Lang geleden heb ik op een MPX Evo na lang experimenteren gas en spoiler van een e-zwever samen op de gasknuppel gezet met een killswitch voor het gas zodat bij kill ingeschakeld de volledige gasknuppelweg kon worden gebruikt door de spoiler functie. Kill uitgeschakeld, spoilerfunctie wordt geblokkeerd. Heeft iemand dit al eerder in Open-TX geïmplementeerd?
Ik denk dat je moet kijken naar een mixer-functie, waarbij in de ene stand van de schakelaar de gasfunctie doorgezet wordt en in de andere stand de spoilerfunctie. Misschien nog gecombineerd met een beveiliging dmv logische functie zodat je niet het gas kunt inschakelen als de throttle open staat (a<x functie).
Ik heb het nog nooit gebruikt, maar het lijkt mij redelijk eenvoudig. Laten we zeggen, motor op kanaal 1, remkleppen op kanaal 2. Schakelaar voor kill switch. SF. Stand SF up is motor aan. Stand SF niet up is motor uit en remkleppen aan. Nu in het mixer menu, Voor kanaal 1 Source Thr ( gasstick ) Switch SF up Rest als standaard laten. Voor kanaal 2 Source Thr Switch SF down. Dan onder special functions. Functie 1, SF up Override Ch2 -100 Functie 2 SF down Override Ch1 -100 Dan krijg je dit.
Voor de veiligheid is het verstandig om het zodanig te maken dat je motor alleen kan inschakelen nadat de stick volledig gesloten is geweest. Zie video
Dat kan je in een normale zender met vliegfases realiseren. Ik weet niet of dat ook in Open TX kan, ik denk het haast wel. Dan schakel je met een schakelaar over naar een andere vliegfase en dat verandert de knuppel van functie. Dus bijvoorbeeld "normaal" is dat de knuppel als gasknuppel dient en "thermiek" als remknuppel die de spoiler bediend. GJ
Open-TX kent 8 vrij te programmeren vliegfases. Het instellen daarvan is wel eens lastig. Je kunt daar het beste eens even met companion gaan spelen en als je er dan uit bent dan kun je het overnemen in de zender. Verder bestaat er ook nog zoiets als special functions, zou dit ook mee kunnen. Maar zeker bij Open-TX zijn er meer wegen die naar Rome leiden. Maar kunnen kan het zeker. mvgrt, Aad dB
Dankzij het filmpje van toostbeek heb ik nu ook een deftige throttle safe in m'n Taranis zitten. Ik had het al even in Kampen gezien tijdens de sleepmeeting, maar niet echt onthouden.
Ik vind zelf een goede throttle cut nogal belangrijk. Heb al eens een aanvaring gehad met een prop op een benzine kist en elektro vind ik nog gevaarlijker. Die kunnen spontaan gaan draaien zonder waarschuwing. En als je alleen channel override programmeert op je FrSky zender dan kan je als je per ongeluk de schakelaar overhaalt alsnog direkt een draaiende motor hebben. Op de manier zoals in het filmpje blijft voor mij de veiligste optie.
Als het gaat om open-tx en (e)zwevers, dan is Mike Shellim's werk en website een heel goede bron van informatie. Allerlei templates en tutorials zijn er te downloaden. http://rc-soar.com/opentx/