Test: Methanolmotor op benzine

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 28 mei 2016.

  1. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    Dan zeggen ze wel eens iets over het emoticon gebruik van de jeugd tegenwoordig..
    de gevorderde jeugd weet ze ook te vinden :D
     
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.209
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Oudere jongere heet dat toch volgens Koot en De Bie?
     
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    "een man wordt pas oud, als de jongen de man verlaten heeft"

    bij sommigen is dat op 20 jaar, bij anderen blijft de jongen aanwezig tot de laatste verhuizing..
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ze hebben mij altijd verteld dat je niet stopt met spelen omdat je oud wordt, maar dat je oud wordt omdat je stopt met spelen....
     
    M.l.v.Doesburg en MicropropSport vinden dit leuk.
  5. gordajunior

    gordajunior

    Lid geworden:
    30 nov 2013
    Berichten:
    22
    Locatie:
    oostvoorne
    Beste Mensen,

    Goed Weekend allemaal,gr,Willem
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Uiteraard, jij ook!
     
  7. Peter Houweling

    Peter Houweling PH-SAM

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Haarlem
    Bijna Bert, althans afgelopen week na lang zoeken een mooi geschikte Pitts-style uitlaat binnen gekregen. Nou gekregen niet eerlijk gezegd, hing wel een prijskaartje aan. Maar goed, ik ben er wel blij mee en het in/op -bouwen is begonnen.


    [​IMG]

    [​IMG]
     
    brutus en Theo P vinden dit leuk.
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Mooie uitlaat.... Maar hou er rekening mee, dat deze uitlaten om een of andere reden altijd veel minder tegendruk (en dus ook tankdruk) geven....
    Het kan dus nodig zijn de diameter van de eindpijpen te reduceren, middels een insert met kleinere boring. Dat schijnt tegelijk ook het geluid wat te reduceren.

    Bovenstaand heb ik van horen zeggen (meer exact: van mensen op RCGroups die meer verstand hebben van uitlaten, dan ikke) en aangezien de door mij gebruikte manier van ombouw toch wel voor een deel leunt op die tankdruk (uitlaatdruk) kan het best zijn dat je zelf even moet experimenteren wat het beste werkt.
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Eindelijk heb ik hem in mijn kleine groezelige vingertjes....

    IMG_20190820_222336.jpg

    Mag dan nog 100 keer een "goedkope chinees" zijn, maar het ding ziet er geweldig uit!

    Zal nog wel even duren voor hij zijn eerste rocheltjes uitstoot, want de uitlaat is er nog niet, er moet nog een mooi motorbokje gemaakt worden, en er is ook nog geen passende prop.

    Buiten dat, eerst maar eens de manual lezen (yup... dit keer toch maar wel... :) )
     
    MicropropSport, sarco, Huey en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  10. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    Mooi man ! en wat voor toestel ga je daar aan knopen ?
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Voorlopig nog helemaal niks, en ik weet niet eens of dat eigenlijk wel ooit gaat gebeuren... Dit was een zuivere impuls-aankoop, vanwege het bericht dat ASP er mee op ging houden...
    Maar best kans, dat hij in de toekomst nog een eigen kantoortje krijgt hoor, zeg nooit nooit....
     
  12. Huey

    Huey

    Lid geworden:
    15 dec 2011
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Maarssen
    Het geluid wat dit torretje gaat geven rechtvaardigd de aanschaf van een mooie warbird oid..... zonde om alleen op een motorbok te laten draaien. Hoe mooi ook, het blijft natuurlijk wel gemaakt om mee te vliegen!

    Sorry Bertus de Christen Eagle is nog steeds niet klaar....
     
  13. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    Ja hallo.. Die ster is te groot voor op m'n Fokker Bert..

    Nog eentje er bij kopen, en er een Kamov KA26 omheen bouwen. Het beste van beide werelden

    Mooi blokje!!!
     
  14. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    Dat zeggende... De Fokker heeft afgelopen maand weer dik 2 vlieguren gemaakt, het meeste in een weekend tot nu toe. De Brutified OS loopt nog steeds als een malle, fantastisch.

    Kostte me zo ongeveer weer 1 liter benzine... De armoe!
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :eek: wel een hele liter????

    Oh, jeetje... Nou, dan moet de vakantie maar afgezegd, en die kleine maar iets langer met zijn luiers doen.... :D :D :D
     
    Jonkje en sarco vinden dit leuk.
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vanochtend een beetje om de radial heengedanst, heel voorzichtig wat dichterbij gekomen, en hij word al wat minder schuw, ik kon hem al voorzichtig aaien....

    Kleppen stellen is "een beetje anders".... het uitzoeken welke poot in top staat, is niet zo heel moeilijk, maar er zit een venijnigheidje in: zo'n radial heeft geen nokkenas, maar een nokkentrommel, en die heeft in plaats van één set, wel drie setjes nokken, en hij draait niet het halve toerental, maar 1/6e.
    En die nokken, die zouden weliswaar allemaal gelijk moeten zijn, maar.... dat zijn ze dus niet.

    Je moet dus iedere poot 6 keer door top draaien, om te zoeken naar het krapste setje nokken, en dan pas de kleppen stellen.
    Dat deed ik dus ook de eerste keer fout, wat resulteerde in een teleurstellend "zacht" aanvoelende compressie.
    Zo met de motor los op de werkbank, geen probleem (je pakt de motor op en draait hem zodat je makkelijk bij de volgende poot kan), maar mijn vermoeden is, dat met de motor in een model, het kleppenstellen niet iets is wat je voor je plezier doet.
    Nadat ik me realiseerde dat je de motor meerdere keren rond moet tornen per cylinder, tijdens het kleppenstellen nam de compressie overigens voelbaar toe, dus het verhaaltje "de motor is af fabriek afgesteld" moet je blijkbaar met een korrel zout nemen.

    Het vinden van het ontstekingstijdstip, de uitleg zoals bijgevoegd (volgens mij van Morris Mini Motors) vind ik uitermate onduidelijk, mijn technisch engels is redelijk goed, maar die beschrijving is in "gewoon engels" en duidelijk niet voor buitenlanders geschreven. Net alsof er hele stappen overgeslagen worden, onduidelijke zinnen, etc etc.
    Tegenvaller, maar ik kom daar met mijn boerenverstand ook wel uit.
    Wel is het zo dat je deze motoren NIET "op de vonk" kunt stellen, je hebt per sé zo'n buzzertje nodig, want in tegenstelling tot de 1 en 2 cylinder ontstekingen, doet deze ontsteking niks als de motor niet loopt. Hij moet nl éérst zijn reset-magneetje zien passeren voor hij überhaupt een vonk afgeeft.

    Verder zal ik toch wel wat kleinigheidjes aan moeten pakken, zoals warmte-isolatie tussen carb en carter, en mogelijk her en der een O-ringetje of twee.
    De mengselverdeling, tsja... er is duidelijk over nagedacht, maar of het ook daadwerkelijk goed functioneert, moet de praktijk uitwijzen. ASP heeft hier een plenumkamer gebruikt waar 5 aanzuigkanalen in gefreesd zijn, en die hebben ze in een spiraalvorm gemaakt. Ik denk dat de achterliggende gedachte is, dat bij gewone rechte kanalen de staande cylinder weinig of geen olie krijgt vanwege zwaartekracht, in ieder geval zit de boel zodanig, dat ieder kanaal olie "verzamelt" en niet leeg kan lopen.

    We gaan dat te zijner tijd gewoon proberen, kijken hoe het werkt. Eerst nog maar even wat tammer maken. Tegen de tijd dat hij uit de hand wil eten, gaan we voorzichtig testen.
     
  17. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    Noord Brabant
    Dat ligt aan je creativiteit.
    Een beetje handige hobbyist, zet de romp verticaal.:)
     
  18. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    Dat lukte me in beide gevallen niet... [​IMG][​IMG]
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Klinkt logisch, maar dan ben ik wel staand bezig met mijn poezelige voetjes gevaarlijk dicht bij stabilo en richtingsroer....
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nog niet handtam, maar ik kan er al wel aan prutsen zonder dat hij gaat bokken of probeert te ontsnappen...

    Met een geleend "timing-piepertje" (zo'n ding wat middels piepjes aangeeft of het magneetje de sensor activeert of niet) de timing op 28 graden gezet, en nu maar hopen dat ik dat goed gedaan heb, want het nadeel van een set-up met een ring om de propmeenemer is dat je met een stroboscoop niks meer kunt zien...
    Als de merkjes op die ring staan, zul je met de strobo ALTIJD de vonk precies op de merkjes zien, maar dat zegt niks over de krukhoek....

    Maar dat zien we dan wel, er zijn meer wegen die naar Rome leiden.

    Verder even nagedacht over hoe ik nu 100% zeker kan zijn dat het binnenwerk vanaf het eerste moment voldoende smering krijgt. Ik had al wat olie in het carter geïnjecteerd, maar dat loopt er natuurlijk gewoon weer uit. Dus de motor maar een nachtje "op zijn neus" gezet, zodat de olie ook de nokkentrommelkast (3 x woordwaarde) in loopt.
     
    MicropropSport, Jonkje en Peter Houweling vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina