ESC gefrituurd.... :-(

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Sareno, 9 jul 2019.

  1. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Blokkade van de motor meteen een kortsluiting? Hoe zit dat dan met normaal hard remmen? Bijna elke RC auto slipt dan wel hoor. Blijkbaar blijft die sluiting dan binnen de grenzen van de ESC.

    Zodra ik tijd heb zal ik metingen doen en melden, ben nu ook wel nieuwsgierig naar alle omstandigheden.
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Dat meten bij blokkering zou ik niet doen. De kans dat er iets in rook opgaat is dan wel erg groot...

    Ja, bij blokkering is dat een rechtstreekse kortsluiting.Een wikkeling bestaat uit een stukje koperdraad met een weerstand van enkele tientallen milliohm. Zodra de motor draait, bevindt de wikkeling zich in een veranderend magnetisch veld van de magneten en ontstaat er in de wikkeling een tegen EMK die er voor zorgt dat de stroom wordt beperkt.
     
  3. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Wordt dat normaal hard remmen niet veroorzaakt door de motor dan?

    Ik bedoel te zeggen dat afremmen op de motor natuurlijk heel iets anders is dan de motor afremmen terwijl hij probeert het toerental vast te houden.
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    wat gebeurt er als een regelaar de motor laat remmen?
    dan past hij de plaatsing van de magnetische velden aan, zodat de motor actief minder hard gaat draaien.
    dit vraagt dus ook stroom.
    beetje omgekeerde wereld van optrekken, harder gaan draaien. sterk magnetisch veld, andere timing, de boel remt.
    maar, dan wordt er nog steeds geschakeld, de magneten veranderen nog steeds van plaats = geen kortsluiting.

    een stilstaande motor die volledig blokkeerd, is iets compleet anders.
    dan vraagt de motor onmetelijk veel stroom (want hij wil vooruit, maar het lukt niet)
    vaak gaat dat maar even goed, en dan fikt de regelaar uit.
    heb je dit in de gaten, moet je echt stoppen met proberen vooruit te komen. kan met 2 secondes gebeurt zijn...
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    (Onderstaande heeft alleen betrekking op motorremmen.)
    Dan gaat de spanning van de motor af, maar de motor werkt nog steeds als generator en die motor wordt gepulst kortgesloten om te remmen. Zou je de motor/generator meteen vol kortsluiten dan gaan zeer grote stromen lopen, grote krachten, kan je tandwielen kosten. Of bij vliegtuigen, of in industrie, de motor losrukken uit fundatie. Grof geweld.
    Pak maar eens een motor (zonder regelaar) en draai de as met je vingers. Sluit vervolgens 2 of 3 motordraden kort en draai de as weer met je vingers.

     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Een motor die geen spanning krijgt wordt een generator als hij draait.
    Sommige (dure) vliegtuigregelaars maken daar gebruik van, die laden dan de energie naar de accu.
    Dat kan je zien in de logging, je ziet dan een negatieve stroom lopen, bij mijn Schulze en Plettenberg was dat wel eens 30A, kortstondig, maar het was er wel.
    En de regelaars waar ik nu mee aan het experimenteren ben hebben dat ook, regenerative braking, oftewel de kinetische energie omzetten in energie die terug opgeslagen wordt in de accu.
    Elke electrische auto heeft dat systeem aan boord en dat werkt nog even een tikkie mooier dan wat er in modelbouw gebeurt.

    GJ
     
  7. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Gaaf hoor, jullie reacties! Ik had school gewoon over kunnen slaan hahaha. drag braking heb ik overigens uitstaan. Heel irritant bij springen.
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dat kan tot misverstanden leiden, de motor gaat over in generatorbedrijf. Een motor werkt altijd als een generator. Ook in motorbedrijf induceren de bewegende magneten spanning in de spoelen. Gelukkig. Bij constant toerental is die geïnduceerde spanning bijna gelijk aan de accuspanning. De stroom die dan loopt, is verschil van die spanningen gedeeld door weerstand van de spoelen. Zonder geïnduceerde spanning zou de stroom heeeel erg hoog zijn, kortsluiting.

    Of ben ik nu boter aan het zaggen, en heeft @Sareno net als Gert Jan, Niek (, René, Student?) en ik ook een elektro-achtergrond? Altijd handig om te weten, qua insteek van antwoorden.

    En remmen op de motor scheelt fijnstof van mechanisch remmen.
     
    Laatst bewerkt: 18 jul 2019
  9. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Ik heb geen echte elektro achtergrond maar kan je een heel eind volgen. Als ik het niet snap vraag ik het wel ;-)
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ron, mijn achtergrond is van alles.
    Begonnen als machinist bij de NS, toen electronica monteur bij Audio Sonic, toen bedrijfsleider en rayonleider bij Intertoys/Bart Smit, daarna Muco Alkmaar opgezet, toen de ICT in als manager bij Getronics en daarna Accenture, en toen weer servicemonteur bij Liebherr en Bosch, daarna weer de ICT in en met 2 andere oud collega's een bedrijf opgestart als pionier met pinnen over IP en toen dat verkocht is aan Pinlinq bij AEG in de noodstroomsystemen gaan werken.
    Dus, zoals ik altijd bij sollicitaties zei, een zeer brede kennis....

    GJ
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Accepteer het nu maar: elektro zit in jouw bloed.
     
  12. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik heb begrepen dat alle regelaars met break terug moeten leveren naar de accu onder breaking. Als ik mij het goed herinner komt die statement van Castle creations

    En in principe is dat ook aardig te onderbouwen, met het feit dat jij nu zegt dat die stromen op kunnen lopen tot 30A , doe dat eens, maal de spanning en je hebt bij een 12S systeem een 1500W die gedissipeert moet worden in de regelaar dat is behoorlijk als je een aardige down line in een F3A programma zit
     
  13. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Beetje gerelateerd maar ik weet niet of dit een nieuw topic waardig is.

    Hoe selecteer je nou de juiste motor/esc? Bijna iedereen zegt dat je gewoon moet proberen maar ik ga toch echt geen 5 motoren kopen alleen maar om te testen.

    Ik ga geen hele lappen tekst van dit forum overtypen maar ze gaan enkel over temperaturen van motor/esc/accu en dan het gearen van je voertuig. Om met het gearen aan de slag te gaan zal je al een motor combo moeten hebben.

    En daarnaast, hoe werkt de "toerenbegrenzer" van een BL motor? Als hij te makkelijk in toeren komt zou je zwaarder moeten gearen want dan wordt de ESC te heet (aldus die teksten). Maar wat nou als ik gewoon een lichte gearing wil houden ivm koppel?

    Even zomaar een voorbeeld:

    1/10 autootje, kilo of 2, onroad, RWD.
    Bedoeld voor drift. Ding moet dus eigenlijk altijd wel kunnen spinnen op commando, topsnelheid is van minder belang.
    Spur is 47T en ik heb diverse pinions (spur heb ik geen zin in om te wijzigen)

    Hoe bepaal ik nou de motor? Diverse bronnen brullen iets als 3300KV, anderen 4300KV, sommigen zeggen 2S, anderen zeggen 3S.

    Is dit nou echt een kwestie van trial and error? kopen, slopen of doorverkopen?
     
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    bijna..

    de kV waarde is toeren per volt.
    dus een 3300 kV motor geeft 3300 x accuspanning = as snelheid.
    ruw gezegd: bij 3s zit je onbelast, volle accu op 41.580 toeren.
    in werkelijkheid heb je nog wat rendementsproblemen, dus hou 80% in totaal aan als waarde ( 33.264 rpm)
    let op: watt is hier belangrijk.
    je hebt 3300 kV motoren die 200 Watt aankunnen, maar je kan ze ook hebben die 2000 Watt aankunnen.
    die kV zegt dus iets, maar niet alles.
    logischerwijs is de motor met het hoge wattage ook de zwaarste (in gewicht) van de 2.

    dan heb je dus al je tandwielen. en aan het eind je wielen.
    dus met je tandwielen spelen kan al aardig schelen.
    moet je wel een motor hebben die in de goede richting zit..
    gewoon een kwestie tandjes tellen. in excel

    2S en 3S is gewoon domweg voltageverschil.
    meer volt = meer rpm uit de motor.
    Voordeel van meer volt is dat je minder amperes trekt. Watt = Volt x Ampere
    stel, je trekt 30 ampere op een 3 cel accu, afgerond 12 volt.
    12x30 = 360 Watt.
    nadeel is er niet echt.. misschien dat de accu's wat groter zijn, of duurder.
    van amperes wordt de boel warm, in de regel.

    dus als je een setup uitkiest op een 2S accu of een 3S accu (en daar de motor of gearing op aanpast, zodat je een identieke topsnelheid houdt), zal de 3S altijd koeler blijven.

    daarna, alles valt en staat wat je doet.
    ga je voor de hoogste topsnelheid, heb je een andere motor kV als wanneer je voor crawling gaat.
    ook de amperes zijn natuurlijk anders.
    en dat is nu ook precies waar mijn kennis stopt: geen idee hoeveel amperes die auto's nodig hebben.

    qua trail and error:
    setups zijn stevig beschreven op internet.
    reken de boel zelf ook door.
    vergeleken met wat je er nu op hebt hangen.
    zo kom je een aardig eind in de richting.
    top heb je niet nodig bij driften, maar je moet wel voldoende wielsnelheid hebben (anders kun je het wieltje niet laten spinnen)
    en dat wiel moet met voldoende enthousiasme gedraaid kunnen worden.

    houdt de originele motor een beetje in de gaten qua watt. ga je 200% omhoog in watt, kan het zijn dat je de aandrijflijn aan gort gaat trekken.
    zware motoren zijn leuk, maar geven ook meer onderhoud aan de rest :D
     
  15. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Die theorie ken ik wel maar het punt is dat ik geen origineel motortje heb. Het was een nitro 4wd. Heel wat anders.

    3S gaat me al gauw te hard en dan zou ik naar een laag KV motortje moeten zoeken. Die zijn er in 540 niet heel veel en 1/8 wordt te groot en te zwaar.

    Dan moet ik dus gaan kiezen tussen ongeveer 3000 en 4000kv. Is een 3000 op 2S dan krachtiger? (Zou moeten normaliter) of jaag ik die te snel in zijn toeren met een lichte gearing? Of is dit nou juist het proberen?
     
  16. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Welke motor krachtiger is kan ik je zo niet zeggen dat hangt van het vermogen af. Als je twee motoren hebt die identiek zijn behalve de kv dan zijn ze ook even "krachtig" maar bij verschillende toerentallen. Als je een hoge kv waarde meemt maar je wilt de zelfde snelheid blijven rijden dan moet je de gearing aanpassen. Het koppel op de wielen zal dan wel hoger zijn. De uiteindelijke "kracht" zal hetzelfde zijn, als beide motoren 500W zijn is dat ook wat je op de wielen krijgt. Min de verliezen natuurlijk.
     
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    als de overbrenging is aangepast, zou er geen verschil tussen mogen zitten. mits de Watts hetzelfde is bij beide motoren.

    bij nitro kun je wel een soort van simpel rekenen trouwens.
    bij auto motoren zit dit op 15.000 rpm of zoiets?
    15.000 / 12 volt = kV van 1250
    15.000 / 8 volt = 1875

    Dan zou je rechtstreeks in kunnen haken op de koppeling..
    alleen de vraag hoeveel watt je dan nodig hebt.
    en de vraag of mijn rpm van de methanolmotor klopt. Dacht dat het max rpm ergens op de 20.000 zit?
     
  18. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Ik dacht 28.000 maar moet ik opzoeken. Edit; klopt 28k.

    Wat bedoel je met inhaken op de koppeling? De koppeling/clutch gaat er uit.

    En een pinion van 13 lijkt me wel erg klein. Een BL heeft wel flink meer koppel dan nitro hoor.

    Edit 2; ik ben niet op zoek naar de snelheid van de nitro. Dat gekke ding ging 70 (Heb er nog 2) maar tussen de 40 en 50 is al zat. Zolang hij nog maar kan slippen bij 40 of zo. Ik heb diverse driftbanden waarvan sommigen echt glad zijn. Ik probeer een iets realistischer iets te maken. Met slicks hopelijk en niet perse ABS. Let wel, het is een project om te leren. Niet om meteen met pro's te knallen. Beetje cruisen met de tourwagen en toch fancy geintjes uithalen.
     
    Laatst bewerkt: 22 jul 2019
  19. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Met een online calculator kom ik met huidige vertanding en 2S op ongeveer 40 km/u met een 3300KV motor. Gewicht en acceleratie worden niet meegenomen. Met 4300KV zou hij iets harder dan 50 gaan.

    Geen idee of dat met kracht gaat of langzaam. Ik denk dat ik dat maar moet ondervinden.
     
  20. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    ik bedoelde dat je recht in kan prikken op de as waar de koppeling op zit/zat. boel afslijpen, bus erop en vastzetten of zoiets.
    anders zou je weer met een overbrenging naar de originele tandwielen moeten komen.

    qua koppel: electro heeft in de regel meer, maar de vermogensafgifte is wel netter.
    bij de helicopters en vliegtuigen zie je dat de motorisering oneindig zwaarder is als men naar electro gaat, terwijl het werkelijke toestel lichter wordt gebouwd..
    Al zijn we bij heli's ondertussen weer op het punt dat er zoveel vermogen in gaat, dat er alsnog zwaarder gebouwd moet worden dan bij brandstofgebruik..

    om eerlijk te zijn, ik verwacht geen problemen met de standaard tandwielen..
    zeker omdat jij het vermogen niet naar grip op de weg vertaald, jij wilt slippen.

    die tool gaat gewoon uit van vertanding en kv.
    snelheid van optrekken en gewicht auto is amperes.
    en dat kun je eigenlijk alleen meten.
    motor doet gewoon wat gevraagd wordt. en trekt zodoende ook zijn amperes.
    regelaar beetje ruim houden.
    desnoods ff zoeken wat auto's met een vergelijkbaar gewicht en snelheid aan amperes verstoken.
    zullen best wat driftmensen zijn die dat ergens posten?
     

Deel Deze Pagina