Bij de Torro tanks kun je met de bijgeleverde lader via een verborgen aansluiting laden. De lader is eigenlijk een primitief ding. Ik wil graag laden met een delta peak lader maar nu is mijn vraag of er ook voor die laders kabeltjes zijn die een verloop hebben naar die aansluiting. Ik wil niet per laadbeurt de tank openhalen en toch wil ik optimaal laden. Wie heeft hier ervaring mee en welke lader gebruik je?
Misschien helpt het om even een foto te plaatsen van de laadstekker. Je praat over een delta peak lader, je weet zeker dat het om een NiMh accu gaat? En weet je dan ook het soort cell (formaat en capaciteit)?
Hoi Roelof Het gaat zeker om NiMh, 2000 mAh. In de tank zit de Tamiya stekker, die verloopt naar buiten naar het "laadconctact" waar de stekker in gaat die op de foto staat. Ik zoek dus een verloop naar dat laadcontact en die zie ik nog niet ergens. Ik ken al die stekkermodellen niet..... Ik weet dat je hiervan weer een aantal diktes hebt en ik ken die kruisstekker voor de verschillende formaten. Ik moet dus vanaf een goede lader die echt de accu meet, laden. Deze adaptors ondehouden niets. Overigens denk ik aan binnenkort aanschaf 3000 mAh voor wat meer rijtijd want 30 min en dan een vier uur wachten vind ik lang. Ik wil niet steeds de tank openhalen. Het is juist zo mooi dat je van buitenaf kunt laden.
Als je een elektronica onderdelenwinkel in de buurt hebt of soms ook een modelbouwwinkel kan je prima even langs gaan met je tank om te kijken of ze een passende DC connector hebben (zo heet dat ding). 2 maten zijn gangbaar 5.5/2.1 en 5.5/2.5mm Je zou met een borensetje kunnen kijken wat de binnenmaat is en met de schuifmaat de buitenmaat meten. Overigens zal waarschijnlijk een standaard Futaba zender laadkabel wel gaan werken, alleen even rekening houden met de plus en min.
Je laadt met ¼C blijkbaar, of daaromtrent. Dan heeft een delta-peak lader geen nut, bij dergelijke laadstroom is delta-peak te klein om te detecteren. Maar ... alles is nog niet verloren .... NiMH mag je gerust met 1C laden en dan is delta-peak wel door lader te detecteren. 'Verplicht' leesvoer voor NiMH gebruikers. Goed voor levensduur van accu's en levensduur van je portemonnaie, en voor veiligheid. Modelbouw FAQ's → [FAQ] Accu's en laadtechnieken → De Nikkel-Metaalhydride accu en ook → Delta Peak laders/snelladers voor NiCd en NiMH (maar niet gebruiken bij zender/ontvanger, die gewoon veilig laden met 0,1C, RvS) Bij nieuwe NiMH cellen zijn de elektroden nog niet goed geformeerd, daardoor treden delta-pieken (veel) te vroeg op, waardoor de lader denkt dat de accu al vol is. Eerst een paar kaar gedurende 14-16uur met 0,1C laden zodat de elektroden kunnen formeren. Die stroom is zo laag dat helemaal geen delta-piek optreedt. Lader zal dan ook nooit stoppen maar bij deze stroom is overladen geen ramp, als je het maar niet dagen achtereen doet. En vervolgens door gewoon gebruik telkens ontladen. Tot nader bericht alvast deze suggestie voor een lader, er zijn ook 80watt versies: Nederlandstalige handleiding voor Imax/Voltcraft/Accucel/Turnigy/etc./etc. B6 (autoaccu) en B6AC (autoaccu & netspanning) 50watt lader. Laadt accutypen NiMh/NiCd, LiPo, LiFePo4/LiFe en Pb (lood). www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/225000-249999/235711-an-01-ml-MULTILADER_ENTLADER_B6_de_en_fr_nl.pdf
Klopt Ron. Met dat standaardladertje zit je op 1/4 C. Het is niks. Ik wil vooral snel laden omdat je bijv bij een evenement oid niet steeds de tank open wilt hebben liggen. Daarvoor zit die mooie aansluiting er ook. Ik ga de lader die je noemt wel even na! bedankt alvast!
Pas op dat je niet te snel gaat laden. NiMH accu's moet je niet sneller willen laden dan 1C. Dat betekend dat een lege accu laden nog minstens een uur duurt. Je kan beter twee of drie accu's gebruiken zodat je ze met maximaal 0,5C kunt laden.Dat vinden de accu's veel fijner en je loopt minder kans op een accu die ploft of op z'n minst gas gaat afblazen.
Genoemde lader, verkrijgbaar onder de nodige merknamen/stickers, was een ietwat voorbarige suggestie, want jouw accu-spanning is niet bekend: 2000/3000mAh en hoeveel volt? Die twee gegevens bepalen samen met laadtijd de (gewenste) stroom en vermogen die een lader moet kunnen leveren. Altijd in de veronderstelling geweest dat 1C voor NiCd/NiMH al een ruime veiligheidsmarge had.
Ik vind 1c nog te doen. Nu ligt er 7,2 V 2000mAh in, maar die wissel ik binnenkort wel uit voor een 3000 mAh. Ik wil "buiten" ruimte hebben om lang genoeg te kunnen rijden. Bij wat zwaar terrein, staat de tank bij 25 min wel stil nu. beetje kort en zeker als je dan vier uur moet wachten.... De 2000 mAh hou ik als backup bij de hand. Voor mij is het de lol dat ik die kap er niet steeds af wil halen, de kabeltjes naar de toren inclusief stekkertjes zijn toch kwetsbaar zo merkte ik. je unt de bovenbouw niet gemakkelijk op de kant leggen.
Voor NiCd geldt dat wel maar NiMH blijkt toch gevoeliger te zijn. Sneller laden dan 1C, misschien 1,5C, zorgt meestal voor een duidelijk kortere levensduur. Dit is mede afhankelijk van de capaciteit, hoe groter die is des te slechter kunnen ze tegen heel snel laden. Alle NiMH accu's worden een beetje warm tijdens het laden. Wordt de accu tijden het laden aan de buitenkant warmer dan pakweg 30 graden dan ben je al te snel aan het laden. Binnenin is hij dan al warmer en boven de 70 graden gaat de accu kapot. De waterstof komt dan vrij uit de hydride en kan druk gaan opbouwen. Als die waterstof ontsnapt verlies je capaciteit.
Het is me wel al duidelijk dat als ik laad via de bus in de tank en ik wil die niet steeds open halen, je rustig moet laden anders wordt het te heet zo schat ik in.