Anet E10 draadje

Discussie in '3D Printen' gestart door hoeby, 2 jan 2018.

  1. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Misschien een verontreinigingsdeeltje in het filament gezeten, wat nu de nozzle iets verstopt? Dan moet de extrudermotor een grotere weerstand overwinnen en slipt zijn tandwiel.

     
    Laatst bewerkt: 18 aug 2019
  2. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Inderdaad wat Hans aangeeft of een te lage temperatuur van de nozzle.
    Gezien je toedracht is dat laatste niet echt waarschijnlijk.
     
  3. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Het lijkt toch op een verstopping in de nozzle.
    Vandaag de nozzle vervangen en de hot-end schoon gemaakt.
    Printer opnieuw geleveld (dat doet hij niet automatisch). Daarna een kleine print gedaan, daar was het verschijnsel van terug springen weg.

    Heb het verschijnsel nooit eerder gehad, mogelijk doordat ik vaker van kleur gewisseld heb en daarmee de nozzle schoon heb gemaakt.

    Afgelopen week ben ik aan een nieuwe rol pla begonnen. Had hetzelfde merk aangeschaft, maar mogelijk toch verschil. Temperatuur staat nu iets hoger, geeft nog een goed resultaat. Hopelijk helpt het.
     
  4. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Nog geen 2 weken nadat ik de nozzle vervangen had, alweer problemen.
    Weer dezelfde problemen dat het printen bij de laatste lagen eruit zag alsof er te weinig pla geprint was. Ook het schokken van de extruder was weer aanwezig.

    Hoe kan dat nou, geruime tijd geen problemen gehad. En nu in 2 weken tijd al 2x problemen.
    Uit onderzoek had ik het idee dat de hot-end veel warmer werd dan wat de printer aangaf.
    De temperatuur kwam zeer moeilijk op 210 graden. Maar als dit was, dan kwam de pla als dunne stroop uit de nozzle gedruppeld.
    De temperatuur sensor gekeken, deze zit netjes op zijn plek. Gedemonteerd, tja dan is de vraag. Is die nog goed. Want een vergelijking had ik niet.

    Daarom 1-2-3 een nieuwe sensor en heater bestelt, het zijn de kosten niet en daarmee kon ik gaan uitsluiten hoe en wat er aan de hand zou kunnen zijn.
    Omdat de bekabeling nu toch uit elkaar moest. Heb ik besloten meerdere aanpassingen door te voeren.
    De anet E-10 heeft namelijk geen bed-leveling, dat is toch wel een wens. Daarom marlin erop gezet. Kwam er ook achter dat ik dit eerder had moeten doen. Marlin heeft namelijk een beveiliging dat als in X-seconden tijd de nozzle niet X-temperatuur warmer is geworden. Dat deze dan stopt. Deze functie heeft de standaard Anet E-10 niet. Neemt niet weg, altijd opletten met een 3D-printer.

    De kabelboom van de nozzle/heater gedemonteerd. Standaard is dit 1 kabelboom. Dit is nu aangepast dat het er 2 zijn. 1 kabelboom tbv heater + temperatuur sensor. De andere bezit bekabeling t.b.v. ventilatoren en sensor t.b.v. bed-leveling. Heb ervoor gekozen dit uit te splitsen. Mocht er iets wijzigen met ventilatoren/sensoren. Dan kan ik de heater + temp. sensor laten zitten.

    Een paar uurtjes knutselen. Waren de kabelbomen klaar en op hun plek.
    Omdat de standaard witte connector van het bed ook een licht-bruine verkleuring had. Deze verwijdert en een MPX stekker gemonteerd. De afstanden tussen de pinnen klopt precies met die van het bed. Voor het bed heb je maar 4 pinnen nodig, de mpx heeft er 6. Daarom de + over 2 pinnen gesoldeerd en de - ook over 2 pinnen gesoldeerd.

    Alles aangesloten --> check
    Stroom erop en heater opwarmen naar PLA. De temperatuur stijgt in stappen wat hij de laatste tijd niet meer deed.
    De temperatuur stijgt vrij snel tot 205 en de laatste paar graden gaan langzamer. Dit is goed.
    Een echte test-print nog niet gedaan, maar het opwarmen ging nu stukken sneller dan voorheen.

    Conclusie:
    Als ik de temperatuur sensor controleer. Dan lijkt de oude verbrand. Deze zit er bruin/zwart uit vergeleken met de nieuwe.
    Het vermoeden is dat de temperatuur veel te heet werd en de pla aan het verbranden was in de nozzle.
    Dit heeft dan de verstoppingen veroorzaakt.
     
    Turbilence=NL= vindt dit leuk.
  5. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Met marlin de eerste print gemaakt.
    Dat was een nieuwe X-carriage. Reden hiervoor is dat ik een BL-touch wilde bevestigen, die op de standaard mount niet zomaar past.
    Printen ging goed, maar om die mooie print te krijgen, moet ik nog iets fine-tunen. Doch is de print bruikbaar.

    De carriage gemonteerd en de BL-touch gemonteerd.
    Bekabeling aangesloten. Alles zo gemaakt dat het altijd mogelijk is om terug te gaan naar default E-10.
    Daarna kwam de uitdaging. Zodra ik de BL-touch met bijbehorende settings activeerde in marlin configuratie, dan kwam ik boven de 100% opslag capaciteit uit.
    Van alles gegoogled en gedaan. Maar geen duidelijk antwoord gevonden. Wat ik wel vond, genoeg filmpjes van een anet E-10 waarbij het werkende te zien was. Het zou dus moeten kunnen. Uiteindelijk bleek dat ik de setting voor Slim_LCD aan moest zetten. Daarmee werd configuratie 95% en lukte het om de config te uploaden.

    Daarna de laatste instellingen gedaan.
    Of het wel of niet goed werkt. Dat weet ik nog niet. Als test om goed te zien of de correctie plaats vind, zou ik dan het bed een keer goed schuin moeten zetten en dan kijken of hij corrigeert? Of zijn er andere manieren om het goed te zien?
    Ik zit wel nog te stoeien met de Probe_z_offset. Om een of andere reden is het dan -1,2 en dan weer -0,9 Nogal een verschil van soms een nozzle die over de plaat krast tot zwevend dat de plastic niet plakt. Uiteindelijk wil ik naar een glasplaat, maar als de nozzle die steeds bekrast, heeft dat nog geen zin. Dat onderzoek loopt nog, wat ik hieraan kan doen.
     
  6. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Vandaag nog enkele aanpassingen gedaan.

    - De originele Z-as endstop toch maar afgekoppeld. Via het YouTube filmpje waarmee ik op weg was geholpen de anet aan te passen. Werd geadviseerd de originele end-stop te laten zitten als veiligheid. Maar ik kwam erachter dat deze af en toe getriggerd werd. Dan kan de printer nooit een goede mesh maken. Dus eraf.
    - De BLtouch doet bij het maken van de mesh eerst een snelle meting, daarna ene langzame. De langzame melding heb ik vertraagd met een factor 4.

    Daarna opnieuw geprobeerd. Had de offset van de Z op -0,8 staan. Maar dan plakte de eerste laag niet mooi. Soms wel, soms niet.
    De mesh aangepast naar -0,65. Nu lijkt het stukken beter te gaan. De nieuwe print loopt, straks kijken of het er ook daadwerkelijk beter op is geworden
     
  7. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Ik kreeg de BLTouch niet goed werkend.
    Daarbij moet ik wel zeggen, dat ik geen origineel BLTouch heb, maar een copy. Van alles geprobeerd wat de algemene issues kunnen zijn (volgens google). Maar iedere keer als bedleveling klaar was, dan moest ik steeds de offset blijven bij stellen. Eerst softwarematig geprobeerd, maar het was niet iedere keer dezelfde offset. Dus daarna weer met de stelschroeven gedaan. Maar ja, wat is de meerwaarde van bedleveling, als je daarna steeds de stelschroeven moet afstellen om de print goed te krijgen.

    Daarom een proximity sensor aangeschaft.
    Een print gemaakt met de BLtouch, om een houder te maken voor de proximity sensor. De houder past niet 100% perfect, maar bruikbaar.
    De sensor gemonteerd en aangesloten, daarna Marlin aangepast en op hoogte eerst de Z-as naar home laten gaan. De sensor werkte.
    Daarna de sensor vast geschroefd en gaan kijken of er een vaste offset nodig is. Daar kom ik op een offset van -0,2

    En toen het spannende moment. Is bij de 2e proef print ook een offset van -0,2 nodig. Yes, ook nu een offset van -0,2
    Nog een 3e print getest. Ook nu weer -0,2

    De offsets waren handmatig ingesteld. Nu kijken welke G-code erbij hoort, zodat dit pre-fixed in de code kan.

    De nieuwe sensor geeft bij de eerste test een beter resultaat. Hopelijk blijft dat zo.
    Er is wel een nadeel. Ik had de BLtouch gekozen omdat ik in de toekomst naar een glasplaat wil. Dat was met de BLtouch geen probleem geweest.
    Maar de sensor meet metaal. De nieuwe sensor zweeft nu +/- 1mm boven het bed (wat een aluminium plaat is met folie). Als daar nog een 3mm glasplaat tussen moet, dan gaat het botsen. Dat wordt uitzoeken hoe dat op te lossen in de toekomst. Maar lijkt erop dat er nog een keer een andere sensor moet komen.
     

Deel Deze Pagina