Afbouwverslag ASK-13

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door DirkSchipper, 9 apr 2018.

  1. Peter À

    Peter À

    Lid geworden:
    10 aug 2016
    Berichten:
    237
    Locatie:
    Amersfoort
    Hoi Dirk, hoe is de voortgang...
     
  2. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    LOL. Je was een paar uur te vroeg. ;)

    Flink gevorderd! Vorige week de hele romp aan de binnenkant versterkt met een laag Kevlar. De romp was erg dun, en naar m'n gevoel te dun en te zwak voor zo'n formaat. Dus binnenin in de de achterste meter 1 laag 36 gr/m2 kevlar aangebracht, de rest van de romp naar voren toe heeft een laag van 170 gr/m2 Kevlar gekregen. M.n. die achterste meter was een enorme kl..te klus. :mad: Ik voelde me net een gynecoloog voor reuzen. :rolleyes: Rolletje en een kwast op een stok van 1m50 lang,en dan nog met je halve armlengte de romp in moeten ... Het eerste stuk doek koste bijna 4 uur samen met vrouwlief! :eek: De rest de volgende avond ook 4 uur. Maar ... het is zeer goed gelukt!! :yes:

    Vandaag voorbereid om buis voor de vleugelverbinder (80 cm lang, 27mm massief glas-epoxy staaf) te kunnen verlijmen. Passen - uit elkaar - schuren - weer passen - weer uit elkaar- weer schuren en meten .... Maar goed het zit nu zo dat het morgen verlijmd kan gaan worden. Ook de gaten voor de arreteer-pennen aangepast. De vorige 'eigenaar had de instelhoek tussen romp-hartlijn en vleugel-koorde op de romp getekend OP 0,25 GRADEN!!! Op het origineel zit de vleugel met een graad of 7 t.o.v. romp-hartlijm. Ik had met XFLR5 berekend dat bij 4 graden invalshoek het vliegtuig met de grootste glijhoek vliegt (iets verhoogde snelheid) en als ik dan de romp-hartlijn precies die hoek meegeef, dan gaat die imposante romp optimaal (met 0 graden) door de lucht stroom. Zo gezegd, zo gedaan. Op de romp e.e.a. uittekenen, nieuwe positie van de arreteerpen bepalen, gaatje boren, en passen maar weer (voor de zoveelste keer). Maar ook dit is perfect gelukt. :yes:

    Tot slot nog even een plankje voorbereid voor de bevestiging van het stabilo.

    Morgen wordt de vleugelpen verlijmd in de romp.
    Overmorgen de stabilo-bevestiging.
    Daarna de arreteer-pen en het horizontale uitrichten van het stabilo.

    2 plaatjes om een indruk te krijgen van de imposante omvang, spanwijdte vanmiddag gemeten: 5m14 wordt hij! :D

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    serge pot, Berrie, ISOLA2 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Achteraf gel*l maar waarom heb je de kevlar niet met een ballon of plastic in de romp gedaan.
    Dat had je uren gescheeld.

    GJ
     
  4. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Omdat ik dan die dunwandige hoekige romp rond druk ... Bewust niet gedaan.
     
    J.B vindt dit leuk.
  5. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Prachtig om de vorderingen te zien van dit toch imposante model Dirk.
     
  6. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Op dit moment ligt de bevestiging van het stabilo uit te harden. Met het stabilo erop!
    Nu is alleen nog de haaksheid op de vliegrichting/langs-as romp bepaald.
    Het invalshoekverschil en haaksheid t.o.v. kielvlak komt later.

    Morgen de vleugelverbinderbuis in de romp lijmen.
     
    aurectar vindt dit leuk.
  7. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    De bus voor de vleugelverbinder wordt ingelijmd.
    Vleugel uitgericht, en nu een nachtje wachten.
    Lekker warm in de kamer, dus morgenochtend hard genoeg om voorzichtig te demonteren zodat de kamer weer vrij is.

    Toch wel handig als je een lieve meehelpende vrouw hebt.

    [​IMG]
     
    jan brilman, Fotor, Lyckele en 5 anderen vinden dit leuk.
  8. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ondertussen weer een paar stapjes verder.

    Allereerst is er een 'rampje' gebeurd. Het vorige bericht ging over het inlijmen van de bus voor de vleugelverbinder. Die bus heb ik een tijdje terug zelf gemaakt van glaskous met epoxy. 2 lagen kous, om de vleugelverbinder, de vleugelverbinder was omwikkeld met dun plastic (stuk pedaalemmerzak). Flink dik epoxy en afgesmeerd met ingedikte epoxy.

    Toch bleken er nog 4 gaatjes in te zitten ... waardoor de vleugelverbinder degelijk verlijmd was met die bus. Met geen mogelijkheid los te rammen ... :mad: Ik heb het weer open moeten snijden, in de lengterichting en 3/4 rondom bij de rompwand in de buurt. Daarna voorzichtig een beitel ertussen en los wrikken. Het zal op 4 plekken vast. In totaal zo'n 6 cm2. Goeie lijm epoxy! :confused:

    Vervolgens de vleugelverbinder goed in de PVA gezet en met een strook plastic tussen verbinder en bus. Daarna de naad met ingedikte epoxy gevuld, en daaroverheen 2 lagen 170 grams Kevlar. Gelukkig waren de uiteinden van de bus vast gebleven in de romp, dus opnieuw uitrichten hoefte niet ...
    Geen foto's van

    Vervolgens vandaag motor-spant en een houder voor de ri-roer-servo'.

    Motorspant:
    2x uitgefreesd. 1x uit 4,5 mm vliegtuigtriplex en 1x uit 2 mm glasvezel-epoxyplaat. Die op elkaar gelijmd met epoxy tot een sterke 6,5 mm dik spant.
    [​IMG]

    Servo-houder uit 4,5 mm vliegtuigtriplex:
    [​IMG]

    Een gat in de neus gemaakt, het spant afgeschuint zodat het goed in de neus paste. Met een boor in het centrale gat uitgericht in lijm met de romp-as, maar met ± 5 gr. domping. Dit is het resultaat na wat schuurwerk. Lekker grote gaten voor koellucht, dat moet ook wel afhankelijk van de prop 1400 of 1750 W vermogen ...
    [​IMG]

    En nu met de drieblad-prop erop (16x10"). De prop wordt t.z.t. nog in kleur gespoten.
    [​IMG]
     
    Berrie, Hans V en ISOLA2 vinden dit leuk.
  9. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Waarom ga je een drieblad propellor gebruiken? :eek:


    jan.
     
  10. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Vermogen i.c.m. bodemvrijheid. Dat zou een eigen bodemstart mogelijk moeyen maken.


    Sent from my P8_Mini using Modelbouwforum.nl mobile app
     
    J.B vindt dit leuk.
  11. J.B

    J.B

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    519
    Locatie:
    Drenthe
  12. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Komt een EDF niet in aanmerking ?
     
  13. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ja, dat zou een mogelijkheid kunnen zijn.
    Maar ik had deze motor nog liggen (Kontronik Kira 600-17).
    En ik ben niet zo'n type van meteen wat anders kopen.
    Als het zo kan scheelt dat best wel een bergje pegels ... 265 of zo ...
     
  14. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    J.B vindt dit leuk.
  15. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    En een edf op zo'n kist is echt helemaal niet om aan te zien!

    Een prop op de neus is dan nog de minst kwade optie (heb mij er zelf ook schuldig aan gemaakt)
     
    DirkSchipper vindt dit leuk.
  16. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Ja een EDF voor zo een kist is vrij prijzig.

    Een EDF zie je toch niet als je zweeft ? uit en inklappen vrij eenvoudig te bouwen.
     
  17. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Denk niet dat het zo eenvoudig is hoor. Het vraagt best een bijzondere constructie in de romp en het hele gebeuren wordt een stuk zwaarder dan een motor in de neus.

    En daarnaast is het rendement van een edf helemaal ruk t.o.v. een prop. Dan is het verschil tussen een 2 of een 3-blads ineens verwaarloosbaar
     
  18. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    En daarom ook, houd ik het lekker bij de bestaande motor ... ;)
     
    J.B en Justus vinden dit leuk.
  19. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    En het maakt je kist heel makkelijk veeel breder inzetbaar
     
  20. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Je hebt tegenwoordig hele mooie kliksystemen waarbij de voorste stuk as met prop heel eenvoudig de-monteerbaar is zonder afbreuk te doen.
     

Deel Deze Pagina