Schuimvleugels en beplanken

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door GJVO, 19 aug 2019.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb her en der al wat geschreven over mijn projectjes maar ik zal het hier een beetje bundelen.
    De makkelijkste en snelste methode om een vleugel te bouwen is naar mijn mening een schuimvleugel snijden en die beplanken met balsa of abachi maar dat is wat lastiger te krijgen.
    Alleen mallenbouw gaat sneller maar dan moet je wel een mal hebben.
    Dus gaan we voor de schuimvleugel, is voor iedereen haalbaar.
    Je kan het schuim op 2 manieren snijden, ouderwets, met een wortel en een tip malletje en een snijboog.
    Of met een CNC snijder.
    Eigenlijk op 3 manieren, je kan het ook iemand anders laten snijden, sommige mensen hier op het forum hebben zo'n CNC snijder en willen dat wel voor je doen.

    Nog even mijn snijder in actie, inmiddels is hij veel beter geworden en kan ie op de 1/10 mm snijden in EPS.



    Het schuim.
    Ik gebruik EPS60 van de Gamma.
    Platen van 50x100cm in diktes van 4 of 5cm.
    Hard genoeg en om de hoek te koop voor 8 euro per pak.

    Je hebt je kernen en de boven en onderschaal.
    Dan ga je plankjes balsa aan elkaar lijmen tot het het oppervlak heeft van je vleugel of vleugelhelft.
    Ik verbind de plankjes altijd eerst met plakband over de hele naad, vouw dat dan open en smeer dat in met witte houtlijm.
    Vouw het weer dicht, zet er wat gewicht op en laat het drogen.
    Dan leg je de schaal op het balsa en tekent de omtrek van de schaal op het balsa.
    Als het goed is dan is dat ietsje groter dan de vleugel zelf wordt.
    Stel de koorde van de vleugel is 25cm, dan zal de schaal iets van 25,5 cm zijn.
    Ik meet het altijd even na, in mijn geval was de koorde aan de wortel 25cm en ik heb aan de achterlijst 10mm extra genomen, dus 26cm.

    Dan gaat het beginnen.
    Ik schrijf op zoals ik het doe, het kan ook anders maar ik ben meer van makkelijk, praktisch en snel.

    Wat heb je nodig:
    Epoxylamineerhars en toebehoren
    Glasweefsel 25 of 49 grams.
    Scheurweefsel of dun kevlar
    Roller, plasticfolie, acrylaatkit
    Vacuumpomp.

    Je legt plasticfolie op een tafel of plank, breed genoeg om het balsa op te leggen.
    Je snijdt een stuk weefsel ter grootte van het balsa, iets overschot mag maar niet te veel.
    Je knipt 2 stukken scheurweefsel of kevlar die de lengte hebben van het rolroer en ongeveer 1,5cm breed zijn.

    Je trekt je nitril handschoenen aan en mengt epoxy en harder om het weefsel te benatten.
    Dan leg je het balsa op de folie en het weefsel op het balsa.
    Ik ben 2 verschillende projectjes aan het bouwen dus je zal verschillende vleugels zien.
    Ik bouw eerst de bovenbeplanking en de volgende dag de onderste.

    De eerste heeft een extra versterking in het midden, dus daar leg ik eerst een strook weefsel en benat dat.
    CIMG3629.JPG

    Daarna het weefsel dat de hele vleugel bedekt
    CIMG3630.JPG

    Als het weefsel luchtvrij aangebracht is is het tijd om de scharnieren te maken.
    Hier gebruik ik het scheurweefsel voor.
    Dit is taai spul en moet je echt knippen.
    Ik heb vooraf op het balsa afgetekend waar de rolroeren en ook de scharnierlijn komt.
    Op boven en onderkant.
    Dus ik leg het scheurweefsel op de scharnierlijn en benat dat ook met epoxy.
    CIMG3631.JPG

    In projectje nummer 2 zie je hoe ik de rolroeren getekend heb
    Eerst op 1 kant, op de hoekpunten 2 spelden doorgeprikt. CIMG3658.JPG

    Aan de andere kant
    CIMG3659.JPG

    Als de speld eruit gaat heb je een gaatje en zo kan je exact alles overzetten.
    CIMG3661.JPG

    Nadat het balsa en weefsel klaar zijn is het tijd om het op de kern te leggen.
    Die leg ik eerst in de onderschaal, die dek ik af met folie, huishoudfolie is prima.
    En daarop leg ik dan het balsa, voorzijde ligt gelijk met de voorlijst.
    En dan de schaal sluiten.
    Op de zijkant van het schuim zet ik altijd referentietekens zodat ik weet dat het profiel klopt.
    Een zij-aanzicht
    CIMG3633.JPG


    De slang voor het vacuum ligt er al, in een prop papier zodat ie altijd lucht aan kan zuigen.
    Ook ligt bovenop de schalen een laag papier, ook om te zorgen dat ie volledig aan kan zuigen.
    CIMG3634.JPG

    Dan alles dichtkitten met acrylaatkit.
    CIMG3635.JPG

    En zuigen maar
    NIet te diep, 0,5 bar onderdruk is al zat, dat is 5 kilo per cm2
    Ik zit op 0,6 bar onderdruk, dus 60 kilo op 10x10 cm.
    EPS60 kan kortstondig 60 kPa aan, dat is dus 60 kilo per dm2 en vervormt dan minder dan 2%
    CIMG3637.JPG
     
    Laatst bewerkt: 19 aug 2019
    Berrie vindt dit leuk.
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Even handschoenen uitdoen en handen wassen en verder.
    Het ligt nu vacuum.
    CIMG3636.JPG

    CIMG3638.JPG

    Mijn hars heeft een potlife van ongeveer 2 uur, dus na 2 uur gaat het geleren.
    Het hele gedoe kostte mij ongeveer 30 minuten dus over 1,5 uur gaat het pas geleren.
    Ik hou ongeveer 6 uur vacumeren aan, dan is de hars nog wel flexibel maar is de hechting zo groot dat hij niet meer los kan komen.
    Als de temperaturen lager zijn dan 18 a 20 graden moet je langer wachten, een uur of 8 minimaal.

    Nog even wat foto's van het andere projectje, een speedkistje van 110cm span, koorde 23 cm.
    Profiel is erg dun, 6% en ik gebruik 1,5mm balsa dus de eindlijsten heb ik al vantevoren teruggeschuurd tot onder 1mm.
    De 2 stukken balsa, onder en bovenbeplanking.
    Afgetekend aan beide zijden en ook erop geschreven wat de binnen en buitenkant is.
    CIMG3662.JPG


    Even de kern op de schalen gelegd, het balsa is hier 4mm groter dan de koorde,
    CIMG3663.JPG

    En het scheurweefsel afgetekend en klaar om te knippen.
    CIMG3664.JPG

    Vanavond weer verder.

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 19 aug 2019
    Berrie en Vale Ouwe vinden dit leuk.
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    En door.
    Het vacuum is er af.
    De zak opengemaakt en dit is het aanzicht.
    [​IMG]

    De zijkant
    [​IMG]

    Nu gaan we alles voorbereiden voordat de onderschaal erop gaat.
    Er komen 2 servo's in dus de ruimtes worden eruit gehaald en ook de ruimte voor de kabeltjes.
    Ik doe dat met een hete soldeerbout.
    Dat geeft de minste rommel.
    Je kan het ook met een mes doen maar dan ligt het piepschuim overal.
    Zo ziet het er dus uit.
    [​IMG]

    Iets dichterbij
    [​IMG]

    Dan de servoopeningen bekasten, maakt alles wat stijver
    [​IMG]

    Ook de plek waar de ligger komt is al uitgesneden
    Hij moet tot op het hout, of eigenlijk weefsel, vrij zijn van piepschuim.
    De ligger verbind de boven met de onderschaal en er moet goed contact zijn tussen die 2.
    [​IMG]

    Waar de scharnierlijn komt is het schuim ook weggehaald en om de roeren wat steviger te maken heb ik voor en achter de scharnierlijn 2 hulpliggers verlijmd.
    Met bruislijm.
    Tijdelijk vastgezet met naalden.
    Je ziet nog net de rode streepjes van het scheurweefsel onder het schuim vandaan komen.
    [​IMG]

    Alles vlak geschuurd en geschaafd en toen de onderschaal voorbewerkt, dus ook weer weefsel, epoxy en onder vacuum.
    Net als een goede TV-kok heb ik alles al voorbereid en tata.. het is nu 12 uur later en de vleugel heeft een boven en onderschaal.
    En hij past prima op de romp.
    [​IMG]

    De passing op de romp is perfect.
    [​IMG]

    Nu de scharnieren, ik had alles al afgetekend voor het beplanken dus als alles goed is zouden de lijnen moeten kloppen.
    Eerst het werk aan de bovenschaal.
    Je legt een lineaal op de lijn en krast met een dunne schroevedraaier net zo lang in het balsa tot je weefsel voelt.
    Dan zaag je de zijkanten van het rolroer open tot aan de lijn.
    Na het zagen even een schuurpapiertje over het geheel en dat zie je dit.
    [​IMG]

    Dan draai je de vleugel om en snijdt langs een lineaal, ongeveer 2mm boven en onder de lijn het hout weg.
    Als er schuim blijft zitten kan je dat wegsmelten met de soldeerbout.
    Als het goed is zie je ook de hulpliggers zitten die eerder ingebracht zijn.
    Het ziet er zo uit.
    [​IMG]

    Nu ga je een beetje wrikken en je zal beweging in het roer voelen.
    Een beetje krassen met de schroevedraaier aan de onder en bovenkant helpt.
    Het is de bedoeling dat het weefsel breekt en hij gaat scharnieren op het scheurweefsel.
    Het is in het begin best eng maar als het mis zou gaan is er nog niks aan de hand, dan plaats je gewone scharnieren.
    Scheurweefsel is beter, geen luchtspleten, geen flutter en aerodynamisch beter.
    Na wat overtuiging is het roer helemaal vrij en beweegbaar.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarna is het schuren, neuslijst erop lijmen, tips erop lijmen.
    De tips die ik erop gezet heb zijn anders dan veel mensen doen.
    Ik ben nooit zo voorzichtig met mijn modellen, het is maar gereedschap.
    En het eerste wat sneuvelt is de tip, een deuk of een hoekje eraf.
    Ook bij deze snellere modellen is het handig als de tip wat stijver is zodat ie niet kan buigen.
    Er ontstaan namelijk wervelingen aan de tip (vortexen) die een slappe tip rare dingen kan laten doen.
    Dus ik heb over de hartlijn van het profiel een stuk triplex gelijmd.
    Dus eigenlijk de tip in een boven en onderkant verdeeld en daar een blok balsa op gelijmd.
    Ik heb daar stom genoeg geen foto van gemaakt maar ik heb net nog even een foto gemaakt van de deels geschuurde tip.
    Je ziet duidelijk het 2mm triplex tussen het balsa.
    Het is zo sterk dat ik de vleugel er gewoon op kan zetten, ik hoef niet bang te zijn dat het afbreekt zoals bij een normale tip.
    [​IMG]

    En ook op de hoeken zie je de triplex.
    [​IMG]

    Nu is het een kwestie van afschuren met korreltje 240 en 400 en dan folie erop.

    Als er nog vragen zijn, ik heb project nummer 2 net van het vacuum gehaald, dus de bovenschaal is gedaan en ik ga straks met de verdere bewerking aan de gang, dus servo-openingen, ligger en hulpliggers.

    Gert-Jan
     
    Berrie, Hans V, Hans N. en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  4. bfromd

    bfromd

    Lid geworden:
    9 jun 2013
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Puiflijk
    Top samenvatting! Hij staat in m'n volgen lijst.
    Kan je iets aangeven over de ligger die je gebruikt (bij welke span wat)?

    Bernard
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik ga straks verder met mijn andere vleugel, die is 110cm.
    In dit soort modellen gebruik ik gewoon vurenhout als ligger met carbon roving boven en onder het hout.
    Als de span groter is en er echt hard door de bocht gegaan wordt dan zou je echte liggers moeten gebruiken, dus rechtopstaand carbonweefsel rond een kern.
    Er is een programmaatje voor van Christian Baron, wel duits, dus zeer theoretisch.
    Het staat hier.
    Holmberechnung_2013.xls

    Ik zal in ieder geval straks (of morgen) laten zien hoe bij mijn 110 cm vleugeltje de ligger wordt.

    GJ
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    OK, project nr 2
    Kernen zijn weer door mijn trouwe snijder gesneden.
    Wortelkoorde 23cm tipkoorde 18cm met een sweepback van 20mm en een spanwijdte van 110cm (de kernen en dan komt daar nog 5cm bij voor balsa tips)
    Profiel is een aangepast MH54.

    Zelfde als eerste project.
    Balsa aan elkaar lijmen, met iets overlap op maat snijden.
    Omdat dit profiel wat dunner is heb ik de overlap beperkt op 4mm.
    De achterlijst moet zo dun mogelijk dus die heb ik teruggeschuurd tot ik er bijna doorheen kon kijken, 0,5mm of zo.
    En toen de roeren afgetekend, binnen en buitenkant van de schaal.
    [​IMG]

    Weefsels aanbrengen, nog even in detail het scheurweefsel hoe dat ligt.
    [​IMG]

    En vacumeren.
    [​IMG]

    Beetje met de kraantjes spelen en dan kom ik op 650 mBar onderdruk.
    Na een uurtje heb ik hem teruggebracht naar 550 mBar
    [​IMG]

    Het is nu 6 uur later en de zak is geopend.
    Zo ligt ie er bij na vacumeren.
    [​IMG]

    De bovenschaal zit op de kern verlijmd, we gaan uitpakken
    De huishoudfolie doet het prima, de schaal zit niet aan de kern gelijmd
    [​IMG]

    .
    En zo ziet ie er dan uit vanaf de onderkant.
    [​IMG]

    Je ziet onderstaand ook wat weefsel dat buiten het balsa uitsteekt.
    Je kan het natuurlijk wegsnijden maar je kan ook een schuurpapiertje pakken en er voorzichtig langs gaan.
    [​IMG]

    Hier na 2 maal voorzichtig er langs met korreltje 150
    Je ziet het al loskomen, het is maar heel dun weefsel dus je hoeft geen kracht te zetten.
    [​IMG]

    En na een minuutje.
    Een schone achterlijst.
    [​IMG]

    Nu moeten we weer weten waar de scharnierlijn komt.
    Dus dat geef ik even aan.
    Ik kon mijn blauwe stift niet vinden, zal het huisdier wel mee gespeeld hebben, dus het is een roze stift geworden.
    Weer vanaf de bovenkant een speld op het kruispunt door de vleugel gestoken en zo de plaats bepaald.
    [​IMG]


    Even een lijntje getrokken, het zou moeten kloppen
    [​IMG]

    De soldeerbout op 200 graden gezet en snijden maar...
    Hopelijk zit ik op de lijn.
    [​IMG]


    Even nameten.
    Meten is weten is mij altijd geleerd en ik heb sinds kort een digitale schuifmaat, die gebruik ik nu overal voor.
    [​IMG]


    29,3 op de schuimkant en wat is het dan aan de buitenkant....
    29,6 dat is dus helemaal niks.
    Prima!
    [​IMG]

    Aangezien er een hulpligger bij het rolroer komt moet ik dus een strook schuim verwijderen tot op het weefsel.
    Een millimeter of 4 is genoeg.
    En wat neem je daarvoor, een schroevedraaier.

    [​IMG]


    Je ziet dan ook meteen de lijn die ik op het balsa getrokken had.
    [​IMG]

    Als laatste heb ik de uitsparingen gemaakt voor de servo's en de uitsparingen voor de kabels er naartoe.
    En je ziet ook de sleuf voor de ligger, die laat ik iets voorbij de servogaten lopen omdat dat een zwakker punt is.
    [​IMG]

    Nu de onderschaal voorbereiden, dus de achterlijst dunner schuren, de positie van de servogaten aan de buitenkant van aftekenen.
    En dan de ligger opmeten en maken.
    Vanavond of morgen volgt er meer.

    GJ
     
    TheNorb, Berrie en Hans V vinden dit leuk.
  7. Peter v/d Riet

    Peter v/d Riet

    Lid geworden:
    3 dec 2006
    Berichten:
    1.619
    Locatie:
    Sint Oedenrode
    Heel interessant, bedankt voor de informatie.
    Roept wel wat vragen op,

    Waar haal je het scheurweefsel?
    Leg je ook glas over het scheurweefsel?
    Is er een specifieke reden waarom je eerst de bovenkant beplankt?

    Zelf ben ik ook bezig met het beplanken van vleugel van een Fox zwevertje, dit helpt zeker!


    Peter
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Peter, het scheurweefsel is bij elke polyesterboer te koop.
    Ze noemen het ook wel peelply.
    Ik bestel eigenlijk alles bij HP-textiles, prima kwaliteit, snelle bezorging en goedkoop.
    Ook de harsen zijn prima en vergelijkbaar met de R&G Harsen.
    Ik leg eerst glas op het balsa en leg daar dan op de scharnierlijn de peelply.
    Wat je dus doet is door het glas heensnijden tot op de peelply.
    Je voelt het ook duidelijk, glas is gewoon hard en het peelply voel je onder je mesje, of scherpe schroevedraaier.

    Waarom ik eerst de bovenkant doe?
    Omdat de servo's onderin komen,
    Dus als ik eerst de bovenschaal doe dan kan ik daarna de servo-openingen uit het schuim halen en ook de kabels er al inleggen.
    Plus dat de ligger er dan meteen in kan,
    Het kan ook wel andersom maar ik vind dit handiger werken.

    Ik ben wel iets verder gegaan maar heb op het moment even wat andere dingen aan mijn hoofd dus het beplanken van de onderkant van de nieuwe vleugel is nog niet gebeurd.

    Het schuim in de de servo-opening is verwijderd
    CIMG3698.JPG

    CIMG3699.JPG

    Daarna opgemeten wat de maat van de ligger moet zijn.
    Bij de tip.
    CIMG3702.JPG


    En bij de wortel
    CIMG3703.JPG


    En eens kijken of dit gaat werken.
    Ook een techniek uit de volgfk bouw.
    Daar bouw je eigenlijk meteen de servo's in voordat de vleugel gesloten wordt, dus de kabels liggen er dan ook al in.
    Ik heb nu de servokabels er ook al ingelegd en ga dan de onderschaal erop zetten.
    Het moet kunnen.
    De kabels heb ik opgerold in de servo opening en afgedekt met een stukje tape.
    CIMG3704.JPG

    En in het midden ook opgerold en daar komt ook een tape overheen.
    CIMG3705.JPG


    Ik hoop volgende week de onderschaal erop te zetten.

    De andere (projekt 1) vleugel is nu bij Willy de Woofer.
    Die was redelijk onder de indruk..
    En hij gaat hem foliën in Kawa groen met zwart.
    De romp ligt hier bijna klaar, die kan hij de week erop foliën.

    GJ
     
  9. Peter v/d Riet

    Peter v/d Riet

    Lid geworden:
    3 dec 2006
    Berichten:
    1.619
    Locatie:
    Sint Oedenrode
    Bedankt voor de informatie,

    Bedoel je de peelply die ook wel gebuikt word om overtollige epoxy op te vangen?
    Om er vervolgens vanaf te scheuren?

    Peter
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Juist, dat nylon spul, wit met rode of wit met blauwe strepen.
    Eigenlijk ontworpen om bevestigingen aan bootrompen goed vast te kunnen zetten.
    Als je het van polyester afscheurt ontstaat er een ruw oppervlak waar je weer goed dingen op kan lijmen.
    In de mallenbouw wordt het gebruikt om bij vacuum te zorgen dat je opzuigmiddel (keukenpapier) weer loskomt van het laminaat.

    GJ
     
  11. Peter v/d Riet

    Peter v/d Riet

    Lid geworden:
    3 dec 2006
    Berichten:
    1.619
    Locatie:
    Sint Oedenrode
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ziet er prima uit!
    De vleugelbuis kan je erin krijgen door een stuk 12mm buis te nemen, kartels op de voorkant te maken, zoals een zaag en dan alles uit te richten, eventueel een tijdelijke mal maken, en de buis met de kartels draaiend in het schuim te werken.
    Steeds stukjes van 5 cm, buis eruit, schuim eruit halen en dat een paar keer.
    Om het echt goed te doen zal de buis eigenlijk in een bekasting moeten, dat had je voor het glassen en beplanking moeten doen.
    De buis alleen in het schuim gaat op den duur bewegen.
    Wat nu nog een beetje kan helpen is de buis inlijmen met epoxyhars met schuimmiddel, dat gaat dan een beetje uitzetten en vult de ruimte tussen de schuimkorrels.
    Schuimmiddel weet ik niet in Nederland te koop, het heet Schaumtreibmittel in het duits en je voegt een paar druppels aan je hars toe.
    Als je veel toevoegt wordt het een soort zeer open zeer harde purschuim achtige epoxy.


    GJ
     
  13. Peter v/d Riet

    Peter v/d Riet

    Lid geworden:
    3 dec 2006
    Berichten:
    1.619
    Locatie:
    Sint Oedenrode
    Goeie tip, dat ga ik proberen.
    Ik wil wel nog een ligger gaan maken over de lengte van de vleugel.
    Dat wil ik ook langs de vleugelbuis doen. Dus die ga ik wel opsluiten tussen de beplankingen in
    dus verwacht daar niet teveel problemen mee.
    Het is niet wachten op o.a. de vleugelbuis.

    Peter
     
  14. Peter v/d Riet

    Peter v/d Riet

    Lid geworden:
    3 dec 2006
    Berichten:
    1.619
    Locatie:
    Sint Oedenrode
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Peter, je moet ervoor zorgen dat de buis opgesloten wordt tussen de schalen en niet ergens boven en onder kan gaan bewegen in het schuim.
    Beste is een verkasting te maken maar dat moet je dan doen voordat de schalen gesloten zijn.
    Alleen met een verkasting kan je een vleugel maken waarmee je echt hard door kan trekken en dat een paar jaar lang.
    Er was een fabrikant die de buis er ook zomaar inlijmde, merk weet ik even niet meer, maar bij iedereen kwam de buis na een tijdje los en dan heb je wiebelende vleugels.

    GJ
     
  16. Peter v/d Riet

    Peter v/d Riet

    Lid geworden:
    3 dec 2006
    Berichten:
    1.619
    Locatie:
    Sint Oedenrode
    Bedankt voor de tip. Ik ga er nog eens naar kijken of dat ik nog wat spanten kan toevoegen. Of een verkasting kan maken

    Mag ik er in de meeste gevallen vanuit gaan dat de eventuele benodigde v stelling in de schalen zit? Dat als ik de buis uitlijn tov de kernen in schaken. Zit ik dan goed?

    Peter
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Bij een buis zit de V-Stelling in de schalen want als je een buis gaat buigen dan knikt ie daar.
    Bij een vierkante verbinder kan dat ook in de verbinder zitten.

    Trouwens, mooi opgevangen die Strega van Jan bij de maiden..

    GJ
     
  18. Peter v/d Riet

    Peter v/d Riet

    Lid geworden:
    3 dec 2006
    Berichten:
    1.619
    Locatie:
    Sint Oedenrode
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, dat is prima.
    Een duitser zou ook nog gaatjes boven de buis maken en die opvullen met hars zodat de buis muurvast zit en ook om de paar cm drukte tegen de bovenschaal.

    [​IMG]

    GJ
     
  20. Peter v/d Riet

    Peter v/d Riet

    Lid geworden:
    3 dec 2006
    Berichten:
    1.619
    Locatie:
    Sint Oedenrode

Deel Deze Pagina