VOLVO F16 470 pk Zwaar Transporttrekker 8x6/4 met Goldhofer Smalbed Dieplader met Interdolly (5x3 )

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door VOLVO FH 16 750, 6 apr 2009.

  1. Mark300

    Mark300

    Lid geworden:
    24 mrt 2011
    Berichten:
    596
    Locatie:
    Nieuw-Beijerland
    Voor het lossen weet je me te vinden he Piet :jan::friends:
     
    VOLVO FH 16 750 en hobbyvanrobbie vinden dit leuk.
  2. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Mark
    Bedankt voor je aanbod, SUPER !
    SMILEY  DUIM OMHOOG BEDANKT.jpg SMILEY OUD.jpg SMILEY OUDE MAN 1.png


    Je vader (HobbyvanRobbie) is ook altijd bereid om mij te helpen, dus dit komt helemaal goed.
    Hoeft Rolf zich ook geen zorgen te maken, hahaha.
    Smiley Lachen.jpg
     
    hobbyvanrobbie en Mark300 vinden dit leuk.
  3. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Helpen sjouwen zal op de demo het probleem niet moeten zijn ;)
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  4. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Hoi Piet,
    Voor deze kleine afmetingen kun je het beste een oliekeerring nemen zonder veer, die schuiven heel licht. Ik gebruik ze al jaren voor mijn cilinders. in jouw geval is dit type RZV 8x12x3. Heb je trouwens genoeg ruimte tussen de boutjes om de keerring kwijt te kunnen. De Keerring moet je trouwens in een groef aan de buitenzijde van de deksel drukken, dus niet opsluiten in een kamertje, want dan kan het vuil niet weg. 1 Oring moet voldoende zijn, want als 1 lekt, dan lekken 2 Oringen ook.. Kijk even bij Eriks voor de inbouwmaten.
     
  5. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Stefan,

    Ik heb een ruimte/kamertje van 12 mm rond en 3 mm diep achter het dekseltje gecreëerd/gedraaid voor een oliekeerring.
    In het dekseltje komt een groter gat van 12 mm. De zuigerstang is 8 mm, dit moet volgens mij voldoende zijn om het afgestreken vuil af te voeren.
    Helaas heb ik geen ruimte om aan de buitenkant de oliekeerring te plaatsen, ik moet echt woekeren met de ruimte, omdat ik het achterdek en het smalbed op het wegdek kan/wil laten zakken, maar ook het achterdek voldoende kan liften.
    Vandaar dat de onderkant van de cilinder voor een gedeelte in de onderarm kan schuiven/zakken, dit is gedaan om het achterdek zo laag mogelijk te laten zakken en 40 mm kan liften en dan ook nog eens 15 mm kan uitveren bij heuvel op en heuvel af.
    Bovendien wil ik niet (te veel) afwijken van de Goldhofer dieplader 1:1

    Ik ga dit t.z.t. uitgebreid met foto's laten zien, hoe het uiteindelijk gaat worden.
    Ik ga wel eerst een proefopstelling met 1 pendelas met draaistel maken, voordat ik de andere negen pendelassen met draaistellen ga maken, want ik wil zeker weten of het gaat werken.

    Bedankt voor de tip, dat één O-ring voldoende moet zijn.
    De (proef)cilinder die ik heb gemaakt, heeft één O-ring.
     
  6. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Rolf,

    Nee, dat verwacht ik ook niet, het gaat er meer om dat ik thuis de kisten kan inladen.
    Ik zal t.z.t. wel het vierwielige transport karretje met grote luchtbanden en hefarm op foto laten zien, maar eerst maar eens de dieplader afbouwen.
    Overigens gebruik ik dit transport karretje al om mijn transportkisten op een rij demo te vervoeren.
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  7. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Hoi Pieter,

    maar als het gat in het deksel al 12mm is, dan zet je de keerring toch daar en niet er achter, dan kan je de cilinder weer korter maken, of de slag groter.
     
  8. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Stefan,

    Ik heb het dekseltje juist extra dun gemaakt 1 mm dik, zodat de cilinder in totaal iets korter wordt en de onderarm iets verder kan inveren.

    De oliekeerring in het dekseltje maken dit is wel een goede tip, dan kan ik het dekseltje 3 mm dik maken en het kamertje van 3 mm laten vervallen en de maximale zuigeraanslag aan de onderkant tegen het dekseltje laten aankomen en win ik inderdaad 3 mm meer uitslag van de cilinderstang.
    Bedankt voor de tip !
     
  9. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 346

    Hallo allemaal,

    We gaan weer verder waar we gebleven waren, de afwerking van de onderarmen.

    IMG_7050.jpg

    Op de schetsplaten van de onderarmen messing afdek/verstevigingsplaatjes gesoldeerd.
    IMG_7046.jpg

    IMG_7068.jpg

    IMG_7070.jpg

    IMG_7071.jpg

    IMG_7072.jpg

    De gesoldeerde onderarmen 24 uur in het water gelegd om de S 39 resten te verwijderen, daarna goed afgewassen met warm water en afwasmiddel, zodat de S 39 geheel verwijderd is.
    IMG_7076.jpg

    De onderarm uit water gehaald en afgewassen met warm water en afwasmiddel.
    IMG_7183.jpg

    IMG_7185.jpg

    Tot zover deze update.
    Wordt vervolgd.
     
    bvdh, modelbouwer, Catwoman en 4 anderen vinden dit leuk.
  10. ozy

    ozy

    Lid geworden:
    9 sep 2010
    Berichten:
    44
    Bedankt Pieter voor de leerzaam bouw verslag,
    Het ziet er stevig en steeds ingewikkelder uit, maar kan je even uitleggen waarom de uitgebreid schoonmaak procedure en waarom dan niet in 1 keer als de onderdeel klaar is.
    Groet Tim
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  11. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Tim,

    Bedankt voor je compliment.
    SMILEY  DUIM OMHOOG BEDANKT.jpg
    Jouw vraag : Waarom ieder keer uitgebreid schoonmaken ?

    Ik gebruik nog de echte ouderwetse S 39, die al jarenlang niet meer verkocht mag worden. (behoorlijk giftig)
    Solderen met een mondkapje en een afzuiging.
    Ik heb toen 5 liter van deze S 39 gekocht (1987) en giet dit uit de grote fles in een klein flesje met een klein kwastje.
    Ik kan nog jaren vooruit voordat deze grote fles leeg is.
    Deze S 39 soldeert echt geweldig en vloeit het tin mooi tussen de 2 te solderen onderdelen.
    Maar één nadeel, de S 39 vreet enorm in het messing en blijft oxideren, als je het niet goed reinigt.
    Dit zelfde gebeurd ook bij staal, maar dan heb je het bijkomende probleem, dat staal direct begint te roesten en weer goed blank moet schuren of staalstralen/parelen.
    Als je het werkstuk niet goed reinigt en later in de primer spuit en aflakt, komt altijd de S 39 weer door de lak heen.
    Dit wil ik voorkomen, vandaar dat ik na elke handeling het gesoldeerde werkstuk 24 uur in het water leg en goed met afwasmiddel en heet water reinig.
     
    ozy, trialrolf, vwforum en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    Dit is mijn vier assige zwaar transport bolder kar.. 3 assen gestuurd op twee kantelbare tandem stellen.
    Voorste 2 assen postief achterste negatief. Stuurt dus net zo kort als de originele 2 asser bolderkar.. 2117857299.jpeg

    Sent from my SM-G903F using Modelbouwforum.nl mobile app
     
    Mark300, ozy, arm1948 en 2 anderen vinden dit leuk.
  13. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Halo Tug,

    Dit is inderdaad een zware bolderkar zeg !


    Zelf gebouwd ??

    Deze bolderkar is voor mij te groot en te zwaar om mee te nemen in de auto.
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  14. ozy

    ozy

    Lid geworden:
    9 sep 2010
    Berichten:
    44
    Hoi Pieter,
    Bedankt voor de uitleg van de s39, wat de bolderkar betreft, de kan je gewoon achter de auto hangen zo te zien kan hij dat wel hebben.

    Tim
     
    Tug.NL en VOLVO FH 16 750 vinden dit leuk.
  15. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Tim,

    Graag gedaan.
     
  16. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 347

    Hallo allemaal,

    Verdergegaan met de afwerking van de onderarmen.


    Na het schoonmaken van de onderarmen, de onderarmen mooi afgewerkt.

    IMG_6505.jpg

    IMG_6506.jpg

    IMG_6507.jpg

    IMG_6509.jpg

    IMG_6510.jpg

    IMG_6511.jpg

    IMG_6512.jpg

    IMG_6513.jpg

    IMG_6514.jpg

    IMG_6517.jpg

    Tot zover deze update.

    Wordt vervolgd.
     
    Tug.NL, kaapstander, Catwoman en 6 anderen vinden dit leuk.
  17. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Alle "Leuk Aanklikkers" bedankt.
    SMILEY  DUIM OMHOOG BEDANKT.jpg
     
    Catwoman vindt dit leuk.
  18. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 348

    Hallo allemaal,

    De onderarm gemonteerd aan de bovenarm, voor de proefopstelling, samen met de proef hefcilinder, dit is nog niet de definitieve hefcilinder.
    De definitieve hefcilinder krijgt een zuigerstang van 8 mm dik, i.p.v. de 5 mm dikke zuigerstang, die ik nu gebruikt heb.
    Helaas had ik de 8 mm chroom staf nog niet op voorraad Inmiddels heb ik deze 8 mm chroom staf wel op voorraad.
    IMG_6516.jpg

    Zonder afdekplaatje op de onderarm, de afdekplaat met de 6 M 2 boutjes is nu nog zichtbaar.

    Opmerking :
    Helaas is de cilinder niet helemaal ingeveerd, niet gezien bij de foto maken. :( :(
    IMG_6499.jpg

    Messing as van 6 mm voor de wielnaven met velgen en banden wordt nog vervangen door een stalen as van 6 mm
    De cilinder past mooi in de uitsparing van de onderarm, hierdoor zie je de afdekplaat met de 6 M 2 boutjes van de cilinder niet meer, bovendien kan de onderarm nu verder inveren.
    IMG_6521 - kopie.jpg

    Van de andere kant bekeken, ook de messing as van 5 mm in het scharnierpunt van de onderarm met de bovenarm wordt nog vervangen door een 5 mm stalen as.
    Messing op messing gaat invreten, als het onder zware druk komt te staan.
    IMG_6522 - kopie.jpg

    IMG_6523 - kopie.jpg

    Maximale uitslag van de hefcilinder.
    IMG_6525.jpg

    Hefcilinder helemaal ingeveerd.
    IMG_6527.jpg
    Het is de bedoeling dat de maximale hef/liftuitslag 40 mm wordt ingesteld.
    (bij de Goldhofer 1:1 dieplader, is de maximale heft/lift uitslag 600 mm)

    Maximale veeruitslag is 55 mm (15 mm extra veeruitslag)
    Dan heeft de cilinder nog een extra veeruitslag van 15 mm bij helling op en helling af, zodat de pendelassen ten alle tijde contact houden met het wegdek en niet de voetjes van de vloer aftillen, wat ik heel vaak zie bij rij-demo's.
    Dit wil voorkomen door de grote uitslag van 55 mm.


    Tot zover deze update.
    Wordt vervolgd.

    P.S.

    @StefanF.
    Hopelijk kan jij nu wel met de stevigheid van de onderarm akkoord gaan.
    Smiley Knipoog.jpg
     
  19. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Wow, das wel vakwerk zeg......
     
  20. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Dat is een hoop werk, om de cilinders passend te maken. Waarom heb je ze niet vierkant gemaakt, of de deksel met fijne schroefdraad in de cilinderbuis gemonteerd, zoals ze in het echt ook doen?
     

Deel Deze Pagina