keuze E-motoren Springer-tugs

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door ZuidwegH, 22 jul 2019.

  1. ZuidwegH

    ZuidwegH

    Lid geworden:
    4 feb 2009
    Berichten:
    25
    sorry ook onbelast zelfde problemen.

    toch raar dat BEC bij 1 boot perfect werkt en bij 2 boten ze last van elkaar lijken te hebben.

    kan de motor nog een probleem zijn betrieb spanning 7.4-11.1v

    1 boot met brushless en 1x met brushed geeft ook storing.
     
    Laatst bewerkt: 26 jul 2019
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Heb je al geprobeerd met een aparte ontvanger-accu? En heb je al gemeten wat de spanning in de vaaraccu's doet?
    Deze motoren trekken bij het aanlopen een hoop stroom. In wezen maakt het niet zoveel uit op welke stroombron ze werken. De spanning die je opgeeft in je vraag lijken op die van een 2 en 3S Lipo.
    Ook daar moeten de motoren geen problemen mee hebben. Bij een goede Lipo zakt de spanning bij hogere belasting minder in dan bij een Nimh of Loodaccu. Je kunt proberen of het op Lipo wel werkt. Zo ja, dan heb je toch het door mij beschreven probleem dat je BEC het niet meer doet omdat je de spanning van de loodaccu te ver onderuit trekt. Als de zenders elkaar niet verdragen dan heb je een andere uitdaging.Je zou dan eens kunnen proberen om zender A met ontvanger B te binden en omgekeerd. Hoop dat je het nog een beetje kunt volgen. Misschien heeft het zin om alle suggesties eens op een rijtje te zetten en ze dan één voor één af te werken. Noteer de opstelling en het resultaat. Anders ben je zo de tel kwijt. Neem er de tijd voor en voorkom dat je de boel verkeerd-om aansluit. Het is even wat werk, maar dan weet je zeker dat het aan de zenders/ontvangers ligt. Succes met deze puzzel! Gr. Klaas.
     
  3. ZuidwegH

    ZuidwegH

    Lid geworden:
    4 feb 2009
    Berichten:
    25
    Ik heb het nog niet geprobeert met een ontvanger accu, maar ik heb zelf het vermoeden dat dit niet het probleem is.
    Waarom !! omdat bij het varen met 1 bootje er GEEN problemen zijn, wat voor mij aangeeft dat het BEC systeem dan wel goed werkt.
    Waaron zou het bij aanzetten van een 2e boot opeens niet meer goed werken of kunnen ze elkaar dan storen ?

    Stel als ik een ontvanger accu aansluit hoeveel volt: meestal zijn die 4,8v dit is lager dan de 5,5v of is et BEC systeem dan uitgeschakkeld ?

    De zenders werken perfect als ik met de gewone motoren en vaarregelaar werkt, heb dan geen problemen dan maar weer terug ombouwen.
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Eens kijken of ik dan begrijp wat jij schrijft.
    Als je met borstelmotoren en dito regelaars vaart werkt alles normaal, ook bij meerdere schepen tegelijk. Hebben die regelaars ook BEC, of gebruik je een aparte ontvangeraccu?
    Het probleem doet zich alleen maar voor bij het gebruik van brushless motoren en dito regelaars in meerdere schepen tegelijk. Begrijp uit de specificaties dat deze regelaars wel van een BEC zijn voorzien.
    Als dat klopt dan zou de storing moeten worden veroorzaakt door de brushless motoren. Mijn kennis schiet te kort om dat verschijnsel te verklaren.
    Misschien dat ons Forumlid Corrien hier een verklaring voor heeft.
    Een ontvanger werkt doorgaans op 4,8-6 Volt. Het maakt niet uit of die spanning uit een accu of BEC van de motorregelaar komt..
    Als je bij een motorregelaar met BEC ook een ontvangeraccu aan wilt sluiten moet je uit de ontvangerkabel van de regelaar de rode draad terug trekken.
    In principe maakt de BEC van de spanning van de vaaraccu 5 Volt om ontvanger en servo's te voeden. Dat bespaart een ontvangeraccu.
    Om in die 5 Volt te voorzien moet er in de vaaraccu een hogere spanning aanwezig zijn. Wordt die verschilspanning te klein dan werkt de BEC niet meer goed.
    Meer kan ik er niet van maken. Er zijn verschillende suggesties gedaan, maar op één of andere manier probeer je ze niet uit. Hoeft van mij ook niet hoor, maar zo kom je weinig verder. Gr. Klaas.
     
  5. ZuidwegH

    ZuidwegH

    Lid geworden:
    4 feb 2009
    Berichten:
    25
    bedank Klaas,
    je begrijpt het correct,
    met borstelmotoren met een vaarregels met BEC systeem werkt alles perfect, altans hebben geen problemen dat we de gasknuppel elke keer naar de nul stand moeten zetten (werkt zoals het hoort)
    met brushless motoren met vaarregels met BEC systeem werkt het alleen goed bij 1 boot, bij 2 of meerdere moeten we de stuurknuppel om de 10-15 sec naar de nulstand plaatsen om het gas opnieuw te activeren (motoren vallen van zelf uit)
    met losse vaaraccu geen verschil, effect bij de brushless motoren zelfde storing als bij BEC systeem.
    geprobeert met Pb :6v-9ah nimh / 7,2v-4200mha / 8,4v-8000mha / 9,6v-10000mha.
    Meer proberen kan ik niet.

    Zullen het er maar op houden dat de zender ontvangers in combinatie regelaars van de brushless motoren op een of andere manier een storing geven.
    Geld voor nieuwe zendrs hebben we niet,(met mogelijk het zelfde effect)
    dus dan maar borstelmotoren met een groter stroomverbruik, en elke paar maanden nieuwe motoren.

    Heb geen apperatuur om metingen te verrichten, maar lijkt mij sterk dat met alle accu's die ik heb geprobeert de spanning val dusdanig is dat het BEC systeem te weinig spanning krijgt.

    Bij deze iedereen bedank voor de hulp.
    m.vr.gr. Henk Z.
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Henk, Kan het ook zijn dat de regelaars geprogrammeerd staan voor Lipo accu's? Lees in de gebruiksaanwijzing dat de regelaar zelf de accu uitschakelt bij een te lage spanning. Bij een instelling voor Lipo zal de regelaar eerder uitschakelen. Als je ze bij RC-point hebt gekocht overleg dan even met Chris of dat klopt. Excuses dat ik niet eerder de gebruiksaanwijzing heb geraadpleegd. Verder weet ik niets meer te bedenken. Gr. Klaas
     
  7. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Als het waar is wat Klaas zonet schrijft , komen de klachten plots heel normaal voor. met mijn pt bootje gebeurd hetzelfde als de lipo leeg is.
    De boot valt eerst stil, enkel sec later kan ik dan rustig naar de steiger varen. te veel gas geven resulteert dan in opnieuw stil vallen.
    Ik heb tot op heden niet aan deze mogelijkheid gedacht omdat er steeds gesproken werd dat het enkel voorkwam met meerdere schepen gelijktijdig.
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Als de zenders elkaar zouden storen dan mag je verwachten dat dat ook gebeurt bij borstelmotoren. Heb wel eens gehad dat de frequentie van de ESC de 40Mhz ontvanger stoorde. Dat was op te lossen door de ESC ontvangerkabel een paar keer door een ferrietring te halen. Maar dat een paar brushless ESC's de boel ontregelen en dan ook nog bij 2.4 Ghz lijkt me haast onwaarschijnlijk. Maar op theoretisch gebied ben ik een leek. Moet het van de praktijkervaring hebben. En gelukkig is die er na al die jaren wel. Een jaar geleden zat ik vreselijk te hannesen met een Beier module. Prima geluid, maar toen ik de verlichting ook wilde schakelen wilde het niet. Twee keer aan de kant gelegd en pas bij de derde keer viel het kwartje. Had vergeten om voor het kanaal waarmee ik de lampen wilde bedienen een kabeltje aan te sluiten tussen de ontvanger en de module. In wezen heeft het even niets met Henk zijn probleem te maken, maar ik wil er mee aangeven om niet zomaar op te geven. Nogmaals op een rijtje zetten wat wel en niet werkt en zo alle onmogelijkheden uitsluiten. Waarom dat het verschijnsel zich voordoet bij meerdere zenders (gebruikers)? Is het misschien zo dat er dan net iets meer gas wordt gegeven? Beetje competitie tussen 2 gelijke bootjes? Niet dat ik pretendeer het te weten, maar om het verschijnsel proberen te verklaren. Dus Henk, niet te gauw opgeven! Weet het, een heel gedoe dat verbouwen, maar de voldoening is groot als het "lek" boven komt. Gr. Klaas.
     
  9. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.589
    Locatie:
    Krabbendijke
    Inderdaad, even wat combinaties proberen, desnoods even er uit halen, los proberen, andere accu, ander snoer, ander contractjes etc. Even wat kleine dingen proberen, het moet ergens te vinden zijn, is het 2 kanten op, of altijd 1 die de andere stoort?

    Groeten

    Arie
     

Deel Deze Pagina