Hallo mede-leden van het modelbouwforum. Ik wil mij eerst voorstellen, Mijn Naam is: Randhir, en kom uit Haaksbergen. Na een paar Jaar deze modelbouwforum gevolgd te hebben, heb ik eindelijk de knoop doorgehakt en besloten om ook lid te worden van deze mooie hobby modelbouwforum. Mijn interesses gaan vooral uit naar straalturbines, en wil dit graag delen met de medeforum-leden. Wil dit gaan plaatsen in een hydroplane. Voor nu heb ik nog niks kunnen maken in de verleden op gebied van turbines, en heb vandaag al de eerste stappen gezet om een mw54 te bouwen. Een begin is er, Deze foto laat zien dat de as is gemaakt, echter zal ik deze as opnieuw maken. Dit omdat de as vlakken van de lagerzittingen een 0,01 kleiner is. Ook is 1 kant te schuin gedraaid, en zorgt voor problemen van de smering naar de lagers toe. Ook zal de as en lagers nerveus gedragen. Nu heb ik een vraagje. Hoe moet de 688 lagers geplaatst worden? Er zit een markering op, en wat betekend het? Met vriendelijke groeten Randhir.
De pijl betekend in welke richting je het lager kan belasten. Dit ivm de voorspanning die er straks bij komt. De binnenring is vaak ook iets dikker aan 1 kant, daarop kan je belasten. Andere kant op kan hij makkelijk uit elkaar geduwd worden. Verstuurd vanaf mijn MI 9 met Tapatalk
Om niet opnieuw een te kleine diameter as, waar de lagers overheen vallen, te krijgen... De as geheel ingespannen in overmaat voordraaien en liefst gelijk de linkse draad erop steken. De as niet uit de klauwplaat halen. De hele handel een nachtje laten staan, zodat de klauwplaat/draaibank dezelfde temperatuur heeft als de as. Dan pas de laatste streekjes er langs om de as op de uiteindelijke maat te krijgen. Eventueel nu de schroefdraad opzuiveren met een snijplaat. Ook eventueel as checken op balans in het balanceerapparaat. Ook zorgen dat alle kopse aanslag kanten exact vlak zijn. Een goede as maakt of breekt een werkende motor...is een soort basis voor de goede werking.
In ieder geval voor een lange levensduur van je lagers Net niet perfect en ze gaan maar enkele uren mee. Verstuurd vanaf mijn MI 9 met Tapatalk
Hoi iedereen, dankjewel voor jullie uitleg. Dit van de lagers 688 hoe deze geplaatst moet worden. Als ik het goed begrijp, is de kracht op de dikke rand van de binnenring en de pijp wijst van de dikke rand af. Vanmiddag meteen weer opnieuw begonnen. met poging nummer 2 van de as. Heb de fouten uitgehaald van de 1e asje en ook overmaats gedraaid en met schuurpapier600 een halfe honderdste overmaats geschuurt. Heb het vandaag ook tussen de centers gezet en werkte fijn zo. Denk dat een nachtje in de diepvries de lagers daarna wel goed op de asje kan zetten. Ikzelf vind modelbouw een leuke bezigheid. en heb al een paar jaar een hydroplane(bootje) Deze heb ik al een beetje opgeknapt en wil dit uitbreiden met een wren Dit is echter nogmaar de begin voordat het klaar is Vind de techniek zo mooi en ook om zelf ook 1 te mogen bezitten/maken. Echter is het ook leuk om naar andere modelbouw vliegtuigen te zien en autos sta ook open voor andere mooie bouwmodelen. Mvg Randhir
De lagers moeten bij kamer temp er strak op gaan. Als je de as moet koelen zit het wel erg strak, ik weet niet of dat wel slim is. Verstuurd vanaf mijn MI 9 met Tapatalk
Oke zal dan de as opschuren om deze op kamertempratuur te kunnen plaatsen. Welke model ben je bezig met opknappen?