd, maar met plakband in elkaar geplakt, want ik moet nog bepalen hoelang de behuizing van de cilinder moet worden en hoelang de cilinderstang moet worden.
    IMG_4246.jpg

    Het past en werkt precies zoals ik had verwacht.
    IMG_4247.jpg
    De eerste boven en onderarm in elkaar gesoldeerd en even glad afgewerkt en moeten nog wel diverse handelingen aan de boven en onderarm plaatsvinden, alvorens deze geheel klaar is.

    De bovenarm in elkaar gesoldeerd.
    IMG_4316.jpg

    IMG_4317.jpg

    IMG_4329.jpg

    IMG_4330.jpg

    De cilinder met de onderarm in de laagste stand.
    IMG_4331.jpg


    Tijdelijk twee Wedico velgen met banden gemonteerd op de pendelas.
    De pendelas in de rijstand.
    IMG_4334.jpg

    IMG_4338.jpg

    IMG_4340.jpg

    Tot zover sessie : 1
     
    bvdh, Bert V, MarlinNavigator en 2 anderen vinden dit leuk.
  8. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 345
    Sessie : 2

    De pendelas inhet hoogste lift/hef stand.
    IMG_4346.jpg

    IMG_4348.jpg

    IMG_4349.jpg

    IMG_4352.181231.jpg

    IMG_4355.jpg

    IMG_4358.jpg

    De pendelas in d laagste stand.
    IMG_4359.jpg

    IMG_4432.jpg

    De pendelas in de rijstand.
    IMG_4434.jpg


    Tot zover sessie : 2
     
    ruitje, bvdh, kaapstander en 3 anderen vinden dit leuk.
  9. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 345
    Sessie : 3

    De pendelas in de hoogste lift/hef stand.
    IMG_4436.jpg

    IMG_4438.jpg

    Zie de in elkaar geplakte cilinder met plakband.
    IMG_4446.jpg

    IMG_4439.jpg

    De pendelas in de hoogste lift/hef stand.
    IMG_4452.jpg

    IMG_4454.jpg

    Tot zover sessie : 3
     
    Tug.NL, Ro-tje, Catwoman en 14 anderen vinden dit leuk.
  10. marcelinets

    marcelinets Guest

    Ik blijf het erg mooi vinden wat je allemaal maakt Pieter en oog voor details, wordt straks een mooie dieplader.
     
  11. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Marceline,

    Bedankt voor je compliment !
    SMILEY  OKAY - kopie (2).jpg
     
  12. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Alle "Leuk aanklikkers" bedankt !
    SMILEY  DUIM OMHOOG BEDANKT.jpg
     
  13. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Zo, je bent weer lekker bezig zie ik. Mooi werk hoor, ook het cilindertje ziet er mooi uit. Wat voor een afdichting ga je voor de zuiger gebruiken? en komt er nog iets van een vuilafstrijker in?
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  14. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Stefan,


    Het is de bedoeling dat er een vuilafstrijker aan de onderkant van de cilinder komt onder het messing plaatje met de zes M 2 boutjes om van de cilinderstang het vuil/stof af te strijken, maar ik weet nog niet wat ik ga gebruiken, het moet iets zijn wat zo weinig mogelijk weerstand geeft, want de cilinders worden enkel werkend en moeten door gewicht van het achterdek van de dieplader zelf inzakken. Aan de onderkant van de behuizing onder het afdekplaatje heb ik al ruimte vrijgehouden voor een olie-keerring, maar waarschijnlijk geeft dit te veel weerstand. Ook een O-ring zal te veel weerstand geven, vermoed ik.
    Ik ben er nog niet helemaal uit wat het gaat worden.(viltring ? of iets dergelijks)
    Er komt aan de onderkant van de cilinder ook een ontluchting op, met een afvoerslangetje voor het eventuele zweten/lekken van de cilinder.

    Ik voor de afdichting van de zuiger ga ik één O-ring gebruiken.
    Als blijkt dat dit niet voldoende is, ga ik een zuiger gebruiken/maken met twee O-ringen, liever niet, want dit levert ook weer te veel weerstand op bij het inzakken van de pendelas onderarm(en)
    De cilinder heeft een buitenmaat van 12 mm en een binnenmaat van 10 mm
    De zuiger wordt -10 mm rond en de zuigerstang van chroomstaal 8 mm rond.
    Ik ga eerst een proefopstelling maken met 1 draaistel met 1 cilinder om te kijken of het überhaupt werkt.

    Ik moet alles zelf uitvinden. (leuk werk, zelf dingen uitvinden/proberen, dit maakt voor mij de modelbouw mooi/interessant)
    Hier gaat wel heel veel tijd inzitten, maar dit vind ik niet erg.

    Ik kan nergens informatie vinden op de sociale media, of het al eerder is toegepast/gemaakt is, wat ik aan het bouwen ben.
    Ik heb wel iets gevonden, maar dat is niet toereikend voor mij, omdat de dieplader een laadvermogen moet hebben van tenminste 100 kg.
    Ik vermoed dat de druk bij het heffen wel eens kan oplopen naar 60 bar op niet vlakke ondergrond.
    Maar ook tijdens het rijden, heuvel op en heuvel af, vermoed ik dat de druk op de eerste en de laatste pendelas ook kan oplopen naar 60 bar.
     
  15. hobbyvanrobbie

    hobbyvanrobbie

    Lid geworden:
    23 feb 2011
    Berichten:
    244
    Locatie:
    Nissewaard
    Hallo Pieter,

    Heel mooi!!!!



    Vraag:
    Voor het op zijn eigen gewicht inzakken, wat schat je dat de dieplader gaat wegen?

    Dan daarna dit delen door de verhouding van wat het achterdek gaat dragen tov de zwanehals.
    Dan daarna delen door het aantal pendel assen onder het achterdek (achterwagen) geeft je, wat idere pendelas in onbeladen toestand te dragen krijgt.

    Hiermee kan je dan een proef(je) doen.........het staat hier in 4 regeltjes, maar kost je een extra 4 dagen.........i know :)

    mvrgrob
     
  16. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Rob,

    Bedankt voor je compliment.
    SMILEY  DUIM OMHOOG BEDANKT.jpg

    Je weet : Meten is weten.
    Je wilt niet weten hoeveel uur er al in de dieplader is gaan zitten in : meten, uittesten, proefopstellingen uitvoeren, enz.

    Wat de dieplader precies gaat wegen weet ik nog niet, maar in ieder geval meer dan 35 tot 50 kg ?
    Ik verwacht dat het achterdek alleen al meer dan 15 kg a 20 kg gaat wegen ?
    Alle elektronica wordt ook in het achterdek ingebouwd, inclusief de accu.
    Messing is nogal zwaar, zoals je weet, maar het grootste gedeelte wordt van staal gemaakt en in elkaar gelast (hechten) en met hard soldeer (zilvertin) afgewerkt.
    Ook het achterdek zelf wordt van staal gemaakt.
    De dieplader moet tenminste 100 kg kunnen laden.
    De gewichtsverdeling zal over het achterdek, de 3 assige jeepdolly en de vierassige Volvo F 16 verdeeld worden.

    Dus ja, ik moet straks wel op mijn 4 wielige transport karretje met grote luchtbanden, een hef/hijsinstallatie maken/bouwen, om het geheel in mijn auto te hijsen.
     
    kaapstander vindt dit leuk.
  17. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.427
    Locatie:
    Nijmegen
    Ziet er goed uit Pieter ! :thumbsup:

    Groetjes, Charlotte.:bye:
     
  18. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Charlotte,

    Bedankt voor het compliment.
    SMILEY  OKAY - kopie (2).jpg
     
  19. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Sorry maar Pieter is dat hele gewicht aan truck, trailer en Cat nog wel realistisch voor jou? Ga jij er ooit nog mee op een regelmatige basis demo's bezoeken zonder hulp? Begrijp me aub niet verkeerd maar dit is toch de ultieme natte bouwersdroom die jij uitvoert maar het is toch niet reëel om aan te nemen dat je 5 keer per jaar dit alleen door nederland knort........
     
  20. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Rolf,


    Zoals je weet ben ik meer een bouwer, dan een rijder en bezoek ik niet zo heel vaak een rij-demo.
    Hooguit 1 tot 2 keer per jaar.
    2017 : Steenwijk en Hobma Elst
    2018 : Osnabrück
    2019 : Broshuis Kampen

    Maar ik ga zeker straks met de hele combinatie naar een rij-demo toe, als mijn gezondheid dit toelaat.
    (zie citaat)

    P.S.
    De Volvo FH 16 14 kg (1 kist)
    Caterpillar D 10 T 27 kg (1 kist)
    Goldhofer dieplader ??? kg, in 4 delen :
    Jeepdolly : (1 kist)
    Zwanenhals met nek (1 kist)
    Smalbed : (1 kist)
    Achterdek : (1 kist)
    Zender : (1 koffer)
    Transportkarretje : (17 kg)
    Hijs/Hefarm : ??? kg
    Laadvermogen Transportkarretje : 250 kg

    Conclusie : Dit moet gaan lukken.
    Mijn auto is groot genoeg, hier passen het transportkarretje met hefarm, de 4 kisten en 1 koffer makkelijk in.
     
    Tug.NL, trialrolf, Marker en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina