Bouwverslag 5-assige trekker met dieplader.

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door CobaltBlue, 2 dec 2018.

  1. CobaltBlue

    CobaltBlue

    Lid geworden:
    12 feb 2017
    Berichten:
    1.119
    Locatie:
    Lobith
    ov1.jpg

    *1
    2 boutjes als draaipunt. D'r is nu plaats voor een transmissie as in de box.

    *2
    na de boel ver*%^*& te hebben, bleven de 2 inbusjes niet meer zitten...
    Een ringetje van pcv buit D10mm/d9mm voldoet als kraagje om de inbusjes binnen te houden.
    Ze vallen er niet uit aan de binnen kant want ze hebben wel iets wrijving.
     
  2. CobaltBlue

    CobaltBlue

    Lid geworden:
    12 feb 2017
    Berichten:
    1.119
    Locatie:
    Lobith
  3. CobaltBlue

    CobaltBlue

    Lid geworden:
    12 feb 2017
    Berichten:
    1.119
    Locatie:
    Lobith
    Helaas is dit een servootje met een verleden.
    Heeft er niet altijd zin in.

    Kracht en afstand zijn genoeg voor het mechanisme, getest ( op de foto hangt ie los, niet op letten ) ook met de veer en compleet de box gesloten.





    IMG_20190925_183655.jpg

    IMG_20190925_183620.jpg
     
    Laatst bewerkt: 25 sep 2019
  4. CobaltBlue

    CobaltBlue

    Lid geworden:
    12 feb 2017
    Berichten:
    1.119
    Locatie:
    Lobith
    Maar ff zien!

    Of van buitenaf een (normale) micro servo met een verlengstaafje* of nieuwe bovenstaande servo bestellen.
     
  5. CobaltBlue

    CobaltBlue

    Lid geworden:
    12 feb 2017
    Berichten:
    1.119
    Locatie:
    Lobith
  6. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.836
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Begint het nog niet te kriebelen om een motortje, al dan niet met schakelbare aandrijving, te monteren om het chassis voor de eerste meters te kunnen testrijden?
     
    CobaltBlue vindt dit leuk.
  7. CobaltBlue

    CobaltBlue

    Lid geworden:
    12 feb 2017
    Berichten:
    1.119
    Locatie:
    Lobith
    Zekers!

    Is ook de bedoeling om de transmissiebox af te bouwen (voorlopig) zonder luck/unlock van de voorste 2 assen.
    En de servo's voor de sturende assen.

    Gister nog ff alle transmissieboxdelen schoongemaakt met air-compressor. Mooi!
     
  8. CobaltBlue

    CobaltBlue

    Lid geworden:
    12 feb 2017
    Berichten:
    1.119
    Locatie:
    Lobith
    Motor even los er op gelegd:
    IMG_20190926_192741.jpg IMG_20190926_192748.jpg
     
  9. CobaltBlue

    CobaltBlue

    Lid geworden:
    12 feb 2017
    Berichten:
    1.119
    Locatie:
    Lobith
    Verder geen zin om wat te doen, boel ff opgeruimd en weer overzicht gecreeerd!

    IMG_20190926_180612.jpg


    Bureau ook:
    buro.jpg



    Motor aangesloten. Ja, je ziet het goed: half ic'tje voldoet als driver.
    Op gevoel en ervaring, weet ik dat de motor meer dan genoeg is voor de truck combie.

    Wel nog een tranmissie-ratio bepalen. Daarvoor hulp nodig van deze (besteld):

    https://nl.aliexpress.com/item/33045364456.html

    rpm klokje b.gif
     
    bvdh en arm1948 vinden dit leuk.
  10. CobaltBlue

    CobaltBlue

    Lid geworden:
    12 feb 2017
    Berichten:
    1.119
    Locatie:
    Lobith
    "The Venga Bus is coming...:beer:...

    ...New York and San Fransisco!"



    bt.jpg
     
  11. CobaltBlue

    CobaltBlue

    Lid geworden:
    12 feb 2017
    Berichten:
    1.119
    Locatie:
    Lobith
    Even paar fotootjes!

    IMG_20190930_182047.jpg



    IMG_20190930_182103.jpg
     
    bvdh vindt dit leuk.
  12. CobaltBlue

    CobaltBlue

    Lid geworden:
    12 feb 2017
    Berichten:
    1.119
    Locatie:
    Lobith
    Hier een aangepaste as vd truck

    IMG_20190930_182122.jpg

    Gaat er ff niet om dat hele aandrijfgebeuren incl diff is verwijderd maar dat er een zelfgemaakte as ( alu buis ) is geplaatst tussen beide sturende wielen.
    De as zelf zit zoals bijd e rest vd truck ONDER de bladverenconstructie gemonteerd.

    rweqrwRWF.jpg


    Bij de dieplader zelf, draai ik dit om, zodat boeltje lager komt te zitten.
    Verder komen er bij de dieplader-assen geen alu buis zoals bij de truck -assen maar een plat-profiel constructie;
    Dit omdat ik zoveel mogelijk ruimte wil hebben tussen de wielen zoals hier:

    ruimte.jpg
     
  13. CobaltBlue

    CobaltBlue

    Lid geworden:
    12 feb 2017
    Berichten:
    1.119
    Locatie:
    Lobith
    Fotootje van gedemoteerde assen:

    IMG_20190930_182128.jpg
     
  14. CobaltBlue

    CobaltBlue

    Lid geworden:
    12 feb 2017
    Berichten:
    1.119
    Locatie:
    Lobith
    Trouwens, heb zo'n vermoeden dat ik de hele truck-transmissie-box inclusief dus die (ont)koppeling voorste 2 assen,
    overnieuw ga doen. Zitten al wat uurtjes in maar het kan veel netter/beter. Zal ook in veel kortere tijd nu gebeuren...

    Eerst ff wachten op e.e.a. aan post...
     
  15. CobaltBlue

    CobaltBlue

    Lid geworden:
    12 feb 2017
    Berichten:
    1.119
    Locatie:
    Lobith
    Plaatje van de assen, orgineel:
    assen.jpg

    Hier met de omgebouwde stuuras voor dieplader:
    ( constructie zelf en de vering onder de as ipv er boven )

    IMG_20191001_200209.jpg





    fnl axl.jpg
     
  16. CobaltBlue

    CobaltBlue

    Lid geworden:
    12 feb 2017
    Berichten:
    1.119
    Locatie:
    Lobith
    Nou hoef ik niet het onderste uit de kan, maar een fatsoenlijk lage ruimte mag wel.
    Het rode is minimaal nodig. Verder kan er e.e.a. worden verwijderd, verplaats of gemodificeerd worden...
    Bij volstuur, zitten de banden 2a3 mm vd bladveren af iig. Voor de 2 stangen aan de draaiconstrucite, geldt hetzelfde.

    Uiteraard hoef ik niet persee de bla dveren te gebruiken, maar feitelijk is het de hele ophanging.
    Bij geen begruik van dit wordt het een heel circus, de as-ophanging.
    Gewone veren komen er zoweizo op in welke situatie dan ook!

    fnl axl 2.jpg

    fbl as top 2.jpg
     
  17. CobaltBlue

    CobaltBlue

    Lid geworden:
    12 feb 2017
    Berichten:
    1.119
    Locatie:
    Lobith
    Gewoon ff 'omdenken'!

    Je bent gewend aan chassis-balken.

    Deze balken ( blauw ) komen nu zo:


    fnl axl 3.jpg


    Een voorzichtig schetsje...
    Van daar uit naar beneden werken naar de assen.
    De assen houd ik relatief ver uit elkaar. Dit geeft ruimte voor alles, zoals servootjes.
    En het staat mooier dan de assen dicht op elkaar, vooral in vergelijking met de verdeling vd truck-assen.

    Het lijkt er op dat de balken de banden zullen raken, maar omdat ik hoger zit dan de bladveren, zit je ook anders tov de banden.
     
    Catwoman vindt dit leuk.
  18. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.836
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Origineel is natuurlijk met voorsprong het eenvoudigste: ophanging en dempers samen als bladveer. Veel compacter zul je het niet krijgen. De stuuruitslag daarentegen kan wel beter. Zou je niet 4 aangedreven stuurassen kunnen gebruiken zodat de kont ook meestuurt?
     
  19. CobaltBlue

    CobaltBlue

    Lid geworden:
    12 feb 2017
    Berichten:
    1.119
    Locatie:
    Lobith
    De assen vd dieplader zijn id gestuurd, geveerd en liftbaar ( 'flatbed up/down' ).

    Tamanica, je bedoelt de assen vd dieplader dus de aanhanger ook aangedreven?

    In elke situatie is de stuurhoek +30' en -30' dus 60'.
    Door e.e.a. weg te slijpen, kan deze wel wat groter zie ik. Er kan dan waarschijnlijk geen aandrijving in.

    Nog ff ivm 'het omdenken' van het chassis vd dieplader: ik kan ook een groot U-profiel nemen, al dan niet van alu of goed kunststof, om de assen aan te monteren.

    fbl U a.png

    Zoals eerder aangegeven, de assen komen op ruime afstand van elkaar. Dit geeft ook mooi ruimte voor e.e.a. aan mechanisme(s) en servootjes.
     
    Tjalldeboer vindt dit leuk.
  20. CobaltBlue

    CobaltBlue

    Lid geworden:
    12 feb 2017
    Berichten:
    1.119
    Locatie:
    Lobith
    Vd week eerst ff bij bouwmarkt kijken naar geschikt profiel, al dan niet 1 brede of diverse samen gevoegd.
     

Deel Deze Pagina