Bolle lipo's gevaarlijk?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door bosreus, 5 aug 2019.

  1. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    de Kempen
    Hallo, Ik heb helaas, door verkeerd, gebruik enkele lipo's die bol staan, zijn dit nu tijdbommetjes of kan ik ze gewoon gebruiken?

    Hans
     
  2. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.399
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Of het bommetjes geworden zijn weet ik niet.
    Maar werken doen ze niet meer (goed).
    Vervangen is het devies.
    En deze zo gauw mogelijk naar de milieustraat.
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Een bolle lipo wil niet altijd zeggen dat ie slecht is.
    Wel erbij blijven tijdens het laden.
    Het komt meestal door verkeerd gebruik als vol of te leeg wegleggen na gebruik of overbelasting.
    Als het laden allemaal nog redelijk vlot gaat en er dus weinig onbalans is dan kan je ze gewoon blijven gebruiken tot ze echt merkbaar slechter worden of hij problemen gaat geven met laden (balanceren duurt dan langer).

    GJ
     
  4. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.399
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Kijk, zo leer ik ook weer wat bij.
    Mij is verteld dat het einde verhaal zou zijn met een bolle Lupo.
    Dank voor de aanvulling.
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, handelaren zullen zeggen dat het einde verhaal is.
    Ze zijn ook niet meer 100% want ze staan niet voor niets bol.
    Maar tussen 100% en weggooien zit nog een hele wereld.
    Als je merkt dat ze geen capaciteit meer hebben of gewoon het vermogen niet leveren dan is het over.
    Zolang je er nog tevreden mee bent, gewoon gebruiken alleen wel uitkijken met laden, een bolle lipo wil ik toch niet onbeheerd laden, wat ik bij andere lipo's wel gewoon doe, al vanaf het begin van de lipo's.

    GJ
     
  6. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Hier wordt er nog mee gevlogen, tot hij de geest geeft. Wel in de gaten houden natuurlijk.
    Ik heb ze allemaal in munitiekistjes en in brandvrije tassen zitten. Bij het laden zitten ze in de tas.
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Tja, ik vlieg al vanaf het begin met lipo's en ik heb nog nooit een munitiekistje of weet ik wat gehad.
    Ze liggen gewoon in de huiskamerkast en als ik laad ga ik tussendoor gewoon boodschappen doen.
    En ik ken iemand die denk ik 2 planken vol heeft liggen met dikke lipo's, doet exact hetzelfde.
    Mensen zijn in het begin zo bang gemaakt door namaakfilmpjes.
    Je moet echt flink wat moeite doen om een brandje te stichten met een lipo, een brandstoftankje en een lucifer richten sneller schade aan.

    GJ
     
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Op zich heb je gelijk GJ maar toch vind ik het "gevaarlijk" om dit zo te schrijven op een openbaar forum. Er zijn gegarandeerd mensen die nu gaan denken dat LiPo's helemaal niet gevaarlijk zijn en dat voorzorgsmaatregelen onzin zijn. Daar ben ik het niet echt mee eens omdat er wel degelijk ongelukken zijn gebeurt die behoorlijk veel schade hebben aangericht.
    LiPo's zijn feitelijk niet echt gevaarlijker dan bijvoorbeeld NiCd of NiMH accu's. Van die types accu heb ik er ook meerdere zien en horen ontploffen. Het grote "voordeel" van die accu's is echter dat er vrijwel nooit brand door ontstaat. Er wordt het nodige aan rotzooi in de rondte "geblazen" en er komt een onaangenaam luchtje te voorschijn maar daar houdt het vrijwel altijd wel mee op. Hee, er zijn zelfs voertuigen en gebouwen zwaar beschadigd door ontploffende loodaccu's!
    LiPo's vliegen vaak in de fik wanneer ze ploffen en dat kan heel vervelende gevolgen hebben.
    Een LiPo gaat bol staan als de chemie binnenin "van slag" is. Er zijn vele mogelijke redenen voor maar de belangrijkste zijn wel te ver leeg trekken en te lang zo laten liggen en/of langdurig helemaal vol geladen laten liggen. Ook door overladen kan dit gebeuren. Er zijn nog paar mogelijke oorzaken maar die zijn voor ons niet zo van belang. LiPo's hebben van oorsprong geen vloeibaar elektrolyt maar een Polymeer. In dat polymeer zitten de lithium ionen die het eigenlijke werk doen. Het probleem is alleen dat deze accu's geen hoge stromen kunnen leveren omdat het polymeer niet zo heel goed elektrisch geleidend is. Daarom is er toch een vloeibaar elektrolyt toegevoegd. Het is die vloeistof die "ontleed" waardoor er gassen ontstaan. Die gassen nemen meer ruimte in dan de vloeistof waardoor er druk ontstaat en de zaak bol gaat staan. Wanneer er veel gas ontleed zal er veel druk ontstaan en ploft het zakje uiteindelijk open. Als dit de enige oorzaak is zal de LiPo niet in de fik vliegen maar de accu is wel om zeep.
    Helaas kan ook het polymeer elektrolyt gaan ontleden en dan ontstaat er zuiver lithium. Als dat gebeurt heb je wel een probleem. Lithium is een alkalimetaal wat bij contact met zuurstof spontaan in de fik vliegt. Ploft zo'n LiPo open en vliegt de lithium in de fik dan kunnen de gevolgen heel vervelend zijn. En helaas is dat ook echt gebeurt.
    Dus hoewel er echt wel het nodige met gebeuren voor een LiPo in de fik vliegt moet je dat toch niet te licht nemen. Het is en blijft verstandig om voorzichtig te zijn maar overdrijven is natuurlijk weer het andere uiterste.
     
  9. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Een lipo heeft niet echt een hard omhulsel en is daardoor kwetsbaar. Prik een gaatje in een volle lipo en de hel breekt los. Ook een volle lipo die sluiting krijgt door wat voor reden dan ook. Berg je maar want hij zet alles om zich heen in de hens. Ik laad ze nooit als ik er niet bij ben.
     
  10. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Als a-technisch iemand denk ik: waarom zou je onnodig risico gaan lopen?
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Kijk, en dit is dus zo'n onzin verhaal.
    Je kan best een gaatje in een lipo prikken, dan gebeurt er helemaal niets.
    We hebben op een wedstrijd een keer een oude volle lipo gepakt en wilden de duitsers uitroken.
    Maar dat was niet zo makkelijk.
    Ik stond erin te prikken maar er gebeurde niks.
    Een belgische vlieger nam toen de lipo over en zette er echt met kracht een schroevedraaier in, pas toen begon ie te roken en was ie geschikt om de duitsers uit de tent te roken.
    Je moet echt door de cellen heen steken wil er wat gebeuren.
    En hoeveel echte branden zijn er mee ontstaan?
    Ik ken er zelf maar 1 en dat was een gebruikersfout, verkeerde instelling in de lader waardoor hij overlaadde (4S ipv 3S) en laden zonder balancer.
    Op een meeting hebben ze alle oude lipo's in vuur gegooid, gebeurde ook niks, ook niet toen ze er met een wals overheen gingen rijden.
    Gerben en ik en nog veel meer piloten die ik ken vliegen of vlogen zo idioot veel en overbelasten de accu's enorm.
    Al die mensen doen helemaal niet zo paniekerig over lipo's, zitten niet met munitiekistjes en ze liggen gewoon in huis opgeslagen.
    In die groep van een man of 50 heb ik nog nooit gehoord van een spontane ontbranding.
    Ik durf te beweren dat alles wat je op youtube ziet fake is.
    De lipobags zijn bedacht door een marketing genie, mensen bang maken, dan verkopen we zakken waar ze ze in kunnen laden.
    Niet dat dat helpt als ie toch in de fik zou vliegen, maar dan hebben we wel weer wat euro's verdiend.

    Ik kan dit best openbaar schrijven want de kans dat een lipo ontbrand als je er gewoon mee omgaat en de lader altijd met balancer aansluiting gebruikt is denk ik net zo groot als door de bliksem getroffen te worden, of positiever, de loterij te winnen.

    Loodaccu's zijn pas echt gevaarlijk, dat schrijft Ernst ook, daar komt bij het laden knalgas vrij, die ruimten moeten ook altijd geventileerd worden.
    En als ze in een stevige behuizing zitten en er gaat wat mis explodeert die echt heel erg, dat heb ik meerdere keren gezien, de schade die dat aanricht is echt enorm.

    GJ
     
  12. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik heb niks van youtube, wel van een clubgenoot die zijn halve huis afbrande .
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  13. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Bij ons op de club is het ook op het veld gebeurd en ik heb zelf een LiPo gehad die spontaan in de fik vloog na een vlucht. Gelukkig was het maar een 80mAh celletje maar toch sta je er van te kijken hoeveel rook zo'n mini dingetje produceert. De oorzaak??? Ik kan het je absoluut niet zeggen, de cel was wel wat bol maar dat was hij al heel lang. Ik had nog een tweede cel en daarmee heeft dat mini toestelletje nog vele uren gevlogen tot het door een kleine heli uit de lucht werd gemept.

    En loodaccu's kunnen inderdaad heel gevaarlijk zijn, een paar jaar geleden is er in de jachthaven een jachtje ontploft. Men dacht aan een gasexplosie maar er was geen gas aan boord. Wel had de eigenaar de accu aan de lader gehangen omdat hij dat weekeinde wilde gaan varen. Dat was hij blijkbaar vergeten want de accu heeft twee dagen aan de lader gehangen. De lader was kennelijk ook niet helemaal goed want de accu is zwaar overladen met de reeds geschetste gevolgen.
     
    Laatst bewerkt: 6 aug 2019
  14. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Ik heb één lipo zwaar zien roken met een beetje vuur. Dit na een heli crash waarbij 1 cell geperforeerd raakte.

    Kortsluiting heb ik ooit eens gemaakt. Met 2x 3S die ik als 6S gebruikte. 4mm goudcontact smolt met een knal en steekvlam weg. Lipo's kon ik nadien nog vele vluchten gebruiken.

    Waarschijnlijk is alles op het www en YouTube wel overdreven, maar volledig "veilig" is zo'n lipo ook niet.

    Ik geef er de nodige aandacht aan. Te bolle lipo's gaan weg.
    Laden enkel overdag, wanneer ik thuis ben, in een ruimte met rookdetectie. Altijd laden met aansluiting balance kabel om geen grote verschillen tussen de cellen te krijgen. Of die tijdig te detecteren tijdens het laden.

    Moeilijkste keuze vind ik altijd: wat doen met een lipo uit een crash. Vaak nog goed maar wel gedeukt. Tja, wat is de toestand van de folie van elke cel dan? Weg doen of niet?
     
    ko v d heuvel vindt dit leuk.
  15. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.353
    Locatie:
    Gouda
    Lipo nooit, maar dan ook nooit onbeheerd laden.
    Nu vloog en vlieg ik best veel...derhalve toch bij 3 direct bekenden van mij, een huis geheel...een huis alleen bovenverdieping en de bloempot in de tuin afgebrand.
    Altijd laden met jezelf in directe nabijheid, zodat je direct een beginnend probleem kunt tackelen.
    Nee je bent niet flink als je een lipo laat laden en rustig boodschappen gaat doen.
     
    Jonkje vindt dit leuk.
  16. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    Bij mij is er ook 1 in de fik gevlogen tijdens het laden, gelukkig kon ik hem op tijd naar buiten werken toen hij begon te knetteren. De lader stond een cel te hoog en toen hij afsloeg heb ik hem opnieuw aangezet in de veronderstelling dat de accu te leeg was, iets waar mijn lader nogal snel op afslaat, achteraf heel stom natuurlijk. Een forse vlam van een halve meter en heel veel vieze zwarte rook ook sprongen er gloeiende metaaldeeltjes weg, krijg je geen brand dan heb je in ieder geval flinke rookschade. Die accu was overigens niet bol en verder in goede conditie.

    Sindsdien zorg ik er altijd voor dat de weg naar buiten vrij is en dat de accu geladen wordt in een brandvrije bak zodat hij nog enigszins veilig naar buiten is te transporteren als hij verdacht gaat doen. Ook zorg ik er nu extra voor dat de directe laadomgeving vrij is van brandbaar materiaal, gordijnen, papier etc. en uiteraard blijf ik erbij.
     
  17. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Ik geloof de verhalen wel, maar toch snap ik het niet.
    Een lader geeft toch aan dat de celspanning niet klopt wanneer je wil laden met een foute S-waarde? (te hoog of te laag)

    Ik kan echt geen 3S lipo laden wanneer de lader op 4S staat. Of omgekeerd. Dat weigert de lader gewoon.
     
  18. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
    klopt, elke goede kwaliteit lader geeft dan aan dat dit niet klopt en gaat niet laden. de problemen met laden voeren voort uit slechte laders, en het laden op nicad of andere standen.

    Voor de modelbouwaktueel heb ik hier ooit een test voor uitgevoerd en daarin kun je lezen dat ik heel veel moeite heb moeten doen om tt die branden te komen. Die test staat inmiddels ook ergens hier op dit forum, maar waar precies weet ik ook niet meer. Helaas wel zonder de bijbehorende foto's.
     
  19. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Een accu zal nooit zonder reden ploffen, ook een LiPo niet. Het kan achteraf soms wel lastig of onmogelijk zijn om de oorzaak te achterhalen. Dat die kleine accu van mij in rook op ging is daar een voorbeeld van maar er was een goede reden voor, dat is wel zeker.
    Als alles goed werkt en jij (ik) maakt geen fouten dan ploft een accu echt niet. Maar ik weet nooit 100% zeker dat er nergens een foutje is gemaakt, dat weet je achteraf pas. Daarom ben ik het met verfbrander eens en raad iedereen aan om een accu, om het even wat voor soort accu, nooit onbeheerd te laden. Ook ik doe het nooit als ik ga slapen, ook niet van m'n telefoon of tablet! Ben ik een accu aan het laden en ik ga het huis uit dan gaat de lader uit en de accu wordt losgekoppeld. Dat mag je overdreven vinden maar daar voel ik me wel het lekkerste bij.
     
  20. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.353
    Locatie:
    Gouda
    Een lader kan ook zelf defect gaan.....Ook de allerbeste waar je nog nooit een probleem mee gehad hebt.
    Dit zonder een instellingsfout of gebruikersfout te maken.
    Er lopen hoge stromen door relatief kleine kastjes...met ventilatortjes die moeten meehelpen om de functionaliteit in het gareel te houden.
    Die zelfde laders worden doorgaans ook meegesleept in wel of niet ordentelijk gebouwde laadkoffers naar veldjes, staan in klupgebouwen..schuren, worden wel eens overvallen door de eerste druppels regen etc.
    Sowieso, electronica is niet feilloos.
    Bij iedereen gaat van alles op dat electronica vlak defect.
    En dan werkt dat stukje gereedschap/electronica gewoon niet meer...geen gevolg... en je koopt nieuw.
    Indien bij een lader tijdens het laadproces iets defect gaat....zelfs maar een ventilatortje geen zin meer heeft, is het niet ondenkbaar dat de lader zelf iets gaat verzinnen wat je niet wil...of een Chinees fetje halleluja zegt.
    Bij een toch best critisch en electronisch onbewaakt Lipo setje, zoals de cellen in de modelbouw nu eenmaal zijn, is het niet ondenkbaar dat dit tot vuurwerk lijdt.
    Geloof in Allah...maar zet wel je kameel vast.
     

Deel Deze Pagina