Ik begrijp het wel, maar om het zo maar even onder woorden te brengen is nog niet zo makkelijk..... Ga het toch proberen: Het rotorkopje zit zo in elkaar dat bij constant toeren alles mooi in lijn blijft, maar bij een acceleratie/decelleratie er "bladspoor" ontstaat. Als je die acceleratie/decelleratie "binnen één omwenteling houd" (dus 180 graden accelereren, 180 graden decellereren), resulteert dat in een rotorgedrag alsof er een swashplate commando gegeven wordt. De beide rotors draaien tegen elkaar in, dat compenseert het rotorkoppel, en kleine verschillen in toerental resulteren in draaing om de top-as. De rotor"tilt" controleert, als beide rotors tegen elkaar in sturen, de "rolbeweging" van de romp, maar omdat beide rotors ook volledig onafhankelijk kunnen "tilten" kun je de romp rechtop houden en toch de heli alle kanten uit sturen. Het is eigenlijk briljant simpel, maar vergt behoorlijk wat reken-en-meet capaciteit, alsmede zeer snelle en precieze motoraansturing, en ik vermoed zo dat mechanische onregelmatigheden aan de bladophangingen de boel behoorlijk kunnen verstoren. Ik vind het echt een behoorlijk briljant stukje "out of the box thinking"....
mooie uitleg, maar om zo iets goed aan et vliegen te krijgen zal wel een hele uitdaging worden qua aansturing van de motoren .
Dat denk ik wel ja.... Al kan ik me zo voorstellen, dat tegenwoordig software niet meer geschreven word, maar "gegenereerd". Nog steeds niet iets voor de simpelen van geest (ik kan dat niet in ieder geval) maar het is ook niet meer het armzalige gestuntel wat ik 30 jaar geleden onder de knie moest zien te krijgen, dat je een stoplicht of liftbediening moest programmeren met Assembler....