Modelstoomsleepboot Dockyard V

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Stoompomp, 11 aug 2017.

Tags:
  1. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.592
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    In mijn onderstaande draadje had ik advies gevraagd voor de problemen van mijn tweede schip.
    Dit schip neem ik naar evenementen mee om kinderen te kunnen laten varen:
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/modelstoomsleepboot-dockyard-v.253639/page-26#post-3977845

    Klaas uit Oostvoorne heeft mij ingelicht over de mogelijkheden van brushless motoren.
    Ik was helemaal enthousiast over zijn advies om een 750KV motor te gebruiken.
    Hierbij was ook een brushless regelaar nodig met 2 richtingen, forward, reverse.
    Mijn antwoord aan Klaas.
    De goedkoopste regelaars zijn alleen geschikt voor een vliegtuig, in één richting van nul naar maximaal.
    Ik heb wel een mooie vaarregelaar voor schepen gevonden, Bij Banggood, motor ID 1125804 = EUR 9,77 en de door mij gevonden goedkoopste regelaar met twee draairichtingen was: ID 1080773 = EUR 14,69.
    Daar ik nog een mooie regelaar(3LIPO) voor een borstel motor heb liggen, heb ik besloten om een derde 3LIPO aan te schaffen.
    Het schip is voor varen met kinderen, indien het niet lukt, dan heb ik een extra LIPO voor de besturing van de Dockyard.
    In het verleden, had ik maar één zender om zowel de Dockyard, de Rudolf Heuss(RH) en een kleine politie boot te besturen.
    Van de week heb ik een tweede zender ontvangen voor de besturing van de RH.
    Dit is een zender met telemetrie.
    Ik had nog een (verkeerd gekochte) 6 kan. ontvanger met telemetrie liggen.
    Deze vervolgens aan elkaar gekoppelt, met als voordeel, dat op het display van de ontvanger de spanning van de LIPO in de RH is af te lezen.
    Nu nog uitzoeken hoe ik hier een akoestisch alarm signaal kan geven.
    Dit keer geen stoom, maar stroom, maar weer meer kennis verkregen.
     
  2. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.592
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Vandaag verder gegaan met de bouw van de stoomketel van de Dockyard V
    Gisteren heb ik het benodigde zilversoldeer ø1mm ontvangen.
    Ik had de vraag uitgezet bij meerdere leveranciers.
    Vele konden ø1,5 of ø2x500mm leveren.
    Slechts 2 konden ø1mm leveren. De ene verzending via DHL, EUR 10,80, de andere leverancier uit Venlo, vroeg of het mogelijk was om in lengtes van 250mm te leveren, posttarief EUR 4,00
    Ik vind het mooi, dat leveranciers meedenken om kosten te beheersen.
    Bij de laatste, hier geeft men ook onderricht m.b.t. (hard)solderen, heb ik besteld,
    Voor het solderen van alle standpijpen, moet ik ringen maken van het zilversoldeer, die passen over de standpijpen.
    Ik wil hiervoor het soldeer opwikkelen op een doorn van ø9mm of ø10mm. Je staat versteld hoeveel terugveerkracht zilversoldeer heeft.
    Het minimale toerental van mijn draaibank is 125 omw/min. Veel te snel voor het wikkelen van een lengte van 250mm soldeer.
    Voor het beheerst draadsnijden of opwikkelen van draad, gebruik ik een handzwengel in de holle as van de spindel.


    SAM_2645.JPG

    Bij de bovenstaande foto moet nog wel aangegeven worden, dat het tandwieldeksel openstaat, waardoor door de beveiligingsschakelaar voorkomen wordt, dat de machine met de gemonteerde zwengel kan draaien.

    Vandaag de eerste veer gemaakt uit het zilversoldeer ø1mm
    Opgewikkeld op een boor van ø9mm.
    SAM_2648.JPG

    Nu nog de ringen doorknippen.
    Van de week, weer en weder dienende, de ketel solderen.
     
    Marc w vindt dit leuk.
  3. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.592
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    In mijn bericht #502, https://www.modelbouwforum.nl/threads/modelstoomsleepboot-dockyard-v.253639/page-26#post-3976914
    geef ik aan, dat ik een soort snijolie gebruik.
    Voor de bewerking van koper is deze geschikt, wel als aanvulling, dat je de te bewerken delen goed ondersteund met inspannen.
    Zoals aan elk voordeel kleeft een nadeel.
    Het residue van de snijolie is moeilijk van de te solderen oppervlaktes te verwijderen,
    Op de onderstaande foto zijn alle delen te zien na ruim een half uur zuren in azijnzuur.
    Aan de onderkant de zilversoldeerringen voor het solderen van de standpijpen.
    SAM_2650.JPG
    Ogenschijnlijk ziet het er niet slecht uit, maar ik denk de koperen delen nogmaals een half uur onder te dompelen in azijnzuur.
    Na nogmaals zuren in de komende week, kan ik beginnen met het hardsolderen van de beide banken.
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.101
    Locatie:
    Oostvoorne
    Succes emee Henk! Gr. Klaas
     
  5. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    786
    Locatie:
    Hilversum
    Hoi Henk, ik volg je bouw met interesse. Leuk te zien hoe eenvoudig je de ketel maakt in vergelijking met de bouw van die van mij. Wat denk je nog te bereiken met azijnzuur, is de flux straks niet voldoende voor de hechting tussen het zilver en het koper?
     
  6. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.592
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Het in mijn bericht #523 genoemde 2e keer zuren heeft te maken met het verwijderen van de uiterst vete snijolie.
    Indien deze niet goed verwijderd is, dan verwacht ik problemen met de bedachte werkwijze.
    In mijn bericht : https://www.modelbouwforum.nl/threads/modelstoomsleepboot-dockyard-v.253639/page-26#post-3979089
    laat ik de totale opstelling van de te solderen delen zien.
    Mijn voornemen is om de eerst de zijbanken te solderen:
    - Ondervat met standpijpen voorzien van soldeerringen en hierop los gemonteerd het boven vat.
    - Na solderen van ondervat, bovenvat losnemen(alle standpijpen passen in de openingen van het bovenvat).
    - Daar de te solderen verbindingen van de standpijpen en het bovenvat door de hitte zijn verontreinigd het geheel eerst zuren voor schone soldeervlakken.
    Gelijk jouw eerdere beschrven werkwijze, na elke soldeersessie, eerst zuren voor de volgende bewerking.
     
    Zeiler vindt dit leuk.
  7. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    786
    Locatie:
    Hilversum
    Hoi Henk, echte vettigheid zou ik oplossen met remmenreiniger of iets van dien aard. Zeker als het een statische manier van ontvetten is.

    Je stappenplan klinkt geordend, komt vast goed! Zuren tussen de stappen is een vereiste.

    Succes!
     
  8. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Idd ontvetten met remmen reiniger zoals Zeiler aangeeft en dan schuren met groene Schots Brite of schuurlinnen 180, De flux doet de rest.
    Vet of olie weghalen met zuur werkt niet of onvoldoende, ook al doe je dat 3 of 4 keer .......
     
  9. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.592
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Heren, alle drie, Zeiler, Dunsz en Harm, bedankt, dat jullie de moeite hebben genomen om mij te overtuigen, dat zuren alleen niet voldoende is om het vet te verwijderen.
    Vandaag dus een bus remmenreiniger gekocht.

    De komende week ga ik beginnen met de eerste stap in het solderen van de ketel, de zijbanken.
    Mijn voornemen is om dit te doen met drie branders.
    De eerste, 1 pits camping gas kooktoestel als onder warmte.
    Op dit kooktoestel heb ik een rooster aangebracht, waarop de zijbank verticaal is vast te zetten.
    De beide andere branders, menggas butaan/propaan prikbus branders, in de linker- en rechter hand en egaal verwarmen.

    Daar de zilversoldeer ringen met ruim flux om de standpijpen is aangebracht, hoop ik op deze wijze te kunnen werken.
    Normaliter heb je de brander in de ene hand en de soldeerstaaf in de andere.
    Nadat de zijbanken zijn gesoldeerd en op lekkage getest, zal de volgende stap zijn de beide delen tot één geheel samen te solderen.
    Dit laatste wil ik doen met de acetyleen zuurstof brander.

    Indien het niet op de voorgenomen wijze lukt, dan moet ik de nieuwe pijpen maken.
    Voor ons als modelbouwers is over het algemeen tijd een klein probleem, maar kosten een grotere.
    In mijn geval indien ik door mislukking alle delen opnieuw moet aanschaffen, dan zijn de kosten ongeveer:
    - 1 mtr koper KIWA pijp ø15x1mm, Prijs EUR 6.50/m?
    - 2 mtr koper KIWA pijp ø12x1mm, Prijs EUR 5,50/m?
    Overigens, tot op heden heb ik weinig gekocht, daar de eerste en de nieuw te maken ketel gemaakt zijn uit gesloopte waterleidingen.
    Met dank aan de ombouw/renovatie van keukens en badkamers.
     
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.101
    Locatie:
    Oostvoorne
    Henk, Hier ligt nog een dikke meter 15 mm koperen buis. Zal het bij gelegenheid even afgeven aan De Rik. Heeft het eindelijk een bestemming. In 2002 had de loodgieter de ketel verkeerd om aangesloten. Gr. Klaas.
     
  11. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    Een modelbouwer met veel ervaring in koperen stoomketels zilver solderen heeft mij verteld dat je ook ruim voldoende flux aan de BINNENKANT van de naad moet aanbrengen.
     
    willum vindt dit leuk.
  12. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    786
    Locatie:
    Hilversum
    Hoi John, klopt helemaal!
    Zilver loopt waar de flux zit en waar het warm genoeg is. Mis je een van deze variabelen? Dan heb je waarschijnlijk geen goede doorvloei van het soldeer.
     
  13. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.592
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Vandaag verder gegaan met de voorbereidingen voor het solderen.
    De houder voor het fixeren van de standpijpen uitgebreid met steun voor een verticale stand en twee draadsteunen om de deksels van het ondervat vast te houden.

    SAM_2662.JPG

    Het geheel proef gepast op het een pits gastoestel.
    Morgen het geheel met remmenreiniger grondig ontvetten, ruim flux en de soldeerringen om de standpijpen aanbrengen en vervolgens solderen.
     
    Erwin van Leeuwen vindt dit leuk.
  14. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    Een goed hete BBQ kan ook goed als basis warmtebron dienen, kost 1 zak houtskool en geduld.
     
  15. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.628
    Locatie:
    noord-limburg
    upload_2019-9-23_20-21-19.png
     
    Laatst bewerkt: 23 sep 2019
  16. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.592
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Vandaag verder gegaan met het solderen van de eerste zijbank van de nieuwe ketel.
    Na, het volgens de verkregen adviezen, alle onderdelen grondig ontvet.
    Vervolgens de soldeerringen op de raakplaatsen tussen de standpijpen iets afgeslepen, zodat deze aansloten op het ondervat en een proefpassing gemaakt.
    Toen de proefpassing correct was, de gehele bank, standpijpen, ondervat en deksels uiteen genomen.
    De volgende stap was het voorzien van flux op alle te solderen verbindingen, zie onderstaande foto, waarin te zien is, de zijbank in de houder.

    SAM_2666.JPG

    Het solderen, zoals eerder aangegeven heb ik gedaan met drie branders, een brander voor de onder verhitting en twee hand branders, in elke hand een.
    Na het solderen zag de zijbank er als onderstaand uit.

    SAM_2667.JPG

    De soldeerverbindingen zien er in eerste instantie niet slecht uit.
    Maar de hitte was toch doorgedrongen naar het bovenvat/soldeerverbindingen.
    Nu had ik dit min of meer verwacht, vandaar dat ik bovenvat alleen voor het vasthouden van de standpijpen had gebruik.
    Op de onderstaande foto, het ondervat met de standpijpen met losgenomen bovenvat en de door zuren geschoonde soldeervlakken voor het bovenvat.

    SAM_2668.JPG

    Morgen verder met het solderen van het bovenvat.
     
    Laatst bewerkt: 24 sep 2019
    kaapstander en Potter vinden dit leuk.
  17. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.592
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Vandaag verder gegaan met het solderen van het bovenvat.
    Ondertussen had ik een opmerking gekregen over het soldeerbeeld, op enkele plaatsen te weinig ingebrachte hitte.
    Gisteren heb ik een handbrander gebruikt met een "Turbo" branderpit, zie onderste branderpit.
    Dit is een branderpit, die heel geconcentreerd een felle vlam geeft.
    SAM_2671.JPG
    Vandaag de andere met hoog vermogen gebruikt, met onderstaand resultaat.

    SAM_2670.JPG
    De solderingen van het bovenvat, zien volgens mij, er beter uit dan deze van het ondervat.
    Voor het opwekken van de benodigde hitte voor het hardsolderen gebruik ik in de handbranders prikbussen met menggas butaan/propaan.
    Dit menggas heeft een hogere calorische waarde en geeft een hogere vlamtemperatuur.

    Voor de volgende week heb ik twee stappen voorgenomen:
    1 - Solderen van de andere zijbeuk.
    2 - beide op druk/dichtheid testen.
     
    Marc w, Potter en Erwin van Leeuwen vinden dit leuk.
  18. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    fraai stukje werk weer .
     
  19. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.592
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Vandaag verder gegaan met het solderen van de tweede zijbeuk.
    Bij deze heb ik alle nog de te solderen verbindigen, zowel aan de binnen- als de buitenkant voorzien van ruim flux.
    Bij de eerder gesoldeerde zijbeuk had ik dit niet gedaan.
    Het verschil is zeer groot. Bij de eerste had ik, ondanks zuren, problemen met het reinigen van de te solderen verbindingen.
    Bijgaand de foto van de tweede zijbank, met de schone oppervlaktes van het bovenvat, na het hardsolderen van het ondervat.

    SAM_2672.JPG
    .
    Op de foto is goed te zien, dat het ondervat met zilver is gesoldeerd en de te solderen verbindingen van het bovenvat mooi schoon gebleven zijn.

    Maar ik heb toch een punt van frustratie:
    Ik heb bij verschillende leveranciers flux gekocht. op de onderstaande foto met de beide verpakkingen.

    SAM_2673.JPG

    De linker gekocht bij de Gamma, prijs ca €9,00 de ander via een andere leverancier ca. €7,00.
    Vraag in welke gezien de omvang van de verpakking zit de meeste inhoud/gewicht?


    Antwoord, in beide zit 35gram.

    .
     
    Laatst bewerkt: 30 sep 2019
    Erwin van Leeuwen, Potter en Marc w vinden dit leuk.
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.101
    Locatie:
    Oostvoorne
    Henk, Dat soort frustraries ken ik. Ook in de supermarkt verandert de verpakking regelmatig. En helaas maar zelden in het voordeel van de klant. Zal verband houden met onze leeftijd denk ik wel eens. Of zou het afname van de flexibiliteit van onze geest zijn? Gewoon lekker door solderen met de middelen en adviezen die je hebt. En dan heb je straks weer een nette ketel. Gr. Klaas.
     
    Erwin van Leeuwen vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina