Thunder tiger sparrowhawk xxb lipo

Discussie in 'Electro offroad' gestart door zazeauzena, 29 jul 2019.

  1. zazeauzena

    zazeauzena

    Lid geworden:
    29 jul 2019
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Gent
    Dag mensen, ik ben nieuw hier op dit forum, maar heb er wel al veel op gelezen en van geleerd. Ik bezit al een jaartje of 5 een thunder tiger sparrowhawk xxb buggy met een 7.2 v nimh accu van 4000 mah. Deze heeft een keertje of 10 gereden en belandde daarna op zolder omdat ik de snelheid vond tegenvallen. (doet ongeveer 30 - 35 km/u op het moment). Dit is niet waarvoor je zo'n buggy koopt. De verkoper zei me toen dat hij zeker 60 haalt, niet dus. Nu wil ik graag deze wagen sneller maken, zodat ik me ermee kan amuseren als ik niks te doen heb. bv met vrienden eens bashen in het bos, speedruns doen op parkings, jumps nemen op een skatepark enzovoort.
    Mijn vraag aan jullie is nu het volgende: ik ben op de hoogte van de voordelen en gevaren van lipo accu's, en overweeg er een aan te schaffen. Echter kan mijn regelaar 11,1v aan, maar zou de motor te veel toeren maken waardoor deze gefrituurd zou worden. Haal ik met een 7,4v lipo ook al een noemenswaardige snelheidswinst? Geloof dat het standaard tandwiel 21 tandjes heeft, er zijn grotere beschikbaar zodat de topsnelheid hoger wordt, zou dit dan wel gaan icm een 11,1v lipo? Welke snelheid zou er volgens jullie uit te persen zijn met de standaard motor?

    Kortom, ik heb redelijk wat vragen voor jullie, en hoop dat ik hiermee wijzer zal worden. Het lijkt me namelijk erg leuk deze buggy te transformeren naar een razendsnelle superbollide.

    tips zijn meer dan welkom.

    bedankt.
     
  2. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Wat doet je vermoeden dat de motor geen hoger voltage aan kan?
    Eventuele upgrade van motor zou ook nog doenbaar zijn, als je esc het aan kan. En natuurlijk als de aandrijflijn op zich het aan kan.
     
  3. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    715
    Locatie:
    Doesburg
    Als je naar 2S gaat zal hij niet veel sneller worden als met 6 cellen NiMH.
    Als je naar 3S gaat dan denk ik niet dat je motor en ESC het gaan overleven zonder een KLEINER pinion te gebruiken (op 3S gaat je motor toerental flink omhoog).
    Ik heb een XXT gehad en vond de standaard ESC heel slecht.
    Ik reed 6 cel NiMH dus 7.2V maar alles werd bloedheet en schakelde dan ook uit, pas met een 60A Hobbywing ESC ging het beter.

    Heb je dit topic al gevonden:
    [REVIEW] Thunder Tiger Sparrowhawk XXT
     
    Laatst bewerkt: 31 jul 2019
  4. zazeauzena

    zazeauzena

    Lid geworden:
    29 jul 2019
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Gent
    @ShadesInBlack , ik las al op diverse fora dat de motor oververhitte bij gebruik van 3s. De aandrijving zou het in principe aan moeten kunnen, maar zoals @Tbird2 reeds zegt: de motor zal dit waarschijnlijk niet lang trekken.
    Nu, is het verstandig om een snellere motor te plaatsen? (zo ja, welke raden jullie aan? - lieftst iets betaalbaar), en de ESC voorlopig standaard te laten?

    @Tbird2 ik dacht altijd dat een pinion met meer tanden zorgde voor meer snelheid.

    Bedankt voor jullie reacties, hopelijk word ik er wijzer van, en kan ik met jullie hulp de wagen een mooie upgrade geven. Wat zou de snelheid zijn op 7,4V met een groter tandwiel?

    Alvast bedankt mensen.
     
  5. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Ik ken de specs niet maar gevoelsmatig zou ik zeggen de esc en motor als combo te zien, dus samen te vervangen. Is toch budgetvriendelijk te doen met een hobbyking setje of zo?
     
  6. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Pinion met meer tanden zorgt ook voor meer sbelheid maar ook meer belasting, meer stroom die gevraagd wordt, maar warmte. Vandaar.
     
  7. zazeauzena

    zazeauzena

    Lid geworden:
    29 jul 2019
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Gent
    oke, bedankt voor de info. Maar hoe weet ik met welke motor ik de snelheid die ik wil haal? Want bv een CC sidewinder 3 motor kan makkelijk rechting de 80 - 90km/u, omdat dit een krachtige set is, maar hoe ziet men dat het om een krachtige motor gaat en niet een "beginners" brushless setje zoals er nu standaard in de auto zit? ( de ESC is maar 40A geloof ik, en kan 3s aan, maar de motor eigenlijk niet, vandaar dat ik een upgrade wil om 3s te gaan rijden).

    Kunt u me iets aanbevelen? Ik lees veel goede dingen over hobbywing ezrun en castle creations.
     
  8. zazeauzena

    zazeauzena

    Lid geworden:
    29 jul 2019
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Gent
    Wat zou er trouwens gebeuren mocht ik de standaard ESC erin laten, en er een Velineon 3500 motor uit een traxxas rustler vxl in hangen?
     
  9. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    715
    Locatie:
    Doesburg
    Voor de duidelijkheid, mijn ESC werd met standaard motor, pinion en 7.2V NiMH zo heet dat hij terug regelde (beperkt vermogen of zelfs helemaal niets meer). Op een skate park of harde ondergrond ging het redelijk, op zachte ondergrond (is zwaarder voor de motor) ging het niet.
    Mijn ervaring was dus; de motor en zeker de ESC zitten aan hun grens.

    Als je nu een sterkere motor gaat zetten, ga je dus meer ampère trekken, dus word de ESC nog zwaarder belast.

    Ik denk dat het vrijwel geen zin heeft om te proberen meer vermogen uit de standaard set te halen.
    Maar je kunt het gewoon proberen, als de boel opgerookt word... geen groot probleem, je wilt toch al nieuw kopen.
     
  10. zazeauzena

    zazeauzena

    Lid geworden:
    29 jul 2019
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Gent
    @Tbird2 bedankt voor de reactie. Mijn buggy wordt warm, maar niet om te zeggen heet, ook niet als ik op een voetbalveld rij. Natuurlijk, met lipo kan het anders zijn. Welke set zou je me aanraden? Budget is max 120 euro voor motor en ESC. meer geef ik er niet aan, aangezien het puur voor vermaak dient.
     
  11. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    715
    Locatie:
    Doesburg
    Ik kan je hierin slecht raad geven, ik ben meer een vlieger als rijder.
    Ik was (en ben met vliegen nog steeds) zeer tevreden over de Hobbywing regelaars, die had ik ook voor mijn XXT gekocht, goede kwalitijt en redelijke prijs.
    Voor wat betreft motor weet ik het niet voor auto's, wellicht gewoon een 1/10 ~60A combo zoeken, dan moet het goed zijn en dat moet ook lukken voor die prijs, maar.....

    Ik heb nu voor het leuke een Thunder Tiger MT4G3, is natuurlijk wat duurder, maar daar heb ik werkelijk 10x meer pret mee als met de XXT.
    Maw, ik zou niet te veel geld uitgeven om een XXB te upgraden, dan liever door sparen voor wat anders, maar dat is natuurlijk alleen mijn mening.
     
  12. zazeauzena

    zazeauzena

    Lid geworden:
    29 jul 2019
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Gent
    dat begrijp ik; Het ding is: ik kocht de buggy toen hij nog niet zooo lang uit was, voor 350 euro in een speciaalzaak (bestaat nu niet meer). Ik vond hem te traag, en belandde dus op zolder. Nu haalde ik hem nog eens boven en vond het best leuk, en heb het nu terug een beetje te pakken. Lijkt me echt leuk, mocht het wat sneller gaan om in het bos enzo mee rond te scheuren. Voor deze buggy geraak je bijna niet meer aan onderdelen, en mocht ik hem verkopen krijg ik er mss 100 euro voor, vandaar dat ik hem dan liever hou dan dat ik nog eens 350 euro moet uitgeven aan iets waar ik 1 keer per maand mee rij.

    Ik zal eens kijken naar de ezrun series. Zouden deze sneller zijn als mijn huidige setup?

    Iemand anders nog tips voor motor combo?
     
  13. zazeauzena

    zazeauzena

    Lid geworden:
    29 jul 2019
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Gent
  14. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    715
    Locatie:
    Doesburg
    Nogmaals, ik kan hier slecht over adviseren, ik kijk alleen naar de specs.
    De originele motor heeft 3300kv.
    De motor die jij voorstelde heeft 4300Kv.
    Als je dan ook nog op 3S wilt gaan rijden, word je pinion toerental bijna 2x zo hoog.

    Als je nu 30 km/u rijd zal dat theoretisch verdubbelen.
    De vraag is of je dat red onder de 60A anders ga je rook signalen geven, maar het is te proberen.
    Ik zou de eerste rit wel met 2S doen.
     
  15. zazeauzena

    zazeauzena

    Lid geworden:
    29 jul 2019
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Gent
    De huidige esc is 40A, dus 60A is toch al de helft sterker. Dus als ik het juist voor heb kan een ESC met hogere Ampère rate dus meer stroom aan, en wordt dus minder warm als een Esc die het maar net kan trekken? Qua snelheid is dit inderdaad mijn doel. een goede 60km/u, en een grote dosis trekkracht om mee in het bos te rijden. Dan is het snelheid zat daarvoor. 2S vind ik persoonlijk wat jammer, aangezien je niet veel meer snelheid krijgt dan met 7.2 Nimh batterij. mss wat meer acceleratie, maar mijn banden staan nu al na 2 ritten kaal, dus dat zit snor.
     
  16. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    2S lipo heeft toch wel wat meer punch dan 7.2NiMH volgens mij. De LiPo heeft gedurende het rijden een gelijkmatig voltage en zakt dan ineens helemaal in. Ik vermoed tijdens het rijden iets van 8V. Terwijl een NiMH dat maar helemaal in het begin zal halen. Plus dat een LiPo wat lichter is, telt ook.
    Maar ik begrijp je punt, beter meteen een beduidend stapje vooruit dan een kleintje, als je toch investeert.
     
  17. zazeauzena

    zazeauzena

    Lid geworden:
    29 jul 2019
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Gent
    Okee bedankt. Wat ik ga doen: 3s lipo kopen en lader op Hobbyking (schijnt erg goed te zijn), icm originele motor (ripper 3900 kv) en 22t ipv 20t pinion. Hierbij installeer ik een motorkoeler om de temperatuur iets te drukken. Als deze combo gefrituurd wordt, koop ik een china setje voor 70 euro met 80A en 4300KV. deze zou sneller moeten zijn dan de originele, al hoop ik dat ik met de originele 3900 kv motor 60km/u haal.
     

Deel Deze Pagina