Beperkingen luchruim i.v.m. Lelystad

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Hans V, 17 sep 2019.

  1. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    In Duitsland werkt dat ook zo. Daar hebben ze een soort omgekeerde bruidstaart. Vlak bij het vliegveld is een kubus waar ongecontroleerd verkeer niet in mag. Daar bovenop ligt een schijf die groter is, mag je ook niet in. En daarboven weer eentje. Naarmate je dichter bij een groot vliegveld komt mag je dus steeds minder hoog. De rest van het luchtruim is grotendeels vrij toegankelijk.
    Zo ongeveer:

    [​IMG]


    In Nederland is het anders. In Jip en Janneke taal en in hele grote lijnen:
    Bij de grote vliegvelden ligt dat onderste stukje wel maar gelijk daarboven is vrijwel heel Nederland bedekt met de laag waar alleen gecontroleerd Schiphol-verkeer in mag.

    En nu de grap: militair verkeer heeft ook zijn eigen schijf ónder de Schiphol-schijf die over heel Nederland ligt. Die is dus al vrij laag. Die moet nu gedeeld worden met het Lelystad verkeer want dat mag ook niet in de Schiphol-schijf. Daarom moet al dat verkeer tot aan de Duitse grens heel laag blijven vliegen.

    In 2008 is er al gewaarschuwd dat dat niet werkt en dat het luchtruim dus opnieuw moet worden ingedeeld. Dat lukt niet door ruzie tussen de burger- en militaire verkeersleiders, en doordat Schiphol zijn schijf niet kleiner wil hebben.

    En hoe onzinnig ook, vanaf 7 november wordt die onhandige indeling al actief zodat ook alle kleine luchtvaart (sportvliegtuigjes en zweefvliegtuigen bijvoorbeeld) ineens nóg minder ruimte hebben dan ze al hadden. Zonder dat dat luchtruim wat wordt geclaimed ergens voor wordt gebruikt
     
  2. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Maar Bertus, dit verhaal is hoe het in Nederland is geregeld; je vraag was eigenlijk waaróm dat zo is en daar heeft niemand echt een antwoord op. Nergens op de wereld is het zo geregeld. De Schiphol-lobby is blijkbaar zó machtig dat ze dit soort dingen kunnen doen en niemand die het tegen kan houden.
    De meeste protesten tegen Lelystad gaan ook niet direct over het vliegveld maar vooral over de idiote aan- en afvliegroutes waar heel Nederland overlast door krijgt. Dronevliegers, modelvliegers, zweefvliegers, bewoners van natuurgebieden en steden, enzovoort. Om maar te zwijgen van alle extra verbruikte brandstof en daarmee uitstoot die het oplevert doordat vliegtuigen heel lang vlak en heel laag moeten vliegen wat nergens op slaat, precies wat jij signaleert.
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik trek maar 1 conclusie, Nederland is te klein voor 2 luchthavens en Schiphol had al jaren geleden in zee gelegd moeten worden.
    Al die onzinverhalen over dat dat niet kan, in HongKong hebben ze ook een enorme luchthaven in zee gelegd en daar kunnen ze ook altijd landen.
    Af en toe is het wat turbulenter maar daar kan je piloten op trainen.
    Nu moeten we er een vliegveld bij leggen omdat de milieulobby en yuppen die in bepaalde wijken zijn komen wonen klagen over Schiphol.
    Met als gevolg dat er nog veel meer mensen last krijgen van geluidsoverlast en heel Nederland voor de recreatieve luchtvaart gesloten wordt.
    Nog even wat betreft steil stijgen en landen.
    Op Schiphol stijgen ze al vrij steil maar ook, wegens geluidsoverlast, mogen ze niet lang hun volle vermogen gebruiken, dus stijgen ze naar een bepaalde hoogte en blijven dan even vlak vliegen.
    Ze komen op een meter of 600 hoogte over mijn huis en stijgen dan heel langzaam door.
    Landen doen ze al glijdend, als een zwever, ook om zo min mogelijk de motor te gebruiken, weer vanwege dat geluid.
    Als ik het dan vergelijk met de US of het oude Hongkong, daar storten ze bijna als een baksteen naar beneden, ze dalen daar heel snel, het kan dus wel.
    Alleen corrigeren ze steeds met de motoren, dus geluidsoverlast.

    Ik denk dat Raymond, Joris of Jos er wel het een en ander over kunnen vertellen, die vliegen regelmatig op Schiphol.

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 19 sep 2019
  4. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Als ik kijk naar de afstand van het CTR gebied van Schiphol en waar iemand dan zou mogen modelvliegen is 15 km. De reikwijdte van het CTR gebied tussen Lelystad Airport en de beide modelbouwclubs is 20 km?

    En dit vind ik nu ook onbegrijpelijk.
     
    Laatst bewerkt: 19 sep 2019
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Tja, regeltjes... en waarschijnlijk staan er dingen op stapel waar wij (nog) niets van weten.
    Bezorgdrones en dergelijke?

    Je zou haast denken dat je beter af bent als je wildvlieger bent.
    Dan mag je tot een bepaalde hoogte overal vliegen, bent eigenlijk nergens aansprakelijk voor zolang je niemand lastig valt of schade aanricht en een enkel individu is moeilijker te vinden dan een modelvliegclub die een vaste plek heeft en een bestuur dat aangesproken kan worden.

    GJ
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    hele kleine aanvulling: zolang je geen problemen maakt, maalt niemand er om.
    maar er zijn verdraaid grote gebieden waar je ook als wildvlieger niet welkom bent.
    aaneengesloten bebouwing, natura 2000..
    IN de ctr van 16hoven en schiphol weten de politie en trauma heli's dat er niets laag mag vliegen.
    dus vliegen die gasten erg laag en erg vlot.
    hier in de buurt hoef ik echt niet zomaar met een drone omhoog te gaan, je hebt in no time een heli tegen de zijkant.
    nu kan dat ook liggen aan het gebied waar ik regelmatig ben :D

    Dus heb je al vrij vlot dat je near miss meldingen gaat krijgen als er toch mensen in de CTR denken te mogen vliegen.
     
  7. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Ik denk dat de overheid ook geen idee heeft wat er aan bezwaar procedures op stapel staan en Ufo's zie ik er ook weleens voorbij komen. :)

    Maar als het IJsselmeer over 10 jaar gedempt zou worden maar ze verbieden het al per 2020 om er te varen dan springt de pleziervaart en beroepsvaart ook op. Het is wel een enorm recreatief gebied wat er opeens verdwijnt terwijl het misschien nog 5 jaar gaat duren voordat alles rond is.

    Daar zit een vorm van waarheid in maar een club met actieve leden is toch leuker? En ik speelde weleens met mijn gedachte om in de polder jaarlijks een overland contest voor modelzwevers te houden juist omdat je er de ruimte hebt. :D
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, ik ben er ook voor dat men bij clubs gaat vliegen maar als het de clubs onmogelijk gemaakt gaat worden dan zal er toch versnippering van modelvliegers optreden.
    Ik woon hemelsbreed 7km van Schiphol en 5 km van de Aalsmeerbaan, ik woon in het verlengde van die baan.
    Ik vlieg hier af en toe gewoon rond met mijn modellen en ook met een drone, politie doet niets, komt sporadisch wel even kijken en een praatje maken maar meer ook niet.
    OK, ik zit dan niet op 1km hoogte of zo maar 100 a 150 meter haal ik wel.
    Wat betreft een modelvliegfeest in de polder.
    Ik ben een paar jaar geleden bezig geweest met het Walibi terrein, waar ook Lowlands gehouden wordt.
    Ik wilde daar een Eurocontest wedstrijd houden voor F5B, F5F en F5D.
    Je moet dan wel een stapel geld neerleggen om dat terrein 3 dagen te huren.
    Dat is dus geen optie.
    Misschien een boer met een enorm stuk land, dat zou nog kunnen.
    Nadeel is dat het volgens de huidige regels helemaal niet meer kan, iets wat zweeft moet toch boven de 300 meter kunnen, met de F5B modellen zaten we altijd wel op 800-1100 meter hoogte (in Duitsland dan, want in Nederland mag dat helemaal niet :) )

    GJ
     
  9. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Ik heb jaren geleden de wereldkampioenschappen F3B nog bezocht die toen naast Walibi werden gehouden en dit kwam ook in acht uur journaal zo bijzonder was het toen, gelukkig heb ik de foto's nog want dat zal inderdaad wel nooit meer gebeuren in Nederland. :)

    Toch ben ik wel wat voorzichtiger met het vliegen in een CTR gebied want je bent in principe altijd in overtreding. Ook wil ik niet afhankelijk zijn van de 'stemming' van een handhaver want die kunnen ook niet altijd goed beoordelen of iemand ook echt een gevaar is in het luchtruim en er hoeft zich maar één geval voor te doen inzake de veiligheid en alle (negatieve) aandacht is weer gericht op het modelvliegen.

    Ik had me echt voorgenomen om een keer met mijn lier ergens in de polder wild te gaan vliegen want dicht bij mij is er niet echt een geschikt terrein te vinden.
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb laatst nog gevlogen op industrieterrein Sloterdijk.
    Dat wordt ook wel steeds voller maar helemaal achteraan, richting de Heining liggen nog grote stukken braakliggend grond.
    Alleen moet je niet hoger dan 300 meter gaan, ik zat een keer hoger en toen kwam er een KLM aan, ben snel een eind de andere kant op gevlogen maar met een zwever gaat dat wat lastiger en langzamer dan met een electrozwever.

    GJ
     
  11. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Zolang het te voorspellen is waar je een 1:1 kan verwachten dan is er weinig aan de hand mits je afstand houdt, maar als je niet weet hoe de vliegroute loopt ook omdat ze er van af kunnen wijken dan blijft het link. Daarom is het met de burgerluchtvaart nog moeilijker omdat die over het algemeen op 300 á 400 meter vliegen en van alle kanten kunnen komen en ook op kunnen gaan.

    Misschien omdat ik hier in mijn regio meer lijnvluchten en burgerluchtvaart zie dan vroeger en dat te samen met flightradar24 dat ik daarom wat voorzichter ben geworden. :)
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    1 voordeel hier in de regio Schiphol ten opzichte van de polder is dat er weinig of geen recreatieluchtvaart is.
    Ik ken de aan en afvliegroutes en weet ook dat er elke 2 minuten zo'n ding aan kan komen.
    Soms wisselen ze na een paar uur Aalsmeerbaan naar een andere baan om de geluidsdruk te verminderen.
    Maar ik zie hier nooit een sportvliegtuigje en helemaal nooit paramoteurs, wat je dus wel in de polder tegenkomt.
    Bij de club in Almere zit ook een laagvlieggebied, daar worden doorstarts gemaakt door sportvliegtuigen en bij de stichtse brug gaan ook wel eens paramoteurs omhoog, of ze dan nou wel of niet mogen, ik heb ze zelfs daar 's avonds laat de lucht in zien gaan, omdat het dan zo mooi is in het donker.
    Dan vlieg ik toch liever in deze regio, als ik niet op een club vlieg.
    Dan komen er alleen maar grote passagiersvliegtuigen over en een enkele keer een privejet, maar die hoor je aankomen.

    GJ
     
  13. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Jaren geleden heb ik gevlogen in de weilanden bij Loenen a/d vecht en de omgeving van Wilnis toen er nog helemaal niet zo veel vliegbewegingen waren en beperkingen zoals die er nu zijn. Maar bij Loenen waar de burgerluchtvaart meestal vanaf H-sum kwam aanvliegen richting Schiphol en bij Wilnis net zo, daar kon je dus niet altijd ongehinderd vliegen en je moest gewoon regelmatig de omgeving scannen want soms kon je ze niet eens horen aankomen en waren ze er opeens.

    In de polder bij Amsterdam (buiten het CTR gebied) is het eigenlijk niet anders. Als de landingsbaan 22 op Schiphol in gebruik is het helemaal link om daar te gaan vliegen omdat er soms een kist via een verkort circuit dan indraait op een plek waar je hem niet zou verwachten en echt hoog zitten ze dan ook niet. En ook al zit er misschien 1500 á 2000 VT tussen, visueel kan een piloot of ik dat niet altijd goed inschatten en ik denk niet dat een piloot een modelvliegtuig wat iets lager zit ook goed kan zien laat staan ook uitwijken of hij moet net in een bocht liggen omdat hij dan iets meer zicht op de grond heeft maar zou hij ook dan nog kunnen uitwijken? En zelfs al duik ik op tijd weg, reken maar dat de piloot evengoed flink schrikt.

    Juist met een modelzwever wil je hoogte winnen en met een bel van 2 m p/s zit je binnen een minuut 120 meter hoger en na 2 minuten zo'n 240 meter. En morgen wil je dat (oude) hoogte record weer verbreken. Je moet zeker niet de veiligheid uit het oog verliezen want het hoeft maar één keer fout te gaan.

    En straks is de kans groot dat dit zich ook gaat afspelen in de Flevopolder want Lelystad zal ook open blijven voor de burgerluchtvaart naast al die extra lijnvluchten met alle gevolgen van dien. Maar zolang niks zeker is en dan toch nu al het luchtruim sluiten, daar heb ik de nodige vraagtekens bij.
     

Deel Deze Pagina