Beste allemaal, Sinds een tijd heb ik een probleem die ik niet helemaal opgelost krijg. Door de snelheid van de tailbelt wordt de tailboom het frame in getrokken waardoor de tailbelt los komt op de drive pulley en hierdoor de tailrotor soms niet wordt aangedreven. Nu heb ik een stuk tape om het stuk gedaan wat in het frame schuift, dit leek even te helpen maar langzamerhand komt het probleem toch weer naar voren. Hebben jullie tips/oplossingen dan hoor ik het graag! Groetjes, Glenn.
Nee de staart rotor trilt niet, na enige tijd vliegen zet ik m weer aan de grond en controleer ik de tailbelt en dan kom ik tot de conclusie dat die weer losser is gegaan. Ik zat zelf te denken aan een wat permanentere oplossing omdat de tailbelt inprinciepe niet vaak gereapeerd hoeft te worden .
@brutus Heb even de Exploded view bekeken nogmaals maar er zitten ook geen rubbers tussen het frame en de tailboom .
Tsja... verder kan ik er ook niet zoveel van zeggen... Bij vrijwel alle tegenwoordige heli's is die staartboombevestiging een tamelijk simpele spanmof die de buis vastklemt. En als dat los gaat zitten, en vastdraaien of plakband om de buis niet helpt, is dat meestal een teken dat er iets buitensporig trilt, waardoor de klemverbinding of lostrilt, of erger nog, er iets uitlubbert. Waar je op doelt met "er zitten geen rubbers tussen frame en boom" begrijp ik even niet, want die zitten er eigenlijk nooit, tenminste niet bij de mij bekende heli's... Ik zie ook niet in hoe dat een en ander op kan lossen....
Die conclusie kan alleen jij trekken, en na gedegen onderzoek. Maar in mijn optiek, moet dat uitlubberen een oorzaak hebben, want het is best wel ongebruikelijk dat dit gebeurt. Niet het los zitten van een staartboom op zich, dat gebeurt wel vaker, maar dat hij steeds opnieuw los komt, ook nadat je tape hebt aangebracht (of op een andere manier de klemming verbeterd hebt). Dat is ongebruikelijk. Tenminste, in mijn ervaring wel. IK ben geen blade-expert, mischien is het voor dat merk een vaker voorkomend iets, maar zelfs met mijn goedkope KDSjes en HK kloontjes maak ik dit eigenlijk niet mee, laat staan met de betere heli's die ik heb. Dus éérst goed kijken, want het kan inderdaad dat je een nieuw frame nodig hebt omdat de staartbuisklem vervormd of uitgelubbert is, maar ALS er een achterliggende oorzaak is (vibraties) kun je natuurlijk steeds opnieuw een nieuw frame kopen, en daar gaat de lol ook gauw vanaf.
Was bij raptor 50 ook een probleem, oplossing was een klem ring op de staartbuis die tegen de kleminrichting zat. Daardoor kon hij nooit meer verlopen.
@raptor117 dat klinkt zeker als een goede optie! Die ga ik uitproberen! Nu nog een geschikte klem zoeken
Vermoedelijk doet een kleine slangenklem al voldoende, als je die kunt vinden... Je moet in elk geval een klemring hebben die werkt door samentrekking, NIET eentje met een klemboutje wat tegen de staartbuis drukt: dan loop je risico een deuk in je staartbuis te drukken, en dat verzwakt die buis onnodig.
http://www.quickuk.eu/products/160/...50_lightweight__3d__tailboom_clamp_rt-13.html gewoon te koop bij quick uk! gr rinie
Ja, maar hebben ze die ook voor zo'n kleine Blade 330? Want wat je linkt lijkt voor een .30 tot .50 brandstofheli te zijn... (niet zeker, de link wil hier niet openen)
Ik heb vandaag bij de bouwmarkt een slangklemmetje 12-22mm gekocht. Deze gemonteerd en gevlogen. Probleem lijkt voor nu werkelijk opgelost te zijn. Loopings etc gaan prima en de tailbelt blijft ook goed strak. Nogmaals bedankt voor de ondersteuning
Ik weet niet of die "voldoende vast" getrokken kunnen worden, want de meesten zijn maar van plastic. Metalen servosteunen, absoluut, zou moeten werken.
In de manual van de Align helis staat het volgende: Before Assembling, please wrap the tail boom with scotch tape to avoid the mount slipping. Dat doe ik altijd ook. Door de tape wordt de buis een fractie van een millimeter dikker en schuift het niet te makkelijk weg.