Help! Oude RC boot weer laten varen

Discussie in 'Speedboten' gestart door TobiasS, 21 aug 2019.

  1. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Smeer ook even de schroef as. Dit kan voor het testen wel even met spray olie uit de spuitbus. Ga je echt varen moet de flexas eruit en goed ingevet worden met zuur vrij vet.

    Met koelwater er op kan de motor wel een uur lopen met gas af en toe half open voor korte perioden.
    Schroef as wel smeren tussen door.

    Gr eddy
     
    Jack Zeeman vindt dit leuk.
  2. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Water gekoelde motoren worden eigenlijk nooit te warm. Tenzij de koeling weg valt. Het koel lichaam neemt zo veel warmte weg dat het wel kan. Motor niet te arm stellen natuurlijk.

    Gr eddy
     
    TobiasS vindt dit leuk.
  3. TobiasS

    TobiasS

    Lid geworden:
    21 aug 2019
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Utrecht
    Bedankt voor jullie reacties!

    Is er ook "kant en klare" brandstof te verkrijgen? Ik heb niet heel veel zin om te rotzooien met benzine en olie Namenlijk.

    En is benzine wel de juiste brandstof?
     
  4. TobiasS

    TobiasS

    Lid geworden:
    21 aug 2019
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Utrecht
    Ook zit er nog geen accu of iets op de motor aangesloten, ik neem aan dat ik of zo iets nodig heb? Hebben jullie ook een brandstof tank die aangeraden is voor dit soort boot? Deze heb ik namelijk ook nog niet.
     
  5. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    751
    Locatie:
    Lent
    Ik bedoelde het draaien van de krukas/motor zonder bougie en dus zonder compressie. Dan kun je voelen of de lagers nog ok zijn.

    Ja het is een benzinemotor, en wij gebruiken meestal flink vette benzine in onze motoren, zelf gooi ik 250ml motul 800 bij 4,5L benzine. De ontsteking werkt via het vliegwiel met magneten, daar is geen externe voeding voor nodig.

    Haal voor de eerste keer starten de flexas even uit de boot.
     
    TobiasS vindt dit leuk.
  6. frankboss

    frankboss

    Lid geworden:
    17 mei 2010
    Berichten:
    13
    Hallo tobias
    Zo te zien op je foto's heeft hier een infuuszak van 500ml als tank in gezeten de romp is zeker geen eigenbouw.
    De romp is een mhz / psr bandit romp
    Hoogst waarschijnlijk zullen de membramen in de carbursteur wel verdroogt zijn dus niet meer functioneren voordat je de motor überhaupt gaat proberen te starten haal je bougie er wens uit en geef hem een scheutje 2takt olie in de cylinder trek daarna eens een paar keer zacht aan je trekstarter zodat alles weer eens wat olie krijgt en dus gesmeerd wordt en zoals lex zecht deze motoren draaien een hoop toeren dus wees niet te zuinig met olie liever 1:18 smeren als zoals door zenoah opgegeven 1:25 ook voordat je hem start schroefas loshalen en nooit laten draaien met de prop erop.
    Er staan heel wat filmpjes op internet dat iemand in de prop pakt en die zijn echt scherp en draaien snel
     
  7. frankboss

    frankboss

    Lid geworden:
    17 mei 2010
    Berichten:
    13
    IMG-20170611-WA0003.jpg

    Dit is een boot van mij heeft alleen nu een andere kleurstelling dit is dezelfde romp als jij heb een psr bandit te herkennen aan de ophoging in het midden van de kap mhz is dezelfde hull alleen dan zonder de ophoging
     
    Laatst bewerkt: 23 aug 2019
  8. TobiasS

    TobiasS

    Lid geworden:
    21 aug 2019
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Utrecht
    Bedankt voor jullie reacties allemaal! Dit is nu al echt een enorme hulp geweest!

    Hebben jullie nog tips om aan brandstof te komen? Of is de beste manier letterlijk even op en neer naar een tankstation met een jerrycan om euro95 te halen, de olie is natuurlijk niet zo moeilijk te vinden lijkt me.

    Eerdere vraag: is er ergens kant en klare brandstof te vinden hiervoor? (ik snap dat dat eventueel duurder is, is geen punt)
     
  9. TobiasS

    TobiasS

    Lid geworden:
    21 aug 2019
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Utrecht
    Ook ben ik erachter gekomen dat 1 van de 4 bevestigingspunten voor de motor afgebroken is, kwa gevoel zat de motor zeker weten nog goed vast aan de hull maar ik vraag me af (ook door het hoge toerental) of dit bij een draaiende motor nare problemen op kan leveren, foto's kunnen volgen indien nodig dit kan dan pas vanavond.
     
  10. TobiasS

    TobiasS

    Lid geworden:
    21 aug 2019
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Utrecht
    En daarbij heb ik nog een bron nodig voor zo'n infuus tank zak, suggesties?
     
  11. Jack Zeeman

    Jack Zeeman

    Lid geworden:
    26 dec 2013
    Berichten:
    69
    Hallo Tobias
    Ik heb infuus zakken als je er een paar wild kan ik die naar je opsturen.
    Maar ik kan ze ook meeneemen, ik sta morgen op het Nautische evenement in Amsterdam kan
    Je meteen zien hoe het werkt.

    Groet Jack
     
    TobiasS vindt dit leuk.
  12. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Als je even netjes vraagt bij de eerste hulp in het ziekenhuis zijn ze meestal wel berijd een paar zakken te bewaren. Even goed spoelen met een beetje schone benzine en klaar.
     
  13. frankboss

    frankboss

    Lid geworden:
    17 mei 2010
    Berichten:
    13
    Is de motorsteun kapot het trillings rubber of de romp zelf? Dit zou ik zelf wel ten allertijde repareren
     
  14. TobiasS

    TobiasS

    Lid geworden:
    21 aug 2019
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Utrecht
    Ik heb even aan het start koord getrokken zonder boegie en alles klinkt soepel, ik hoor naargenoeg geen "beweging geluiden" van metaal op metaal.
     
  15. TobiasS

    TobiasS

    Lid geworden:
    21 aug 2019
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Utrecht
  16. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Ok daar ga ik weer!! Ik ben geen fan van die rommel. Ik heb jaren in de bosbouw gewerkt en machines gingen voor de Aspen zooi niet zo veel kapot als nu.

    Aspen heeft maar 2% olie en zal tot een 7K aan tpm nog smeren. Daarboven, dus 8000 en meer zoals jouw motor niet voldoende. Ik vermijd die zooi ten alle tijde.

    Een mooi voorbeeld. Op een open dag van een model race club. Is er een jonge man met een losi 5ive T 2.0 met een OBR 45cc blok. Dit blok heeft ongeveer 6pk standaard zonder tuning. En draad max 11.500 rpm. Hij rijd op aspen.

    Zijn maat. Dezelfde auto en 32cc zanoah onder de kap. Max rpm 14,500. Hij rijd op meng smering. Geen vuiltje aan de lucht de hele dag. Zelfs als de koeling deels wegvalt door gras blijft het blok rond de 110 graden hangen.

    De beste man op Aspen kon in de ochtend rond de 15min rijden. Daarna blok te heet 155 graden. Halverwege de dag viel het blok uit. En was moeilijk te starten na die tijd. Om 15:00 exact liep het OBR blok vast en was nadien niet meer te herstellen.

    ASPEN IS GEMAAKT OM DE 2Takt OM ZEEP TE HELPEN. NOOIT AAN BEGINNEN. zeg ik.
     
  17. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
    Enige goede wat ik erover gehoord heb is dat. het niet of minder verouderd bij het overwinteren of nog langere stilstand. Maar als je dat gaat doen dan haal je de boel toch uitelkaar en smeer je alles zo goed mogelijk in tegen corrosie.

    Gewoon net als vroegâh netjes mengen en zeker weten dat je het goed geregeld hebt. Oh, tip: van die blauwe plastic handschoentjes van de Aksjun voor bijna niks halen. Dan heb je geen benzinelucht in je velletje zitten de rest van de dag.
     
    NQDtransformer vindt dit leuk.
  18. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Ook zelfmengers krijgen vastlopers, het komt dan nooit door de brandstof.
    Aspen is prima, maar voor het echte zware werk een beetje olie toevoegen kan geen kwaad.
     
    NQDtransformer vindt dit leuk.
  19. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Olie toevoegen aan Aspen is “not done”.
    De olie in Aspen mengt namelijk niet met synthetische 2Takt olie. Zal mss wel iets smeren, maar is sterk afgeraden door de fabrikant.
     
  20. frankboss

    frankboss

    Lid geworden:
    17 mei 2010
    Berichten:
    13
    Aspen is 1:50 gemengd het beste is gewoon een jerrycan halen een busje motul800 en zelf mengen
     
    NQDtransformer vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina