Pichler Joker XL

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door Justus, 19 feb 2019.

  1. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    [​IMG]

    Zo zag het er uit na Roden. Je ziet duidelijk dat de zwartgeblakerde randjes van het laser-werk niet zijn weg geschuurd en dan is je lijmverbinding compleet waardeloos.

    Ook zie je dat de rompzijkant niet heel veel vlees heeft voor een verbinding. Alleen naar de achterwand, tegen een schot aan, zat het redelijk vast.

    [​IMG]

    Ik heb de ruimte wat groter gemaakt en alles vlak geschuurd

    [​IMG]

    Vervolgens een extra kwaliteits-multiplex verdikking tegen de romp gelijmd (alles met epoxy die er hier nog niet tussen zit))

    [​IMG]

    Van datzelfde multiplex heb ik een nieuwe bevestigingsplaat gemaak met daarop de inslagmoeren. (De extra laag gammaply is alleen om de inslagmoeren een plekje te geven)
    Op de voorgrond de oude plaat van waaibomen-klappertjeshout.

    [​IMG]

    Met een epoxy/katoenvezel-papje heb ik dit in de romp geplakt.

    En aan de voorkant afgesloten met een extra schotje.

    [​IMG]

    Ik overweeg de romp verder open te laten daar want er zit onder de motor, voor in de romp, wel een luchthapper voor koellucht maar ik had nog geen opening gemaakt en dit gat zit precies achter de regelaar waardoor die zo toch een klein beetje koeling krijgt.(niet dat die het heel zwaar heeft, het is een 120A regelaar en de motor zit nu statisch op net geen 50A)
     
    ISOLA2 en Ariel vinden dit leuk.
  2. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.397
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Mooi Justus, ik zou het mooi afdichten met in de afdichting 3 ronde gaten op n rij, maar dat is n suggestie .
     
    Justus vindt dit leuk.
  3. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Dat is wel mooier ja!

    Ik moet er dan wel op letten dat deze opening groter blijft dan die aan de voorkant anders heeft het niet veel effect
     
  4. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Netjes justus!
    Je kan ook een "omgekeerde scoop"maken, zodat er een zuigende werking ontstaat in de romp, de opening is dan toch netjes afgedicht.
     
    Justus vindt dit leuk.
  5. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
    Oud draadje, maar toch nog even een vraag :)

    Ik heb nu "weer" een Joker :p kon het toch niet laten.
    Nu wil ik het stabilo ook zo gaan "beveiligen".
    Hoe heb je die struts gemaakt? is dat carbon staf? oid?
     
  6. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Maakt niet uit, zodra ik weer wat zinnigs te melden heb vul ik dat hier ook weer aan;)

    Het zwarte deel is inderdaad carbon buis en de uiteinden zijn stukjes aluminium buis. De binnendiameter van de alu buis is precies de buiten diameter van het carbon en zit er met epoxy op gelijmd nadat ik eerst het aluminium flink diep gekrast heb met een schroevendraaier (want aluminium lijmt niet heel goed mey epoxy)

    De uiteinden van het aluminium heb ik met een grote hamer plat geslagen, met een vijltje netjes gemaakt en een 3mm gaatje in geboord. Met m3 boutjes heb ik ze dan weer aan het kielvlak en stabilo vast gezet
     
  7. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
    Kijk, zo had ik het ook bekeken.. we gaan ermee aan de slag..

    3mm carbon staf?
     
  8. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Dat weet ik even niet uit mijn hoofd, zal het straks even meten
     
  9. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    @H.B.Busking



    Even geluid wat harder zetten dan hoor je het probleem. Als ik ineens het laatste stukje gas geef gaat hij kermen van de pijn.

    We gaan proberen via Pichler ook te overleggen wat het kan zijn
     
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Justus... welke regelaar heb je er nu op... dat zag ik even niet zo snel?

    Jaha :) Die bodemplaten voor de landing-gear... die heb ik bij al mijn ARF kisten vervangen door een sterk verbeterde. Calmato, Big Stik, Bij de Rascal 40's. Altijd meuk ingelijmd
    Uit berken tripex en 2x zo breed om het koppel af te vangen over veel groter gebied. Nu breken er alleen nylon breekbouten... voor als ik doorsla.. :D

    Deze ombouw-restauratie naar een e-versie Rascal was al op voorhand... en houdt zich al 4 seizoenen puik. Heb zelfs geen boutjes hoeven knappen... wegens mooie landingen...

    DSC_2043.JPG
     
  11. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Het landingsgestel zit al weer goed vast en mijn landingen worden steeds beter:rolleyes::rolleyes:

    En deze regelaar zit er in:

    https://shop.pichler.de/Brushless-Speed-Controller-ESC-S-CON-120HV

    In de Combo gekocht samen met de motor en de programmeerbox.
    Eerst vloog ik met de timing op 30°, dat staat in het boekje van de motor geadviseerd, maar was het probleem echt heel erg.
    Nu met de timing op auto en 1 sec vertraging op het gas kanaal gaat het redelijk maar zoals je ziet nog niet goed
     
    Laatst bewerkt: 12 jul 2019
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Nou! Dat is een fikse jongen! Maar het lijkt een protesterende samenwerking te zijn.
    Het lijkt of de regelaar een hick-up heeft.
    Of motor of regelaar. Testen met een andere regelaar om te zien of het zelfde effect optreedt...
    Zit het in de motor, dan is er een doorslaande wikkeling.

    #GJVO op het forum heeft er vaak wel een goede kijk op. Die heeft al veel meegemaakt als elektrotechneut.
     
  13. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Mijn vliegmaatje heeft exact dezelfde aandrijving in zijn (bijna dezelfde) sleper en heeft precies hetzelfde probleem.
    Met de 18x10 appeltje eitje....met de 20x10 wat je hier ziet.

    Om nu even een andere HV regelaar te kopen om het te proberen vind ik ook weer zo wat dus we willen eerst afwachten wat Pichler hier zelf van zegt.

    (Ik ben ook nog niet 100% overtuigd dat het geen slippende prop is hoor......daar ga ik een volgende vliegsessie nog wat mee spelen maar dat gaat een weekje of 6 a 7 duren voordat ik daar weer aan toe kom)
     
  14. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    En verder mag een ieder die hier iets zinnigs over weet te melden dat natuurlijk vrij doen;);)

    Ik heb tot dit apparaat altijd alles alleen maar aan gesloten en het werkte altijd dus ik heb geen idee wat het allemaal kan zijn:weetnie:
     
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Maar als de prop slipt is dat merkbaar... Moet je aan slijpsel zien.
    Nee, andere regelaar... eentje zien te lenen van een ander merk? Niets aanschaffen.
    Wie zegt niet dat er een batch regelaars niet een storing heeft mee gekregen? Sofware-matig of iets met de fets?
    Pichler koopt dat in in China. 1 of 2 fabrieken die die dingen maken. Zelfs Jeti koopt daar in. Wel naar specificatie natuurlijk.
     
  16. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Zoiets heb ik ook gehad (met een veel kleiner motortje, dat wel) (wordt de motor ook bloedheet, als dit fenomeen zich voordoet?)
    Lichtere prop er op, en geen problemen meer gehad.
    Zo te zien heb je het alleen bij snel volgas geven, vertraging op de gasaanname programmeren?, is een lapmiddel natuurlijk......
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  17. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Heb je het probleem ook wanneer je vliegt ?
     
  18. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik heb het in de lucht nog niet kunnen testen zoals het in het filmpje is maar tijdens 'los' vliegen is er bijna niets van te merken tot je ineens heel snel vol gas geeft. Alleen met een zwever er achter moesten we bij beide kisten de start afbreken.

    Ik heb nu 1 seconde vertraging op het gas-kanaal voor hoe het in het filmpje gaar
    Mijn reflex is meteen 'gas-dicht', bij Terence liet hij hem even open staan en toen werd hij inderdaad goed warm.
    Een lichtere prop helpt zeker, met de 18x10 is het geen probleem, maar we hebben juist deze motor gekozen omdat hij 65A/2500W zou mogen hebben(volgens de fabrikant) en we dan dus met de beoogde 50A en 1500/1800W nog ruim binnen de marges werken.

    Het propadvies loopt tot 20x12 'in het groen' en 21x12 als absolute bovengrens.
     
  19. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Ik heb dat ook gehad. Stekkers van de regelaar en motor passender gemaakt (dat was voorheen geen match) en het probleem was over.

    Doch een andere ervaring had ik ook, en zoals eerder hier vernoemd was is een te grote prop mogelijk een oorzaak.

    De fabrikant kan er ook wel eens naast zitten... (heb ik óók mee gemaakt)....
     
  20. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Hm...daar zou wel wat kunnen zitten want ik ben geen natuurtalent met solderen en het was een enorm gevecht met mijn Gamma bout om de motor aan de regelaar te bakken.

    Ik heb sinds kort een 'echt ' soldeersation dus kan ik dat wellicht voor de zekerheid eens opnieuw doen.
     
    Laatst bewerkt: 13 jul 2019
    jve vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina