Epsilon Competition

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Japie.G, 3 aug 2011.

  1. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.419
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Mooi, mooi, vandaag heerlijk gevlogen, heb snel m'n thermiek flaps uitgezet, deze waren vooral in de middag niet nodig. Dit soort vliegen heb ik nog nooit meegemaakt, echt geweldig. Full speed rond vliegen, stijgen en stijgen terwijl je steeds down drukt. Wat een geweld. Ik had m'n carbon pen erin en hield af en toe m'n hart vast. Wat een snelheid, geweldig. Alles was goed gegaan. Helaas op n gegeven moment de epsiloid van SRS geraakt in de bel. Hij volledig de tip eraf, ik een klein deukje. Echt vervelend.

    Snel via GSM gereageerd.
     
  2. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.419
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    En zo ziet dat crossen met één motorloop er dan uit (meters kloppen natuurlijk niet, vooral die negatieven niet):
    [​IMG]
     
  3. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Zitten de vleugels van jullie Epsilons ook zo vol met blazen?
    Toen ik ze dit voorjaar weer eens uit de hoezen schoof wist ik niet wat ik zag. Ik ben al eerder bezig geweest met de foliebout, ik heb er nu net ook maar eens een föhn bijgehaald. En een mesje om een gaatje in de ergste blazen te prikken zodat de lucht weg kan. Het lijkt even te helpen, maar ik geloof dat ze allemaal binnen de kortste keren terugkomen.
    De bobbels lijken het ergst te zijn in de blauwe banen.
    Heeft iemand daar een échte oplossing voor? (dit is het stabilo, daar is het minder erg maar op deze foto pakte het toevallig het meest zichtbaar uit)

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 23 jun 2015
  4. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.419
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Ik heb ze ook enkel in het blauw gedeelte, ik laat ze zitten en doe er voorlopig niets aan. Tijdens vlucht merk en zie je er niets van ;-).
     
  5. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Je merkt niks, maar je mag verwachten dat daalsnelheid en glijhoek slechter zijn dan optimaal. Als het niet zou uitmaken dan zou het ook niet uitmaken wat voor profiel je voor een zwever kiest...

    Ik zit me af te vragen waarom die bobbels bij voorkeur in het blauw komen. De folie is daar dubbeldik. De witte folie wordt eerst aangebracht, gekrompen, en dan gaat de blauwe er overheen, waarschijnlijk wordt die niet gekrompen (mogelijk is het Oratrim, dat is eigenlijk een soort plakplastic). Toch gaat deze dubbele laag uitzetten, waarom...
     
  6. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Donker wordt warmer in de zon. Daardoor komt de kleeflaag (eerder) los ...
     
  7. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Tja, alleen ontstaan de bobbels bij voorkeur (zeg maar alleen) als de vleugels in hun hoezen opgeslagen staan!
     
  8. Nanni

    Nanni

    Lid geworden:
    5 mrt 2007
    Berichten:
    29
    Locatie:
    Zwolle
    [​IMG]
    Sinds kort beschik ik ook over de EC. Ik ben lid van Cumulus (Kampen) en een paar leden hebben deze kist voor mij ingevlogen. Wat vliegt dit heerlijk!! Dat is pas genieten.
    Ik heb al jullie opmerkingen doorgewerkt op een regenachtige zondag. Mijn dank dat jullie de moeite genomen hebben om dat alles te plaatsen. De opmerkingen zijn zeer waardevol.
    De kist vliegt geweldig .......
    ....alleen de blazen in de bekleding vind ik zeer ergerlijk.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Als ik thuis kom kan ik eerst een paar uurtjes met de foliebout al deze blazen wegstrijken.Wat een ellende. Ik hoop niet dat dit zo blijft.
    Nanni
     
  9. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.419
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Ik heb gelukkig niet zo'n last van die blazen :).
    Wel weer heerlijk gevlogen afgelopen week.
    Op de avond van deze foto viel de wind helemaal weg en dacht niet dat de Epsilon lang zou blijven hangen, niets was minder waar. Hij bleef plakken en heb op een accu de hele avond gevlogen, weer zo'n geweldige ervaring met deze kist. Ik blijf er graag mee vliegen!
    [​IMG]
     
    Josv, PH_AJH en vissermax vinden dit leuk.
  10. bongose

    bongose

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    746
    Locatie:
    Antwerpen
    Ondertussen vlieg ik ook met een carbon pen en heb er alle vertrouwen in. Hoge G maneuvers doe ik niet.
    Die 350g minder is echt merkbaar, een clubmaat die nog met een stalen pen vliegt hoor ik vaak vloeken op de achtergrond. :)
    Het vleugelprofiel laat de tragere vlucht zonder problemen toe.

    Het enige wat ik niet goed vind aan de XL 4m is zijn directionele stabiliteit. De vleugels hebben ze 500mm langer gemaakt maar de romp niet, die is nog steeds 1510mm en dat is merkbaar. Hij "luistert" slecht naar zijn richtingroer en staartje giert nogal gemakkelijk in turbulenter weer t.o.v. een Competition 3,5m. Dit zowel bij een uiterste voorwaarts CG.

    Groetjes
     
  11. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Als ie een keer crasht (hoop het niet voor je), en dan repareren met 10 cm extra ertussen.
    Heb ik ooit gedaan. Wat een opluchting ...
     
  12. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Met mijn standaard Competition (geen XL) ben ik ook heel tevreden met de carbon vleugelpen (ik heb ook geen behoefte aan hoge G maneuvres). Inderdaad merkbaar verschil.
     
  13. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Zou het eigenlijk niet mogelijk zijn om het kielvlak van de XL te vergroten... een soort opsteek kielvlak? Hoeft waarschijnlijk niet eens een richtingsroer-deel aan te zitten.
     
  14. lowbug

    lowbug

    Lid geworden:
    2 aug 2018
    Berichten:
    46
    Locatie:
    oudenaarde
    mag ik vragen welke carbon buis je besteld hebt ,want er zijn zoveel verschillende soorten bij de carbonwinkel.
    alvast bedankt
     
  15. bongose

    bongose

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    746
    Locatie:
    Antwerpen
    Gho, das al even geleden, dat was een volle staaf van 8mm gepultrudeerd carbon denk ik. Even nameten op de originele, dan ben je zeker van de diameter.

    Groetjes
    Jan
     
  16. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.419
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Ik ga het even opzoeken, waarschijnlijk heb ik het nog wel ergens staan, ha gevonden, in 2015 besteld:

    7001201 : Carbonvezel staaf gepultrudeerd - Info : Ø 12.00 mm, 1000 mm 19,36 € excl transportkosten

    Deze heb ik op maat gezaagd en de uiteinden afgeschuurd.
     
  17. lowbug

    lowbug

    Lid geworden:
    2 aug 2018
    Berichten:
    46
    Locatie:
    oudenaarde
    heel erg bedankt hoor.
    alhoewel hij fantastisch vliegt,ga ik toch eens de carbonbuis proberen.
    mvg
     
    easy en jve vinden dit leuk.
  18. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Staaf ;)
     
  19. lowbug

    lowbug

    Lid geworden:
    2 aug 2018
    Berichten:
    46
    Locatie:
    oudenaarde
    idd carbonstaaf,buis zal te zwak zijn:wave
     
  20. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.419
    Locatie:
    's-Hertogenbosch

Deel Deze Pagina