"BOUWVERSLAG" Gaui 500x quad flyer, met naza + gps controler + HD maiden-flight & loiter filmpje

Discussie in 'Multicopters bouwverslagen' gestart door Psygho (Emil), 23 sep 2012.

  1. avdakker

    avdakker

    Lid geworden:
    29 sep 2012
    Berichten:
    157
    Locatie:
    Best
    Ik ben je ook erg dankbaar Emil. Ik ben een pak wijzer geworden. Heb inmiddels ook alweer contact gehad met Stefan van V-nix. Die leest hier blijkbaar mee en ik hoop dan ook dat hij je uitleg hierboven ook even leest. Ik ga het kompas een keer herstellen zoals hij me opgegeven heeft. Heb ik dat effect dan nog dan eens kijken wat er gebeurt als we de gps wat hoger zetten. Volgens Stefan was dit echter niet nodig gaf hij aan. Men heeft bij alle andere quads geen nadelige effecten ondervonden met het plakken op de kap.
    Ik heb de leds ingebouwd ja, maar heb verder niets aan het verloop van de bedradingen gedaan he. Dit was gewoon plug en play.
    En die 2 uur theorie was ook zoals wij het zeggen geouwehoer he ;-)
    Was in elk geval leerzaam. We gaan ermee aan de gang en dan nog eens kijken wat we kunnen doen.
    Betreft jullie meeting wordt het lastig. Volgens mijn agenda moet ik de marathon eindhoven fotograferen en heb een feest van de schoonouwelui ;-) Maar ik kom zeker nog eens na een van jullie meetingen. Wellicht eens afspreken met wat leden in de regio.
     
  2. dutchcommando

    dutchcommando

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    Soest
    +1

    toppie! :)

    scheeld een hoop gescrol ja!
     
  3. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    No problem! It never hurts to help....

    Wbt storing
    Feit is wel dat ik het iig 2 keer heb meegemaakt dat het wel stoorde,(beiden met spectrum zender set, beiden toevallig op dezelfde vlieg-plek)

    Kan ook iets zijn van storing hier op onze vliegplek, maar goed de anderen hebben er geen last van, en na de modificatie, de 2 "probleem gevallen" ook niet meer... Dus wat je de er verder zelf mee doet , maakt mij allemaal weinig uit ;)

    Bij testen bleek , iig met de oude firmware dat het alleen compas werd gebruikt bij ioc.
    En dat bij enkel vliegen op de gps, (en dus in loiter)ik hem op yaw kan verdraaien, en dat hij niet automagische weer terug komt. Iets wat prima zou moeten kunnnen gezien het compas.
    Dus ben benieuwd of het met de calibratie proces over is...

    Temeer omdat ik ook wel expres het compas niet gecalibreerd heb of juist verkeerd gecalibreerd heb, en ook met een stuk metaal erbij , puur om te kijken wat er gebeurde, nou weinig.. zolang je dus niet de ioc gebruikte, deed je dit wel dan ging het erg gauw mis, hahah. Maar ben benieuwd, dit was met de oudere firmware,( final public first gps)

    Ik zal zodra de JAF klaar is, het opnieuw testen, of het met de nieuwe firmware ook anders is geworden......
    Maar goed, tis genoemd, en we zijn benieuwd, houd ons op de hoogte ;)
     
  4. dutchcommando

    dutchcommando

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    Soest
    welke plek is dat waar je al eens eerder storing hebt gehad?
    het land stikt nog steeds van de straal (directe lijn) verbindingen die kris kras door het land heen stralen, veel daarvan worden zelden gebruikt maar zijn nog wel "actief" ze zenden zo nu en dan een controle signaal. vlieg je net op het verkeerde moment op de verkeerde plek kan je zo de lucht uit gestraald worden..

    alle voertuigen van mijn werk zitten op het zogenaamde RAM netwerk, een landelijk netwerk wat los van GSM,GPRS,3G en al die andere commercieele netwerken werkt.
    als mijn auto naast een auto met actief alarm staat en mijn computer aan boord verzend gegevens gaat het alarm 8 van de 10 keer af... slechts door de RF straling.

    ik was aan het vliegen en een collega kwam even kijken met een auto van de zaak.
    ik vloog vlakbij de auto en hij kreeg een nieuwe opdracht binnen........ vond mijn quad ook niet leuk...
     
  5. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Als je bedoelt dat er een storing op GPS signaal was zou het aantal satellieten echt wel minder worden. Zolang er signaal is van alle satellieten is kun je vaststellen dat het absoluut geen issue is.
    Spektrum zender/onvanger maakt gebruik van spread spectrum technologie, waarvan gezegd kan worden dat er of wel signaal is of totaal geen signaal. Heb je hier genoeg storing op dan gaan de lampjes op receiver uit en dus failsafe op NAZA (indien goed ingesteld). Het kan dus niet voorkomen dat deze dus anders vliegt door de storing. Bij een kleine verlies van "pakketjes" houdt deze de laatste stick input vast.
     
  6. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Vliegen deed hij wel goed... Enkel op loiter gps had hij wat wazigheid.
    Nadeel was dat de v-sen unit zo was weggebouwd dat je de led niet zag.

    Dus helemaal zeker kan ik nooit zijn of hij genoeg sats had...
    Daarnaast als hij groen is heeft hij er genoeg, maar ook hier is bekend dat hij beter werkt als je nog evne wacht, want dan heedt hij er meer.. Heb dit fenomeen ook besproken in mijn bouwverslag.


    Met de andee quads welke min of meer vergelijkbare problemen hadden was het opgelost door de gps op zijn stick te plaatsen, zoals men oorspronkelijk bedoeld had. En de kabels netjes weg te werken. Hier ha dmen iig een solid gps fix. Omdat bij deze de led wel te zien was.
     
  7. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Het kan inderdaad dan de montage plek van de GPS module zijn. Die stick is er niet voor niks inderdaad. Ik dacht dat ik boven gelezen had dat er voldoende GPS signaal was :D, maar nu snap ik hem.

    Ik moet ook zeggen dat ik zelf geen GPS op mijn NAZA heb en hier niet veel mee gedaan heb. Ik vind de auto land al goed genoeg voor mij aangezien vliegen in GPS mij totaal geen uitdaging lijkt hoe mooi feature het ook is.
     
  8. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    Heb dezelfde bevinding.
    En ik maar zoeken naar de nieuwe topics en post... :cool:

    Wel heel goede verslagen Emil!

     
  9. avdakker

    avdakker

    Lid geworden:
    29 sep 2012
    Berichten:
    157
    Locatie:
    Best
    Ik kan inmiddels fatsoenlijk vliegen. Ook zonder verhoging lijkt de GPS goed te werken. Ik wil nog wel de GPS gaan verhogen om optimaal signaal te hebben. Ik ben wel al blij dat hij prettig vliegt. Emil nogmaals bedankt voor de hulp.
    Ik moet trouwens ook vermelden dat V-nix (stefan) goed contact heeft gehouden om het op te lossen. Enkel nog even vragen of hij het verhogings staafje op wil sturen.
     
  10. Bult

    Bult Guest

    Topic is al van end 2012, maar ik heb een hoop tips uit kunnen halen.
     
  11. Marc Wouters

    Marc Wouters

    Lid geworden:
    20 aug 2016
    Berichten:
    1
    Locatie:
    knokke
    waar vind ik reservepropellers?
     

Deel Deze Pagina