Vrachtschip 1:15

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Peter van Rijnsbergen, 19 mrt 2018.

  1. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
    me dunkt dat je in een model de versteviging van de romp tamelijk eenvoudig extreem kunt overdrijven t.o.v. het origineel. Bijvoorbeeld door een profiel koker of twee of drie (midden bodem, zij-onderkant romp) te plaatsen. driehoek, vierkant, rond. als het maar d.m.v. een inschuifstuk in elkaar steekt.

    Vervolgens de individuele delen aan elkaar bouten met mes-in-groef-met-rubber-profiel. Of nog beter: met een soort trek-klem (zoals je wel op aanhangers hebt aan de zijkanten, zie onder) waarmee je ze aan elkaar trekt. Daarna eventueel boutje of zekering en klaar.

    Kun je eventueel nog proberen zo te maken dat de aansluitingen tussen de rompdelen een schot (twee, een aan elk einde van elk deel) bevatten waardoor het verbindingsdeeltje eigenlijk gewoon mag lekken. Alleen zie je dat natuurlijk ook als dwars schot aan de bovenkant en ik weet niet of zo'n schip die in het echt heeft.

    [​IMG]
     
  2. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.086
    Locatie:
    Rhenen
    aan zo'n sluiting had ik nog niet gedacht.
    ook is het doel dat ik aan het schip begonnen ben is een decorstuk bij de trucks. en met de nodig rest stukken dacht ik het eenvoudig varend te krijgen.

    de volle belading zal het model krijgen als deze plat op het beton ligt.
    varend zal de belasting ergens tussen 50% en 75% zijn. maar plannen zijn er om aan te passen.

    mijn oudste dochter van 10 vroeg "papa ben je een kano aan het bouwen" nou ze is er in gaan zitten. en ja een kano.
    maar ze is van een tenger postuur. dus als ballast niet geschikt. maar ze geeft dan wel een punt belasting.

    practisch.
    als deze geladen en gelost wordt bij de trucks. zal het een vis op het droge zijn. en zijn de ruimen volledig ondersteund. met wisselende lasten door het laden en lossen geen probleem.
    het heen en weer rijden van een bobcat zal ook geen invloeden hebben. en zal het doorbuigen ook probleem zijn.


    bij het varen zal er met zandzakken en/of betonblokjes en/of buizen met water ballast in de ruimen liggen.
    tegen het doorbuigen van de zijwanden. onder de dekluiken een dwarsbalk plaatsen of 3 plaatsen lijkt me geen probleem. eigenlijk misschien noodzakelijk om de dekluiken te ondersteunen.
    het plan met gelijkmatige belasting staat misschien op losse schroeven.
    in ieder geval nog genoeg om over na te denken
     

Deel Deze Pagina