NiMH accu laad maar tot 1,44 volt per cel...

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door alm, 19 jul 2019.

  1. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    927
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Ik heb een nieuwe zender accu gekocht voor mijn Taranis, een 6 cel 7,2 V 2000 mAh NiMH accu. Als ik deze langzaam oplaad met 0,1 A (maar ook met 0,2 A) dan komt de laadspanning niet boven de 8,64 V uit. De celspanning is dan 1,44 V, maar ik weet niet beter of de celspanning zou 1,5 V moeten kunnen worden.

    De lader heeft voldoende vermogen, daar ligt het niet aan, als ik sneller laad (0,7 A) dan komt de laadspanning wel tot 9 V, maar de accuspanning zakt dan ook snel in tot 8,64 V of wat lager (zie die 9 V niet eens op de zender terug). Laden gebeurt uiteraard in de NiMH stand.

    De nieuwe accu heeft een opdruk 1705 en is dus al iets meer dan 2 jaar geleden geproduceerd, mijn huidige accu was van 1506 en die begon steeds sneller in te zakken dus vandaar dat ik een nieuwe heb gekocht.

    Moet ik me zorgen maken over deze nieuwe accu?
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Een Ni-Mh cel kan je maar laden tot 1,42-1,44 Volt.
    Dus alles is in orde.
    Als het goed is slaat de lader dan ook uit.
    En zodra je de accu van de lader haalt en hem na een half uurtje meet zal je misschien nog 8,4 Volt meten, ook dat is normaal.
    Alleen de ouderwetse batterijen halen 1,5 Volt, alles wat oplaadbaar is aan Ni-Cad en Ni-Mh zit zo rond de 1,4 Volt als maximale laadspanning.
    En je mag gerust wat sneller laden dan 0,2A, 0,5A vinden ze ook niet erg.

    GJ
     
  3. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    927
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Ok, bedankt! :)
     
  4. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    De eindspanning, die een Ni-accu bereikt tijdens het laden is niet in een vaste waarde uit te drukken. Deze is afhankelijk van de laadstroom en de kwaliteit van de accu. Naarmate de inwendige weerstand van de accu hoger is zal de eindspanning tijdens het laden toenemen en ook bij het verhogen van de laadstroom zal de eindspanning hoger worden. Als de accu niet verder wil dan 1,44 v per cel heb je een accu met een relatief lage inwendige weerstand, die in staat is om hogere stromen te leveren dan eentje, die tot 1,5 v per cel gaat. Dat is dus alleen maar positief. Als de accu ouder wordt zal de eindspanning per cel wel wat toenemen aangezien de inwendige weerstand dan toeneemt.
     
    Laatst bewerkt: 19 jul 2019
  5. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Overigens kent een NiMh geen eindspanning maar een delta peak spanning. Tijdens het snelladen zal de spanning hoger worden en tegen het eind zal de curve weer gaan dalen, dan is de accu vol ongeacht de spanning. Tijdens langzaamladen za de cel energie opnemen en als het vol is zal het bij het doorladen de extra energie verstoken.
     
  6. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    En grafisch, ziet dat er zo uit.
    Blauwe lijn is de spanning, rode lijn de stroom, helaas staat het lijstje met de stroom waarden er niet bij.
    Eneloop 4 cellen 1900mAh laden met 520mA geeft een mooie delta peak.
    1900mAh-520mA.JPG


    Andere accu, Eneloop 4 cellen 1900mAh laden met 190mA (1/10 capaciteit) geen delta peak. de lader blijft door gaan, de accu wordt handwarm.

    1900mAh-200mA.JPG
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dit zijn allemaal modelbouw wijsheden.
    Maar in de industrie waar dus geen onzin geaccepteerd wordt, worden andere dingen gezegd.
    Delta peak laden is geschikt voor Nicad, hoewel druppelladen daar meer van toepassing is.
    Dan wordt als spanning 1,29 volt per cel genomen en 1 keer per bepaalde periode wordt er dan geladen naar 1,42V per cel.
    Die accu's worden 20 jaar oud en staan dag en nacht onder lading, klaar om ontladen te worden.

    NiMh mag je niet deltapiek laden, die moeten delta tijd of delta temperatuur geladen worden en dan ook wel sneller dan o,2C zoals topicstarter aangeeft.
    Anders krijg je ze nooit echt zo vol dat de temperatuur ineens stijgt maar dan krijg je het effect zoals hobbyist in de onderste grafiek laat zien.
    Je gaat dan de accu's overladen.
    Volgens de boeken moet je minimaal met 0,4C laden.
    Nou zijn er best cellen voor wie dat niet geldt, de Eneloops zijn een geval apart maar die worden ook niet in de industrie gebruikt.
    Maar normale 18650 Ni-Mh cellen mogen nooit delta piek en langzaam geladen worden.

    GJ
     
  8. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Hoe moet ik ze dan laden ?
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Gewoon met je lader, op NiMh stand.
    Duurdere laders hebben vaak een temperatuursensor die je op de accu kan leggen.
    Dat is de enige goede methode.
    Er is bij NiMh maar een hele kleine dip in de spanning als hij vol is en niet te vergelijken met een NiCad.
    Als je te langzaam laadt, dus onder 0,4C dan treed die helemaal niet op en ga je overladen.
    Je moet dus met een redelijke capaciteit laden, dan is er een klein dipje.
    Maar volgens mij slaat een modelbouwlader gewoon uit bij een bepaalde spanning per cel die ergens tussen 1,42 en 1,44 Volt per cel zal zijn.

    GJ
     
  10. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Temperatuur laden komt op het zelfde neer als delta peak laden, daarin zit geen principiëel verschil. In beide gevallen ben je de cellen aan het overladen. Daardoor neemt de temperatuur van de cellen toe en neemt de spanning af. Ik heb overigens in een grijs verleden al eens een faq geschreven over delta peak laders, waarin dat ook staat beschreven. Deze is hier te vinden:

    https://www.modelbouwforum.nl/threads/delta-peak-laders-snelladers-voor-nicd-en-nimh.59819/

    In het zelfde grijze verleden kon je altijd in Red's battery clinic allerlei lezenswaardige artikelen vinden over het gebruik en het laden van accu's van de hand van Red Scholefield, die 'Manager of Design and Application' bij het 'Battery Department' van General Electric was. Deze kun je nog hier terugvinden:

    http://www.hangtimes.com/redsbatteryclinic.html
     
    Laatst bewerkt: 19 jul 2019
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Jan, er zit wel degelijk verschil in deltapeak en temperatuur laden.
    Ik heb bij Saft gevraagd of de systemen deltapeak laden.
    Toen werd er op mijn hart gedrukt dat NiMh niet deltapeak geladen mogen worden vanwege de kans op overladen.
    Nicads worden in sommige toepassingen deltapeak geladen maar in de industrie gebeurd dat zelden omdat ze altijd onder een druppelspanning staan.
    NiMh wordt op tijd en temperatuur geladen en dan overladen ze niet, behalve als je met een te lage C laadt.

    Als ik zondag weer thuis ben zal ik de cursus van Saft nog eens opzoeken, heb ik waarschijnlijk nog wel ergens liggen.

    Op mijn vraag daar hoe dat dan met de modelbouwladers zat werd een beetje lacherig gereageerd.
    Dan weet ik genoeg.

    GJ
     
  12. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Met de kennis van werknemers op het sales department van fabrikanten ben ik bekend, zulke lieden hebben we binnen de modelbouw namelijk ook. Zeker als ze lacherig gaan doen over de kennis van concurrenten en/of andere disciplines mag je daarover zo je bijzondere gedachten hebben. Dacht je nou werkelijk, dat er binnen de modelbouw maar wat wordt aangeklooid of dat delta peak laders geen industrieel gebruik kennen?

    Het is onzin om te beweren, dat er verschil is tussen delta peak laden en temperatuur laden. Beide berusten op het principe van het overladen van de cellen. In het ene geval meet je daarbij de celtemperatuur om vast te stellen dat je te ver bent gegaan, in het andere geval de celspanning. Beide zijn omgekeerd evenredig met elkaar, dus je hebt nooit het ene zonder het andere. Binnen de modelbouw wordt temperatuur laden weinig gepropageerd, niet alleen omdat het minder handig is, maar ook omdat het gemakkelijker leidt tot gebruikersfouten.

    Het druppelladen van Ni-accu's doet men overigens uitsluitend bij accu's, die gedurende langere tijd stand-by moeten staan. Deze laadt men daarbij als regel langzaam en tot een lagere eindspanning dan de accu aankan. Binnen de modelbouw heeft Robbe Modellsport ooit dergelijke druppelladers gefabriceerd, maar die zijn nooit een succes geworden. Volgens mij ben ik zo'n beetje de enige nog, die zo'n lader gebruikt. Dit is een MTC51, die eerst gedurende 7 of 14 uur langzaam laadt, daarna afslaat en om de zoveel tijd zeer kortstondig weer een ledje laat oplichten ter indicatie dat-ie wat bijlaadt. Ideaal als je dagenlang vergeet een accu los te nemen van de lader.
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Jan, het waren geen sales mensen, die types ken ik ook, daar komt af en toe redelijk wat onzin uit.
    Het waren techneuten, R&D mensen, dus die neem ik serieus.
    Temperatuur en celspanning schijnen niet omgekeerd evenredig te verlopen maar daarvoor moet ik even de training erbij pakken.
    Volgens mij was het zo maar dat weet ik niet meer helemaal zeker, dat bij delta temperatuur er ook gekeken werd hoe stijl de stijging was binnen een bepaalde periode, dus delta tijd.
    Die 2 zet je tegen elkaar af en dat bepaalt het punt van afslag.
    Bij Nicads werkte dat juist weer niet goed omdat die stijlheid veel minder is.
    Bij delta peak, of eigenlijk negatief delta V overlaad je de cellen inderdaad maar sommige laders reageren ook op nul delta V, dan slaat ie af als er niets meer gebeurd, geen stijging en geen daling.
    Maar dan overlaad je ook.


    GJ
     
    Laatst bewerkt: 20 jul 2019
  14. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Jaren geleden werkte ik voor een bedrijf dat computer onderdelen repareerde. Zaken als acculaders voor laptops, power supply's, harde schijven, scanners, printers, monitoren en zo meer. Het bedrijf kreeg een aantal laptops ter reparatie omdat deze de (nieuwe) accu's binnen enkele weken om zeep hielp. Hier waren de klanten niet echt tevreden over, terecht overigens.
    De vraag was of wij konden achterhalen wat daar de oorzaak van was want zij (de fabrikant) kon dat niet snel genoeg vinden. Alles was getest en nog eens getest en allemaal ruim binnen de gewenste specificaties te liggen. Zij hadden er niet de tijd voor (over?) om verder te zoeken en besteede dat uit.
    De afdelingschef vroeg mij om daar een dagje in te steken en te kijken wat ik kon vinden. In één dag kom je niet ver als je van nul af moet beginnen. Het kostte heel wat tijd om alleen al de informatie zoals schema's te pakken te krijgen. Van de fabrikant van de accu's kregen we veel medewerking en ik ben zelfs een dag naar hen geweest om daar alle ins en outs van die accu's te leren. Dat was een zeer leerzame dag en ik heb ook nog de nodige documentatie meegekregen. Helaas bleef dat eigendom van het bedrijf waar ik werkte dus mocht ik dat niet meenemen.

    De oorspronkelijke accu was een NiCd accu met 10 cellen van 1200mAh. De laptop kon daar ongeveer een uur op werken als je het scherm niet te helder zette. In die tijd kwam de NiMH accu steeds meer in omloop en de laptop fabrikant leverde een "upgrade" voor de laptops naar een 10 cellen 2000mAh NiMH accu. Deze werden door veel klanten gekocht omdat dit bijna een verdubbeling van de werktijd gaf.
    Helaas bleek al snel dat deze accu's binnen een aantal weken, soms al na 3 weken, de geest gaven en in enkele gevallen zelfs ploften! De accu's die nog in de magazijnen lagen zijn naar de fabrikant terug gestuurd om te testen maar bleken volledig in orde te zijn. De defecte accu's waren te heet geweest en door overdruk waren de ventielen open gegaan en was er gas afgeblazen waardoor de accu al snel vrijwel niets meer deed. In een paar gevallen was er iets mis met die overdruk ventielen en plofte er een cel.
    Wat bleek nu?
    De lader in de laptop was ontworpen voor de oorspronkelijke NiCd accu en werkte met de delta piek in de spanning. Er zat ook een soort van druppel lader principe achter, de lader stopte door de delta piek maar er bleef een vaste spanning op de accu staan. Dat was tegelijkertijd de voeding voor de laptop maar op die manier werd de accu wel op een constante spanning gehouden. Dat ontwerp was al vrij lang in gebruik en had altijd prima gefunctioneerd.

    De nieuwe NiMH accu zou volgens de ontwerpafdeling van die laptop ook prima geladen kunnen worden met deze ingebouwde lader. Het laden zou langer duren door de grotere capaciteit maar dat zou geen problemen opleveren.
    Na meerdere keren email contact met de accu fabrikant over dit probleem kwam dus de uitnodiging om langs te komen voor een "cursus". Daar kreeg ik dus een uitgebreide uitleg over de NiCD en NiMH accu's. Een belangrijk verschil is dat de delta piek in de spanning beduidend kleiner is bij NiMH dan bij NiCd. De meeste op dat moment gangbare NiCd laders konden de delta piek bij een NiMH accu niet detecteren dus stopte de lader nooit. Je voelt de oorzaak van het laptop probleem al aankomen denk ik.

    Er werd ook uitgelegd dat je de delta piek in de spanning heel goed kunt gebruiken als je er maar zeker van bent dat de lader op tijd stopt. Zij raden echter aan om de stijging in de temperatuur te gebruiken om de lader op tijd te stoppen. Die stijging begint al voor de accu echt helemaal vol is maar gaat opeens heel snel als de accu "vol" is. Dat is makkelijker te detecteren en een zekere manier om echt desastreus overladen te voorkomen.
    "Professionele" accu's die zij leverden waren allemaal met een tussen de cellen geplaatste temperatuur sensor uitgerust die met de lader is verbonden. Een temperatuur sensor buiten op de accu plaatsen werd niet aangeraden omdat de tempratuur in de accu dan te hoog zal oplopen. Het duurt best wel even voordat de buitenkant zo warm wordt dat de snelle stijging gemeten kan worden. De sensor moet dus in het pakket tussen de cellen geplaatst worden. Bij grote pakketten werden er meerdere sensoren tussen de cellen geplaatst.
    In de modelbouw is dit vrijwel nergens echt gebruikt omdat het nogal omslachtig is of kan zijn. Ook de keuze van de juiste sensor is belangrijk. De lader moet wel met de sensor kunnen werken die de accu fabrikant in zijn pakket heeft geplaatst. Ook voor de lader fabrikanten was dat niet echt interessant en werd er extra tijd gestoken in het goed uitzoeken van de delta piek in de spanning. Dat werd, en wordt, dus op grote schaal gebruikt door heel veel NiMH laders voor allerhande toepassingen, ook "professioneel".

    Even iets anders, ken je die accu machines van B&D met die ronde cellen nog? De lader daarvan werkte met een temperatuur sensor. Dat heeft heel veel accu's gekost omdat het behoorlijk onbetrouwbaar werkte. De sensor zat in de houder waar je de cel in moest steken. Het mechanisch contact, dus warmte overdracht, was niet echt betrouwbaar met alle gevolgen van dien.
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.772
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Goed.... nu even de realiteit: Vrijwel iedere voor de modelbouw verkrijgbare lader met een NiMH programma, alsmede een heleboel industriele kleine laders, laden NiMH volgens delta-peak, en die accu's gaan niet stuk....
    Ik ken maar weinig laders die een temperatuursensor hebben, en daar heb je verder ook weinig aan, want voor de hobbyist (niet alleen jij, Leon, maar wij allemaal) werkt zoiets gewoon niet goed, of op zijn minst behoorlijk onbetrouwbaar vanwege die losse temperatuur sensor: Voor zoiets om goed te werken heb je een vanaf fabriek in de accu ingebouwde sensor nodig, met een lader/accu combinatie die specifiek op elkaar afgestemd zijn, ofwel, met zo'n lader kun je maar een specifieke accu (of soms een op typenummer gespecificeerde range) laden. Al het andere heeft "commissioning" ofwel "afregeling NA installatie" nodig, en hercalibratie als er ook maar iets aan het systeem vervangen wordt.

    We hebben het hier bepaald niet over back-up systemen waar meerdere kWh's aan energie in opgeslagen liggen, he?

    Het is niet zo dat inde industrie geen onzin geaccepteerd word, of dat er andere dingen gezegd worden, het is zo dat men in de industrie met hele andere dingen bezig is....

    EDIT: Ernst plaatste zijn bericht tegelijk met mij, ik had het niet gelezen maar hij zegt feitelijk hetzelfde...
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.772
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Delta t (dus niet delta T) word niet vermeld, want er bestaat geen "delta wat dan ook" zonder delta t.... het is nu eenmaal "zoveel graden/joules/gram/kiesmaareeneenheid, per seconde...."

    Waarom denk je, dat bij lage laadsnelheden een delta-peak detectie niet goed werkt?
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Brutus, jij hebt geen electronica opleiding dus neem maar even aan wat ik schrijf en wat Ernst schrijft is wat ik ook schrijf.

    Dat is de fabrikant van de accu's, zelfde als dat wat Saft doet, accu's maken en dus ook weten hoe ze geladen en ontladen moeten worden.
    Na een kop koffie en wat nadenken weet ik het zeker, Ni-Mh moet je laden met delta T en delta t
    Dus Temperatuur tegen tijd.
    Zo wordt het ook in formules geschreven ΔT/Δt
    En als Ernst het ook zo geleerd heeft dan zal mijn verhaal ook wel kloppen, mijn geheugen is soms niet helemaal 100% meer.

    Waarom bij lage laadstromen, geen snelheden, een peak detectie niet werkt bij Ni-Mh (wel bij Nicad) niet werkt omdat ook, zoals Ernst al schrijft, de piek veel kleiner is dan bij Nicad en bij lage laadstromen helemaal niet optreed met als gevolg dat de lader door blijft laden.
    Dat schreef ik ook al en Ernst heeft het in de praktijk meegemaakt.
    Daarom zou een lader die dan behalve delta peak ook een nul delta t moeten hebben voor Nimh.
    Dat zie je ook in de tweede grafiek van Hobbyist, dat is eigenlijk gewoon een laadcyclus zoals die bij Nicads gebruikt zou worden en bij lage laadstromen wordt de piek niet gezien.
    Maar een goede lader zou dan door de 0 delta t uit moeten slaan, dus die lader van Hobbyist heeft dat niet.

    Welke laders hebben dat wel?
    De Schulzes, volgens mij ook sommige Junsi's en ik heb een Hota (90 euro uit China) die het ook heeft.
    De Schulze heeft ook temperatuurdetectie, daar wordt een los kabeltje bijgeleverd met een sensor.
    Ik kan me herinneren dat ik dat ook bij een Junsi gezien heb en mijn Hota heeft dat ook.
    En enkele HK laders hebben dat ook want er wordt een losse sensor verkocht.
    https://hobbyking.com/en_us/turnigy-temperature-sensor-for-battery-charger.html

    Ik kwam net een ding tegen dat je zelf kan bouwen maar daar staat ook de theorie duidelijk beschreven.

    https://lonetechnologist.wordpress....mination-smart-charger-for-nimh-battery-pack/

    Oh en nog even ter aanvulling.
    Nicads worden, als ze niet delta peak geladen worden meestal constant current en daarna afgeladen met constant voltage.
    Dus het eerste deel wordt er met een bepaald amperage geladen en dan aan het eind wordt er met een vastgesteld voltage doorgeladen.
    Ik heb die laders gebouwd en onderhouden en we stelden ze in op 1,44 Volt per cel als eindvoltage, dan sloeg ie uit of over op druppelladen.
    Je kan dat ook voor NiMh gebruiken en ik denk dat de meeste hobbyladers de cellen ook zo laden.
    Dus niks ingewikkelde delta ladingen.
    In het ergste geval zou je ze zelfs met een simpel schakelingentje kunnen laden.
    Als je een 6 celler NiMh zou willen laden met 1A kan je gewoon een spanningregelaar nemen die die stroom aankan en instellen op iets van 8,64 Volt.
    Naarmate de spanning in het pakket stijgt, des te lager de laadstroom wordt.
    Ik heb dat wel eens midden in de nacht gedaan als ergens een storing was en ik hem niet meteen kon repareren, gewoon een trafo, brugcel, condensator en dan zat je ongeveer op 1,4 Volt per cel.
    Het systeem kon dan gewoon functioneren zonder dat er gevaar was dat de accu's niet geladen zouden zijn in een noodgeval.



    GJ
     
    Laatst bewerkt: 20 jul 2019
  18. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Voordat wel elkaar helemaal de hemel in prijzen of tot de grond toe afbranden, Jan heeft altijd gelijk.
    Ik heb ook altijd gelijk, maar krijg het zelden of nooit.

    Ik kan me niet herinneren dat ik naar buiten heb geventileerd met wat voor soort merk/type lader de grafiek is gemaakt.
    Wat is goed en wat is niet goed, ik hou mij aan de voorschriften / advies van de fabrikant van de accu.
    En daar zal de accu het mee moeten doen.

    Qua lader heb ik altijd wel iets beschikbaar wat aan de voorschriften van de fabrikant kan voldoen.

    Temperatuur gebruikte ik vroegha alleen secundair.
    Als de lader het delta peak moment gemist zou kunnen hebben, dan stopt het (snel) laden alsnog op temperatuur.
    En als derde natuurlijk ook nog de maximale laad tijd.
    Een Shulze 936 (1993) kon je daar op instellen.

    Velen in de modelbouw hemelen hun eigen spulletje qua prestaties helemaal de hemel in.

    Het is 2019, NiCd mag niet meer vanwege het Cadmium.
    NiMh komt nog sporadisch voor als zender en ontvanger accu.
    In de auto handel is het ook aan het uitsterven.

    Met Li-xxx heb je alleen een soort van laadproces van een lood accu nodig.

    Dat delta gedoe is voor de modelbouw niet echt meer van deze tijd.
     
  19. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Dat is niet waar, de delta piek op de spanning is een prima methode die vele jaren lang goed heeft gewerkt en nog steeds goed werkt, je moet alleen wel de juiste lader hebben maar dat geldt voor alle accu's en laders.
    De lader in de laptops waar ik het over had bleek vrij simpel aan te passen te zijn zodat hij wel de delta piek op de spanning kon detecteren en na modificatie werkte alles geheel naar behoren. Wanneer je toen een upgrade naar NiMH accu's wilde hebben moest je de laptop inleveren voor modificatie van de lader. De nieuwe laptops werden direct in de fabriek al aangepast en konden probleemloos met NiMH accu's gebruikt worden. Er werd een extra stickertje met de tekst "Geschikt voor NiMH accu's" op geplakt. Samen met mijn collega's heb ik toen honderden laptops aangepast. Let wel het was nog steeds een delta piek lader!
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Er zijn nog genoeg mensen die NiMh gebruiken.
    En ja, peakladen werkt maar is niet goed voor de cellen.
    Gewoon op een adapter zetten werkt ook, de cellen worden dan ook geladen maar ook dat is niet goed voor de cellen.
    En je moet de beperkingen weten.
    Zoals ik schreef, met een te lage laadstroom laden geeft geen peak on negatieve delta V.
    Dus de meeste laders zullen dan door blijven laden.
    Minimaal met 0,5C laden kan dat voorkomen maar dan nog zou ik er, als dat mogelijk is, een timer inzetten die de lader na een bepaalde tijd, 2 uur of zo, uit laat slaan.

    GJ
     

Deel Deze Pagina