Draco, monsterwilga

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door nico v kooten, 12 mei 2019.

  1. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Wie waagt zich aan een schaalmodel?
     
    tjarko vindt dit leuk.
  2. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Nico, alhoewel ik het hele projekt van Mike Patey ongelofelijk boeiend vind (heb alle video's er van bekeken) is de Wilga geen beste all-round sleepkist als model.
    Ondanks dat onze Oosterburen er massaal achteraan lopen/liepen, is de "handling" van een Wilga op zijn best, matig te noemen.
    Het slepen zelf is geen probleem maar het ding kan gewoon slecht tegen zijwind met de landing. Hij ligt in no time om en dan heb je forse schade.
    De enorm lange en voor het grootst gedeelte starre poten zijn (ook bij de fullsize) kwetsbaar.

    Dat neemt niet weg dat ZEER ervaren piloten er wel mee om kunnen gaan, maar die hebben dan wel een lange en $$$ leercurve doorlopen...
    Geen kist die ik aanraad, teveel ellende er mee gezien.

    Er gaat ongetwijfeld iemand deze schitterende kist nabouwen, mooiste natuurlijk met een schroefturbine er op.... en als je dan alleen vliegt als de weersomstandigheden prima zijn, is het natuurlijk een prachtkist.
    Maar slepen er mee onder "alle" omstandigheden (vaak heb je sociale druk om toch maar te gaan slepen op een treffen), nee, mij niet gezien met een Wilga. En dan zeker geen 80 sleepjes op een dag...
     
    serge pot vindt dit leuk.
  3. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    end of draco....:(

    <iframe width="560" height="315" src="" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen></iframe>
     
  4. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Ja, ellende voor die gast, heeft er zoveel liefde en tijd in gestoken, geld ook niet te vergeten. Zijn reactie doet me denken aan een modelbouwer die vele jaren en een boel geld gespendeerd heeft aan een prachtig schaalmodel en dan zijn model door eigen schuld kapot vliegt...
    Gelukkig allemaal zonder een schrammetje er uit.
    Zoals hij zelf aangeeft, een totaal verkeerde beslissing om met zo'n enorme crosswind te starten (uitschieters tot 40 knopen= dik 70 km/u). De linkervleugel (de wind kant) krijgt hij door inveren van de rechterpoot nooit laag, wind er onder en onhoudbaar. Dat zijn windsnelheden waar je zelfs met een B747 niet meer mee kunt starten... Mja, de druk om toch terug naar huis te vliegen, met een naderend front in aantocht... get-home-itis noemen ze dat in de US.

    Tja, enig vooruitziende blik had ik in mijn voorgaande verhaaltje toch wel. Precies waar de schaal Wilga's ook berucht om zijn.
    Ben benieuwd of hij nog een versie-2 gaat bouwen, ik zie hem er toe in staat, maar eerst zal zijn "Scrappy" gebouwd gaan worden vermoed ik.
     
  5. lazer3d

    lazer3d

    Lid geworden:
    4 dec 2011
    Berichten:
    1
    Volledig eens met het opstijgen wat die gustings tot 40kt betreft. Volledig pilot error en de man is zo fier om dit toe tegeven, wat van andere niet kan gezegt worden.
    Wat de wilga betreft in het slepen heb ik al jaren ervaring in de Modelbouw vooral met cross wind landingen. Maar men moet kunnen beslissen wanneer het niet meer gaat en dan vliegen de zweefvliegtuigen meestel ook niet meer.
    Dus ajb schaadt de mooie naam van de wilga niet door te zeggen dat het niet de ideale sleper is zowel mandragend als schaalmodel. Ik heb al andere schaalmodellen gezien die het toestel aan de kant zetten omdat het een briesje crosswind is. Elk toestel heeft zijn eigenschappen en die moet de piloot goed weten voor hij erin kruip en er met gaat vliegen. Zelfs een piloot met uren ervaring kan verrast worden door de natuur. Maar crosswind landingen moeten we nu eenmaal leren en niet steeds tegen de windrichting landen en opstijgen. De alertheid en kennis van de piloot is noodzaak.
    OO-Shutting down.
     

Deel Deze Pagina