Hallo, ik ben nieuw op dit forum en val gelijk met de deur in huis met een vraag: Voor het eerst ben ik begonnen aan een scheepsmodel (1:200) van het slagschip Gneisenau uit de tweede wereldoorlog. Ik heb overigens ruim ervaring met modelbouw, o.a. ook scratchbuild. Mijn vraag gaat over de dekken van het schip. Ik weet dat het dek zelf met hout betimmerd was, maar was dat ook zo met de bovenliggende dekken? Ik zie namelijk modellen waarbij het wel of juist niet gedaan is, wellicht dat iemand mij hier verder mee kan helpen? Alvast bedankt.
Hallo Jack, Niet dat ik een kenner ben op dit gebied, maar op bijgaand plaatje zie je verschil in kleuren bij verschillende dekken. https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f3/Gneisenau1942.png Ik benader het meestal vanuit de vraag: Welke dekken moeten onder alle omstandigheden beloopbaar zijn? Dus voorzien van een gemakkelijk te onderhouden antisliplaag. Destijds was er nog niet zoveel keus als nu en koos men voor een bekleding met teakhout. Kijk anders eens of je een boek op de kop kunt tikken met detailfoto's van deze schepen. Die moeten er wel zijn. Je ziet uit die tijd veel zwart/wit foto's, maar daaruit moet de struktuur van het dek wel op te maken zijn. Bedenk wel dat deze schepen door de jaren heen diverse keren zijn aangepast, waardoor er verschillen zijn ontstaan. Echt veel heb je misschien ook niet aan dit commentaar, maar misschien brengt het je op een idee om verder te (kunnen) zoeken. Succes ermee! Gr. Klaas.
Jack, allereerst: welkom. Ten tweede: ken je deze site al? http://www.historyphotos.org/galleries/scharnhorst-1939 Ten derde: ik ben de 1:200 Bismarck van Trumpeter aan het bouwen. Een accuraat model. Kijkend naar de dekken: Hoofddek: Teak. Met uitzondering van de banen van de ankerkettingen: die bleven staal. De dekken daarboven: ik kan er geen 'systeem' in ontdekken. Op sommige plaatsen traanplaat (dus staal) op andere plaatsen weer teak. Op de open brug: blokroosters. Heb ik iets donkerder geschilderd. Zie foto's van mijn model (al jáááren in aanbouw). Voorste opbouw: Toren Bruno, open brug, navigatiebrug, voorste gevechtsleidingscentrale Middelste deel, bij de hangar, katapult en schoorsteen: Achterste deel: Hangar, toren Ceasar
De Scharnhorst is een zusterschip van de Gneisenau. Echter zijn er behoorlijk verschillen ten opzichte van elkaar, de meest bekende zijn de brug (gesloten bij de Gneisenau) en de plaatsing van de mast. De Gneisenau werd later opgeleverd met een aantal verbeteringen, en is in haar loopbaan een aantal keren verbouwd. Ik begin het vermoeden te krijgen dat de bovenste dekken later met traanplaat zijn gedaan, maar zeker weten doe ik dat niet. Er zijn weinig tot geen goede foto's van, het was immers geheim in verband met de apparatuur die er stond. Zelfs een bouwtekening uit 1942 bied geen antwoord.... Bijgevoegd een foto van hoever ik ben met de brug.
Jack, Misschien kan je hier meer informatie inwinnen. http://www.shipmodels.info/mws_forum/viewtopic.php?f=47&t=4716&hilit=Gneisenau Het is een forum waar veel kennis over war-ships aanwezig is.
Nog even terugkomend op mijn vraag. Na veel research kwam ik het antwoord tegen. Het bovendek vooraan, en de dekken van de brug zijn in de laatste versie van de Gneisenau voorzien van een soort traanplaat. (zie foto) Wellicht dat een andere bouwer wat aan deze informatie heeft.
Mooi project! De traanplaat... als ik er zo naar kijk, lijkt het op geperforeerde plaat. Wellicht cassettes die op de hoeken zijn omgezet? Om zo te passen in dekfittings, water onderlangs de panelen afgevoerd kan worden. Vaker voorkomend in scheepsbouw. Wat een waanzinnige foto... kon je je kop kosten in die tijd. Alles onder het ijs, de reden voor de foto... Prachtig. Groet Bas
Zijn het geen teakhouten? blokkenroosters. Op traanplaat zou de sneeuw blijven liggen en hier lijken er gaten in de roosters? te zitten. Gr. Klaas.
Vraag het me af Klaas... kan nog een warmte iets zijn... vanuit ketelhuis? Wat zat er op de duikboten aan beplating? Was vast veel sprake van systeem-werk op de werven? Toeleveranciers?
Denk niet dat er voor de brug nog warmte van het ketelruim te vinden is. Mijn idee baseer ik meer op de brede stroken tussen de donkerder delen. Die blokkenroosters hebben vaak een dichte rand buitenom. Voor traanplaat is dat niet nodig. Gr. Klaas.