Ik moet de accukabeltjes aan esc verlengen of vervangen door langere. Nu merkte ik dat aan ene esc 10AWG bedrading hangt, terwikl aan de andere 8AWG. 8 ziet er dikker uit. Terwijl AWG een maat is voor de dikte toch? Weet iemand of 10 AWG voldoende is voor een 150A esc? Die wellicht wat overkill is want rijdt slechts op 3s, sporadisch 4s. De motorkabeltjes zijn trouwens dunner dan de accukabels merk ik ook. Ik vind niet meteen een lijstje in de zin van: voor x A heb je minsten x AWG nodig...
Een 10 AGW kabel heeft een doorsnede van 5,3 mm2. Bij een 8 AGW kabel is dat 8,3 mm2. Lijstje met een overzicht welke stroom bij welke kabel zal je niet zo snel vinden. Hangt nauw samen met welk verlies in de kabels je acceptabel vindt en dat hangt weer af van de lengte en het oppervlak van de kabel. Zou me daar niet zoveel zorgen over maken. De weerstand van een connector zal groter zijn dan die van een stukje kabel. Houdt de kabellengte tussen accu en ESC altijd zo kort mogelijk. Vaak mag die niet langer zijn dan 15 tot 20 cm. Dat betreft de kabel aan de Li-Po en de ESC samen. In de handleiding van je ESC moet dat terug te vinden zijn. Lage kabels zorgen voor extreme warmteontwikkeling in de ESC. Dat de stroom van drie cellen afkomstig is, is niet van belang. Het maakt niet uit of die van één of tien cellen afkomstig is.
Het getal is niet de dikte of het oppervlak, en het is ook niet lineair. Uitleg en ook paar handige tabellen: American_wire_gauge (wikipedia) Uit mijn stopcontact kan stroom komen voor een leeslampje, en er kan ook genoeg stroom uit komen voor een elektrische kachel. M.a.w. spanning doet er niet toe. Dan hoeven de andere kabels qua veiligheid/verwarming niet dikker te zijn. Dit staat los van verlenging en verliezen. Belastbaarheid is onafhankelijk van lengte, alleen afhankelijk van koperdikte en warmte-isolatie. Wil je bij verlenging de verliezen gelijk houden dan moet je oppervlak van koperdwarsdoorsnede met zelfde factor vergroten als de factor waarmee de draden verlengd zijn. Want zo blijft de totale koperweerstand gelijk. Een tabel www.opentx-doc.fr/wiki/section-cable-awg Een leuk citaat www.rcgroups.com/forums/showthread.php?1767093-Battery-Load-Test-Comparisons/page472#post42119237
Ik ging ervan uit dat bij meer cellen, er meer stroom loopt ook toch? De motor kan dan toch meer trekken, niet? Het stukje wat aan de esc hing, is 8, ik heb verlengd met 10. Met draad van de accu erbij zal het inderdaad 15- 20cm zijn. Ik zal alles in het oog houden, maar idd de connector lijkt altijd nog warler te zijn dan de draden zelf. Dank!
Als je niets aan de aandrijving verandert zal als je meer cellen gebruikt (Voltage) er meer stroom (Ampere) gaan lopen. Dat kan echt quadratisch zijn. De motor zal dat koststondig waarschijnlijk wel redden maar je regelaar zal er eerder mee stoppen. Een motor gaat door tot hij niet meer kan en zal steeds heter worden tot hij afbrand. De regelaar zal eerder een signaal geven, vaak een rooksignaal. Je connector zal ook laten weten als je te ver gaat. Die connectors die standaard in auto's gebruikt worden (Traxxas, EC connectors) kunnen vaak maar iets van 80A aan en dan worden ze zo heet dat het plastic zacht wordt. Als je weinig weerstand wilt (de laagste die er is) met goede stevige connectors dan moet je LMT 6mm connectors gebruiken, dat zijn de beste die je kan kopen, kunnen makkelijk 400A aan en kosten maar 1,46 per setje. GJ
Heb net mijn deans connectoren gewisseld voor xt90. Nog niet alle batterijen kunnen voorzien, dus daarom ook nog een tussenstukje gemaakt. Motor en esc zijn ok hoor. Maar was het beu van om de zoveel tijd alweer een deans te moeten vervangen omdat hij gesmolten was. Maar ik begrijp dat de bekabeling wellicht niet de zwakste schakel is. Al voelen deze soms ook warm aan na een rit.
In xt90 zitten de connectoren de je vermeldt vermoed ik? In elk geval veel aangenamer om te solderen en in gebruik. Alleen lastig als de draden wat ijzerkleurig zijn, geen koper. Ik weet niet wat het wel is, maar soldeert erg moeilijk. Ik gebruik hiervoor de vrouwelijke kant van een bullit connector: holtes opvullen met soldeertin (mits goeie warme soldeerbout) en deze draden erin proppen.
Nee, de XT90 stekkers zijn ook niet geweldig. Wat weerstand betreft gelijk aan de Deans Ultra, ze kunnen 85A continu aan en hebben een weerstand van 0,21 ohm. De LMT kunnen 400A aan en hebben slechts 0,04 ohm weerstand. Er zit ook geen plastic omheen, je schermt ze af met een stuk krimpkous. Die draden ken ik, dat is troep, amper te solderen, En als je die draden zou vervangen voor goede, met hoogwaardig koper dan zullen ze ook niet meer warm worden. Dit zijn LMT stekkers. http://www.lehner-shop.com/zubehoer/hochstromstecksystem-400-a.html GJ
Dat is toch exact wat in xt90 zit? Beetje langer. Ik wil wel degelijk een connector hoor. En waar haal je dan de betere bedrading?
Kabel van goede kwaliteit zijn bij voorbeeld hier https://hobbyin.nl/product-categorie/elektro/bedrading/ te koop.
Dan zou ik een maatje dikkere draden kiezen. Dat klopt als een zwerende vinger, maar stroombelastbaarheid heeft betrekking op gegeven stroom. Hoe die stroom tot stand komt doet er niet toe: spanning, gearing, wieldiameter, pitch, propdiameter, wrijving/weerstand.
Die XT90 is getest, denk dat @Ron nog wel ergens een linkje heeft. Als een connector rond en goudkleurig is wil dat niet zeggen dat hij hetzelfde is. Het gaat om het materiaal. XT zijn gewoon chinese goedkope dingen die voor modelbouw duur verkocht worden. Als de weerstand ook maar iets hoger is zal je dat merken, dan worden de stekkers warm en in jouw geval ook de draden. Alle vermindering van weerstand is winst, er komt meer vermogen bij de motor. Zeker als je stroom hoog is gaat dat behoorlijk meetellen. Daarom zie je dat de trend is dat de spanningen hoger worden (meer cellen) omdat voor het zelfde vermogen dan de stroom omlaag kan, dus minder verlies. GJ
Dat klopt niet helemaal. Je heb minder verlies door de lagere stroom maar de weerstand blijft hetzelfde. De stroom verlagen is zeer effectief want het vermogen neemt kwadratiesch toe met de stroom, I^2 x R! De stroom halveren is vier keer minder verlies, de weerstand halveren in ook het verlies halveren.
Connector tests, plus pictures, voor NL vertaling 'target langue' in link veranderen van tl= en in tl=nl. Of de w w w..... link als tekst overnemen voor de originele Duitse versie. translate...www.elektromodellflug.de/hochstrom-st.-bu..html (NL) Older version of that page, contains some other connectors translate...www.elektromodellflug.de/oldpage/hochstromst/hochstromstecker.htm (NL) Excellent site, do have a look at the controller, motor, charger, power supply, battery etc. tests. Geen idee of het voor alleen wat draad en connectoren zinvol is om in UK te bestellen: www.hyperflight.co.uk (site van Neil Stainton - RCG) Met als toevoeging: dat geldt weer niet/nauwelijks voor motor en accu, daar heeft keuze van accu-spanning geen invloed op verliezen: www.rcgroups.com/forums/showthread.php?3116062-Short-flight-time-is-killing-me%21/page11#post40233560
Ik heb meer vertrouwen in mijn kladblokje en rekenmachientje, als het gaat om de inhoud van de grote tabel, in de kolom Resistance/length.
@Ernst, inderdaad, ik heb het verkeerd gezegd. Minder verlies door lagere stroom bij dezelfde weerstand. En aangepast. GJ
Ja, het is een kleinigheid, de soortelijke weerstand van koper in de berekening, fluctueert. Wat natuurlijk goed mogelijk is, omdat het temperatuur afhankelijk is. Maar in de tabel lijkt het er op, dat bij elke verschillende kabeldoorsnede de weerstand mΩ/m bij een andere omgeving/kabel temperatuur is berekend.