Wanneer is het verstandig om een vertraging te smeren , om de ... vluchten of 1x in de 2 jaar En hoe maken jullie hem open het gaat hierbij om de hacker B50 8L maar goed deze soorten zijn allemaal gelijk. mvg André
Ik doe het eigenlijk nooit, maar er zijn piloten die het 1-2x per jaar doen. Een Hacker gearbox schroef je ervanaf. Twijfel alleen of het normale of linkse schroefdraad was, ben ik niet zeker van. Voor een Hacker had ik een metalen lat, met gat voor het gearboxloger en de 4 motorboutjes. Deze werd op de gearbox geschroefd als hevel. Met een paar sterke handen kun je normaliter de gerabox van de motor afschroeven (kost wel kracht). Eventueel de gearbox beetje verwarmen om de locktite op de schroefdraad zachter te maken. Als het echt niet lukt kun je hem altijd voor service naar Hacker sturen als je dat zou willen. Succes, Gerben
Het is wel een verschil nooit smeren of 1of 2 keer per jaar. je zou zeggen een versnellingsbak in een auto doe je ook nooit nieuwe olie in en zolang hij niet lekt . mvg André
Het is ook verschil hoeveel je vliegt, de ene vliegt 200 vluchten per jaar, de ander 20... Maar goed, op zich zou het geen kwaad kunnen.
Best een aardige vraag inderdaad. Ik vroeg me dit zelf ook al af enige tijd geleden... Moet ik ooit onderhoud doen op een motor met gearbox? Misschien de moeite waard om deze vraag eens direct aan kontronik zelf voor te leggen. Ik vlieg met een B50 9s met 6,7:1 in en f5d kist. Peet
Cru gezegd: je kunt NIET "te veel smeren"... je kunt WEL "smeermiddel weggooien", en je kunt ook, als je écht heel lui bent, heel mischien te weinig smeren... Als je het heel nuchter bekijkt, draait zo'n motor niet zo heel erg veel. Als je 50 uur per jaar haalt is het veel. Moet raar gaan als een beetje kwaliteitsvet daar niet tegen kan. Als je 1 keer per jaar smeert is dat meer als voldoende. Eigenlijk is "controleren of er wel voldoende vet in zit" belangrijker, maar als je hem dan tóch open hebt is het een kleine moeite....
smeren moet niet altijd mischien maar nakijken of er nog voldoende vet in zit lijkt me toch verstandig. Wij hebben reeds meerdere keren na +/- 25 vluchten de planeet tandwielen totaal versleten gezien. Waarom weet ik niet precies, maar telkens zit er dan geen normaal vet meer in. Uiteraard is het vermengd met metaal op dat moment maar ik vermoed dat tekort aan vet dat wellicht vendwijnt door lagers of als een boutje wat loskomt van de afdichtingsplaat de oorzaak is. Wellicht gaat het ook sneller als de vertraging vrij heet word.
Zou kunnen, maar dan moet dat wel érg heet worden.... De meeste vetten kunnen gerust 100 graden of meer hebben... Te véél vet kan wel grote problemen opleveren, mijn ervaring is dan dat tandwieloverbrengingen volledig in elkaar kunnen lopen als je ze helemaal volduwt met vet. Ik smeer de tandwielen in bijvoorbeeld hekrotorhuizen en dergelijke door met de hand aan de assen draaiend vet op één tandwiel toe te voegen tot beide tandwielen vet zijn, en het vet zich in de vrije ruimte net zo ver opgehoopt heeft dat de toppen van de tandwielen nét weer dat vet raken. De ruimte zit dan nog lang niet vol. Meestal is dat voldoende voor minstens 30 uur, er is dan nog geen vet verdwenen, maar het vet "circuleert" dan, en verkleurt mooi egaal. Je moet hoe dan ook NOOIT vet toevoegen op stilstaand spul, dat kan heel erg fout gaan. Altijd "draaiend", want vet vloeit uit zichzelf niet. Een oliebadje zou vermoedelijk beter/makkelijker werken, maar dan word de asafdichting weer zo'n probleem....
Ik heb het er ooit eens met Hacker en Plettenberg over gehad. Plettenberg zegt 1x per jaar onderhoud, Hacker doet er een beetje vaag over, ze verkopen speciaal vet voor die gearboxen maar ze zeggen niet dat je hem 1x per jaar op moet sturen. Wat wel gebeurt (mag ik dat wel vertellen?) is dat sommige mensen de uitgaande as en de planetenwielen van Hacker vervangen voor die van een Plettenberg. Die zijn wat duurzamer en de as is wat harder, je krijgt dus je propmeenemer er makkelijker af. Alleen is het voor een "normale" vlieger lastig om aan die onderdelen te komen, plus dat je het daarna zelf in elkaar moet zeggen en moet smeren. En te veel vet is volgens Plettenberg net zo funest als te weinig. Als je nog nooit iets van vettigheid rond je motor gezien hebt zou ik hem gewoon lekker dicht laten en er mee vliegen tot ie rare geluiden gaat maken of je ergens speling op krijgt. GJ
Deze vertraging heeft ongeveer 20 vluchten gemaakt ,toch even opengemaakt, er is weinig tot geen smering meer te vinden , er is buiten de vertraging niets te zien of er wat uitgelopen is . Als ik dit zie lijkt het me toch verstandig om wel te smeren 1x per jaar had het niet zo snel verwacht .
Andre, het zit ook niet vol met vet, er zit net genoeg vet in om de tandwielen soepel te houden. Het is vreemd dat bedrijven als Hacker en Plettenberg geen info geven hoeveel vet erin moet, het enige dat ze zeggen is, elk jaar opsturen. Tuurlijk, dan verdienen ze ook nog wat. Zelfde als de autogarage olie verversen. Ook niet nodig. GJ
Ha... lees dit net. Regelmatig onderhouden kan nimmer kwaad. 1x per jaar trek ik hem wel open? 1,5 jaar... Spoel hem uit met remmenreineger... giet dat uit over een witte keukenrol... sporen van metaaldeeltjes... nog niet kunnen bespeuren. Dan heb ik twee typen Superlube PFTE vet. Een olie en een ingedikt vet. Wordt gebruikt voor de Airsoft guns. Daarin steken complexe mechaniekjes en die moeten rete soepel lopen en wordt redelijk zwaar belast, heb ik me laten vertellen. De gearbox tuft er prima op, 3,7 op 1. Perst het te veel via de lagers er uit. Dus dat vet stroomt dan ook een beetje door. Echt veel doe ik er niet in. Beetje op het gevoel. Zal iets meer dan een mespunt zijn. Een civiel tottertje... Gr Bas PS: Olie verversen moet bij mijn domme 200pk Di iedere 10k. Anders draait de turbo stuk. De olie wordt op een bepaalde plek te sterk verhit. Ook nog eens Agip en met een hoge C spec. Per auto ernstig verschillend. Veel werk is het niet... doe dat zelf. Maar dat is ook hobby.
Dan is het dus niet nodig en zou ik hem lekker dicht laten. De meeste mensen richten meer schade aan door dingen uit elkaar te halen en dan net een ringetje aan de verkeerde kant te plaatsen waardoor schade ontstaat. Er zijn veel testen geweest, ook bij Topgear die bewijzen dat olie verversen niet nodig is. De eerste paar duizend kilometer slijten er dingen in, daarna niet meer. MIjn auto's hebben nog nooit olieverversing gehad, ja de Porsche, toen ik hem net had heb ik alle slijtagedelen aan de motor vervangen en er 8 liter!! nieuwe olie ingegooid a 11 euro per liter. Waterdun spul. GJ
Olie kan ook verbranden. Soms verzadigd raken met brandstof. Etc. Directe injectiemotoren kunnen sterk vervuilen. Porsche heb ik geen verstand van. Klungels moeten geen gearboxen opentrekken. Dan kunnen ze dat beter uitbesteden. Met een beetje technisch gevoelen kan een gearbox zo open. Of het nu van een auto is, of van een modelvliegert... echwel
Mijn vrouw had een auto die 13jaar lang geen nieuwe olie heeft gehad , en zag er nog prima uit , ik moet er wel bij zeggen ze reed er niet erg veel mee. Ik heb diverse vertragingen gehad maar ik denk dat het gevoel ook meespeelt , en preventief iets doen al is het maar 1 of 2x per jaar kan het gevoel hebben dat alles toch net weer beter loopt. Mvg Andre
Ik heb in mijn wedstrijdtijd best veel gevlogen maar echt nooit de vertraging open gehad dus ook nooit gesmeerd. En ik vloog 1 seizoen met 1 motor met veel meer vermogen dan de fabrikant toestond. Hacker zegt 1200 Watt en in F5B is 5000 Watt aan de tamme kant, plus ook nog eens een grote prop, keiharde rem en start. Gerben vliegt bijna elke dag, niemand zal zoveel vliegen als hij de afgelopen jaren doet en wat zegt hij, "ik doe het nooit". Dus dan zou de normale recreatievlieger 10 jaar met die motor moeten kunnen doen zonder onderhoud. GJ
Ik heb ondertussen meerdere wedstrijd vliegers (f5d) gesproken, niemand die die gearbox open maakt voor tussentijds onderhoud. Lijkt toch echt wel onderhoudsvrij allemaal. En Als Gerben het ook niet doet... Die vliegt echt veel en met hoog vermogen. Ik ga het ook niet doen. Ik heb nu twee f5d kisten met B50 hackers. Alleen als de zaak crasht gaat de motor voor onderhoud naar hacker, ik ga er zelf niet aan liggen klooien. Kan meer verknoeien dan goed doen denk ik. Peet Verstuurd vanaf mijn POCOPHONE F1 met Tapatalk