Westland Lynx MLD

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door hermor, 22 aug 2017.

  1. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    Zelfs met een oude mechanische tolgyro en een 3001 op de staart in een oude schluter MD500 vliegt het heerlijk in rate mode.

    Een vliegmaatje destijds had een trex600 in een MD500 body en vloog deze op HH. Die staartrotor gilde het geregeld uit door de belasting die er op gezet werd.

    Maar goed, het oude beestje.. Was een heerlijke vlieger.

     
    hermor vindt dit leuk.
  2. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Hallo,

    Inmiddels al aardig op weg met mn lynx, toch ben ik een beetje aan het twijfelen geraakt Wbt het gebruikte mechaniek. Ik gebruik een 600esp mechaniek met een 880 kv motor op 6s. Deze heeft een wat hoger koppel dan de standaard bij een lager toerental. Waar ik aan twijfel is he t main gear, dit is de standaard rechte vertanding 6mm versie, 170t en een 14t op de motor.

    Nu vraag ik mij af of dit voldoende is als ik straks met 680 of 700mm bladen ga vliegen wat de bedoeling is. Er schijnt een ombouwset te zijn naar schuine vertanding maar deze kan ik nergens meer vinden. Daarbij verschillen de meningen over het nut daarvan. Schuine tanden zijn niet perse sterker maar eerder wat stiller want hebben minder contactoppervlak, daarbij zorgt het voor axiale krachten op de motorlagers. Het geluid is voor mij niet relevant.

    Is er iemand die daar wat zinnigs over kan en wil zeggen? Het overstappen naar een 700 mechaniek speelt door mn hoofd maar dan past mn rotor kop niet meer dat vind ik weer een groot minpunt want die is ook niet echt goedkoop..

    Qua maten zou het met wat aanpassingen moeten passen, maar... is het de moeite waard? Qua gewicht zit ik inmiddels al ruim op het dubbele van wat de standaard 600esp weegt. Ook dat geeft mij geen zekere gevoel.





    Sent from my SM-T805 using Modelbouwforum.nl mobile app
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Schuine tanden hebben juist MEER contactoppervlak..... De axiale krachten op de motor-as zijn niet je probleem... Wel dat diezelfde kracht maar dan in omgekeerde richting, op het hoofdtandwiel staat, waardoor dit bij grotere belasting wat omhoog kruipt.
    Mikado lost dat op met een visgraat vertanding, maar ik weet niet of zoiets op jouw mechaniek past. Maar dat is niet aan de orde als geluid voor jou niet relevant is.

    Persoonlijk denk ik, gezien de vermogensbehoefte van een Lynx (ongeveer 1 kW piek), en het vermogen wat door de heren stickbangers op een 600 mechaniek losgelaten wordt (meer dan 2 kW), dat het allemaal wel mee gaat vallen.

    In dat opzicht kan het wellicht wat twijfel wegnemen, als je beseft dat het NIET de motor of zijn kV is wat de tandwielbelasting bepaalt, maar de heli zelf, EN jij, met de manier waarmee je met de sticks omgaat.
    Zolang je normale toerentallen draait (rond de 1300~1400 aan de kop) en rustig optoert, zal er niks aan de hand zijn.
    Het optoeren is namelijk de enige situatie, waarbij (als je het fout doet) dat volle motorkoppel op de tandwielen hamert. In alle overige situaties bepalen de heli en de vliegsituatie wat dat koppel is.

    Pin je niet teveel vast op dat gewicht: je bent namelijk met een hele andere rotorkop onderweg dan een standaard 600, en ook de vliegstijl is "iets" anders :D :D :D
     
  4. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Hoi Brutus,

    Wat ik er vanaf weet, en mijn MTS is lang geleden, dat schuine vertanding wel een grotere oppervlakte geeft, maar dat het contactoppervlak tijdens het draaien over het tandwiel loopt en daardoor kleiner waardoor de combinatie niet perse sterker is, eerder wat zwakker. Maar als ik het zeker wist had ik de vraag niet hier gesteld (-;

    Misschien maak ik mij druk om niks, ik heb het aanlopen van de hoofdrotor op minimaal gezet, dus het duurt ff voor hij op toeren is, dat is ook wat meer schaal en zorgt voor minder aanloopkrachten.

    Het punt is dat ik het toch jammer zou vinden als al mn werk straks uit de lucht valt om zoiets... dat begrijp je. De tandjes zijn niet erg groot vind ik maar wellicht dat ik mij er op verkijk.

    Met deze verhouding kom ik op 880x22.2 / 12,14(overbrengingsverhouding) = 1609 o/m bij een gouverner op 80% = dat 1287 omwentelingen per minuut. Veel lager moet ik ook niet zitten denk ik gezien mn staart rotor. Ik heb wel iets grotere staartbladen besteld.

    Ik ben zeker niet van plan er mee te gaan raggen..





    Sent from my SM-T805 using Modelbouwforum.nl mobile app
     
  5. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    793
    Locatie:
    Drechterland
  6. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
  7. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    793
    Locatie:
    Drechterland
    anders even in Media van dit forum zoeken op GearT-Rex 550/600 , op de pc werk het waarschijnlijk wel

    Arno
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Bijna ALLE tandwielkasten voor grote vermogens bij "hogere toerentallen" hebben schuine vertanding. Een van de redenen is het geluid, de andere reden is de betere "sterkte". Dat moet je een beetje met een schuin oog zien: ja, puur op stilstaande of langzaam draaiende krachtoverbrenging wint een rechte vertanding het, maar nee, onder bedrijfsomstandigheden (nominaal toerental) houden schuine vertandingen zich beter, omdat er altijd twee tanden (of meer) tegelijk in aangrijping zijn, En dat kunnen er ook één hele, plus twee halve, of één hele, plus een kwart plus driekwart zijn. Met andere woorden: de kracht gaat heel geleidelijk over van het ene tandpaar
    naar de er op volgende. Bij rechte vertanding komt de belasting "met een klap" op de volgende tand, en dat belast de boel veel meer, met grotere kans op tandbreuk.

    Absoluut niet denigrerend bedoeld, maar ik denk inderdaad dat je je een beetje druk maakt om niks.
    Je zou het tandwiel wat Vario gebruikt eens moeten zien.... Dáár komen pas achterlijke krachten op... Dat is maar 4 cm diameter op de steekcirkel, en drijft dezelfde rotor aan....
     
  9. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    En die gaat dus ook stuk bij elektro aandrijving. Daar hebben ze weer een speciaal tandwiel voor bedacht.
     
  10. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Aha, op dit moment ben ik op vakantie en heb enkel mn telefoon en tablet tot mijn beschikking, zal thuis eens kijken, tnx

    Sent from my SM-A520F using Modelbouwforum.nl mobile app
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou.... dat valt ook wel wat te nuanceren: Die gaat stuk van te heftig optoeren bij electroaandrijving…. Niet van vliegen met electroaandrijving.
    Schakel een T-rex 600 zonder softstart in, en je tandwielen gaan ook binnen een fractie van een seconde naar de bliksem....
    Heck, doe dat met een 450-je, en je blijft tandwielen verwisselen.

    Dat speciale tandwiel (loeiduur ding trouwens) is er gekomen, omdat er steeds krachtiger electromotoren beschikbaar kwamen, en mensen zich blijkbaar niet kunnen beheersen bij het optoeren. Maar er zijn honderden, zoniet duizenden mensen die met een normale motorkeuze, en een fatsoenlijke softstart, zonder problemen met dat originele binnentandwiel de overstap naar electro gemaakt hebben...
     
  12. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Hoi Allen,

    Na een tussenprojectje (Airwolf) en bijna een jaar verder toch weer druk met mn lynx.

    Inmiddels heb ik toch maar besloten om het bestaande 600esp mechaniek om te ruilen voor een 700ev2. Het zat mij toch niet lekker en voel mij hier toch beter bij. Dit ondanks de geruststellende woorden van Bert/Brutus.

    Dit geeft gelijk de gelegenheid het eea wat aan te passen. Zo maak ik het mechaniek iets eenvoudiger te de- en monteren. Tevens komt de tailservo nu weer vast aan het mechaniek en niet aan de romp. Hiervoor heb ik een adapter geprint(let niet op de kleur, ik had geen ander petg op voorraad) Omdat de fbl nu aan de voorzijde van het mechaniek komt was daar achter de as ruimte voor. Ook voor de fbl zal ik een adapter printen. Het mechaniek is wat aangepast en ontdaan van overbodig materiaal. De esc wordt de yge 120hv die er bij zat, deze past precies in de rail waar voorheen de accutray in schoof.
    Boven aan komt ook weer een verbinding met de romp zodat het allemaal 1 stevig geheel is straks.

    Helaas dus ook een andere kop moeten kopen, de huidige (verder exact hetzelfde) was voor een 10mm as, de huidige voor 12.

    Dus wie nog op zoek is.. 4blad kop, 600 maat. 10mm as, 1x gehooverd. dus als nieuw...

    gr kees 20200608_095905.jpeg 20200608_095912.jpeg 20200608_100328.jpeg 20200608_100334.jpeg 20200608_100348.jpeg 20200608_083158(0).jpeg
     
    Helikapoter vindt dit leuk.
  13. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Inmiddels is het mechaniek geplaatst, spirit fbl afgesteld en proefgedraaid. Zo in de garage klinkt dat altijd toch indrukwekkend zon heli. Uiteraard zonder main en tailblades.

    Ook ben ik diverse onderdelen aan het printen van het onderstel. Deze waren van Pla, echter in de definitieve vorm van petg met carbon. dit is een stuk steviger. Hier en daar moet ik ze nog wel even wat bijwerken maar dat komt goed.

    Heb in het mechaniek een 11t pinion gezet dat zou een max headspeed opleveren van 2300 omw/min. dus op zon 65% is dat de aanbevolen headspeed van max 1500. Ik had liever nog meer marge gehad maar een kleiner pinion is er niet. Ik heb nu een YGE 120 hv welke ik wil gaan gebruiken met de governer van de spirit. Deze heeft een mooie geleidelijke langzame opstartcurve.

    Ik hoop dat die 65% niet te veel van de esc gaat vragen.


    1593716618315.jpeg 20200702_202955.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 2 jul 2020
    Helikapoter vindt dit leuk.
  14. SpecRecce

    SpecRecce

    Lid geworden:
    12 feb 2007
    Berichten:
    73
    Locatie:
    Nieuwerkerk, Zld
    Machtige machine de Lynx! Karakteristieke romplijn. Die wielen, menige poster hing er op mijn kamer vroegah!
     
    hermor vindt dit leuk.
  15. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Zijn dat servo`s die boven de romp uitsteken ?
     
  16. Johannes59

    Johannes59

    Lid geworden:
    18 sep 2019
    Berichten:
    549
    Locatie:
    Zwolle
    Volgens mij is dat gewoon een accu.
     
  17. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Ha, Nee dat is de voeding van de ontvanger en servos, komt uiteindelijk in de neus. Moet bedrading etc nog leggen.

    Ontvanger komt ook in de neus en een extra in de staart. Bec etc komen straks boven het laadruim. dicht bij de fbl unit.
     
  18. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Zekers, en bj mij ook dus Jammer dat je ze nauwelijks meer ziet in het echt. en hoort.. het geluid kon je ze al aan herkennen. Heb zojuist een benedini sound systeem besteld en vast zitten prutsen aan een mooi wav bestand zodat ie straks niet alleen redelijk echt toont maar ook klinkt
     
  19. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Is er toevallig iemand die ook een Benedini sound module gebruikt in zijn/haar heli? Welke wijze van aansturen en aansluiten kan ik het beste gebruiken?
     
  20. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    beste "mede"bouwers

    Gezien het overweldigende aantal reacties op dit forum als er wat gepost wordt ben ik ernstig aan het twijfelen of het nog zin heeft om dit verhaal nog te updaten.

    Volgens mij kan ik dit bouwverslag net zo goed in de Libelle schrijven
     

Deel Deze Pagina