Scratch built trawler "Hemerica" 1:25 met scheepshelling

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Jan Blonk, 27 aug 2014.

  1. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.210
    Locatie:
    Giessenburg
    Prachtig Jan en Wim. Bij dat beetje trots mag je dat beetje gerust weglaten.
    Ik heb het bouwverslag pas later ontdekt maar het wel met veel respect helemaal bekeken.
    Ook de video getuigt van professionaliteit. Zoals anderen ook al opmerkten lijkt het alsof je naar het 1:1 schip zit te kijken.
    Veel de succes met het "onderhoud"
     
    Jan Blonk vindt dit leuk.
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Allemaal leuke klussen Jan. In mijn modellen laad ik de accu' s ook zonder ze er uit te halen. Op geschikte plaatsen heb ik een aansluitplug gemaakt om een adapter aan te sluiten. Aan boord heb ik in het laadcircuit een lampje en een diode opgenomen. De diode vorkomt schade bij verkeerd om aansluiten van een gelijkstroombron, maar accepteert ook wisselstroom. Het lampje bepaalt de sterkte van de laadstroom, die dermate laag gehouden wordt dat je de accu niet op kan blazen. In principe gebruik ik een 18 Volts adapter. Om een 12 Volts accu te laden gaat er dan een 6 V 0,45 A fietslampje tussen. Bij lagere accu voltages zoek ik een geschikt autolampje. Het lampje geeft ook indicatie dat het laadproces loopt. Is natuurlijk verschrikkelijk ouderwets en snelladen gaat niet. Maar mijn 43 jaar oude sleepboot weet niet beter en neemt er nog steeds genoegen mee. Gr. Klaas.
     
    Jan Blonk vindt dit leuk.
  3. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.210
    Locatie:
    Giessenburg
    Vandaag de Hemerica in het echt bekeken en je kijkt je ogen uit.
    Zowel het schip als de helling zijn super gedetailleerd.
    Een top prestatie !!!
     
    Stoompomp en Jan Blonk vinden dit leuk.
  4. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    967
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    De kleine klusjes zijn inmiddels gedaan. O.a. schroefaslagers en de afdichtingen vernieuwd. De afdichting was niet goed genoeg en ik heb tegelijk maar de kogellagers zowel aan de schroefkant als bij de aandrijving vervangen door kunststof bussen uit POM. Heeft iemand hier ervaring mee?
    Dat materiaal is o.a. zelfsmerend, maatvast, waterbestendig en heel goed te bewerken. Geschikt voor middel zware belastingen en daarom lijkt het (theoretisch) een uitermate geschikt materiaal voor onze modelschroefassen.
    We gaan het zien...in ieder geval draait de as weer spelingvrij en vooral geruisloos.

    Het visnet daar ben ik nog niet uit.., dus ik moet gewoon een keer tegen een geschikt materiaal aanlopen... Heeft geen haast..

    Om de bouwruimte eens goed schoon te maken en eigenlijk ook om alvast plaats te maken voor een volgend project ligt het schip op de helling opgeslagen in mijn garage. Dat kan niet zo blijven, maar op dit moment heb ik geen andere oplossing.
    Maar het is ook helemaal niet praktisch om de helling bij het varen mee te nemen. Daarom toch maar begonnen met een representatieve standaard voor “dagelijks” gebruik....
    Ook deze wil ik een beetje de sfeer geven die m.i. past bij het schip...

    Hier een beeld van de beginfase waarbij het een beetje duidelijk wordt hoe het kan worden..
    IMG_3305.JPG
    Het idee..
    Het gewicht van het schip zal straks rusten op de blokkenrij waarbij de romp zijdelings afgesteund wordt door opgestapelde "balken" die tussen de staanders worden gelegd. De afwerking moet dan weer incl. verwering worden.

    wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 31 aug 2019
  5. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Beste Jan, ook ik ben je verslag pas wat later gaan volgen; maar wel ademloos. wat is dit een prachtig model. Er is al veel over gezegd, maar geen compliment te veel wat mij betreft. ik wist regelmatig niet of ik nou naar een foto van het voorbeeld of van het model zat te kijken. En dat filmpje.... prachtig, al die details uitgelicht door het spelen met de scherptediepte. Heel mooi vaarbeeld ook. Waarachtig iets om apetrots op te zijn.
    Ik ben al vaak een vissershaven binnen gezeild, maar dat beeld waar jouw 'Hemerica' over stuurboord weg draait met een beetje "mistige" achtergrond is zo realistisch, dat ik me echt op zee waande.
    groet
    Hay
     
    Jan Walpot en Jan Blonk vinden dit leuk.
  6. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    967
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Dank je wel voor je leuke reactie, en zeker ook leuk dat je mijn verslag hebt gevonden.
    Dat vaarbeeld is overigens ook voornamelijk te danken aan de filmmontage.
    We hebben een professionele cameraset met speciale lenzen gebruikt om de scherptediepte binnen kleine marges te houden, en om het schaaleffect enigszins te maskeren zijn alle opnames bewust op dubbele snelheid opgenomen. Als je het dan, zoals in het filmpje, op normale snelheid afspeelt wordt het ineens veel realistischer....

    Gr.Jan
     
    Laatst bewerkt: 24 aug 2019
  7. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    dat is dan prachtig gelukt!
     
  8. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Jan, ik deel alle complimenten die reeds zijn gemaakt.. De film laat geen ruimte over voor enige twijfel over de professionaliteit waarmee zowel het model als de film tot stand is gekomen.
    Daarom mijn hartelijke felicitaties over het behaalde resultaat! De lat ligt erg hoog voor alle modelbouwers om dit resultaat te evenaren...


    Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
     
    Jan Blonk vindt dit leuk.
  9. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    967
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Intussen zit de vakantie er weer op en "mag" ik weer verder met de nieuwe standaard.

    Kleine update.
    Alles staanders zijn geplaatst en vervolgens voldoende balken ertussen gemaakt om daarin de vorm van de romp over te kunnen nemen. Hier de onderste, lange balken.
    IMG_3398.JPG

    En hieronder met alle balken erin. Deze liggen allemaal nu nog los.
    Hier hebben hier allemaal nog de "lange" lengte, maar de lagen boven de blokkenrij worden ingekort en afgeschuind om netjes tegen de romp aan te komen liggen.
    IMG_3400.JPG
    Nu eerst het schip uit de "stalling" en terug naar de werkplaats om de balken passend te gaan maken.
    Maar wat ik me pas later realiseerde is dat ik bij het bepalen van de maten van de steun helemaal geen rekening heb gehouden met de kimkielen... Hopelijk zitten ze niet (te veel...) in de weg....

    wordt vervolgd.
     
  10. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    967
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Nu met het schip erop. Wel een kleine clash bij de voorste steun, maar dat kon eenvoudig worden aangepast door de standers iets in te korten..
    De afstand tussen de steunen bleek gelukkig verder wel net groot genoeg.

    En zo rust het scheepje op de blokkenrij.
    IMG_3404.JPG

    Zo liggen de balken onder het achterschip koud tegen de romp aan. Nu alleen nog een kwestie van pasmaken....
    IMG_3402.JPG

    Maar nu met het schip erop denk ik dat het voor het totale aangezicht beter wordt als de blokkenrij onder het voor- en achterschip schip iets verder doortrek....
    En natuurlijk wordt de basisplaat nog voorzien van onderframe en een kader ter afwerking.

    wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 12 jun 2022
  11. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    967
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Weer wat stapjes gemaakt, waarbij vooral tijdens het werk wordt bepaald wat de volgende stap zou worden.
    Maar uiteindelijk is de draagconstructie van balken gemaakt en is ook het frame eronder gezet. Daar komt in de laatste afwerking een mooi randje tegenaan.
    Intussen begonnen met verweren. Gaan heel veel uurtjes inzitten, maar heel leuk om te doen. Laagje voor laagje opbouwen en steeds weer aanpassen.
    De balken allereerst een "eiken" basis kleur gegeven, en het grondvlak een grijze betonkleur. Daarna wat groene aanslag in de "scheuren" en tegen de randen. Nu bezig met het toevoegen van steenslag en gruis. Zoals eerder op de werf is deze gelige steenslag en gruis afkomstig uit het gebied in Bretagne waar ook het schip vandaan komt.
    Delen zijn hier nog nat van de verdunde houtlijm, maar alles droogt licht op. Daarna volgen nog de nodige toevoegingen waarbij ook weer wat "wild groen"
    Een tussenstand.
    IMG_3416.JPG


    Hier een detailopname van een hoekje. Komt volgens mij wel goed..
    IMG_3415.JPG

    wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 2 okt 2019
  12. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
     
    Jan Blonk vindt dit leuk.
  13. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    967
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Een paar uurtjes verder en zo'n beetje halverwege met het verweren/opleuken. Het begint er een beetje op te lijken..een bootstandaard passend bij de stijl van het schip. Met wat stenen, groen en afval komt het standaardje een beetje tot leven. Hier wat beelden van de bakboord kant. In de komende dagen volgt de rest. En dan nog de rand voor de nette afwerking..
    Wordt misschien een beetje zonde om daar het schip op leggen...
    IMG_3417.JPG

    IMG_3418.JPG

    IMG_3419.JPG

    wordt vervolgd.
     
  14. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    je blijft netjes doorgaan op de reeds lang geleden ingeslagen weg. :) maar het is een toffe weg om samen te bewandelen.
    Ik blijf genieten van je artistieke kunsten.
     
    Jan Blonk vindt dit leuk.
  15. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    967
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Vandaag weer echt modelbouwweer.
    Dus het verweren van de nieuwe standaard kunnen afmaken. In voorgaande posts is de opbouw te zien . Hier de details het eindresultaat op de basis.
    IMG_3430.JPG IMG_3429.JPG IMG_3428.JPG IMG_3427.JPG IMG_3426.JPG IMG_3425.JPG IMG_3424.JPG IMG_3423.JPG
     
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Nog even en je kunt de grasmaaier pakken Jan! Klasse hoor. Straks weet je niet meer waar je boot hoort te staan. Alles even mooi en natuurgetrouw. Gr. Klaas.
     
  17. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    967
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Ben ik niet benauwd voor Klaas, dit gras groeit niet meer zo hard....
    Bootje staat er af en toe op, en past maar op één positie goed, en dan vallen veel details toch niet meer zo op.
    Maar dat vind ik niet erg. Het is gewoon leuk om te maken....en hobbyen moet toch gewoon leuk zijn....
    Gr. Jan
     
    Laatst bewerkt: 7 okt 2019
  18. Roelof_l

    Roelof_l

    Lid geworden:
    30 jun 2015
    Berichten:
    1.383
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Geweldig Jan.
    Ook erg leuk zoals je die close-up foto's maakt. Zo wordt het nog realistischer.
    Bedankt dat we mee mogen genieten.
     
  19. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    967
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Roelof, graag gedaan...
    In de afgelopen maanden zijn mijn contacten met het museum in Frankrijk steeds intensiever geworden. Hun interesse voor het model wordt alsmaar groter...
    Daarnaast hebben zich ook "volgers" (t.w. van museumvrijwilligers tot zelfs een ex-opvarende van een zusterschip) van mijn postings op een franse modelbouwersgroep bij mij gemeld..
    Daardoor krijg ik steeds meer, en vooral waardevolle, informatie over oorspronkelijke details op het echte schip.
    E.e.a. leidt er dan ook toe dat ik zulke informatie niet kan negeren en mij er eigenlijk toe aanzet om mijn model steeds verder te verbeteren. (lees: foute onderdelen en constructies vervangen).
    En dat betekent dan ook dat sommige eerder met veel zorg gemaakt onderdelen toch moeten vervallen of moeten worden aangepast. Net als een echt schip is het nooit klaar.....

    Zo heb ik nu de ophanging van de scheerborden zelf en de voorziening aan de galgen aangepakt. Daarvoor zijn in die tijd verschillende uitvoeringen gangbaar geweest, maar met info uit de aangegeven bronnen zijn aanpassingen nu gemaakt zoals deze op dit schip daadwerkelijk ook aanwezig waren.
    Bij de scheerborden zelf zijn de driehoekige ophangbeugels aangepast door in de bovenhoek een versterking te maken. Daardoor vervalt bijv. de eerder aangebracht ring.
    De speciale harp-sluiting is daarvoor aanpast (wat ronder geworden ) , steekt door de beide beugels en is daarna direct gekoppeld aan de kabel van de winch. De korte ketting en de spindel zijn daarbij vervallen.
    Bij de galgen zijn kettingen toegevoegd waaraan de scheerborden kunnen worden opgehangen.
    Deze kettingen zitten vast aan een bepaalde poot van iedere galg en daarbij zit bovenin ook nog een grote haak. En onderaan de ketting zitten 3 grotere schakels.
    De functie hiervan is dat, nadat eerst het scheerbord maximaal is binnengehaald (met de sluiting tegen het katrol), de ketting door de beugels kan worden getrokken waarbij een van de grote eindschakels in de haak wordt gehaakt. Dan kan de kabel van het scheerbord worden losgemaakt om vervolgens te worden gebruikt om het net verder binnen te kunnen halen. De borden blijven daarbij dan aan de galg (buitenboord) hangen.

    Hier de ketting (met haak en grotere eindschakels) bij de voorste galg aan bakboord.
    IMG_3450.jpg

    Hier hetzelfde bij de achterste galg aan bakboord. Waarbij goed et zien is dat de laatste schakel is "ingehaakt".
    IMG_3449.JPG

    met de scheerboden eraan aan stuurboord kant. Zichtbaar is ook de "dikkere" sluiting aan de beugels van het scheerbord.
    IMG_3451.jpg

    IMG_3452.jpg
    IMG_3447.JPG
    IMG_3448.JPG

    wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 15 okt 2019
  20. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    967
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Vanuit het museum krijg ik steeds meer medewerking om mijn model verder te verbeteren.
    Zo kreeg ik aanvullende informatie over vlonders die in de periode onder rederij Nicot achter op het dek hebben gelegen. Als een 'droge' verbinding tussen de deur naar keuken/eetgelegenheid en de opgang naar het bovendek/stuurhut.
    Nergens op de tekeningen en foto's is daar iets van te vinden, maar met de aanwijzingen vanuit het museum heb ik deze kunnen toevoegen... Deze vlonders werden na iedere reis weggehaald om het dek eronder schoon te maken.

    IMG_3465.JPG
    IMG_3466.JPG IMG_3471.JPG IMG_3470.JPG

    wordt vervolgd.
     
    vGenLheftruck_Maarten, Tug.NL, ozy en 5 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina