DIAMOND 2500

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door ISOLA2, 1 mei 2018.

  1. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Ik ben wel benieuwd naar de foto’s...
     
  2. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Foto :)

    [​IMG]
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  3. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    filmtje
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Vliegt prach-tig .
    Da’s nog eens eer van je werk hebben.
     
  5. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Bedankt :)
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  6. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Gisteren de prop van van 10 naar 11 '' , statische test met vers geladen batt 3S van 25 naar 34 A.
    69 gr lood toegevoegd ZW van 95 naar 80 mm.
    Nieuwe test , kist start heel wat vlotter en heeft een veiliger zweef snelheid en beter te controleren .
     
  7. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    4 de vlucht , defecte servo aileron , R ail volledig naar boven .
    Dus we kunnen terug plakken :-(
    Wortelrib volledig vervangen , 2 balsa ribben gedeeltelijk omdat de triplex versteviging voor de vleugel verbinder nog heel was.
    De carbon 8 X 7 mm met een hardhouten vulling had een nette breuk

    [​IMG]
     
  8. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.996
    Locatie:
    IJsselstein
    Zonde, wel mooi dat je het repareren gelijk weer oppakt:thumbsup:
     
    aurectar vindt dit leuk.
  9. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Uitlijnen kantelpin na reparatie middendeel.

    [​IMG]
     
  10. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Terug in actie :)

    [​IMG] [​IMG]
     
    Theo P en MicropropSport vinden dit leuk.
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Goedzo! Mooie fix! En hoppa... de lucht in....
    Dat ‘hoppa, weer de lucht in’ gaat soms heel wat minder snel dan je zou willen...
     
  12. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Er zit nu ook een zwaardere motor en regelaar in HK 3648 1100 KV op 3 S, reg 60 A yep, met de prop 10/6 heb ik nu 440 W , met de 3000 mA kan ik 4 min vol vermogen stijgvlucht dat is nu al goed om zonder thermiek 20 min te vliegen , dan heb ik nog 11.3 V onbelast , de temp controller max 54°C
    70 gr lood is weg en kan nu met de accu CG regelen.
    De remklep boven op de vleugel kan ik nu ook gebruiken, maar met 20 en 40 ° uitslag en stabilo 15 en 30 % up, ga dit nog geleidelijk verhogen wat dat remt goed als je hoogte afbouwt.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  13. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Hoogte goed afbouwen doe je vooral goed met rem-klep open en een beetje down.
    De snelheid wordt iets hoger, maar de weerstand door de remklep loopt zo hard op (kwadratisch) dat de kist als een baksteen naar beneden komt.
    En door die licht verhoogde snelheid is de kist uitstekend te besturen, en kun je op het eind dicht bij de grond prima up geven om de laatste snelheid eruit te halen.
    Probeer maar eens.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  14. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Een test op grote hoogte met klep op 90° en stabilo down was neus recht naar beneden , nu is hij te traag dus stap voor stap aanpassen tot ik de juiste trim heb 3 standen shakelaar dus telkens 2 test mogelijkheden .
    Klep zit alleen op de bovenkant vleugel juist achter de hoofdligger misschien te groot, 420 X 40 mm ?
     
  15. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Spanwijdte 2m50 / remklep 420x40mm
    Dat is rijkelijk groot, maar daardoor zal hij niet sloom worden als je hem verticaal naar beneden ziet gaan. Daar moet wat anders spelen ...
    Het is geen prachute ...
     
  16. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Verticaal naar beneden was wel snel, heb ik ook snel uitgeschakeld.
    Het is nu dat hij sloom word met stabilo up, waarschijnlijk te veel.
    Klep op 20 ° stabilo up 15 % , klep 40° stabilo up 30 % .
    Ik ga de waardes van stabilo halveren en kijken wat er dan gebeurt , zal de instellingen hier plaatsen.
    Het kan ook zijn dat de klep het best volledig verticaal staat met de juiste stand van stabilo moet dat het beste resultaat geven.
    Bij hoge snelheid de klep openen heb ik nog niet getest, servo heeft de meeste kracht als de klep volledig open is .
     
  17. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Dat lijkt me de beste regeling (voor in NL).
    Remklep moet je proportioneel kunnen bedienen. Je moet een beetje of maximaal kunnen remmen.
    Het stabilo moet daarbij zorgen voor voldoende snelheid (je vliegt nog steeds, dus er moet lift gecreëerd worden, ergo snelheid).

    Een lineaire remklep uitslag heeft vaak een niet lineaire stabilo compensatie nodig. Bij het gebruik van flaps als remklep zie je vaak dat een halve uitslag meer dan de helft van de stabilo-compensatie vraagt als bij max uitslag. Dat komt (denk ik) omdat de flaps bij max uitslag volledig overtrokken zijn, en dus het aerodynamische effect (moment) kleiner is. Bij zo'n klep bovenop de vleugel zou dat wel eens andersom kunnen zijn ...

    Ook is de naamgeving (remklep) ongelukkig. Je remt niet,je creëert weerstand om sneller te dalen, de opzet is niet langzamer vliegen. Langzamer vliegen regel je zelf, met de hand, tijdens de laatste 20 cm hoogte afbouw.
    Ook in de inregeling zie je verschillende wijzen van aanpak. Bij kisten die vaak gevlogen worden in turbulente gebieden (helling) wordt eea. vaak zo afgesteld dat de snelheid tijdens de landing juist BEDUIDEND HOGER is. Betere bestuurbaarheid is daar de reden voor.
     
  18. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Maandag met remklep 90° up stabilo 30 % up neus lichtjes naar beneden , beetje extra snelheid en hoogte word snel afgebouwd.
    Blijft goed luisteren naar ailerons.
    Bij het landen op 5 m boven de baan de remklep gebruikt kist bouwt op 20 m de hoogte af en een beetje up haalt er de laatste snelheid uit en stopt praktisch voor mijn voeten :) :banana:
    Zoals je voorspeld had Dirk :beer:
     
    serge pot, Hans V en DirkSchipper vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina