Snel rupsvoertuig bouwen met 2Takt motoren

Discussie in 'Bouwtips rijdende modellen' gestart door NQDtransformer, 27 aug 2019.

  1. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Hallo iedereen.
    Ik ben Eddy en hier op het forum actief in de bigscale auto’s.
    Ik bezit ruime kennis van deze modellen, maar nu zoek ik hier tips om te beginnen met de bouw van een snel rupsvoertuig om eens lekker de tuin van de gemeente om te ploegen.

    Ik heb al een basis van alu plaat van 6mm dik. De plaat meet nu nog 48x102cm. De uit eindelijke lengte moet ik nog bepalen. Maar deze zal ergens tussen de 70 en 90 cm uitkomen. Hier wil ik 2 23cc zanoah motoren op zetten en dan verder.............
    Maar ja hoe, en welke rupsen zijn geschikt om te gebruiken, ik wil de 50 km/h toch kunnen halen.

    Het word geen gesloten iets zoals een tank.
    Ik had zelf het idee om de aandrijf plaat van de marder buggy’s te gebruiken omdat hier al een slip koppeling in verwerkt zit samen met de vertanding. Scheelt weer een hoop frees en draai werk.

    Kettingrollen en loopwielen maak ik van alu staaf en worden geveerd en gelagerd.

    Alle info met name over de rupsen zijn welkom. Ook andere ideeën over de aansturing van de rupsen zijn welkom.
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
  3. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Goede tip roelof.

    Maar helaas is de smalste maat 11” dus dik 27cm breed. Ik zoek meer richting de 5 tot 8cm rups breedte.

    Gr eddy
     
  4. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
  5. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Zeer bedankt Shadesinblack
    Zitten idd leuke ideeën tussen.

    Maar de echte tips waar ik naar zoek komen nog niet echt. Op BG staan ook rupsen maar dit is weer te fijn en lang niet sterk genoeg.

    Denk dat het zelf ontwerpen word. Zou het verstandig zijn om de rupsen na fabricage te harden.
    Zit te denken om 4 fiets kettingen te gaan voorzien van metalen strips. En de schakel pennen te verlengen en zo de kettingen aan elkaar te koppelen. Aandrijf wiel zo maken dat deze op de pennen de rups ketting mee neemt.

    Op deze manier kan ik de ketting en strippen metaal met elkaar verbinden door de ruimte waar normaal de tand van het tandwiel in loopt vol te lassen.
     
  6. ReneDL

    ReneDL

    Lid geworden:
    8 feb 2004
    Berichten:
    313
    Locatie:
    Ursel 9910 Belgie
    NQDtransformer vindt dit leuk.
  7. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Kleinste maat is nog 4cm per schakel. Dit wil niet zo best om een kleine radius van bv 55mm. Maar komt zeker in de buurt. Zeer bedankt.

    Heb even een proef stukje gemaakt met de fiets ketting. Dit komt toch heel dicht in de buurt van wat ik wil/nodig ben.

    Een ander idee is om een brede tandriem te voorzien van metalen strippen. Scheelt een hoop las werk en is bijna net zo duur als vier hoge kwaliteit kettingen.

    Nog een voordeel hiervan is dat de aandrijf rollen uit voorraad leverbaar zijn. En dat scheelt weer een 25 uur draai en frees werk.

    Groot nadeel hiervan is dat zand en grof vuil (steentjes, takjes, enz) niet gemakkelijk weg kan en voor veel slijtage zorgen.

    Ben er nog lang niet uit wat ik moet gaan maken. Alles heeft voordelen en nadelen, ik wil het wel goed maken zodat het ook wat langer kan draaien onder extreme omstandigheden. Er zit veel werk in het maken van een goede rups en als het dan na 10 uur draaien versleten is, kan het niet uit.
     
  8. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
  9. ReneDL

    ReneDL

    Lid geworden:
    8 feb 2004
    Berichten:
    313
    Locatie:
    Ursel 9910 Belgie
    NQDtransformer vindt dit leuk.
  10. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Ja ik kende deze al wel. Maar wist niet dat het ook voor de 1:5 leverbaar was.
    Helaas is voor de 1:5 de rups niet koppelbaar kwam ik net achter.
    Het zijn rupsen uit 1 stuk versterkt rubber. Was wel de oplossing geweest!!!

    Ik zoek verder naar de oplossing. Iedereen alvast zeer bedankt voor de ideeën en gedachtes. Alle ideeën blijven welkom. Ik heb al een stuk meer info dan 2 dagen terug.

    Gr eddy
     
  11. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Misschien kan je wat maken met een distributieriem van een auto of vrachtauto als uitgangspunt.
     
  12. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    ReneDL dit is de oplossing!!
    Ketting type K1 met op elke link een plaatje met bout gat. Perfect zeer bedankt voor deze tip.

    Gr eddy
     
  13. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    HKK08B is zelfs met een stap van 12,70mm. En ook leverbaar in in de K-1 type. Dit gaat het worden.

    Zeer bedankt.
     
  14. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Zoals eerder gepost in per ongeluk de verkeerde topic zijn de kettingen besteld. Deze zijn ongeveer te vergelijken met een fiets ketting. Een standaard fiets ketting weegt ongeveer 800gram. Die ik besteld heb wegen in totaal volgens de leverancier 3,6kg.

    Nu heb ik over lengte besteld voor het geval ik iets moet aanpassen in de lengte.

    Maar goed 3,6kg plus de 2 zanoah’s 4kg, bodemplaat 3kg, tank 1kg, rollen en aandrijf wielen en keer rollen 1,8kg. Ik reken 1,5kg voor de ophangen en 1 kg voor de rest van de aandrijf lijn. Dan zit ik grof weg op een kilo of 15 tot 17.

    Dus zo als eerder gezegd door een oplettende lezer was mijn 8kg compleet mis geschat

    Nu moet ik zeggen dat ik de kettingen even was vergeten mee te rekenen. Foutje!!!

    Nu ben ik niet van het wegen en exact uitmeten van van alles. Ik bouw veel zaken uit mijn hoofd of van schets. Soms werkt het perfect en soms ook totaal niet. Maar dat vind ik juist het leuke eraan. Gewoon lekker bezig zijn en kijken of een hersen spinsel ook echt kan werken.

    Gr eddy
     
  15. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Hallo

    Nou mijn kettingen laten flink op zich wachten. Leverancier heeft een vertraging opgelopen van 6 weken!!!!

    Bodemplaat is al voorzien van gewicht besparende gaten. Maandag gaat deze onder de zet bank om de voor en achterzijde schuin omhoog te zetten. Ook gaan we kijken of we er een V profiel in te drukken over de lengte. Dit om de plaat over de lengte meer stevigheid te geven zodat deze niet te veel gaat veren. Foto zet ik hier spoedig neer. Daarna ga ik de motoren plaatsen en aandrijving verder uit werken. Motor steunen zal ik zelf gaan maken omdat de motoren onder een hoek van 22graden op de bodemplaat komen. Ook daarvan zal ik foto’s plaatsen.

    Gr eddy
     
  16. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Benieuwd naar foto's! Lijkt me coole bouw.
     
  17. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Door ziekte en het vervangen van mijn complete dak van mijn huis. Wat niet echt op rolletjes ging.
    Ligt de bouw stil, de plaat ligt nog steeds op de zaak naast de zetbank. Kettingen zijn ook nog steeds niet geleverd. Heb inmiddels wel de 10 benodigde schokbrekers verzameld.

    Gr eddy
     
  18. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Hallo
    Ik moet ivm de tijd en perikelen rond mijn huis de bouw stil leggen.

    Ik ga zeer zeker de bouw afmaken omdat ik al veel zaken heb kunnen voorbereiden.

    Het idee om te gaan werken met 2 losse motoren is van de baan, ik koppel de 2 zanoah’s aan elkaar en ga gebruik maken van 2 veer bediende slip koppelingen om te kunnen sturen. Als het goed is komen volgende week de kettingen en kettingwielen binnen.

    Groet en tot horens.
     

Deel Deze Pagina