Auto blijft niet op snelheid met hobbywing 60a esc

Discussie in 'Electro auto's' gestart door ma_RC_el, 6 aug 2019.

  1. ma_RC_el

    ma_RC_el

    Lid geworden:
    14 aug 2007
    Berichten:
    49
    Locatie:
    Herten
    Mijn zoon heeft sinds kort een absima at3.4 brushed en reed hier met veel plezier mee. Helaas brandde vrij snel (en op vakantie) de regelaar door bij de contacten van de schakelaar. Ik kon hier op vakantie ter vervanging alleen vrij snel aan een hobbywing 1060 esc komen. Met deze regelaar rijdt de auto in het begin steeds op de juiste snelheid, maar al vrij snel vermindert de snelheid significant. Kan dit alleen komen door de andere regelaar of kan er nog meer aan de hand zijn?
    De oude regelaar was de absima ecu1.
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Volgens de handleiding heeft de ESC een temperatuurbeveiliging die de ESC terugregelt als deze te warm wordt. Is dit misschien aan de hand?

    Over-heat Protection: When the internal temperature of the ESC is higher than 100 Celsius degrees, this protection will be activated and the output power will be reduced till cut off. The RED LED blinks when the vehicle stops, and the ESC will not resume output power until its temperature is below 80 Celsius degrees
     
  3. ma_RC_el

    ma_RC_el

    Lid geworden:
    14 aug 2007
    Berichten:
    49
    Locatie:
    Herten
    Ik denk het niet, hij gaat alleen langzamer. Deze beveiliging suggereert dat hij hem helemaal uitzet tot de temp weer laag genoeg is
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Wordt de accu heet?

    Gaat de aandrijving niet stroever lopen? Als iets in de aandrijflijn ook warm wordt (door wrijving) kan door weinig speling assen strak gaan lopen.

    En hoe oud is de accu? kan ook de accu zijn....
     
  5. ma_RC_el

    ma_RC_el

    Lid geworden:
    14 aug 2007
    Berichten:
    49
    Locatie:
    Herten
    De aandrijving blijft soepel. Ik heb niet gecontroleerd of de accu heet wordt, zal dat de volgende keer controleren. Met de vorige regelaar deed hij het in ieder geval goed met deze accu. De accu is een maand oud. Het is een turnigy 3.3 lipo. Kan het zijn dat de accu bij het doorbranden van de esc schade heeft opgelopen?
     
  6. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Heb je de ESC wel gecalibreerd?
    En zorg dat de batterij type op NiMh staat.
     
  7. DjiM

    DjiM

    Lid geworden:
    6 aug 2019
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Dilbeek (BE)
    Ik vermoed dat dit een typo is? Batterij type moet voor een LiPo op LiPo staan.
    Bij NiMH zal de ESC diepere ontlading toelaten en zo je batterij definitief beschadigen.
     
  8. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Ah, je rijdt al LiPo, Gewoon toch even controleren. Omdat het een vrij standaard auto is dacht ik een NiMh en dan een regelaar op LiPo kunnen dat soort dingen gebeuren.
     
  9. Schots en Scheef

    Schots en Scheef

    Lid geworden:
    25 jun 2008
    Berichten:
    2.460
    Locatie:
    Hoogeveen
    Klopt maar veel regelaars staan standaard op nihm......
     
  10. ma_RC_el

    ma_RC_el

    Lid geworden:
    14 aug 2007
    Berichten:
    49
    Locatie:
    Herten
    Regelaar staat op lipo. Wat bedoel je met kalibratie, roelof? De regelaar kalibreert (denk alleen de neutraal afstelling) het gas bij elke opstart.
     
  11. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Inderdaad kalibreert die zich automatisch op neutraal maar heb je wel alle uitslagen op 100% staan zoals de 1e regels zeggen?
     
  12. ma_RC_el

    ma_RC_el

    Lid geworden:
    14 aug 2007
    Berichten:
    49
    Locatie:
    Herten
    Ja, alles staat op 100%. In eerste instantie lijkt er ook niets aan de hand. Ik heb vandaag nog eens gekeken: geen knipperend lampje op de regelaar en de accu wordt ook niet echt warm...
     
  13. ma_RC_el

    ma_RC_el

    Lid geworden:
    14 aug 2007
    Berichten:
    49
    Locatie:
    Herten
    Update: Afgelopen weekend van Absima een nieuwe regalaar ontvangen, geinstalleerd en alle problemen zijn weer opgelost. De auto rijdt weer de volledige acculading op een goede snelheid.
    Om het voor mijzelf nog onbegrijpelijker te maken: De Absima regelaar was (en is) niet de 70A ECU1 van Absima, maar de absima 40A 1:10 brushed regelaar (40A cont/180A burst). Ik begrijp niet hoe de hobbyking 60A (360A burst) regelaar niet dezelfde output heeft. Blijkbaar is de A rating van een regelaar niet het meest veelzeggende getal.
    Welke specificaties moet ik in de toekomst bekijken om dit niet weer te hebben?
     
  14. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Hobby King zal de specificaties waarschijnlijk iets overdrijven...
     
  15. mvp

    mvp

    Lid geworden:
    18 aug 2011
    Berichten:
    120
    Of toch een fout in de regelaar of iets. Maar leuk dat je even laat weten wat het nu geweest is.
     
  16. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    De 1060 is van HobbyWing , een redelijk grote esc fabrikant...
    En daarvan is (bv in de bootjes) bekend dat ze hun specs best wel waar kunnen maken.

    Afhankelijk van de lipo en gekozen afslag kan dat wel een oorzaak zijn , HobbyWing's willen weleens wat vroeger ingrijpen dan andere op de automatische stand.

    Als je dan een lipo hebt die een beetje inkakt kan de regelaar ingrijpen waar een andere vrolijk door blijft rijden en eventueel je accu om zeep helpt dankzij diep ontladingen.
     
  17. ma_RC_el

    ma_RC_el

    Lid geworden:
    14 aug 2007
    Berichten:
    49
    Locatie:
    Herten
    In de specs van hobbywing staat inderdaad dat als er langer dan x sec een spanning onder de 6.5V wordt gemeten, de regelaar max 50% uitstuurt. Dit zou natuurlijk kunnen gebeuren. Mijn zoontje rijd nog vooral een beetje volgas op en neer.
    Is dit te controleren? Spanning van de lipo meten als er vol gas wordt gegeven met de auto op een bokje? Of heb je de rijweerstand nodig om het volle vermogen aan te spreken en de spanning het verst te laten zakken?
     
  18. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Je reageert op de informatie die je krijgt...
     
  19. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Je kunt een lipo alarm kopen, kost een paar euro en dit model met de 2 buzzers heeft een instelbare spanning:
    https://www.lipoalarm.nl/

    Als je die op 3.2v instelt (6.4) en hij gaat piepen weet je dat die de lage spanning gehaalt heeft.

    Maar als het snel gebeurt is er iets mis met:
    - de accu
    - connector
    - aandrijving.

    Accu kan slecht zijn, connector kan een weerstand hebben en aandrijving is vaak het probleem als de standaard motor is vervangen voor iets snellers zonder het tandwiel aan te passen. Dan kunnen stromen hoog oplopen en accu's in elkaar kakken als ook ESC's verbranden.
     
  20. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Je hebt inderdaad rijweerstand nodig....
    Dan gaat de set pas echt stroom trekken en zal ook de spanningsval optreden , met de wielen van de grond heb je dat niet en zal de spanning dus ook vrolijk.hoog genoeg blijven.

    Het makkelijkst is een losse lipo pieper die je in kunt stellen zoals Roelof al aanhaalde.

    Een afslag van 6.5V is voor een 2s lipo wel een lage.....
    Een beetje lipo accu van tegenwoordig is bij pakweg 3.7v per cell al leeg , 3.25v per cel is vroegtijdig de accu omzeep helpen door diepontlading waar lipo's erg gevoelig voor zijn...

    Wat afslagen betreft lopen ESC fabrikanten helaas al een paar jaar achter de feiten aan , ze gebruiken nog steeds waardes uit het begin van de lipo's. Terwijl de lipo's van vandaag de dag hun spanning veeeeel langer op een hoger niveau houden en met gangbare en inmiddels verouderde afslagen dus eigenlijk al aan diepontlading bezig zijn.
     

Deel Deze Pagina