Scratch built trawler "Hemerica" 1:25 met scheepshelling

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Jan Blonk, 27 aug 2014.

  1. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    958
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Even de loop van vislijnen uitgezet zoals deze is bij het vissen.......in dit geval bij het vissen over stuurboord.
    Ik heb hierover in PB's wat vragen gekregen.
    Beelden zeggen meer dan woorden..,.,Daarom een fotoverslag voor de geinteresseerden

    Overzicht dek, lijnen komen vanaf de lier naar de "mosterdpotten" bij de mast.
    IMG_3180.JPG

    IMG_3179.jpg
    De twee lijnen vanaf de lier. De "linker" gaat naar de voorste galg en de "rechter gaat via-via naar de achterste galg.

    Hier de ingeschoren lijn bij de voorste galg. Vanaf de mosterdpot via de onderste rol naar de rol bovenin. Dan loopt deze lijn naar de "hond" waar deze samen komt met de achterste lijn.
    IMG_3169.JPG

    Hier de loop van de lijn naar de achterste galg.
    IMG_3176.JPG
    IMG_3178.JPG

    dan langs de onderste geleide rol bij de achter galg.
    IMG_3170.JPG
    IMG_3172.JPG

    Daarna omhoog naar de rol bovenin de achterste galg.
    En hier zie je ook de twee lijnen samenkomen in de "hond". Vanuit hier gaan de lijnen naar de scheerborden.
    IMG_3173.JPG

    Kleine belangrijke opmerking:
    De "hond" hangt hier nog provisorisch. Niet op de juiste manier en ook niet op de juiste plek.
    Moet nl. eerst nog even uit op een juiste ketting...

    Hieronder is aangegeven waar deze ongeveer zou hangen.
    D.w.z. iets verder naar achter en hangend aan een zwaardere ketting aan de sluiting.
    IMG_3182.JPG

    wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 14 jun 2019
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Jan, We verwachten nu wel dat je binnenkort een trekje gaat doen!:) Schitterend allemaal. Straks vragen ze je in Concarneau met model als gids. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 14 jun 2019
    Jan Blonk vindt dit leuk.
  3. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    958
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Klaas, een trekje doen daar denk ik echt niet aan . De lier is niet functioneel en ook een redelijk gelijkend visnet is niet zo simpel.
    Maar dat wil niet zeggen dat ik niet “op het droge” kan laten zien hoe dat ging.......
     
  4. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Fantastisch, dat je dit allemaal kan laten zien. Maar evenzeer knap dat je je in deze materie hebt verdiept.
     
    Jan Blonk vindt dit leuk.
  5. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    958
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Een foutje uit onwetendheid.... Ik werd er terecht op gewezen dat een van de " kabels" vanaf de lier via de verkeerde mosterdpot loopt.
    Geen probleem om te corrigeren, dus ook maar even opnieuw gedaan...,
    En ik had het kunnen weten, want ik heb een oude zwart-wit foto gevonden waarop de lijnen inderdaad.zitten zoals werd aangegeven.

    Hier de opstelling die nu wel juist is ..., eigenlijk ook wel logisch omdat beide kabels nu ook netjes zijn opgesloten tussen de rollen.

    IMG_3188.JPG IMG_3187.JPG

    wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 27 jul 2019
    vGenLheftruck_Maarten en Marc w vinden dit leuk.
  6. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    958
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Nu de loop van de lijnen goed is, kon ik ook voorziening afmaken die de lijnen bij het achter schip samenhoudt bij het vissen. Hier zie je de definitieve ophanging aan een zware ketting. (ketting is gesponsord door mijn lieve vrouw die daarvoor een erfstuk heeft opgeofferd...)
    Hieronder de ophanging aan stuurboord.
    Deze ketting loopt door een oog op het potdeksel naar een bevestigingspunt aan de binnenkant van de verschansing

    IMG_3219.JPG

    IMG_3218.JPG

    Hier de ophanging die verder bij mij geen dienst zal doen aan bakboord kant. waarbij de 'hond' er werkloos bijligt... De kleine ketting lijkt te zijn bedoeld om te zekeren want deze is precies lang genoeg om aan galg te worden opgehangen ...
    IMG_3216.JPG


    En zoals ook al eerder is aangegeven heb ik een enthousiast contactpersoon bij het museum in Frankrijk die mij intussen al veel bruikbare informatie heeft gegeven. Soms over technische details waardoor er steeds weer nieuwe details bij. kunnen komen en soms ook oude foto's en weetjes over de geschiedenis van het schip.
    Zo weet ik inmiddels ook het het ankersysteem werkte... @Kees de Mol had al eens aangegeven dat dit met de lijnen van de vislier gebeurde, maar daarmee wist ik nog niet hoe dat dan ging. In dat systeem werd een soort van tussenrol wordt gebruikt. >> door het afrollen van de ankerketting van de ene rol, rolt dan de kabel op een tweede rol op. Inhalen van de kabel zorgt er dan weer voor dat de ketting wordt opgerold...
    Bij dit schip worden de beide kabels van de lier gebruikt die dan om en om iedere keer in de ketting worden gehaakt om telkens een stukje ketting binnen te halen. Daarbij gaat de ketting dan door een opening in het voordek naar een kettingbak in het vooronder..
    Deze informatie verandert niets aan mijn scheepje want deze voorziening heeft verder geen zichtbare elementen die ik nog zou moeten toevoegen, maar daarmee is wel een oude vraag beantwoord en heb ik er ook weer een verhaaltje erbij....

    Door de toevoeging van de kabelophangen wordt het (statisch) kunnen tonen van de vismethode wel wat interessanter . Een net is wel in de maak, maar ik ben niet tevreden over het materiaal van het net en de wijze manier waarop ik dat gedacht had te kunnen doen. Dus dat staat even stil...in afwachting van een beter idee...en andere materiaal ...
    Maar een net wordt aan boord opgehangen door deze over dollen te trekken. Dat zijn pennen die in gaten in het potdeksel worden gestoken.
    Ik wil deze ook maken en ik heb daarvoor vanuit Frankrijk ook de nodige info gekregen...
    Deze zullen, net als in het echt, uitneembaar zijn moeten want ik vrees wel dat dit schade gevoelig zal worden. Niet zozeer voor de pennen, maar vooral op het model voor de verschansing. Dus alleen te gebruiken als het net er ook opzit....

    wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 14 jul 2019
    Dunsz en Jan Walpot vinden dit leuk.
  7. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    leuk verhaaltje weer en knap knutselwerkje.
     
    Jan Blonk vindt dit leuk.
  8. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    958
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Dank je Marc,
    Ik krijg steeds meer info en daarmee kan ik beter begrijpen wat ik eigenlijk maak. Ik heb geen nautische ervaring en daarom is niet alles vanzelfsprekend.

    Zoals ik had aangegeven ben ik beginnen met de dollen . Daarvan wil ik er een stuk of 12 ook echt op het schip zetten op. De overige worden niet geplaatst, maar daarvoor maak wel de (functionele) houders onder het potdeksel. In totaal moeten er dan 28 stuks (14 aan iedere kant) opgezet worden.
    Wat een priegel werk...., Maar het gaat lukken
    Hier de eerste 5 aan stuurboord .

    Op het potdeksel zitten kleine vierkante positioneringen. Daar gaat de dol doorheen om dan onder het potdeksel in de houder te worden gestoken.
    De dollen zijn D =1.5 mm met een verjonging naar D= 1 mm. Op de houder is een stukje buis 2/1,5 mm gesoldeerd en onderin de houder is een gat van 1 mm geboord zodat de dol netjes in de houder wordt opgevangen. Een constructie zoals bij het grote voorbeeld...

    IMG_3238.JPG

    IMG_3237.JPG


    IMG_3236.JPG


    IMG_3239.JPG

    wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 2 jul 2019
    MicropropSport, kaapstander, Marc w en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.216
    Locatie:
    Hoofddorp
    Dit is toch echt wel museum waardig.:wave
    Jou oog voor detail is gewoon top, zoals je in je foto's laat zien, het lijken wel foto's van het echte schip.
    Met iedere update heb ik steeds zitten genieten.

    Grt John
     
    Jan Blonk en Jan Walpot vinden dit leuk.
  10. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    958
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    John, dank je wel... Deze details had ik eigenlijk niet gepland om te doen.
    Ik wist natuurlijk wel dat die gaten in het potdeksel hoorden, maar ik had er niet veel techische info over en bovendien dacht ik dat het ook niet zo veel toe zou voegen...,...Maar toen ik op mijn vraag daarover nieuwe gedetailleerde info uit Frankrijk kreeg , kon ik er niet meer onderuit...
    Niet echt een moeilijk klusje, maar eigenlijk best wel een vervelend werkje om die kleine houders onder het potdeksel passend te maken.

    Maar aan stuurboord zijn alle dolhouders intussen gemonteerd en voorzien van de groene basiskleur.Dan voegt het ineens toch wel weer wat toe...
    Als straks ook aan bakboord alle houders en geleidingen zijn aangebracht en geschilderd krijgen de potdeksels nog een "roestbehandeling"
    Hieronder de geleidingen op het stuurboord potdeksel zoals het geworden is voor het verouderen.
    Meeste tijd zullen de dollen toch ook niet aangebracht zijn...en zal het aanzicht zijn zoals op de foto..

    IMG_3242.jpg

    wordt vervolgd..
     
    Laatst bewerkt: 4 jul 2019
    ozy, Dennist, Jan Walpot en 6 anderen vinden dit leuk.
  11. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    958
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Beide kanten zijn inmiddels voorzien van de gaten en houders, en ook de afwerking middels een "roest" behandeling is gedaan. Aparte foto's daarvan voegen m.i. niet veel toe en daarom maar verder met het volgende detail van de visuitrusting.

    De twee scheerborden zijn al een tijdje klaar, maar zijn nog niet voorzien van de aansluitingen voor de viskabel naar de lier..
    En omdat het toch wat toevoegt om te laten zien hoe dat dat vast zat, deze constructie maar even aangepakt.
    De aansluiting bestaat uit een aantal onderdelen.
    Op de scheerboden zitten twee scharnierende beugels. Aan die beugels een ring. Aan de ring zit een sluiting en een stukje ketting. Vervolgens weer een sluiting naar een wartel, en dan een sluiting om de viskabel aan vast te maken. (De pen in deze sluiting wordt verder op maat gemaakt als ik ook de viskabel heb afgewerkt... .)

    IMG_3244.JPG

    IMG_3243.JPG

    Deze toch ingewikkelde, of in ieder geval uitgebreide, constructie heeft een aantal redenen /voordelen.
    Eenvoudig gezegd komt het hier op neer.
    Met de ring worden de twee beugels samengetrokken, maar kunnen ze ook nog scharnieren en daardoor plat op het bord worden gedrukt. Dan zijn de borden makkelijker weg te zetten als ze niet gebruikt worden...
    De korte ketting zorgt voor wat "vrijheid van beweging" van de aansluitingen en voorkomt dat er een slag in de lierkabel komt.
    De wartel zorgt ervoor dat de kabel kan ronddraaien tijdens het vieren en ophalen. (en eigenlijk zonder enig praktisch nut heb ik de wartel wel functionerend gemaakt).

    wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 14 jul 2019
    Jan Walpot, Dunsz en kaapstander vinden dit leuk.
  12. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Weer een mooi stukje vakwerk dat je laat zien.
     
  13. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    958
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Denk je Marc.
    Intussen heb ik al een paar keer gezegd dat het scheepje klaar is, en toch vind ik iedere keer weer ontbrekende details.. Zo. heb ik nu twee lijnen toegevoegd die tussen de opbouw en de voorste galgen lopen. Hoe ze heten weten ik niet..., maar ik heb begrepen dat deze dienen om het slingerende volle net op te vangen bij het binnenhalen. Dus ook zeker een belangrijk element op het schip.
    Nu moest e.e.a. wel losneembaar bijven en heb ik daarom moeten afwijken van de originele vaste constructie door bij de galgen een haakje te maken. Met een sluiting erbij ziet e.e.a er toch wel weer geloofwaardig uit.

    Hier de aansluiting bij de opbouw. In overeenstemming met het echte schip zit hier ook de spanner..
    IMG_3253.JPG

    Hier ook de aansluiting bij de galg.
    IMG_3252.JPG

    IMG_3254.JPG

    idem constructie aan bakboord en tenslotte een bovenaanzicht dat een aardig beeld geeft van de beperkte ruimte aan dek....

    IMG_3258.JPG

    IMG_3257.JPG

    word vervolgd.
     
  14. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    958
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Vandaag niet het mooiste weer, maar dat is geen probleem voor de cameraman....
    De gelegenheid genomen en “professionele” beelden gemaakt met de Hemerica in de hoofdrol, in een meer "natuurlijke" omgeving dan mijn werkplaats.
    Na de montage, beeld- en kleurcorrecties, geluidsmix..etc. binnenkort beeldmateriaal beschikbaar....

    “The making of...”

    IMG_3270.JPG


    IMG_3273.JPG

    wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 5 mei 2020
  15. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.176
    Locatie:
    Giessenburg
    Mooi, ik ben echt benieuwd naar het vervolg.
     
  16. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    958
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Jan, ik ook, maar de eerste ruwe beelden zijn voor mij al veelbelovend
    Gr. Jan
     
    Jan Walpot vindt dit leuk.
  17. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    958
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Een mijlpaal in het project.
    De film....is ook klaar. Met dank aan mijn zoon voor zijn werk voor het realiseren van deze film.
    (en ik ben best een beetje trots op het resultaat....)




    nb. indien nodig; Full-screen en download via de Vimeo button rechts onderin.

    Gr. Jan
     
    Laatst bewerkt: 30 jul 2019
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Best wel iets om trots op te zijn Jan! Zowel voor vader als zoon. Als je niet beter wist zou je denken dat daar een echt schip voer. Moet een fijn gevoel geven! Ook voor ons omdat je dit met ons wilt delen. Heb het hele verhaal met veel plezier (en soms verbazing) gevolgd. Gr. Klaas.
     
    Jan Blonk vindt dit leuk.
  19. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Dit is nu nog eens een afsluiter om U tegen te zeggen :thumbsup:
    Ik heb met groot plezier telkens weer naar je bouwverslag komen kijken.
    Prachtig gebouwd schip met werf en schitterend ( professioneel) in beeld gebracht.
    ( ik heb zelf 5 jaar reportages gemaakt, petje af voor de cameraman.)

    Dikke proficiat voor vader en zoon.:beer:
     
    Jan Blonk vindt dit leuk.
  20. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    958
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Klaas en Marc. Dank jullie wel voor de complimenten.....
    Maar helemaal klaar ben ik nog niet... zo is bijv. het net nog in de maak.
    En verder zijn er toch wel een paar technische aanpassingen.
    Zo ga ik bijv. bij de schroef de lagering (en afdichting) van de schroefas aanpassen. En er komt er een vast laadpunt voor de accu's onder een van de twee deksels op het dek zodat ik de accu's er daarvoor niet meer uit hoeft te halen. En ook de elektrische bedrading wil ik wat netter maken enz.
    Net een echte boot..... altijd wel onderhoud nodig......

    Gr. Jan
    .
     
    Dunsz vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina