Beta F3P van foamtoair

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door guyken, 8 sep 2019.

  1. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
    Heeft er al iemand een bouwverslag van dit model ?
     
  2. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.869
    Locatie:
    Velserbroek
    nee, er vliegt er momenteel nog maar 1 van, maar het is gewoon zoals elk depron/mylar model te bouwen,
    daar zijn erg veel video's van:



    de stap om het mylar te verlijmen is relatief eenvoudig, en vanaf dat moment is het net als het opbouwen van een b.v. een Disney, verstevigingen met carbon, besturing er in etc.
     
    guyken vindt dit leuk.
  3. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
    Ok super .
     
  4. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
    Wat ik me afvraag , bekleed je 1 zijde van de romp en of vleugels of allebei ?
     
  5. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.869
    Locatie:
    Velserbroek
    1 kant, de andere kant is net zo open als bij een ingefreesd model.
     
    guyken vindt dit leuk.
  6. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
  7. Modelairplane

    Modelairplane

    Lid geworden:
    31 mei 2004
    Berichten:
    650
    Locatie:
    Hei-en Boeicop

    Meestal wordt tegenwoordig toch deze methode gebruikt?
    Heeft als voordeel minder gevoelig voor tempratuur wisseling en dus uitzetten en krimpen van je f3p vliegtuig en volgens sommige f3p vliegers een beetje remmende werking waardoor je model iets langzamer vliegt.
     
  8. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
    Zou er ook en milled versie van die Beta kunnen gemaakt worden ?
     
  9. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.869
    Locatie:
    Velserbroek
    alles kan, maar ik denk dat die dan al snel te zwaar wordt, oppervlakten zijn allemaal een stuk kleiner als van een Disney, dus vleugelbelasting hoger, dus sneller vliegen..
     
  10. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
  11. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
    Heb je nog meer foto's van de bouw ?
     
  12. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.869
    Locatie:
    Velserbroek
    Nog een weekje geduld, dan ga ik bouwen
     
    guyken vindt dit leuk.
  13. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.869
    Locatie:
    Velserbroek
  14. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
    Ik heb toch wat twijfels of ik hem ga bouwen ja of neen . Het bouwen zelf zou me zeer aanspreken , dat doe ik graag maar het is het vliegen nadien ? Deze toestellen zijn toch zeer kwetsbaar ? Of je zou altijd de zaal voor jezelf moeten hebben en in clubverband gaat dat dus niet . Een enkele keer ja maar niet altijd . Ik vraag me af hoe mensen die F3P competitie vliegen hoe doen die dat qua training ? Als er me iemand dat kan uitleggen ?
     
  15. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.869
    Locatie:
    Velserbroek
    Inderdaad, ze zijn wat kwetsbaarder, maar vooral in transport.

    Voor trainen, groepje mensen zoeken die ook net even wat serieuzer zijn en dan na elkaar vliegen, 2-3 minuten geconcentreerd vliegen is voldoende.
    De keuze is ook aan jezelf, wil je complexere leren vliegen met wat moderner materiaal, dan is een clubverband sessie misschien niet het handigste.
    Maar misschien kan je een uur voor of na de sessie de zaal met wat andere mensen huren.

    Wij hebben nu en vast ploegje wat iedere zondag gezellig samen vliegt, keurig na elkaar.
    Voordeel is ook dat anderen met je mee kunnen kijken, kunnen coachen en vise versa.
    Ik denk dat we gemiddeld meer vlieguren maken op een trainings avond dan op een clubsessie.
     
  16. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
    Bedankt voor de tips . Daar kan ik wellicht iets mee doen .
     
  17. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.869
    Locatie:
    Velserbroek
    Zoals beloofd wat bouw foto's

    Bij de Beta zoals ik 'm maak zijn de gleuven voor carbon band (1.5mm x 0.13mm) en carbon-staf.

    Taak 1 is dan ook om wat lengtes carbon band te splitsen

    daarna is het zaak om de gleuven die volledig in depron liggen van deze band te voorzien. Doe dit met de vormen nog in de freesplaat.


    Daarna kan het onderdeel uit het frame worden gesneden.

    In dit geval heb ik eerst de vulstukken met foto lijm op karton geplakt en daarna pas de delen los gesneden.
    Als ik straks ga airbrushen, kan ik het onderdeel terug leggen in de mal zodat je met gewichtjes het spuitmasker kan plaatsen.
    Als je dit doet zonder de vul stukken zakt de mylar door en krijg je vage(re) lijnen.

    Nu kunnen de 0.5mm carbon staf in de aangegeven gleuven worden verlijmd. Doe dit voor alle onderdelen.
    Mylar Bekleden

    Het bekleden met mylar gaat vrij eenvoudig.

    1) knip een stuk mylar af wat groot genoeg is voor je onderdeel.
    In dit geval heb ik het hoogteroer al met blenderm tape scharnierend gemaakt.
    2) maak een propje van de mylar, trek het voorzichtig uit elkaar, en prop het nog een keer. trek het daarna uit elkaar en span het strak met stukjes tape op een gladde ondergrond.
    3) plaats het deel van op de mylar komt op een stuk karton. Ik beplak het karton eerst met inpakpapier omdat de spuitlijm echt overal komt. Na het spuiten kan je die papierlaag verwijderen en het karton opnieuw gebruiken.
    Spuit van een hoogte van 30cm de spuitlijm zodat het als het ware op het onderdeel valt. Niet rechtstreeks spuiten in verband met mogelijk oplos middel en aantasten van de depron
    4) plaats het onderdeel voorzichtg op de mylar en druk het voorzichtig goed aan.

    Ik laat dit nu een paar uur drogen.

    Daarna snij je met een scherp mesje het mylar rondom weg.

    Vanaf dat moment is het bouwen gelijk aan een normaal depron model

    - dus airbrushen
    - onderkant op vleugel/staart lijmen en verspannen
    - besturing erin
    - bovenkant romp erop
    - motor er in
    - vliegen

    Let erop , dit is de manier waarop ik het doe, zoveel mensen, zoveel meningen




     
    Laatst bewerkt: 17 okt 2019
    adebliek en Thedo vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina