Test: Methanolmotor op benzine

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 28 mei 2016.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Er moeten nog wat kleinigheidjes aan gedaan worden, maar de grote lijnen zijn er. voor deze ASP 120 van Richard.



    Het vermogen is er nog niet helemaal (ik zie nu 1,2 PK bij 7100 toeren) maar hij loopt eigenlijk door de hele range heel toch wel mooi.
    Resteert nog het klepsmerings-gebeuren aan te leggen, en wat klein friemelwerk voor het nette.

    En terwijl ik dit intik, komen eindelijk ook de spullen voor Sander zijn OS 91 binnen, dus daar gaan we een dezer dagen ook een beginnetje mee maken.
     
  2. bladak

    bladak

    Lid geworden:
    24 dec 2006
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Hilversum
    Dit ziet er toch weer geweldig uit. Vooral stationair is indrukwekkend.
    Wat versta je overigens onder het aanleggen van het klepsmeringsgebeuren?
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dit:

    IMG_20190913_183001.jpg
    En dat zal je vermoedelijk nog wel niet zo veel zeggen, maar dit zal duidelijker zijn, denk ik:

    IMG_20190913_183300.jpg

    De bedoeling is dat de olienevel afkomstig uit het carter, nogmaals langs de kleppen geleid wordt. Werkt erg goed bij rechtopstaande motoren, die vaak behoorlijk droog blijven bovenin, en ik heb een hekel aan onnodig gesleutel.

    Nu komt deze motor inverted te hangen, en dan komt er over het algemeen wel voldoende olie bij de kleppen, maar is de afvoer van olie weer een probleem.
    En gelukkig doet dit "systeempje" dat ook erg goed.
    Een pakking tussen deksel en kop zorgt er voor dat de olie uitsluitend uit de afvoer komt, en nergens anders (zolang de lagerseals dicht blijven).
    De nogal woeste lucht(gas) pulsen zorgen dat de olie vernevelt, en werkelijk overal komt, in plaats van als een druppeltje op de bodem te blijven liggen.
    Ik heb dit tot nog toe op al mijn eigen motoren (uitgezonderd de radial, die heeft namelijk geen positieve carterventilatie) en het bevalt me uitzonderlijk goed. Schoon, en na inlopen eigenlijk geen omkijken meer naar de klepspeling.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ben ondertussen serieus de tel kwijt....

    Hier is de motor van Sander, een van de laatste versies OS 91 Surpass, en die loopt eigenlijk zo van zichzelf al heel aardig.


    De lagers zijn, zoals helaas zo vaak met motoren die veel op methanol gelopen hebben en daarna lang op de plank gelegen, een beetje gaar, maar de compressie is uitstekend, en hij draait min of meer wat ik verwacht met de door Sander gevraagde APC 15 x 6, een heel redelijke 7700 toeren, en dat is nog zonder op zoek te gaan naar het topvermogen.
     
    MicropropSport, Beton en sarco vinden dit leuk.
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Tel kwijt? Humm... let op!
    Je hebt 2-takt en 4-takt. 7/8 tel is lastig in verbranden. En bij 1+1 = 3 heb je piraten anti geluid nodig.
     
  6. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    854
    Locatie:
    Huizen
    Een oude bekende.
    Daar heb ik nog een keer klepveren en lagers van vervangen.
    De klepveer was echt in 3 stukken gebroken.
    Aan de foto te zien was dat in 2015.
    Toen waren de lagers ook al roestig....
    Dit heb ik helaas te vaak gezien met Klotz.
    Aerosave ging super maar is niet meer te koop.

    Jan
     
  7. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    854
    Locatie:
    Huizen
    Die motorsteun die je gebruikt komt mij ook bekend voor.
    Ik heb er laatst een op ebay besteld.
    Moet hem nog uitproberen.
    Bevalt die goed?

    Jan
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ah, was jij dat....
    Die motor is heel vreemd.... ruimte op de lagers, maar niet echt roestig. Carter brandschoon in de krukruimte (echt, wérkelijk brandschoon, met een puntgave en blanke krukas) maar het voorcarter tussen de lagers in was eigenlijk maar gewoon goor, en tamelijk droog ook.
    Uiterlijk van de motor schoon, verbrandingskamer schoon, zuiger en cylinder werkelijk om door een ringetje te halen, en de tuimelaarkast droog, vies en wat drabbig.

    Komen nu nieuwe lagers in, ik maak hem daar waar nodig schoon naar beste kunnen, en dan word het weer een puike motor, want hij loopt erg mooi en zoals gezegd, de delen die er toe doen zijn in topconditie.
     
    MicropropSport en Beton vinden dit leuk.
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Bevalt me uitstekend, je moet alleen even wat handigheid krijgen in het mooi gelijkmatig aanspannen van de bouten.
    Doe je dat verkeerd, dan moet je ze loeivast zetten, trek je de bovenbalkjes krom en zit je motor nog niet goed vast, maar zet je ze mooi gelijkmatig vast, dan is handvast voldoende en zit je motor onwrikbaar.
     
    Beton vindt dit leuk.
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Mooi werk weer Bert!

    Ik heb, toen ik een Saito voor de Sultan wilde testen, een bok via eBay USA gekocht. Zal zo rond 2010 zijn geweest...

    Is stijf genoeg en snel in te spannen. De bok zit vast met 4 parkers aan de Workmate. Die gaatjes zitten er nog steeds in, voor als het nodig is.
    Kan geen kant meer uit. Of het houten deel sterk genoeg is om een 20cc benzine te houden?
    Dat zal denk ik de grens wel zijn. Dan doel ik op mijn 20cc Airworld Moki voor de P40

    DSC_1098.JPG

    Groetjes Bas
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het bokje wat ik heb, heeft zich bewezen stevig genoeg te zijn voor een Saito 180 op vol vermogen.
    Datzelfde kon ik niet zeggen van het tafelblad waar hij op vastgeschroefd zit (dat hield het wel maar begon angstig te vibreren en te schudden).

    Er zijn vele goede testbokjes, maar ik kan het ding wat ik heb iedereen aanraden: van letterlijk 1 tot 30 cc is best een heel breed toepassingsgebied, en ik gebruik het ding, zoals je zult begrijpen, enórm veel....
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Even een melding tussendoor:

    Ik heb noodgedwongen 20 stuks lagers R6 ZZ moeten inslaan, in verband met een minimum bestelbedrag.
    Dit zijn lagers die o.a. in een heleboel OS motoren van de 10~15 cc klasse als neuslager gebruikt worden.
    Die dingen hebben mij ongeveer 1,30 per stuk gekost, en wie er eentje nodig heeft, doe mij a.u.b. even een PB-tje
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  13. michana

    michana

    Lid geworden:
    6 nov 2008
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Oldeholtpade
    Geen betere raad dan voorraad zegt oud collega en medeforumlid Aad altijd. ;)
    Maar heb je ook nog compleet
    vonkenombouw setje liggen voor de doorverkoop?
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee... die niet, sterker, momenteel heb ik een beetje "krapte", en zit te wachten op JustEngines voor aanvulling, want ik heb hier twee motoren die ik om die reden nog niet kan terugsturen naar de klant.
    En JustEngines zitten zelf naar eigen zeggen óók weer te wachten op een zending van RcExl. Dus als je zelf bij JE bestelt, heb je hem één dag sneller dan als je op mij gaat zitten wachten :D :D :D
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Afgelopen weekend was wat hectisch (verjaardagen en zo) en de voorgaande week moeten wachten op lagers voor Sander zijn Surpass III
    maar vandaag eindelijk weer verder gekund.
    Tijdens het terug in elkaar zetten ontdekte ik dat het uitlaatbochtje een hele dikke laag rotzooi had van binnen, bijna een mm vuil.
    Dus het miniatuur-ultrasoonbakje heeft wederom zijn diensten bewezen en overuren gemaakt (het ging er niet heel gemakkelijk uit).
    Dus de motor ademt nu wat vrijer. De nieuwe lagers zullen ook hun steentje bijdragen, helaas valt dus niet te zeggen welke verbetering nu doorslaggevend was, maar hoe dan ook, er kwamen, zelfs zonder dat ik op zoek ben geweest naar absoluut piektoerental, al zomaar 400 toeren meer uit, want hij draait nu 8100 toeren, en da's helemaal niet slecht voor een 15 x 6 prop en benzine als brandstof.

    Klaar is hij nog niet, want de isolatie moet er nog tussen, het sensorbeugeltje moet nog vernieuwd worden, ik moet nog op zoek naar een beter veertje voor in de carburateur, en ook de klepsmering moet nog aangelegd worden.
    Komt allemaal goed.

    Motor heeft een voorbeeldige compressie, en met de nieuwe lagers loopt hij ook mechanisch weer prachtig.
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En helaas, is dat vanmorgen opnieuw gebeurd :( :( :( Met breuken op precies dezelfde plek, en precies hetzelfde breukbeeld.
    Ik ben al op zoek naar klepveren, maar nog niet wat gevonden....

    Zouden de veren van ASP passen?
     
    Laatst bewerkt: 1 okt 2019
  17. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Onbekend
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vermoedelijk vreselijk duur om naar NL te versturen....
    Maar in elk geval weet ik nu de originele maten van de veer.
    Ik zou er desnoods zelf een kunnen wikkelen.
     
  19. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
  20. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    854
    Locatie:
    Huizen
    Bizzar:hammer:
    Ik heb ze toen beide vervangen.
    Volgens mij heb ik ze toen bij Just Engines besteld.
    Ik denk dat ASP veren ook moet lukken maar weet het niet zeker.

    Ik vraag me wel af waarom ze steeds defect gaan.
    Daar moet toch een reden voor zijn.
    Alleen wat?

    Jan
     

Deel Deze Pagina