Hotlinerromp afvormen.

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door GJVO, 26 mei 2019.

  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik heb het gebruikt voor een 1-malige matrijs. Warm water hielp niet. WD40 deed de truck.
    Weet het effect niet op de waslaag. Wel dat het smeert in het lossen van vlakke stukken of een cabinekapje.
    Gebruik het voor veel grappenmakerij... behalve smeren...
    Ja het is warm... en ik zit te blokken achter een Mac...

    Benieuwd naar de opbouw van de bekisting. Mooi werk m'neer!
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Voor deze romp heb ik een te lage bekisting gebouwd voor de Poraver.
    Het duurde te lang voor de Poraver er was dus ben ik alvast begonnen en 1 dag later stond UPS voor de deur.

    Dus dat is voor het volgende projectje.

    GJ
     
  3. Johnnyploeg

    Johnnyploeg

    Lid geworden:
    6 feb 2012
    Berichten:
    120
    Hé GJ,

    Na het lezen van dit topic, zeer intressant, krijg ik de neiging om van de big monster ook een mal te maken.
    Maar als ik er an begin moet het wel perfect worden, en daar kan ik jou hulp best wel bij gebruiken.
    Helaas heb ik hem nog niet, en is het wachten geblazen, zag dat Andi flink veel werk heeft en zowat volgeboekt is voor dit jaar.
    Ik meld me wel wanneer het zover is, kan toch niet veel doen met de ringvinger pees over.

    Mvg John
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Van alle aparte GFK kisten die ik had heb ik mallen getrokken.
    Behalve van de F5B modellen, dat is teveel hightech en kan ik toch niet zo bouwen.
    De HJK speedwings modellen zijn vrij simpel opgebouwd en ook makkelijk af te vormen.
    Ik heb al eens een Pilf rompje afgemald en een nieuwe gebouwd, makkie.
    Ik weet niet of Andreas ze zelf bouwt, ik denk dat het uitbesteed is aan een voormalig oostblokland.

    Maar geef maar een gil als je een mal wilt,

    GJ
     
  5. Johnnyploeg

    Johnnyploeg

    Lid geworden:
    6 feb 2012
    Berichten:
    120
    Dag GJ,

    Dat is ja intressant, GJ. op dit moment ben ik ja in een voormalig oostblokland op dit moment.
    Zal eens wat navragen.
    En anders gewoon eens beginnen met wat hulp en info hier te vinden.

    Mvg John
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De meeste fabrikanten laten hun modellen in Roemenie, Tjechie of Hongarije bouwen.
    Ik gok dat er aan materiaal (duitse prijzen) maximaal 400 euro in de Big Monster zit.
    En bouwen zal aan echte bouwtijd een uur of 6 zijn, dan heb je de hele kist, dus romp en vleugels.
    Een mal laten frezen op die maten is ongeveer 1500-1800 euro, dus reken dan nog 200 euro per model er bij.
    Als je het in Duitsland laat bouwen zal je op 70 euro per uur arbeidsloon zitten, dus dan komt zo'n model op 1000 euro.
    In dat soort landen zal je hooguit op 25 euro per uur zitten en kost ie maar 750 Euro, dus dan pakken ze 500 euro per model, minimaal.
    En na 10 modellen verkopen is de mal ook betaald dus kost ie nog maar 550 Euro.

    Dit model heeft me tot nu toe ongeveer 50 Euro gekost aan materiaal.
    Komt nog ongeveer 20 euro bij aan hars en weefsel om de andere kant te maken.
    Dan heeft de mal zo'n 70 Euro gekost.
    Een rompje uit die mal, gevacumeerd en al zal een euro of 20 kosten aan materiaal.
    Dan zitten er al carbon verstevigingen in.
    Volledig carbon zal ie op een euro of 50 komen.

    CIMG3621.JPG

    GJ
     
    MicropropSport en Hans V vinden dit leuk.
  7. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    @GJ,

    Zou je voor de 2e zijde van je mal weer een detail foto verslag kunnen maken?
    Is om te smullen :kwijl:, hoe zoiets in zijn werk gaat.
    Met name de details zou ik graag willen weten, welk materiaal en hoeveel tussenpauze voordat de volgende laag erop gaat.

    De vorige mal die je omschreef, dat was een snelle mal, om een paar modelletjes te doen.
    Deze werd van betere kwaliteit. Zou graag de verschillen zien in opbouw.
     
    TheNorb vindt dit leuk.
  8. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Vind ik ook, blijft altijd interessant om te volgen!

    :beer:
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja hoor.
    Ik heb hem vanochtend uitgepoetst en van een tweede laag was voorzien.
    Die poets ik morgenochtend uit.
    Ik twijfel nog of ik er weer een houten bekasting omheen maak.
    Voordeel is dat de mal stijver wordt, nadeel is dat ik eigenlijk de bekasting iets te klein gemaakt heb zodat ik in de problemen kwam met de koppelbouten.
    Die zitten zo dicht op de bekasting dat weefsel daar aanbrengen erg lastig was en ik vrij veel luchtinsluitingen kreeg.
    Nou is dat op die plek niet zo heel erg maar mooi is het niet.
    Of ik maak aan deze kant de bekasting wat breder, dus aan de buitenkant van de andere kant.
    Alleen dan moet ik een stuk hout hebben van 270cm lengte omdat 240 cm dan niet lang genoeg is.

    De opbouw van de eerste kant is:
    Vormenhars.
    Katoenvlokken.
    Rond de koppelbouten weer ingedikte hars met katoenvlokken om het af te ronden voor het weefsel.
    Dan 49 grams, 2 lagen 160 grams weefsel en een laag 280 grams.

    Het lossen ging echt makkelijk, aan de voorkant een plamuurmes en dan rustig naar de achterkant bewegen.
    Nog voor ik bij de vleugelopening was kwam hij al helemaal los.
    Ik heb toch weer gewoon carnaubawas gebruikt.
    3 maal ingesmeerd en een uur of 4 later uitgepoetst, dus niet eens 5x poetsen zoals ze aanraden.
    De verf op de oermal is Maston 2K van Hornbach.

    GJ
     
  10. Johnnyploeg

    Johnnyploeg

    Lid geworden:
    6 feb 2012
    Berichten:
    120
    Mooi mooi mooi,...

    GJ,

    Welk plastic gebruik je bij het vacuummeren, en is dit plastic dan ook in vorm te krijgen voor bv in het model en dan op druk brengen?

    Een ander vb, stel je hebt een ''tempexvleugel'' gesneden en deze wil je versterken met glasvezel,
    hoe krijg je dan een mooi glad oppervlak? want een mal heb je ja niet? Tenzij je de schalen van de vleugel gaat gebruiken, maar dan nog?
    Of is dit een compleet andere werkwijze?

    Want een mal laten freezen voor 2000 eurotjes is geen kattepis?
    Welke mogelijkheden zijn er nog meer?

    Miscchien word dit topic wel een erg lang topic:yes:
    Mvg John
     
    Laatst bewerkt: 28 jul 2019
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Voor vacumeren kan je speciaal iets flexibel plastic kopen maar ik heb altijd gewoon doorzichtig plastic genomen, dikte gelijk aan of ietsje dikker dan een vuilniszak.
    Ik heb wel een rol van dat flexibele plastic staan maar eigenlijk nooit gebruikt.
    En nee, dat kan je niet gebruiken om een model onder druk te zetten, daarvoor gebruik je meestal modelleerballonnen.
    Als je echt heel veel druk wilt zetten en niet wilt dat de ballon klapt dan kan je ook andere dingen gebruiken, je zou de oermal, dus de romp, als mal kunnen gebruiken en daar latex overheen kunnen gieten, dat laten drogen en dan eraf halen, dan heb je een ballon op maat.

    Dan neem je mylar van 350 mU dik (0,35mm) en ga je vacuumbaggen.
    Dan krijg je een soort van GFK vleugel met een schuimkern.

    Afvormen is de enige andere mogelijkheid als je geen mal laat frezen.
    Er zijn wel goedkopere manieren om een mal te frezen, ipv kunststof (Ebablock of soortgelijke) kan je een mal laten frezen uit MDF.
    Je hebt dan wel meer nabewerking maar zal je een paar honderd euro schelen.
    Een vleugel positief frezen kost een uur of 15-20, dat kost geld.
    Maar in plaats van een kunststofblok van een paar honderd euro kan je MDF nemen voor een paar tientjes.

    En anders is het toch gewoon zelf een oermodel bouwen en daar een mal van trekken.
    Of van een gekocht model een mal trekken.
    Sommige mensen vinden dat niet OK want dan steel je dingen en schendt je patenten.
    Veel modellen zijn gewoon afgeleiden van anderen dus iedereen steelt.
    En op een vliegtuig kan geen patent zitten, in ieder geval niet op de vorm en vleugelprofielen zijn vrij om te gebruiken en ook daar zit geen patent op.

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 29 jul 2019
    TheNorb vindt dit leuk.
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Helaas kan ik de oervideo van bouw van de Raketenwurm niet meer vinden maar hier een andere die laat zien hoe je een vleugel uit mal bouwt en hoe je vacumeert.
    Zo heb ik iets van 10 modellen van een hotliner gemaakt die we gebruikten om te dynamic soaren.
    Simpele materialen en als vacuumpomp een oude koelkastmotor met een fan er bovenop om te koelen.

     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  13. ingoo

    ingoo

    Lid geworden:
    18 mei 2006
    Berichten:
    189
    Locatie:
    langezwaag
    35 mU is toch 0,035 mm?
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Scherp...
    Het moet inderdaad 350 mU zijn.

    Aangepast.

    GJ
     

Deel Deze Pagina