Slite V2 van Hoellein

Discussie in 'F3-RES' gestart door Lyckele, 12 mrt 2019.

  1. Amigo II

    Amigo II

    Lid geworden:
    18 mrt 2016
    Berichten:
    93
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik heb gisteren de Slite V2 bij Zeller bestelt. Volgens de planning wordt ie komende week geleverd.
     
    jve vindt dit leuk.
  2. Amigo II

    Amigo II

    Lid geworden:
    18 mrt 2016
    Berichten:
    93
    Locatie:
    Eindhoven
    Gisterenavond heb ik mijn Slite v2 ingevlogen.

    Na de handstart nog wat up trimmen en dan aan de lijn.
    Met een windkracht 2 een zeer goed start hoogte gehaald!
    Merk tijdens het vliegen dat mijn uitslagen aan de grote kant zijn maar hij reageert goed op richting en hoogte.
    Heb al snel de eerste bel te pakken, fantastisch.

    Hierna op hoogte zijn spoiler geprobeerd en hij begon behoorlijk aan te duiken, spoiler weer snel in.
    Nog een duikvlucht ingezet, zijn snelheid was beter als ik verwacht had en na een zeer flauwe boog kwam de Slite weer in een horizontale vliegrichting.
    Na 5 minuten was de landing geen probleem (nog even zonder spoiler).

    Voor de 2e vlucht de uitslagen gereduceerd en behoorlijk wat up bij de spoiler gemixt.
    Deze configuratie was al beter.
    Uiteindelijk nog 10 vluchten gemaakt voordat het donker werd.
    Ik merk dat ik nog veel vluchten moet maken om hem goed aan te voelen maar ik ga met een voldaan gevoel naar huis.

    De instellingen van de Slite;
    -gewicht: 430 gram
    -zwaartepunt: 78 mm
    -starthaak: 73 mm

    Gr. Hans
     

    Bijgevoegde bestanden:

    jowa, jve en Lyckele vinden dit leuk.
  3. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.034
    Locatie:
    Huissen
    Ik heb ook een Slite V2 en ben aan het bouwen.
    Ik vroeg me af hoe jullie de ballast onderbrengen. In de vleugelligger kan niet meer volgens mij. Heeft iemand een goede oplossing?
     
  4. Amigo II

    Amigo II

    Lid geworden:
    18 mrt 2016
    Berichten:
    93
    Locatie:
    Eindhoven
    De enige optie voor het plaatsen van ballast in de Slite V2 is volgens mij in de romp.
    Heb vandaag een sjabloom van +/- 10 cm gemaakt en daarna 2 stukken lood a 50 gram per stuk uit gesneden.
    De 2 ballaststukken schuif ik in de romp en fixeer ze tegen de zijkant van de romp.
    (Zie foto’s).

    De antennedraad ligt tussen 2 loden ballaststukken en ik weet niet of dit van invloed is op de ontvanger?
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • image.jpg
      image.jpg
      Bestandsgrootte:
      265,8 KB
      Weergaven:
      561
    • image.jpg
      image.jpg
      Bestandsgrootte:
      233,5 KB
      Weergaven:
      522
  5. Theo P

    Theo P PH-SAM

    Lid geworden:
    6 dec 2013
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Borne
    De antenne zou ik niet tussen de loodplaten leggen. Lood schermt alle vormen van straling sterk af, dus ook radiogolven.
     
    Amigo II vindt dit leuk.
  6. Amigo II

    Amigo II

    Lid geworden:
    18 mrt 2016
    Berichten:
    93
    Locatie:
    Eindhoven
    Oké bedankt voor je reactie, dan zal ik de antennedraad buiten de romp plaatsen.:thumbsup:
     
  7. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.394
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Of naar voren richting de neus van de romp.
     
  8. Amigo II

    Amigo II

    Lid geworden:
    18 mrt 2016
    Berichten:
    93
    Locatie:
    Eindhoven
    Ja, dat is nog een betere optie.
     
    Theo P vindt dit leuk.
  9. fonskremer

    fonskremer

    Lid geworden:
    21 feb 2010
    Berichten:
    57
    Locatie:
    Oldenzaal
    De Slite V2 is binnen. Komende winter bouwen en daarna, ( pensionering in februari 2020, nog maar 12 weken werken) veel vliegen.
     
    jve, Gerrit_E, Lyckele en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  10. fonskremer

    fonskremer

    Lid geworden:
    21 feb 2010
    Berichten:
    57
    Locatie:
    Oldenzaal
    Heb een stukje afkomstig van RC Network vertaald. Zou graag feedback met mogelijke verbeteringen willen ontvangen. Kan er iemand iets schrijven over het bepalen van het beste zwaartepunt voor RES-zwevers?

    Hoe kom ik tot de juiste RES-Instellingen?

    Wat telkens weer opvalt is, dat veel piloten bij de start al hoogte verliezen. Daarom deze handleiding voor het correct/optimaal instellen van een RES-zwever.

    Als eerste is er een eigen “vliegtoestand” voor de startfase noodzakelijk, deze heeft het voordeel dat wanneer tijdens de normale vlucht de triminstellingen worden aangepast, de originele triminstellingen tijdens het starten niet worden beïnvloed.

    Om een model correct voor de start te kunnen instellen moet het zwaartepunt al kloppen. Met het zwaartepunt verandert ook de positie van de starthaak! Op een windstille dag met het juiste startrubber en 100 meter lijn wordt de positie van de starthaak zo ingesteld dat het model gelijkmatig zo hoog mogelijk stijgt, zonder zijwaarts uit te breken of voorover te knikken en dat geheel zonder veel te sturen. We beginnen dit geheel met een veilige haakpositie. Na een paar starts wordt de haak in kleine stapjes naar achteren verplaatst (1-2mm) tot het model uitbreekt of onrustig wordt. Als die positie is bereikt wordt de haak weer 1 mm naar voren gezet.

    Valt het model uit de lijn, terwijl deze wel goed zat, dan kan men de haak een halve een halve millimeter terugbuigen en een nieuw start maken. Nu zou het model vanaf het begin van de start moeten stijgen zonder hoogteroer correctie. Dit zal er toe leiden dat het rubber langzamer korter wordt en daardoor grotere starthoogtes worden bereikt. Tijdens al deze instel werkzaamheden moet het hoogteroer in zijn neutrale positie staan. Ook moet je ervoor zorgen dat het rubber niet verder wordt uitgerekt als tijdens de wedstrijden is toegestaan.

    Door de eigen vliegtoestand voor de start kan dan bij weinig wind, mits het toestel stabiel genoeg is, een paar kliks omhoog getrimd worden. Met deze instellingen moeten nu goede tot zeer goede starthoogtes kunnen worden gehaald. Het zou natuurlijk mooi zijn als er meerdere modellen gelijktijdig worden gestart om een direct vergelijk mogelijk te maken.

    Of men al dan niet gebruik maakt van een “zoom”, zoals bij F3J gebruikelijk, is natuurlijk model en piloot afhankelijk.

    Doodzondes voor RES-Instellingen:

    • Knikkende/pompende bewegingen tijdens de start

    • Neuslastig ingesteld model. ( Wijst vrijwel geen thermiek aan)
    • Staartlastig ingesteld model. (Lastig vliegen)

    • Speling in de stuurmechaniek.

    • Extreem grote uitslagen zonder Dual Rate of Expo. (Rustig en hoogteverlies arm bijna onmogelijk)

    • Kromme vleugels.
    P.S. Graag feedback en mogelijke verbeteringen.
     
  11. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.394
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Leuk onderwerp Fons, ik zou er een apart topic van maken binnen het RES deel.

    Beste zwaartepunt bestaat naar mijn mening niet, wel een sweetspot waar een piloot het prettigst mee vliegt ( is wel weers afhankelijk).

    Probleem is eerder dat piloten eenmaal een “lekker” vliegende kist hebben, het zo houden en niet verder experimenten om zo het optimale uit de kist te kunnen halen.

    Hoe je dat doet? Veel vliegen, spelen met cg, balast ( heel belangrijk) en haak positie.
    Daarnaast heel heel heel veel vliegen en dus ook veel starts maken.
     
    Amigo II en jve vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina