10A ESC stopt motor bij het sturen

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Jos Onderdelinden, 18 sep 2019.

  1. Jos Onderdelinden

    Jos Onderdelinden

    Lid geworden:
    30 dec 2017
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik heb een indoorkistje met een Garttmotortje ( max 8,5 A) en een ESC van 10 A, 2S 850 mAh lipo. Als ik halfgas geef en ik beweeg de roeren stopt de motor en de regelaar geeft een piep. De ESC heeft drie instellingen en het verschijnsel treedt bij alle drie op. Ik heb twee van deze regelaars en ze doen allebei hetzelfde, een exemplarische fout lijkt me niet waarschijnlijk. Met een andere regelaar van 20 A werkt alles prima.

    Iemand een idee?

     
  2. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen
    Trekt te veel amper ??
     
  3. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Je geeft zelf het antwoord al. De motor verbruikt meer stroom dan de ESC kan leveren. Vervolgens schakelt de ESC zich uit.

    Het is niet goed te zien, maar de draden tussen de ESC en de accu lijken nogal lang. Deze zo kort mogelijk houden.
     
  4. Jos Onderdelinden

    Jos Onderdelinden

    Lid geworden:
    30 dec 2017
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Rotterdam
    Hij trekt max. 8 ampere bij volgas, bij halfgas nog veel minder, er zit een 6x3 prop op. Ik heb de draden van de ESC al zo kort mogelijk gehouden.
    Een andere kist met vergelijkbare ESC/motor combinatie heeft nog veel langere draden en die doet het perfect. DSCN4948.JPG
     
  5. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Een poosje geleden had ik een HXT900 servo die storing veroorzaakte op een andere servo (Corona MG). De corona ging bibberen, als ik de HXT900 bewoog. Met allerlei servo's geprobeerd, maar net die twee hadden last van elkaar. Ik kon dat oplossen met een ferrietringetje in het snoer van de HXT900. Wellicht speelt er bij jou ook zoiets en kun je testen door er even twee andere servo's aan te hangen.
    Succes,
    Hans
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het uitschakelen komt zoals eerder gezegd door een beveiliging in de regelaar, of... door een slechte accu.
    Het kan een stroombeveiliging zijn maar ik denk eerder een instelling, de afslagspanning per cel.
    Door het sturen trek je waarschijnlijk net even meer stroom zodat je accu onder een bepaald voltage komt en de beveiliging inkomt.
    Zoek maar eens in je gebruiksaanwijzing, zet de afslagspanning maar op 3V per cel, dan zal hij het waarschijnlijk wel doen.
    Maar als dit het is dan is je accu niet zo best meer, als ie al met een 10C belasting zover inzakt dan is ie aan vervanging toe.

    GJ
     
  7. Jos Onderdelinden

    Jos Onderdelinden

    Lid geworden:
    30 dec 2017
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik kan de afslagspanning niet instellen,het is een Red Brick, HK verkocht ze maar deze regelaar komt van Banggood dus is het misschien een vage kloon.
    Er staat niks op van Red Brick, alleen dat-ie voor 10A is.

    Zoals bij de aanvang van dit topic al gezegd, met een andere regelaar van 20 A en verder alles hetzelfde ( ook de accu) werkt alles perfect.

    De BEC schakelt de motor af bij 5 V , met een 2S Lipo ( nominaal 7,4 V) moet je het wel heel bont maken voordat de BEC inkomt, bovendien: hij schakelde al af bij halfgas. Misschien is dit wel een partij die door HK is afgekeurd en door Banggood is gedumpt...
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Tuurlijk kan je een regelaar programmeren.
    Elke regelaar is te programmeren.
    Ik heb even de gebruiksaanwijzing gezocht
    Waarschijnlijk staat jouw regelaar op een verkeerd accutype en die 20A op het goede accutype.
    En als de accuspanning met een 2S onder 5 Volt komt (je schrijft de BEC schakelt de motor af bij 5V) dan is je accu stuk.
    Trouwens, de BEC doet helemaal niets, die schakelt de motor niet uit, die verzorgt alleen maar de ontvangerspanning, die is ongeveer 5 Volt dus de accu moet altijd boven de 2,8 Volt per cel blijven anders werkt de BEC niet meer.
    Het is gewoon een spanningregelaar die 5 Volt levert en minimaal 5,6 Volt nodig heeft om te kunnen werken.

    Hier staat de gebruiksaanwijzing en hoe je hem moet programmeren.
    https://cdn-global-hk.hobbyking.com/media/file/1042615056X93607X29.pdf

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 19 sep 2019
  9. Jos Onderdelinden

    Jos Onderdelinden

    Lid geworden:
    30 dec 2017
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Rotterdam
    Natuurlijk kan je wel de soort accu en de remfunctie programmeren maar niet de afslagspanning.
    Nogmaals: met een andere regelaar van 20A werkt alles perfect.

    Ik hang die Red Bricks maar in de kerstboom denk ik.

    Jos
     
  10. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Volgens de handleiding in het bericht van GJVO staat de ESC af fabriek ingesteld op NiMh accu's. Als je LiPo's gebruik moet je deze instelling wijzigen. De handleiding geeft aan hoe je dit doet. De afslagspanning wordt dan passend ingesteld.
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Voordat je dit roept, controleer eerst eens of beide regelaars dezelfde instellingen hebben.
    Dus of de 10A niet op NiMh staat en de 20A op Lipo.
    Wat NPS ook zegt, de afslagspanning is dan anders.
    Er is helemaal niets mis met die Redbricks, het grootste probleem bij electronica is altijd de gebruiker.
    Bij electronica, ook uit China, is er een eindcontrole.
    Slechts 2% werkt niet en is dan DOA, dus doet helemaal niets.
    De rest werkt gewoon zoals het hoort.
    Als er dan problemen zijn is het de gebruiker die denkt dat het anders werkt of het is een instelling die veranderd moet worden.

    GJ
     
  12. Jos Onderdelinden

    Jos Onderdelinden

    Lid geworden:
    30 dec 2017
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Rotterdam
    Goed,nog maar eens:
    -programmeren gebeurt door de spanning op de regelaar aan te sluiten met de zender AAN, volgas
    - de regelaar geeft twee keer één piep, dan twee keer twee piepjes, dan twee keer drie piepjes. twee keer één piepje is NiMh, twee keer twee piepjes is LiPo, twee keer drie piepjes is remfunctie. De betreffende functie wordt geselecteerd door na de één, twee of drie opeenvolgende piepjes het gas dicht te doen. Deze cyclus herhaalt zich steeds zodat je, als je de betreffende piep mist gewoon kan wachten tot de gewenste optie zich weer voordoet. Ik heb dus de tweede optie gekozen ( LiPo, twee keer twee piepjes) met het eerder vermelde resultaat.

    Ik kan echt wel handleidingen lezen hoor ( zelfs het steenkolen-Engels van die Chinezen)
     

    Bijgevoegde bestanden:

  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Programmeer hem dan eens op NiMh, kijken wat er dan gebeurt.
    Als de ene regelaar het wel doet en de andere regelaar niet.. software is gelijk.

    GJ
     
  14. Jos Onderdelinden

    Jos Onderdelinden

    Lid geworden:
    30 dec 2017
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Rotterdam
    Dat heb ik dus al tig keer geprobeerd bij beide regelaars, resultaat nop.
     
  15. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Het is natuurlijk opmerkelijk, dat de regelaar pas stopt als de roeren worden bediend. Het afslaan wordt dan blijkbaar niet door een onderspanning veroorzaakt doordat de motor te veel stroom afneemt, maar door problemen als het bec-systeem wordt belast. Als je een universeelmeter hebt zou je eens kunnen kijken welke spanning de bec-systemen leveren aan de ontvanger en de servo's en wat er met deze spanning gebeurt als je de roeren bedient.
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nog een andere mogelijkheid.
    Haal de bec er eens tussenuit, dus haal de rode kabel uit het 3 polige stekkertje en sluit een losse ontvangeraccu aan.
    Als ie dan wel gewoon blijft werken is het een probleem met de spanning.
    Je kan als je geen ontvangeraccu hebt ook de andere regelaar gebruiken als ontvangeraccu voorziening.

    GJ
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.961
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja... bij volgas trekt hij continue 8A, en bij halfgas trekt hij gemiddeld nog veel minder....

    Maar bij half gas trekt hij die "gemiddeld nog veel minder" wel in korte pulsjes die de 8A van volgas ver te boven gaan....
    Je moet om die reden dan ook niet een regelaar te krap op een motor afstemmen (8A volgas op een regelaar van 10A is veel te krap)

    Blijft bij vol gas alles wél werken? Zo ja, dan is bovenstaand je probleem, en weet je gelijk waarom die 20A regelaar het wel normaal doet.
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nou, dat is niet helemaal waar.
    Het is wel zo dat de fets meer moeten schakelen en niet volledig opengestuurd worden bij minder dan volgas maar er gaan dan geen hogere stromen lopen.
    Een 10A regelaar kan je volgas best wel 15A laten leveren omdat de fets dan volledig opengestuurd worden dus minder belasting en minder hitte.
    De chinese Sunrise regelaar die ik destijds geintroduceerd had en Gerben nu levert kan deelgas maar 100A continu aan en volgas heeft hij al eens meer dan 400A geleverd.

    GJ
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.961
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh, AB-SO-LUUT wel.... dat is juist de reden waarom ESC's heter worden bij deellast dan bij volgas.
    De uitleg is een heel ingewikkeld verhaal met de generatorspanning van de motor bij onderdrukt toerental en koperweerstand en nog wat van die dingen, maar het heeft te maken met dat je de volle batterijspanning inschakelt op een motor die ver onder het toerental wat bij die spanning hoort, draait.

    De gemiddelde stroom is inderdaad lager, maar de absolute piekwaarde is (veel) hoger. En dáár komt dit verhaal

    ook vandaan, want de pieken die optreden bij deellast liggen hoger dan de continue stroom bij vollast.

    En ik kan me voorstellen dat bij een goedkoop regelaartje zoals uit de OP, wat erg krap bemeten is, de hoge piekstromen nét effe teveel zijn als je de BEC ook nog eens gaat belasten.
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    OK, ik ga je niet tegenspreken... heeft toch geen zin, ik heb in die business gewerkt dus ik weet het toch niet.
    Waarschijnlijk bedoel jij inductiespanningen, dat is wat anders dan stromen.

    GJ
     

Deel Deze Pagina