Fanjet 600

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door jan brilman, 16 feb 2007.

  1. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    @ jan,

    Waarom knip je die krimpkous niet weg. Haalt het korte slangetje uit het rolroer.
    Dan draai je de stang die van de rds af komt 180 graden om en steek je hem rechtstreeks in het rolroer .
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  2. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.444
    Locatie:
    groningen
    Ja, dat is de meest voor de hand liggen de manier.

    Maar, omdat de radius van de bocht na het 90º omzetten zo groot is, moet ik dan een deel van het rolroer weghalen.

    Dat voorkom ik op deze manier.

    Maar misschein ga ik toch we proberen of het op dit manier wil.

    Is wel de meest handige en elegante methode . . .


    jan.
     
    Laatst bewerkt: 17 sep 2019
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Waarom de bocht niet direct in de aileron? Dat is gebruikelijk bij dit soort constructies.
    Verder loopt zo een stang iets verder door, om niet alle krachten op die hoek te zetten. Iets meer 'vlees' te geven. Enige ronding kan je inslijpen.
    Dan heb je geen last van een blokkade zoals nu.

    Algemeen... puur een krimpkous over twee as-diktes... dat werkt zich vrij.
    Zo iets zou ik dan verlijmen en een draad-takeling er omheen. En dan eigenlijk gelijke diameters rondstaf/draad.
    Zo deed men dat in de jaren 50 en 60... bij landingsgestellen. Maar hier heb je eigenlijk een onmogelijke constructie verzonnen.

    Heb ook wel eens getakeld met staalgaren en secondenlijm. Behoorlijk sterk als je dat in laagjes en verlijmen wikkelt.
    Ook met epoxy en glas of carbon roving kan je sterke verbindingen maken, maar is meer geklieder, blijft niet echt lekker zitten tijdens het wikkelen.

    Zilversoldeer gaat zeer heet, met propaan, dus zou uitgebouwd moeten worden gesoldeerd met borax medium.
    Betekent werkstuk gericht op een 'divice' goed uitgelijnd solderen. Maar dan nog in deze een gedrocht, omdat het je uitslag beperkt.
    Zal die uitslag niet zo veel zijn... maar toch...

    Wil je geen ronding, dan zou een verlengde stelmoer kunnen werken. Imbus borgstiften.
    As-verlengstukken voor scheeps assen. Of verlengde propeller-as in zwevertjes...
    En dat met Loctite binden aan de RDS-as.
    Uitgaande hevel gaat in aileron, en zit in het verlengstuk geschroeft,
    bestaat uit een hardstalen M3 inbusbout van de Grobo, van die zwarte.
    Die zijn zo hard, die sla je niet krom.Treft dat soort boutjes ook wel aan op eBay natuurlijk.
    De imbuskop zaag je af.


    Groet Bas
     
    Laatst bewerkt: 17 sep 2019
  4. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Dat was ook mijn voorstel.
    Leek mij makkelijker. Snap wat Jan bedoelt, dat de bocht dan deels in de weg zit, maar constructief geeft mij dat meer vertrouwen dan de constructie die nu verzonnen is. Dit is ongeacht of je de 2 verenstaal stangen hard soldeert of niet.

    Zelf vind ik het nu over-engineered.
    Dat wil niet altijd zeggen dat het dan beter is.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  5. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.587
    Locatie:
    noord-limburg
    Moet met zilversoldeer? Hard solderen? Ben daar totaal niet in thuis . . .

    Zou het graag voor je willen doen Jan, dan was je geholpen.
    Grunningen is iets ver van uit Limburg.
    Jammer.

    Veel modelbouwplezier
    Willum
     
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Moeilijk is dat solderen niet op dit niveau van toepassing :)
    Hoeby... we waren tegelijkertijd aan het intikken, zitten in dezelfde lijn van denken :D
     
  7. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.444
    Locatie:
    groningen
    Dank voor al het meedenken en meeleven, maar . . .

    Het probleem is opgelost. :thumbsup:

    Gisteravond een nieuw stuk verenstaal in de bankschroef gezet; hamer er tegenaan, en et voilà:

    20190917_230820.jpg

    Ook al weer klaar. :)

    (Het is maar goed dat aileron 2 waarschijnlijk maar 10% van de tijd kost die aileron 1 gekost heeft . . . )


    jan.
     
    femmo en MicropropSport vinden dit leuk.
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Goed zo! Jij moet het materiaal dwingen, niet omgekeerd Haha...
    Gaat vast weer een juweeltje worden Jan. Top!
     
  9. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Dus je gaat hooguit 20% van de servoresolutie gebruiken?
     
  10. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.444
    Locatie:
    groningen
    Ja, dat is wel de consequentie.

    Jammer maar helaas . . .


    jan.
     
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Je kan het RDS loslaten, en aan de centrale positie toch een stuurhevel aanbrengen? Dan kan kan je op die manier toch weer de de resolutie verbeteren.
    Want slechts 20% van het oppervlak je potmeterje benutten geeft onnauwkeuriger aansturing en een hakerig beeld.
    Andere optie voor complectiteit is RDS via een tandwieloverbrenging. Je bent nu toch al bezig met kogellagers in de stuurstangen.
    Een bowden doorvoer volstaat eigenlijk al, als lagering.

    Nog een voordeel van reductie op servohevels, en grotere resolutie. Minder kans op gear schade doorhet hefboomeffect.
     
  12. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.444
    Locatie:
    groningen
    Ja, maar dat is nou net de grap/het doel van RDS: die lelijke stuurhevels die onder de vleugel uitsteken, vermijden! :)

    Met deze kwaliteitsservo's denk ik dat het in de praktijk allemaal wel meevalt . . .

    Tandwieltjes ga ik niet aan beginnen. :hammer:


    jan.
     
  13. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Kan je de servo niet onder een hoek van 45 graden leggen t.o.v de scharnierlijn?

    Volgens mij is dat gebruikelijk bij een RDS systeem.
     
  14. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.444
    Locatie:
    groningen
    Daar had ik voor kunnen kiezen, maar heb dat (om 'mij moverende redenen') niet gedaan . . .

    Maak je dan van een groter deel van het bereik van de servo gebruik?


    jan
     
  15. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Ja dan kan je een groter servo bereik gebruiken
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    De hoek van de buiging bepaald de uitslag.

    Anders een testopstelling maken?

    Je kan het berekenen, of proefondervindelijk bepalen...
     
  17. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.444
    Locatie:
    groningen
    Bij zo'n opstelling moet de as in een sleuf in het rolroer bewegen.

    Ga ik nou niet meer maken; we doen het zo.

    Gisteravond aan de voorkant van het rolroer begonnen.

    20190919_225917_resized.jpg


    jan.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  18. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    En de servos dan maar gewoon in de romp....je zit er nu toch bijna in met die as.
    Dan heb je gewoon weer zon ouderwetse trainer configuratie
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Niet in de techniek verliezen. Maak hem goed bestuurbaar. Eerste voorwaarde. Door idd de servo’s binnen de omvang van de romp te zetten, zijn ze mooi uit het zicht.
     
  20. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.444
    Locatie:
    groningen
    Helemaal klaar mee. :mad:

    Ik krijg de hoek in het verenstaal niet exact goed, waardoor eea. graat wringen.

    Kruiskoppeling voor as van 2 mm kan ik niet vinden.

    Aansturing waarbij maar een klein deel van de weg van de servo gebruikt wordt: ook niet ideaal.

    Dan maar van RDS afzien.

    Voor de hand ligt: servootje gewoon in de vleugel monteren.

    Maar ja, bij de bouw geen rekening mee gehouden . . .

    Suggesties?

    Hoe monteer je een servo daar?

    Maar gewoon vast inlijmen?

    20190927_222721_1569616119100_resized.jpg


    20190927_222736_1569616117956_resized.jpg


    jan.
     

Deel Deze Pagina