P-51 'Strega'

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door jan brilman, 9 jun 2004.

  1. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.447
    Locatie:
    groningen
    Tot nu toe alles met een 10 x 8 geprobeerd.

    Nu we toch bezig zijn: ik zal straks (als het lukt, past etc.) een 10 x 7 met de ruimer op maat maken; kijken of dat beter gaat.

    20190816_162833_resized.jpg

    Zo zijn wel direct alle uitgebloeide bloemetjes verdwenen! :)


    jan.
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
  3. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Blij dat ik brandstof vlieg.....
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik denk dat het de as is of de meenemer.
    Als de motor draait staat het uiteinde van de meenemer dan stil of zwabbert hij?
    Dus als je van voren kijkt als hij draait zonder spinnerkap en prop, zie je dan duidelijk het gaatje waar het schroefje aan de voorkant in moet of beweegt dat wat.
    Al is het asje maar 1/10 mm uit het lood dan zwiept ie op het einde 3/10mm en omdat je spinner daarop vast zit krijg je onbalans.

    Grootste kans geef ik de meenemer, dat die niet helemaal goed geboord is.
    Axi motoren zijn eigenlijk wel prima, of het zou een tweedehandsje moeten zijn, dan weet je niet wat er gebeurd is.

    GJ
     
  5. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.447
    Locatie:
    groningen
    Ik heb niet goed gekeken; de 10 x 7 zat er op.

    Tsja, ik GJ, begrijp wat je bedoelt, maar lastig te zien/zeggen.

    Ik denk toch dat de deskundologen er maar eens naar moeten kijken, bv. in Odoorn of zo . . .

    Ben overigens wel zo vrij gweest alle geluidsfragmenten naar AXI te sturen met de vraag of zij er een idee over hebben . . .


    jan.
     
  6. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Geen klein boutje of schroefje in de motor zitten. Je zal niet de eerste zijn.
     
  7. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.447
    Locatie:
    groningen
    Als ik 'm heeeeel zachtjes laat draaien, en ik voel aan dit uiteinde: tsja, dan lijkt het of 'ie iets excentrisch is.

    20190816_172632_resized.jpg

    Met een spinner erop wordt dat natuurlijk al snel een behoorlijke massa die heen en weer gaat.

    Maar dan denk ik toch eerder dat de motor as krom is!

    Om daar naar te kunnen kijken: hoe krijg ik dit ding er weer af?

    20190816_172728_resized.jpg

    Nee, pulleytrekker gaat niet . . .


    jan.
     
  8. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Vg mij zijn daar al suggesties voor gegeven in dit draadje de vorige keer moet te vinden zijn
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Grote kans dat ie dan nu al afgebrand was, of de regelaar.

    Axi zal wel niet antwoorden, toen ik bij Axi in wilde kopen werd er ook niet gereageerd.
    Grotere kans heb je bij Hepf, dat is de importeur voor Axi.

    Tja, de meenemer eraf halen, klemconus, eigenlijk kan dat niet scheef geboord zijn.
    Ik zou 1 van de 4 schroeven gebruiken als afzetpunt en dan met een scherpe schroevedraaier achter de ring proberen te komen.
    En dan rondgaan, dus eerst rechtsboven, dan linksonder en zo rond.
    Dan zal ie wel loskomen.
    En anders wil heet stoken ook wel eens helpen.
    Alu zet meer uit dan staal dus er moet dan ruimte komen.

    GJ
     
  10. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Tip al eerder gegeven, warm maken met een (flinke) soldeerbout....
    (vaak worden die klemconussen veeeel te vast gezet)
     
    femmo vindt dit leuk.
  11. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.447
    Locatie:
    groningen
    Ja, poelietrekker (wil niet) en warm maken (nog niet geprobeerd).

    Maar, zijn er andere suggesties?

    Ja, die zijn er, zie ik nu (was vergeten op 'Plaats Reactie' te drukken . . . )


    jan.
     
  12. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
  13. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.447
    Locatie:
    groningen
    Ja schitterend hè! Elastiek in de rampe ingebouwd?

    Voorstel van GJ toegepast (flink heet stoken en dan rondom een beetje kracht zetten) en ja hoor. Los.

    Maar dan.

    Wie dacht dat het niet gekker kon: er is nieuws. :yes:

    Toen ik de motor liet lopen en het uiteinde van de as bevoelde, zag ik één van de vier schroeven die de motor op hun plek houden bewegen! :eek:

    Lang verhaal kort; ik durf het bijna niet te zeggen, maar: ze zaten allemaal in meer of mindere mate los! o_O

    Hoe dat nu weer kan . . .

    Heb ik ze ooit nog niet goed vastgedraaid vanuit de idee: dat komt nog wel een keer, of . . . :frustie:

    Anyway, dat zou dus ook een verklaring van die trillingen kunnen zijn. :)

    (Hoe zetten jullie die schroeven vast? Of is gewoon goed aandraaien genoeg? :hammer:Of pletten ze het hout, waardoor ze nooit echt blijvend goed vastzitten?)
    Morgen (doe ik altijd buiten), als het weer het toelaat: nieuwe rondes, nieuwe kansen, nieuwe prijzen! :banana:


    jan.
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Man man man... of Jan jan jan...
    Eerste wat je leert in de techniek, nooit schroeven een beetje vast zetten omdat je dan de kans loopt dat je later vergeet ze aan te draaien.
    Dus altijd meteen vast zetten.
    Ik zet de schroefjes redelijk vast maar niet zo erg dat je ze helemaal het hout intrekt.
    En bij de dure modellen gebruikte ik altijd nog wat locktite of eventueel wat verf, witte houtlijm, iets om te zorgen dat ze niet loskomen.
    Een motor die loskomt kan zoveel schade aanrichten, dat wil je niet.
    Maar ik denk dat er toch wel ergens wat onbalans zit, ook al zit de motor vast.

    Dat lezen we morgen dan wel weer.
    En nu
    Oogjes dicht en snaveltjes toe.
    Slaap lekker.



    GJ
     
    Han vindt dit leuk.
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    As trekken is niet moeilijk.
    Stukje buis, de as moet uitsteken, overmaatse ring er op, of wat anders dat kan stutten... moer er op... en dan heb je een instant trekker...

    Je hebt van die spanconussen met een enkele insnijding over de diameter... die centeren/centreren niet goed. Die met 3 kerven doen dat beter. Niet anders dan bij een draaibank...

    Afhankelijk van het materiaal zet je zo een motorboutje niet heel erg vast.
    Overtrekken is niet goed voor het draad. Boutjes ook niet te lang, want dan raak je de wikkelingen.

    Bij een houtspant is een ring er tussen het beste, tegen indringen in hout. Bij boutjes gebruik ik altijd ringen.
    Bij epoxyspant is het niet nodig, alu spant ook niet, maar als er een ring tussen kan, plaats ik die.
    Je kan ook borgringen gebruiken. Maar het kan soms zo krap zitten, en kom je niet weg met een extra ring.
    Bij al mijn modellen zit alles handvast op dat gebied. Met iets kracht. Boutjes slaan niet los. Soms een lik nagellak.
    Bij brandstof rammelt alles, bij elektro niet. Ook daar geen Loctite nodig.

    Als de as krom is, is deze te vervangen. Een klemconus hoort zuigend te passen op de as. Overmaat werkt niet.


    Hoe lichter de spinner, des te minder vibratie optreed.
    Ik verwacht geen onbalans in de spinner, wel door kromme of krom getrokken conus as.
     
    Laatst bewerkt: 16 aug 2019
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik zou voor de zekerheid toch een nieuwe as en meenemer bestellen bij Hepf.
    Altijd handig om er 1 op voorraad te hebben.
    De motoras zit met een veerring en aan de andere kant waarschijnlijk met een inbus vast.
    Dus veerring en imbus loshalen, de stator en rotor van elkaar scheiden en dan voorzichtig de as doortikken.
    Beetje vaseline op de nieuwe as en dan weer erin tikken.
    Imbus met wat loctite METEEN vastzetten.
    Motor weer voorzichtig in elkaar laten vallen en de veerring plaatsen.

    GJ
     
  17. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.447
    Locatie:
    groningen
    Het is niet meer nodig, maar hoe je dit bedoeld hebt . . . :hammer:

    Motor vastzetten: ga het inderdaad met ringetjes doen en een drupje locktite oid.

    Maar eerst eens zien of 'ie nu wel zonder vibreren naar max rpm. wil . . .


    jan.
     
  18. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.447
    Locatie:
    groningen
    Gisteren zaakje weer geprobeerd, nu met goed vastzittende motor (. . .)

    Het gaat beter, maar bij (bijna) volgas gaat het toch weer fout. :mad:
    Maar, reactie van AXI! :banana:

    Hello Jan,

    it is really hard to say. We hear strange sound generate by electric motor and it seems there is some problem. There are also resonances with fuselage construction (maybe firewall is not stiff enough) We are not able to say how much is your prop and spinner combination unbalanced. If you wish send us your motor for check. We can dismantle it and balance the rotor again and fully test it.

    Address:
    MODEL MOTORS s.r.o.
    Okruzni 1144
    Hradec Kralove
    50003
    Czech Republic

    Best regards

    Ales Pelikan​


    Ik overweeg toch maar om de boel op te sturen.

    Dan wordt een eventuele maiden wel iets later, maar . . .

    De voor de hand liggende grap mag iedereen zelf invullen. :)

    Overigens: de 'ramp' is nog niet helemaal compleet, maar een idee . . .

    20190817_222043_resized.jpg

    Bijna volledig demontabel. :)


    jan.
     
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    -edit-
     
    Laatst bewerkt: 19 aug 2019
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Mooi mailtje van AXI.
    Ze hebben dus geleerd om te reageren.

    Heb je de motor nieuw gekocht?
    Niet gevallen of zo?
    Dan kan de rotor niet in onbalans zijn, of je zou zelf iets gedaan moeten hebben.
    En als de motor onbelast draait is er ook geen raar geluid.
    Het is dus echt de as of de meenemer.
    Eigenlijk zou het ook niet de as kunnen zijn als de motor niets meegemaakt heeft.
    Maak eens een proefopstelling, dus uit het vliegtuig, stukje multiplex in een bankschroef werkt al, wel zorgen dat je genoeg ruimte hebt voor een prop.
    En dan de motor laten draaien, dan ben je alle rare geluiden uit het vliegtuig kwijt.
    Je hebt vast nog wel ergens een meenemer liggen, dan zet je die erop met een gebalanceerde prop en dan kijken wat er gebeurt.
    Soort meenemer maakt niet uit, het is om te testen of de as nog recht is.

    Als de motor uit elkaar ligt kan je heel makkelijk testen of de rotor nog rond is, leg hem op een spiegel en laat hem rollen.


    GJ
     

Deel Deze Pagina