Hallo allemaal, Ik plaats dit bericht in de beginnersforum hoewel ik al jaren af en aan vlieg met allerlei eigenbouw vliegtuigen. Nu heb ik ooit 30 jaar geleden leren vliegen op een club met mijn eerste 3 kanaalsvliegtuig (Westerly). Later heb ik doorgepakt met verschillende toestellen op 4 kanalen waaronder de Kavan Screwdriver en de GWS Corsair. Bij een vier kanaalsvliegtuig bouw ik de ailerons op rechts en het rudder op links (mode 2). Maar bij een 3 kanaals bouw ik het rudder op rechts zodat het vliegen voor mij zo gelijk mogelijk is. Nu is de vraag eigenlijk... doet iedereen in mode 2 dit of zijn er die het rudder van een 3 kanaalsvliegtuig ook op links houden en rechts dus niet gebruiken om te sturen?
in mode-2 is het denk ik wel gebruikelijk om de 'belangrijkste' functies op de rechterstik te hebben, dus bij een kist met alleen hoogte, richting en gas zet je hoogte en richting ook op rechts, gas is dan alleen gas. Dat voelt inderdaad wel zo natuurlijk aan.
Daar ging ik ook vanuit maar omdat ik me helemaal niet kan herinneren hoe ik 30 jaar geleden vloog en ik op elk Mode 2 plaatje zie dat Rudder links staat, begon ik dus opeens te twijfelen of ik niet per ongeluk een keer de boel had omgedraaid
als de ailerons er bij komen, dan gaat je rudder wel naar links en komt je aileron op rechts, samen met hoogte!
Ik zet bij een 2-asser het rudder ook op rechts. Omdat 2-assers meer V-stelling hebben en daardoor ook vrijwel meteen gaan rollen als je het richtingsroer gebruikt. En dat rollen is wat je gewend bent met je rechterstick als je 3-assers vliegt. Visueel let ik ook meer op de rolbeweging (makkelijker te zien) om te kijken hoe de 2-asser op mijn richtingsroer reageert.
Als je er een beetje logisch over nadenkt, dan wil je gewoon dat je toestel hetzelfde doet als je andere toestellen, bij bedienen van dezelfde stick. Je bent gewend dat je toestel een rolbeweging inzet als je je rechter stick beweegt, en een twee-assige trainer ROLT op het richtingsroer (als je het richtingsroer vol in de hoek drukt en vast blijft houden, dan rolt de kist weliswaar een beetje "wokkelig", maar hij maakt gewoon een volle rol). Dus dat klopt....
dat is precies wat ik gedaan heb, logisch nadenken.. vandaar dat ik mijn roer ook op rechts heb bij een 3 kanaals. Maar dat wil(de) nog niet zeggen dat dit de normale gang van zaken was. Vooral omdat je bij een mode2 ovezicht het rudder op de lniker stick vind, begon ik te twijfelen. Maar inderdaad ik vind dit ook logischer en prettiger vliegen
Tsja.... ik ben in die overzichtjes nog nooit de bezetting voor 3 kanaals kistjes tegengekomen, uitsluitend 4 kanaals...
Ik vlieg mode 2. Ik heb een paar driekanaals toestellen, vliegende vleugels en indoor schuimpjes. Bij een indoor ding met rudder neig ik ertoe om de rechterstick óók rudder te laten aansturen, kan geen kwaad en kan in noodgevallen een nadenk-seconde schelen. Bij de vliegende vleugels (heb er een stuk of wat) heb ik het nooit nodig gevonden om rol ook aan te sturen met de linkerstick. Met de Spektrum 6i (die ik doorgaans voor de eenvoudige toestellen gebruik) geeft aansturing met twee sticks de optie dat je door met beide sticks te sturen een grotere uitslag krijgt. Niet dat ik dat vaak doe...
Bedoel je met neigen dat je bij 3 kanaals toestellen voornamelijk op links stuurt (rudder) maar alleen voor de veiligheid ook rechts in-programmeert? Oftewel, rudder op links in mode 2 (failsafe: rudder ook op rechts)
Doe wat je zelf goed dunkt. Zoals bdoets aangeeft is de 'nadenk-seconde' belangrijker dan welke 'standaard' dan ook. Zeker omdat je aangeeft al zelfstandig te vliegen. Zorg dat zoiets niet tot een verloren toestel lijdt. Als je ailerons gewend bent, zorg dan dat met de aileron stick het toestel kan corrigeren Ik ben zelf nog zonder computer zender begonnen met een 3 kanaals charter met rudder op de aileron stick. Als ik op dit moment instructie geef vind ik het ook belangrijker dat men leert dat 'bochten' maken op de aileron stick zit ivm met de 'nadenk-seconde'. Ik zou er dus altijd voor kiezen om bij een 3 kanaals toestel het roer op de aileron positie zetten. Als er een computer zender beschikbaar is kan natuurlijk eenvoudig het roer op beide sticks gezet worden. mvg Sjors