Een Draakmodel met vinkiel en spaderoer, een opzetje

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Ard, 23 aug 2019.

  1. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Draakmodel met vinkiel en spaderoer.

    Om te beginnen wil ik eerst verwijzen naar Bert's draadje over de renovatie van zijn Draak (het lezen waard!) waarin het aspect van de hulpkiel ter sprake kwam en de optie voor een moderne lange vinkiel geopperd werd.Ik heb het een en ander uitgewerkt (mede gedreven door het enthousiasme en suggesties van andere lezers..) en presenteer hierbij het (voorlopig !) resultaat.

    Ik heb overwogen om dit topic nog in Bert’s draadje over zijn renovatie van een Draak-model onder te brengen maar toch besloten een apart draadje van dit stuk ‘grafische’ modelbouw te maken.
    Maar voor het totale plaatje is het raadzaam ook Bert's draadje door te nemen.

    In het kort : ik heb in het Delftship computermodel de oorspronkelijke lage en lange kiel met schuin aanhangend roer (zie ook de afbeelding in de bijlagen) vervangen door een redelijk lange vinkiel en een apart vertikaal spaderoer, hierbij geinspireerd door hetgeen ik bij de M(arblehead)-klasse zie.

    Enige hoofdgegevens van het nieuwe draak-model:

    Lengte over alles : 135 cm (werd geopperd door lezer Peral en is een goede lengte om mee te beginnen, dacht ik)
    Breedte : ca 29.5 cm
    Diepgang ( van waterlijn tot onderkant bulb) ca 55 cm
    waterverplaatsing ca 5,9 kg.

    Voor het bulbgewicht heb ik 3.6 kg aangenomen , ontleend aan mijn eigen huidige M-klas .

    Voor de romp, zeilen, RC-uitrusting etc blijft dan ca 2.3 kg over.Een uitdaging, maar dat moet te doen zijn,
    zelfs in hout, maar dan zonder 12 mm multiplex spanten!!

    De lengte van de kiel heb ik iets korter genomen 55 cm i.p.v ca 62.5 cm bij mijn M omdat de Draak behoorlijk breder is dan een M-klas , 29.5 cm tegenover 15 cm.

    Er zijn echter een aantal consequenties verbonden aan het vinkiel-concept :

    Bij modellen met een lange vinkiel staat vaak de mast in lijn met of soms iets voor de voorkant van de vin. Bij de (echte) Draak zelf staat die weliswaar ook nog achterover maar is ook relatief meer naar voren geplaatst.In de vinkiel optie moet dan het roefje dus iets naar achter om ruimte te scheppen voor een mastbox pal voor de vinkiel.
    Het roefje komt dan boven de vinkiel.Maar misschien doe ik dan het oorspronkelijke ontwerp nog meer geweld aan.....
    De vinkiel (in een kielkastje) steekt gebruikelijk door de romp heen tot aan het dek .Dus het kuipje ter plekke moet ondieper worden .Een kielmoment van ca 2 kg-mtr is een flink moment voor een model en vraagt om een stevige inbouw.
    Zo, dat waren wat overwegingen en reacties zijn welkom.

    @ISOLA2 : mijn Delftshipmodel kan beter...ik weet het
    Ard
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Bert V en wim bakker vinden dit leuk.
  2. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Niks mis met je tekening .
    De vinkiel is moeilijk bij een draak door het roefje, maar het kan wel als je onder het roefje een vals dekje maakt 2 cm boven de waterlijn , je kan er dan aan om een dwarse pin boven dat dekje door je vin te plaatsen .
    Bij mijn schepen met een losse vin laat ik de kielkast 1 cm boven het dek steken, de pin zit dan door een gaatje in kast en vin, zo kan de kiel ook niet naar boven.
    De bovenkant vin heeft boven de kast een opening ik heb dan een handvat om schip in het water te zetten , ik grijp dus de kiel en dan hangt de zaak mooi in evenwicht 10 kg kiel totaal vaarklaar 15 kg met de 18 V batt van mijn boormachine :- )
    [​IMG]
     
  3. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Hoi René,
    Bedankt voor het meedenken , een tip die eigenlijk strookte met het idee om inderdaad de kuipvloer iets boven de waterlijn te leggen (even mee gewacht in mijn eerste bericht) en de vin tot dat niveau door te trekken.
    Je kan dan zelfs met open kuip varen mits die zelflozend wordt uitgevoerd ,met zeg een paar carbon buisjes door de huid.
     
  4. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    ik vind die tekeningen prachtig. Moet me dat toch ook eens eigen proberen te maken (alle suggesties over programma's en tutorials zijn welkom!).
    De hoge kuipvloer is 'state of the art in een moderne wedstrijddraak, dus daar doe je het model geen geweld mee aan. lijkt me een prima oplossing voor zowel de constructie van de kielkast als het drijfvermogen en de inbouw van je RC. Ik denk dat het super gaat varen. zou deze constructie wel eens in het echt willen varen; gaat volgens mij als een raket! Maar ja, dan is het geen draak meer (en dus geen meetbrief en geen wedstrijden). Ik heb overigens in het verleden een prachtig zeilend model van een draak gezien. Super gedetailleerd en natuurgetrouw. groot ook, denk een meter of twee. dat was een kopie van een Doomernik draak (een Nederlandse bouwer). Daar zat een dubbelzijdig bedienbare genua op, maar ook een spinaker, compleet met spi-shute. Zou mooi zijn om daar wat info van te hebben, maar geen idee van het wie waar en wat van dat model.
    Ook bij mij staat een groot rc model van de draak nog op de 'to do' lijst, maar ik wil een exacte kopie van mijn eigen draak (natuurlijk), met een losse hulpkiel voor het zeilen.
    Ik blijf je zeker volgen Ard!!
     
  5. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Ard,

    Ik heb toevallig gisteren - benieuwd naar het totaal zeilklare gewicht (dus incl. de RC en accu) - mijn Draak even op de keukenweegschaal gehad en las toen een totaalgewicht van 2766 gram af.
    Toen ik mijn Draak een aantal weken geleden voor het eerst in het water had liggen, was hij nagenoeg hetzelfde als nu en had ik bij dat hele eventjes proberen, de indruk dat hij niet veel dieper zou mogen liggen.
    Mijn Draak is in de schaal 1:10 gebouwd en als ik deze met de classeregels uit een eerdere bijlage van Hay vergelijk, kloppen alle toegepaste maatvoeringen vrij nauwkeurig.
    Omrekenen is in mijn geval en op dat gebied dus heel makkelijk, want alles is gedeeld of vermenigvuldigen met de factor 10.

    Ik weet dat tussen modelbouw en de 1:1 wereld, de verhoudingen niet altijd evenredig met elkaar opgaan en daarom mijn vraag of opmerking:
    Je gebruikt voor jouw proefmodel een (totaal) aangenomen gewicht / waterverplaatsing van 5,9 kg, waarvan ik direct aan wil nemen dat dat ergens op gebaseerd zal zijn, maar hoe kom je daar aan? Misschien door wat het programma Delftships aangeeft of via een aparte verrekeningsfactor?

    Ik was daar gewoon zomaar even benieuwd naar :rolleyes:.
     
    Laatst bewerkt: 23 aug 2019
  6. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Hoi Bert,
    Goeie vraag!
    - Een compleet en origineel lijnenplan zal je op het internet niet vinden.Dat is alleen te koop bij de IDA (International Dragon Association) waar , begrijp ik, een flink prijskaartje aan hangt.
    - Wat ik wel gevonden heb is het spantenraam (zie bijlage) en een langsaanzicht van het originele constructieplan. (die door velen voor mij gebruikt zijn om de rompvorm te reconstrueren)
    - Bij de IDA vond ik de hoofdafmetingen zoals lengte, breedte, diepgang, maar ook een minimum waterverplaatsing van 1650 kg.Hay noemde in een van zijn berichtjes zelfs 1700 kg.
    - Met die hoofdafmetingen kon ik schaalfactoren uitrekenen voor het spantenraam en het constructieplan .In het laatste kon ik (met een loupe!) zelfs de spantafstand van 609 (= 2 engelse voet) ontwaren.
    - Met een klassiek instrument voor scheepsontwerpers ,de zgn planimeter, heb ik vervolgens de oppervlakken bepaald onder de ontwerpwaterlijn van alle spanten, zowel van de romp als van die lange kiel.
    - Vervolgens kan je dan met een bepaalde rekenregel (de onder scheepsontwerpers bekende 1e regel van de wiskundige Simpson) de waterverplaatsing berekenen.
    - Die regel had ik in een spreadsheet gezet en tot mijn verrassing en opluchting kwam daar 1730 kg uit!
    - Vervolgens, en daar ging wat meer tijd in zetten, dat Delftship model gemaakt dat 1720 kg berekende.
    - Van ons forumlid René (ISOLA2) , kreeg ik een delfshipmodel dat een inhoud had van 2010 kg, met een iets vollere kiel kreeg ik de indruk
    - Als basis heb ik 1720 kg aangehouden.Als je een model van 1.35 mtr neemt , de Draak zelf is 8.95 ,m dan wordt je waterverplaatsing (1.35/8.95)^3*1720=0,00343 * 1720 = 5,9 kg (slechts 3,43 promille van het origineel!)
    - Met schaal 1:10 zou je slechts 1720/1000= 1,72 kg over houden.
    - Meet , drijvend, eens het vrijboord op (=afstand dek tot waterlijn) op de 1/2 lengte.Ik ben zeer benieuwd.Ik realiseer mij wel dat de hulpkiel ook extra drijfvermogen geeft.

    Ik hoop hiermee je vraag beantwoord te hebben.
     
  7. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Dat extra gewicht is de bemanning , dat steek je in een model als extra ballast in de kiel , alle beetjes helpen :)
     
  8. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Dat is een goeie!
    I like your style Rene!
    Nemen we een bemanning van zeg 2 zware zeilers van 85 kg dan is dat voor mijn ontwerp bijna 6oogr !Dus een waterverplaatsing van 6,5 kg.
    Interessant , want daar kan een flink zeil op!!
    En de waterlijnlengte komt in de buurt van 1 meter, ook dat nog.
     
  9. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Dat heb je zeker Ard, maar soms nodigt een antwoord weer uit tot een nieuwe (vervolg) vraag ;).

    Als ik het goed begrijp zou mijn Draak vaarklaar - in theorie - dus eigenlijk maar zo'n 1,72 kg mogen wegen?
    Ik wil dat niet op voorhand tegenspreken, maar lijkt me erg weinig en vraag me dan gelijk af, wat als iemand de Draak van Billing Boats (in RC) zou bouwen, wat zou deze dan (in theorie) met zijn schaal van 1:12 en een l.o.a. van 75 cm mogen wegen?
    Of heb ik misschien ergens iets gemist of niet goed gelezen :hammer: en praten we nu niet over het totaal gewicht maar over het gewicht van de toe te passen (hulp)kiel?

    Leuke en interessante materie :cool:.

    Dat ga ik zeker doen, maar zal vermoedelijk pas na het weekend worden.
     
    Laatst bewerkt: 24 aug 2019
  10. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Gewicht is delen door schaal tot de derde macht 12 X 12 X 12 = 1728

    Draak op schaal 1/12 mag dus leeg 1720/1728 =0,995 kg wegen 1 Kg

    Varend met bemanning mag je 2000 kg rekenen , voor je draak op 1/10 geeft dat dus 2000 / 1000 = 2 Kg + extra volume van de valse kiel .
    Dus je zal dat proefondervindelijk moeten vaststellen door het vrij boord te meten zoals Ard voorstelt.
    Je rompvorm zal ook een afwijking hebben toz van de echte draak.
    Door de grote overhang voor en achter krijg je ook onmiddellijk veel verschil in water verplaatsing als je model 5 mm dieper steekt.
    Dus heel nauwkeurig meten in het midden aan beide zeiden en middelen.

    @ Ard een draak varen ze met 3 bemanningsleden
     
  11. Peral

    Peral

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Bennebroek
    Ha Bert,
    Ik moest ook even denken voordat ik het doorhad. En werken met Delftship ligt ver buiten mijn mogelijkheden.
    Maar eigenlijk is het niet zo ingewikkeld als je bedenkt dat met de schaal de inhoud tot de derdemacht verandert.

    Een Draak is 890 cm lang en weegt 1750 kg.
    Jouw boot is schaal 1:10. De inhoud en dus ook de waterverplaatsing wordt met de derde macht kleiner.
    Bij schaal 1:10 (89/890) is dat dus 1000x kleiner. Waterverplaatsing van 1750 kg wordt dus 1,75 kg.

    Bij een boot van 1:12 wordt dat dan: 1/12=0.083 > 0.083^3=0.0005718 > 0.0005718 x 1750kg = 1kg

    Groet!
    Patrick
     
  12. Peral

    Peral

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Bennebroek
    Haha, tegelijk aan het reageren...
     
  13. Marco_Polo

    Marco_Polo

    Lid geworden:
    20 aug 2010
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Papendrecht
    Hoi Ard,
    Voor mij alweer 6 jaar terug dat ik mijn boot (geen Draak trouwens, hoor) vast vaarde in de lelieblaren....
    Maar ik loop ook met de gedachte om toch een vinkiel toe te passen.
    Mijn bootje is ook +/- 1,35mtr. lang, en nu dacht ik aan een aluminium strip van 40×3mm.
    Met een gewicht van 3kg.
    Mijn vraag: Zou dit met een vinlengte van 40á 50cm erg doorbuigen, of zou ik beter een dubbele strip kunnen toepassen? Dus 6mm dik?
    Wel een leuk idee van zo verschillende Draken op het forum.
     
  14. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    Dit is een beetje wat Hoek Design ook doet, zie de Essence 33 en de Wally Nano, als je de kiel qua positie ongeveer zou aanhoud moet het goedkomen. Tussen kiel en roer zou ik de romp iets uitdiepen om hier het volume van de lange kiel te compenseren, ook ongeveer zoals het model hieronder. Het rompmodel graaft zich wel in door de lange overhangen, dus verwacht geen hele spectaculaire snelheden. De Draak heeft een klasse bemannings limiet van 285 Kg. en de meesten varen met 3x 95 Kg.

    https://www.northsails.com/sailing/en/resources/dragon-speed-guide


    Wally Nano.jpg
     
    Ard vindt dit leuk.
  15. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    @ Marco_Polo Ik heb op een van mijn modellen een vinkiel 10 mm dik, 70 mm koorde, 400 mm diep, wel mooi in naca profiel, gewicht bulb 7 kg totaal 11.5 kg lengte 165 cm
    Gewone aluminium van 3 mm gaat te slap zijn maar duraluminium is wel veel stijver.
     
  16. Marco_Polo

    Marco_Polo

    Lid geworden:
    20 aug 2010
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Papendrecht
    Dan ga ik toch maar weer voor een alternatief.
    Toch bedankt voor je antwoord, René (@ISOLA2)
     
  17. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Ik sprak onlangs nog een modelbouwer die 2 lagen van 3 mm carbonplaat op elkaar lijmde met epoxy om er daarna , met een bandschuurmachine, de vleugelvorm in te slijpen.
     
    Marco_Polo vindt dit leuk.
  18. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
  19. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Ard, als we nu eens andersom redeneren, vanuit het model naar een 1:1 boot.

    Neem bv mijn RG 65. 65cm lang, weegt zeilklaar 870 gram, met een loodje van 660 gram.
    De kiel steekt 35 cm diep. Mast is 105cm boven dek. Zeiloppervlak 2150cm2 voor het hoogste tuig (tot 3Bft)

    Stel je neemt een schaal van 1:20 voor de 1:1 boot,
    De boot wordt dan 13 meter lang. Ze gaat totaal 1740 kilo wegen met een ballast van 1320kg (76%). Voor de boot, dek, roer, vin, mast en zeilen, bemanning blijft dan 420 kg over.
    De boot gaat 7 meter diep steken, de mast wordt 21 meter hoog. Het zeil opp. wordt dan 430m2.

    Kan je me zeggen wat ik hier fout doe?

    Groet
    Wim
     

    Bijgevoegde bestanden:

  20. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    0,87 kg X 20³ =6960 water verplaatsing vollume is schaal tot de 3 de macht 20 X 20 X 20 = 8000
    0.215 m² X 20²= 86 m² zeil opp. oppervlak is schaal tot de 2 de macht 20 X 20 = 400

    Zet je berekening er eens bij dan kunnen we vertellen wat je fout doet
     

Deel Deze Pagina