Bouwverslag Fairmount Sherpa (Alpine van Billing boats)

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Christian Westerink, 17 sep 2019.

  1. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.105
    Locatie:
    Oostvoorne
    Even aanvullend op Roel zijn en mijn eigen verhaal.
    In wezen beveelt Roel dezelfde borstelmotoren aan dan ik deed in het laatste deel van mijn bijdrage.
    CTI regelaars gebruik ik ook, maar dan de zelflerende S-versie). Lees maar even bij de beschrijving op de RC-Point site wat de verschillen zijn.
    Het eerste deel van mijn verhaal ging over het gebruik van borstelloze motoren. Vervelend dat je zoveel moet lezen, maar dan ben je een stuk wijzer.
    Borstelloze motoren hebben een veel hoger koppel en gaan relatief gezien zuiniger om met stroom. Maar niet zo zuinig als de Bühlers.
    De schroefassen genoemd in het pakket zijn prima dingen en er zit aan de binnenkant in het dikke deel een G-ring. Dat is een rubber afdichting, die ik een lipseal noemde). Vergelijkbaar met een simmering. Het ding wordt gesmeerd en gekoeld door water, maar heeft een gruwelijke hekel aan drooglopen. Dan verbrandt het rubber en is hij lek.
    Op mijn zeilboot hield zo'n afdichting het 20+ jaren vol, maar daar ging na elke stalling op de wal een likje watervaste vaseline tussen en terug in het water werd de boel ontlucht.
    Als je voor die assen kiest smeer dan aan de G-ringen maar een beetje uierzalf.
    Als je de buitenkant van het schip gaat behandelen met epoxy gebruik dan geen glasvezel, maar glasweefsel. Misschien dat Roel en mijn adviezen daar een beetje tegen elkaar indruisen. Mijn ervaringen met dat spul kun je lezen in een bouwverslag. Ja, weer een lang verhaal. Aan jou om het allemaal in te zien en er je voordeel mee te doen.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/multiknikspant-coastertje.229450/
    De afgetopte schroeven zou ik op maat voor de straalbuizen kopen. Zelf afdraaien geeft het risico dat één of meerdere bladen losscheuren van de naaf. Maar daar waarschuwde Roel ook al voor.
    Nog even over de boegschroef. Als je zo'n paddeltje niks vindt, zet er dan een loze buis in met een dummy-schroefje. Met die twee schroeven in straalbuizen draait het schip op een theeschoteltje. Net als Roel vaar ik met een Smit Finland (ook een Smit Nederland) met dezelfde motoren en zonder boegschroef. In mijn optiek heb je die boegschroef helemaal niet nodig. Maar als binnenschipper ben ik nooit verder gekomen als een koproer, dus wist je ook niet welk gemak een kopschroef kon geven. Ben wel van mening dat je met de huidige generatie binnenschepen zonder kopschroef een berg schade gaat varen. Het is allemaal te groot en te zwaar geworden om het zonder te doen. Hieronder nog wat gemanoeuvreer met Smit Finland en Smit Salland. De boot weegt 9,5 kg. Gr. Klaas.



     
    Albert van Loon vindt dit leuk.
  2. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    betreffende je nog steeds niet beantwoorde vraag over de lijm :)
    Lijm keuze is een vrij persoonlijk iets en word mede bepaald door je ervaring met die lijm.
    Ik gebruik al heel lang en nog steeds watervaste houtlijm om hout te lijmen omdat ik daar nog nooit problemen mee heb ondervonden.
    Voor verbindingen tussen verschillende materialen , messing-hout-kunststof worden dan meestal epoxy of 2componenten lijmen gebruikt.
    En dan nu even persoonlijk, ik heb het niet zo voor de UHU lijmen , naar mijn mening worden ze veel te hard en hierdoor breekbaar ( zoals glas )
    persoonlijk gebruik ik zeer veel verschillende Bison lijmen naargelang de toepassing ( de juiste lijm voor het juiste materiaal en de toepassing)
    De tijd van 1 lijm voor alles is een beetje voorbij gestreefd mijn mening.

    vgr Marc
     
  3. Christian Westerink

    Christian Westerink

    Lid geworden:
    17 sep 2019
    Berichten:
    664
    Locatie:
    De Berg
    Marc duidelijk verhaal! 2 Componenten lijm ken ik en daar was ik al op voorbereid. Ik ga zodra ik weer thuis kom een tube bison lijm scoren. Nog een speciale soort welke goed werkt?
     
  4. Christian Westerink

    Christian Westerink

    Lid geworden:
    17 sep 2019
    Berichten:
    664
    Locatie:
    De Berg
    @Roel van Essen dan worden het de al afgedraaide schroeven denk ik. Leek me makkelijk om zelf te doen maar had me niet gerealiseerd dat ze kapot zouden kunnen gaan.

    Ik moet mijn romp zoveel mogelijk bewerken in m'n 'nette' studeer kamer. Die Methode met onder andere G4 leek me daarom wat makkelijker werken dan met matten. Als het niet hoeft dan liever niet. Als het het beste is dan wel.. Wat zijn de meningen van andere forum leden?
     
  5. Christian Westerink

    Christian Westerink

    Lid geworden:
    17 sep 2019
    Berichten:
    664
    Locatie:
    De Berg
    @k-k ik vind op zich die Bühlers wel 'stoer'. Wanneer je de machinekamer opent en er liggen 2 van die krachtpatsers dan staat dat wel mooi. Wat zou eventueel een goed borstelloos alternatief zijn?

    Het schroefassen verhaal is duidelijk. Dan worden het die assen. Tenzij er betere zijn dan dit.

    De boegschroef: ik denk niet dat ik hem nodig heb maar ik vind het op zich wel leuk. Geeft een extra dimensie..

    Lange verhalen maken me niet uit. Zolang ze maar duidelijk zijn haha. Er is heel veel op het forum te vinden wat super is. Alleen soms moet je langs een hoop ruis lezen wil je de belangrijke dingen vinden. Ik ga je draadje ff doorlezen en de andere links van eerder deze dag bekijken. Ik heb nachtwacht dus alle tijd :koud:
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.105
    Locatie:
    Oostvoorne
    Christian, Het borstelloze alternatief vind je in het bouwverslag van de Yarra. Daarbij valt op te merken dat die aandrijflijn wel op een lager voltage draait. Maar 7,2 is voor zo' n buitenloper hoog genoeg. Je zit dan met een 750 KV motor al aan de 5 duizend toeren. Heb in mijn Smit Finland een proef gedaan met een 750 KV motor op 12 Volt. Buiten dat het veel te hard ging klapte de 10 A zekering. En dreef mijn scheepje onder de fontein door in het riet. Waterschade viel gelukkig mee. Dus de Bühler maar terug gezet. De twee Bühlers geven bij mij ongeveer 1 kg trekkracht. Zware objecten sleep ik er toch niet meer mee, maar ging wel. Gr. Klaas.

    IMG_4411 Bootjevaren in Zuidland.JPG
     
    Laatst bewerkt: 19 sep 2019
  7. Christian Westerink

    Christian Westerink

    Lid geworden:
    17 sep 2019
    Berichten:
    664
    Locatie:
    De Berg
    @k-k ik heb dat draadje inmiddels gelezen. Moet eerlijk zeggen dat ik er niet veel wijzer van ben geworden. Bestaat er een draadje met informatie in Jip en Janneke taal waarin alles duidelijk wordt en waarin ook staat uitgelegd wat je nodig heb als je een bepaalde kracht wil bereiken?
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.105
    Locatie:
    Oostvoorne
  9. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    En zo heb je weer leesvoer als je "wacht" (Proest!!!) hebt.
     
  10. Christian Westerink

    Christian Westerink

    Lid geworden:
    17 sep 2019
    Berichten:
    664
    Locatie:
    De Berg
    Daar zat ik ook echt op te 'wachten":thumbsup:
     
  11. Christian Westerink

    Christian Westerink

    Lid geworden:
    17 sep 2019
    Berichten:
    664
    Locatie:
    De Berg
    Vandaag ga ik bestellen om Dinsdag verder te kunnen: 2 schroefassen 301-04 van Raboesch (of is er een betere van dat formaat?), boegschroef 108-04 van Raboesch, 2 componenten lijm om de boegschroef en assen goed te verlijmen en nieuwe houtlijm op advies van een paar van jullie.

    Vergeet ik iets voor nu?
     
  12. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Cardankoppelingen?
     
  13. kaapstander

    kaapstander

    Lid geworden:
    7 jan 2008
    Berichten:
    74
    Motoren zodat je die gelijk uitgelijnd met de assen kunt plaatsen?
     
  14. Christian Westerink

    Christian Westerink

    Lid geworden:
    17 sep 2019
    Berichten:
    664
    Locatie:
    De Berg
    @Roel van Essen dat wil ik tegelijkertijd doen met schroeven en dergelijke.

    @kaapstander goede opmerking. Kan dit niet meer als de schroefassen vast zitten? In mijn hoofd verlijm ik eerst netjes de assen in de romp en richt ik vervolgens de motoren. In dit pakket kunnen de assen maar op 1 manier volgens mij..
     
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.105
    Locatie:
    Oostvoorne
    Christian, Houd wel rekening met inbouwlengte en diameters van de motoren en ook de lengte van de assen. Eerst even goed op een rijtje zetten wat er mogelijk is. Gr. Klaas.
     
    Tom Berk vindt dit leuk.
  16. Christian Westerink

    Christian Westerink

    Lid geworden:
    17 sep 2019
    Berichten:
    664
    Locatie:
    De Berg
    @k-k. Bedankt. Er is ruimte genoeg om het een en ander in te bouwen en de raboesch assen zijn net zo lang als de originele in het pakket. Zal desondanks toch even meten Dinsdag.
     
  17. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    zaandijk
    Assen pas lijmen als je ook de motoren in bezit hebt, dat scheelt een stuk in het uitlijnen.
    groet Piet
     
  18. Christian Westerink

    Christian Westerink

    Lid geworden:
    17 sep 2019
    Berichten:
    664
    Locatie:
    De Berg
    Dat was in eerste instantie ook m'n plan maar bij mij is de indruk ontstaan dat ik de assen al bij de bouw van de romp moet inbouwen. Als dat ook goed achteraf kan dan liever achteraf..
     
  19. Christian Westerink

    Christian Westerink

    Lid geworden:
    17 sep 2019
    Berichten:
    664
    Locatie:
    De Berg
    We zijn weer thuis! Dus verder. Direct bij de bouwmarkt, op advies van een aantal van jullie, waterproof houtlijm gekocht. Die ook direct over de Uhu verbindingen laten lopen zodat de kiertjes zich een beetje vullen met deze lijm. Overtollige snij ik later weg als het nodig mocht zijn. Hopelijk krijg ik alles straks nog los van het plankje :hammer: IMG_20190924_131949.jpg IMG_20190924_142620.jpg
     
  20. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Als Sherpaatje nu aan de bouwplank zit gelijmd: Lekker laten zitten. Als alles mooi haaks is gelijmd is dat alleen maar goed.
    NA het zetten en verlijmen van de spanten EN een aantal huidgangen (dan zit er namelijk verband in het rompje) een nylon draadje (nylon naaigaren of vislijn) onder de romp doorhalen. Heen-en-weer-halende bewegingen maken onder het zingen van een of ander stoer binnenvaartslied (Suggestie: "Berend Botje ging uit varen", te vinden op: ) en je romp is snel en netjes los van de bouwplank.
     
    Eugène, RoeBuilds en kaapstander vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina